PDA

View Full Version : Eerste opknapbeurt - Ibanez kopie



Paul Schermer
19 oktober 2012, 11:11
Ik ben voor het eerst een gitaar aan het opknappen, al mijn kennis komt van dit forum en eigen inzicht, ben benieuwd hoe het gaat lukken :)
T is een ibanez kopie, een echte "Fighter professional" ;)

Voor 50 euro een gitaar van marktplaats gevist
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/282201_10151171181500822_1550379707_n.jpg

de heleboel gestript
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/302633_10151171955690822_1599013444_n.jpg
En geschuurd
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/10559_10151175052510822_1153426951_n.jpg

Inmiddels zijn de nieuwe inlay dots besteld, alsmede de nieuwe potmeters, schakelaar, knoppen en nog wat frutsels.

Het lakken doe ik met een roller en een kwastje, aflakken met een spuitbus zijdeglans vernis.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/149641_10151179690410822_816992757_n.jpg

Over een eventuele slagplaat twijfel ik nog. ik vind de gaten die rond de elementen overblijven niet zo mooi, maar wellicht valt het niet op als het ding netjes gelakt is.

Ik hou jullie op de hoogte!

MyGreenLady
19 oktober 2012, 11:48
Hey, die heb ik nog zien staan en nog over getwijfeld. Heb je hem uitgeprobeerd en klonk 't ergens naar of was het gewoon meteen strippen en kijken waar je uit komt?

Ike57
19 oktober 2012, 12:27
Die ziet er ook behoorlijk mishandeld uit.
Hoe ga je het fretboard weer schoonmaken? Of ga je hem herfretten?

Succes in ieder geval

Rickenbender
19 oktober 2012, 13:04
Fretboard gewoon schoon schrapen met een Stanley mesje, behalve als de frets versleten zijn, dan is het makkelijker als de frets er af zijn om met een radiusblok schoon te schuren. Herfretten Lemmonoil op de toets en en het ziet er weer als nieuw uit.:ok:

Paul Schermer
20 oktober 2012, 10:07
Krakende pots, een 5-way die t niet best deed... over de klank viel weinig te zeggen. heb 'm iig zonder te proberen op laten sturen. mocht de klank niet best zijn heb ik in ieder geval een leuk oefen project :ok:

En wat het fretboard betreft, dat heb ik inderdaad schoon geschraapt met een mesje. de dots worden vervangen (gezien er 1 miste) en de boel gaat mooi in de olie. ik twijfel nog even tussen hardhouten vloerolie of tuintafelolie (of zeg ik nu hele domme dingen?)
opnieuw fretten is voor een eerste project wellicht wat overdreven.

Daan Muller
20 oktober 2012, 11:31
En wat het fretboard betreft, dat heb ik inderdaad schoon geschraapt met een mesje. de dots worden vervangen (gezien er 1 miste) en de boel gaat mooi in de olie. ik twijfel nog even tussen hardhouten vloerolie of tuintafelolie (of zeg ik nu hele domme dingen?)

Het is een rosewood fretboard zo te zien? Dan zou ik niet aan de gang gaan met dat soort olie. Schoonmaken met een beetje aanstekerbenzine, netjes schuren met 500 grid papier en dan een beetje lemon olie erop. Een rosewood toets hoef je in principe niet te oliën, het hout is van zichzelf vet genoeg.

Als je het donkerder wil maken met olie zou ik Danish, Tru of Tung olie gebruiken. Erop smeren, paar minuutjes in laten werken en gelijk weer eraf poetsen met een doek.

fred dons
20 oktober 2012, 12:05
das geen ibanez kopie maar een peavey kopie (vind ik btw een stuk leuker :D )

Paul Schermer
22 oktober 2012, 00:10
das geen ibanez kopie maar een peavey kopie (vind ik btw een stuk leuker :D )

Volgens de advertentie was het ibanez...
Maakt niet uit hoe het heet, het is toch geen echte ;)

Ik heb de inlay dots inmiddels er in gelijmd en even aangetikt met een hamer en een stukje hout. ze liggen nu bijna gelijk met de toets. Als ik dat ga vijlen of schuren, raak ik dan niet het mooie glimmende laagje kwijt? ze zijn nu nog zo mooi glad...

