PDA

View Full Version : kwaliteitsverlies bij omzetten van VIP naar WAV



Stratman70
18 oktober 2012, 20:38
Hallo,

Ik neem soms wel eens wat dingetjes op (bij sounds soms te beluisteren), maar in het opnameprogramma (ik gebruik Magix samplitude Music studio) en in het programma klinkt het als VIP.project echt geweldig (ruimtelijk, zuiver etc.), maar zodra ik 'm dan exporteer naar WAV, dan klinkt het wat samengedrukter, is de 'sprankel' en veel stereo-effect eruit. Of is dit nu het respultaat van het niet gebruiken van een goede geluidskaart, want ik doe het eigenlijk allemaal op een (wel hele dure i7 processor) laptop.

Weet iemand waar dat aan ligt en hoe ik dat zou kunnen verhelpen of in ieder geval zoveel mogelijk beperken.
De VU metertjes komen niet in het rood, het clipt dus niet, dus daar kan het niet aan liggen. Ook gebruik ik al zo min mogelijk compressie. Ook begrijp ik wel dat een meersporen project altijd beter klinkt dan een WAV bestand, maar toch vraag ik me af of de 'schade' niet wat meer beperkt kan worden.

Bij voorbaat dank.

The Bertman
18 oktober 2012, 21:25
Ook begrijp ik wel dat een meersporen project altijd beter klinkt dan een WAV bestand, maar toch vraag ik me af of de 'schade' niet wat meer beperkt kan worden.

Ik kwoot je laatste zin, omdat dat dus helemaal niet zo is. Als je een meersporenproject klaar en gemixed heb, zou je het zonder klankverschil naar wav moeten kunnen exporteren. Kijk je settings eens goed na. Wav, 16 of 24 bits? samplfrequentie, hoe hoog? En waar speelje het over af?

Stratman70
18 oktober 2012, 21:49
Ik kwoot je laatste zin, omdat dat dus helemaal niet zo is. Als je een meersporenproject klaar en gemixed heb, zou je het zonder klankverschil naar wav moeten kunnen exporteren. Kijk je settings eens goed na. Wav, 16 of 24 bits? samplfrequentie, hoe hoog? En waar speelje het over af?Oke, thanks voor de tips. Zit nu op mijn werk, maar zal deze punten eens nachecken straks. Ik speel de WAV's over de windows mediaplayer, realplayer of quicktimeplayer, waar ik onderling maar minimale verschillen hoor. Zijn er wellicht betere alternatieven? Je tweede zin geeft in ieder geval hoop! Maar ik moet 'm dan op 24 bits instellen?

Terminus
18 oktober 2012, 22:15
Als je alledrie die players zonder opsmuk (equalisers, SRS, surround etc.) instelt zullen ze ook hetzelfde moeten klinken. Het wiskundige algorithme om WAV geluid af te spelen is nogal simpel en laat bijna niks aan de interpretatie van de ontwikkelaars over. Ongeveer hetzelfde geldt voor een mix: als de instellingen kloppen klinkt een WAV identiek aan het origineel, het is gewoon een wiskundige bewerkingen, daar zitten geen buizen, weerstanden of andere grappen tussen.

guhlenn
19 oktober 2012, 11:14
Ik denk dat je ergens wat equalizer instellingen of compressie of iets dergelijks hebt aanstaan in je player. Idd mag er geen verschil tussen je multi track editor playback en de .wav zijn. Dat is overigens niet helemaal waar, ik meen ook iets van verschil te horen, maar dat kan ook psychisch zijn.

muffstuff
19 oktober 2012, 12:04
Kwaliteits verlies bij bouncen is een bekend probleem in Digital Audio Workstations.

Vaak kan je dit omzeilen door de export realtime te doen, ipv offline. Verschil van beid eis, dat realtime de hele track afspeelt en offline een snelle export is.

Maar check inderdaad ook je export settings, gebruik 16bit wav. geen normalise settings.

Stratman70
19 oktober 2012, 13:45
Superbedankt voor jullie reacties. Problem fixed.

Jedeel
19 oktober 2012, 14:31
Superbedankt voor jullie reacties. Problem fixed.

Misschien is het wel handig te vertellen wat je gewijzigd hebt?
Daar kunnen we dan weer van leren ;-)

The Bertman
19 oktober 2012, 15:09
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Wat was het nou?

Stratman70
19 oktober 2012, 22:34
Ik heb de export nu in realtime gedaan en dat scheelde toch een hoop. Plus dat ik het idee heb dat de windows mediaplayer niet de beste kwaliteits weergave doet. De ge-exporteerde wav klinkt nu in het opnameprogramma zelf exact als de multitrack. Dus het heeft ook iets te maken met de mediaplayers denk ik. Die instellingen moet ik nog even nalopen.

guhlenn
20 oktober 2012, 11:53
. De ge-exporteerde wav klinkt nu in het opnameprogramma zelf exact als de multitrack.

Dat is volkomen normaal. Wat is een real time export?

Terminus
20 oktober 2012, 16:33
Bij een real time export wordt het geluid dat je ook zou krijgen als je het gewoon in je DAW afspeelde 'opgenomen'. Dit in tegenstelling tot normale exportalgoritmes waar bij de plugins en de DAW met hogere precisie werken.

Dat laatste is niet real-time, dus de processor neemt de tijd die hij voor deze (zwaardere) taak nodig heeft. Als je 1 track zou opnemen van 1 minuut zal het misschien maar 10 seconden duren om te exporteren, terwijl een even lang fragment met 80 tracks en zware plugins exporteren er 3 minuten over zou doen.

In principe zou normaal exporteren beter moeten klinken dan real-time exporteren, maar geluid is nou eenmaal subjectief. Het verschil hoort in ieder geval, zolang de computer real-time aankan, verwaarloosbaar te zijn op gemiddelde consumentenspeakers. De tijd dat er grote consessies in geluidskwaliteit moesten worden gedaan om een computer de boel real-time te kunnen laten berekenen ligt al jaren achter ons.