En wat die olie betreft... voor zo'n stukje hout een hele fles aanschaffen lijkt me wat overdreven. het gaat er om dat het hout even opgefrist wordt na het afschrapen van de verf, 't ziet er wat droog uit. Ik heb ook wel gelezen over olijfolie... iemand ideeën daar over?

Paul Schermer
23 oktober 2012, 21:10
Even een snelle update,
Aan de body is nog niets veranderd, die ligt weer te drogen.

Heb van plexiglas twee afdek plaatjes gemaakt.
uitgezaagd en geschuurd voor matte afwerking.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/197443_10151187544425822_1003979371_n.jpg

Ik heb nog een stukje over voor een eventuele slagplaat, maar weer nog niet hoe die er uit moet gaan zien (en of die er wel komt...)

Paul Schermer
30 oktober 2012, 20:59
Nieuwe update: Lakken is klaar.:cheerup:
De blanke lak is op, geloof dat ik tevreden ben over het resultaat. Kleine oneffenheden aan de achterkant. maar daar komen toch geen mensen.

Alle elektronica is gesoldeerd voor zo ver dat kan, schroefjes schoongemaakt, brug weer in elkaar.
Nu een maand wachten tot de lak is uitgehard (duurt lang!) en dan de toets nog oliën.
Weet iemand een goed adres rond Alkmaar die kleine potjes verkoopt? ik heb voor 1 hals geen halve liter olie nodig...

In december kan ze dus in elkaar, even zelf mee spelen en dan (hopelijk) verkopen! (heb mezelf voor genomen pas een nieuw project te beginnen als ik deze heb verkocht, financieel gezien :soinnocent:)

Foto's van het eind resultaat volgen, t.z.t.

MyGreenLady
30 oktober 2012, 21:05
Ik heb dan eventueel wel interesse als ie af is. Ik ga een punkbandje met een vriend beginnen en we willen graag netjes maar een beetje betaalbaar en tweedehands spul hebben en gebruiken. :)

En dan 't liefst met een verhaal erachter! ;)

Paul Schermer
30 oktober 2012, 21:20
Kijk, dat is rappe verkoop!

Ik hou je op de hoogte! :ok:

MyGreenLady
30 oktober 2012, 21:46
De grap is dan helemaal dat ik het gitaartje eerder ook al wilde aanschaffen, haha. We zullen het zien, ik zal eens wat geld opzijzetten en hopen dat de wintermaandjes vriendelijk zijn! :sssh:

Paul Schermer
6 november 2012, 22:08
Update!

Gezien de gitaar niet meer gepolijst hoeft te worden, kan ze ook wel uitharden als ze al in elkaar zit. Al zal ik extra voorzichtig moeten zijn.

Kleine misser: de pots zijn te kort, meer hout weghalen is geen optie, dus die zal ik moeten vervangen voor een langere variant.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/311258_10151210224735822_155778696_n.jpg

De dekseltjes voor de achterkant moeten nog even netjes pas gemaakt worden en de schroef gaatjes verzonken, maar 't is lang niet gek, al zeg ik het zelf.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/75958_10151210224780822_1244076883_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/545340_10151210224765822_2077317540_n.jpg

Gezien de donkere kleur is het lastig 's avonds een mooie foto te maken, dus die houden jullie tegoed.
Of er nog een slagplaat oid op komt ben ik nog steeds niet uit, ik denk dat ik dat pas weet als de pups er in zitten.

I'll keep you on the hight!

da Liks
6 november 2012, 22:50
Ha, lachen joh! ik ben ook bezig met n paarse.. tenminste, bezig. de spullekes moeten nog arriveren.

Paul Schermer
6 november 2012, 22:56
Ik heb nog 3/4 pot paarse lak staan. met een rollertje prima aan te brengen!
Interesse? PM :soinnocent:

da Liks
7 november 2012, 08:21
bedankt, hij is al paars gestaind en niet afgemaakt! ga ik zo laten, soort "relic" wordt t..

Paul Schermer
14 november 2012, 15:47
Helaas is een van de elementen kapot, die moet vervangen worden.
Dan de boel netjes afstellen, afdek plaatjes er op en dan moet ze klaar zijn.

Heeft er nog iemand tips voor het passend maken van m'n 5way knopje? als ik 'm in de uiterste stand zet drukt het knopje zichzelf er vanaf. Verkeerd knopje of zelf even bijveilen?

Tabula Rasa
14 november 2012, 16:11
Knopje is gewoon goed. De switch is voor een strat en die heeft een slagplaat. Slagplaat is dunner dan het hout van jouw body achter de schakelaar. Mooiste optie is vanaf de achterkant het strookje bij de switsch iets dieper frezen.

Paul Schermer
14 november 2012, 17:44
dat freesde ik al. ik bedoel, daar was ik al bang voor.
Vandaar de vraag of ik de verkeerde heb. ze zouden inmiddels toch ook wel switches maken die niet voor slagplaten bedoeld zijn en een langer pookje hebben.

gezien ik geen frees heb zal ik iets creatievers moeten verzinnen. wellicht kan ik voorzichtig iets met een boor en een beitel doen. of toch iets aan het dopje aanpassen.

I'll keep you on the hight!

Tabula Rasa
14 november 2012, 18:00
Heb je een dremel? Ik weet niet of het past, maar bitje met slijpschijfje door de cavity steken. Vanaf de voorkant de dremel eropzetten en al trekkend voorzichtig langs de sleuf werken.

RS-Rik
15 november 2012, 15:53
Bananapower 2 the max!!! Vet zo'n headstock en die foute paarse kleur. Nu nog een dikke mullet en je bent het heertje

ErikH
15 november 2012, 22:40
begint best ergens op te lijken.

Paul Schermer
16 november 2012, 11:58
Bananapower 2 the max!!! Vet zo'n headstock en die foute paarse kleur. Nu nog een dikke mullet en je bent het heertje

Dat paars staat me wel, zo'n matje is niet zo mijn ding...


begint best ergens op te lijken.

Thanx!

Met speciale dank aan Napoje voor het beschikbaar stellen van een setje elementen. zouden nu onderweg moeten zijn.

Paul Schermer
19 november 2012, 16:58
De voorkant is klaar!
Ik heb het 5-way dopje bijgeveilt en er op geplakt, als dat droog is kan ik de covers aan de achterkant er op schroeven en dan is ze klaar om afgesteld te worden.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/546976_10151229068985822_29147189_n.jpg

Ik ben al voorzichtig met afstellen begonnen en kwam tot de conclusie dat de hals zó recht was dat fretbuzz onvermijdelijk lijkt.
Volgens de website van Don Hofstee kan ik dan de hals wat holler zetten door de halspen naar links te draaien.
Nu viel mij op de deze nogal makkelijk draait, alsof er helemaal geen spanning op staat. Is dat gebruikelijk, of hoort 'ie wel een vorm van weerstand te geven bij het vast of los draaien?

Ik kan me voorstellen dat als er geen weerstand is de pen al helemaal los gedraaid is. kan ik de hals dan nog holler krijgen?

barno
19 november 2012, 20:43
hangt af van wat voor truss rod erin zit. als het een double action rod is, dan kan je doordraaien over het losse punt heen tot je terug spanning voelt en de andere rod de hals holler zet. Maar bij een budget gitaar zal er wel niet zo'n double rod inzitten, vermoed ik.

een single action gaat idd alleen tegendruk geven op de snaarspanning: dikkere snaren en bijstellen van de trem helpt soms.

Maar er bestaat niet zoiets als té recht. een hals die echt kaarsrecht staat, is in principe wel af te stellen zonder fretbuzz, maar dan moet echt alles heel goed gevlakt zijn enz... tenzij je met "zo recht" bedoelt, dat hij eigenlijk wat bol staat... dan gaat het nooit lukken

Paul Schermer
21 november 2012, 23:09
Tja op het oog staat ie recht, en de truss rod is helemaal los.
De actie is nogal hoog, om buzz te voorkomen.

Ik zal d'r binnenkort eens bij een collega (gitaar docent) in zijn handen drukken, zien wat hij er van vind en wellicht aan kan verbeteren.

Verder ben ik zeer tevreden over het eind resultaat van mijn eerste project. *trots*
Ik kan niet wachten tot ik een volgend project kan beginnen! wordt waarschijnlijk een LP bouw pakketje. :lp:

geïnteresseerden in dit paarse gevaarte kunnen zich vanaf heden melden.:soinnocent: