PDA

View Full Version : Valse bass wel goed gestemt???



Jeffrey Kroonenberg
18 oktober 2012, 20:11
Ik heb natuurlijk ook een basgitaar.
Maar als ik de snaar uitlaat lopen klinkt ie echt heel vals.
Waar door komt dit?
Moet dit gemaakt worden?
Groet
Jeffrey

arcane
18 oktober 2012, 23:12
Wat bedoel je met uit laten lopen?

bat
19 oktober 2012, 19:01
Vermoed dat ie bedoelt "uit laten klinken". Als in de snaar niet dempen na het aanslaan.

Daarmee is de vraag verder nog niet veel duidelijker, overigens.

Jeffrey Kroonenberg
19 oktober 2012, 20:07
Ik hoop dat ik het beter kan verworden:)

Vermoed dat ie bedoelt "uit laten klinken". Als in de snaar niet dempen na het aanslaan. Dat klopt.
Nou als ik dat doe klinkt ie echt of de gitaar slecht tot niet gestemt is, terweil hij gewoon gestemt is.

bat
19 oktober 2012, 20:13
De noot is niet vals als je aanslaat, maar wordt daarna vals?

Wordt de noot lager of hoger?

elendaeril
19 oktober 2012, 20:15
Wat doet het geluid precies dan? Wordt het lager, rammelt het, is het enkel bij open snaren? Beschrijf het eens
Hoe lang zitten de snaren op je bas, en van welk merk zijn ze?
Welk merk en type is je basgitaar

Jeffrey Kroonenberg
19 oktober 2012, 20:22
Wat doet het geluid precies dan? Wordt het lager, rammelt het, is het enkel bij open snaren? Beschrijf het eens
Hoe lang zitten de snaren op je bas, en van welk merk zijn ze?
Welk merk en type is je basgitaar
Dankje:)
Nou ik ga je het vertelen:
Het geluid word hoger.
De snaren zater op toen ik ze kocht ongeveer 3 a 4 manden trug.
Bass gitaar is Ibanez dit is een foto:
http://imageshack.us/a/img844/1650/img1441ug.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/844/img1441ug.jpg/)

typen weet ik niet daarom die foto ik denk zelf:
GSR 180 BK Black

elendaeril
19 oktober 2012, 20:49
De eerste proef om te zien of het een groot probleem is: snaren vervangen. Deze beginnen redelijk oud te worden.

Brewskie
19 oktober 2012, 22:24
3 maanden voor bassnaren is helemaal niet oud. Meneer Jamerson schijnt altijd met oude snaren te hebben gespeeld.

Heb je een stemapparaatje ? ...kun je dan ook zien dat na het aanslaan, de zuiverheid van de toon verloopt ? ....of lijk je het alleen op het gehoor te merken ?

elendaeril
20 oktober 2012, 00:15
Oud is afhankelijk van hoe intensief er gespeeld wordt natuurlijk... Snaren die zelfstandig van toon veranderen zijn oud... Daarom deze verwisselen om te kijken of het echt aan de snaren zelf ligt.
Als de toon op het gehoor lijkt te veranderen, en dan ook elke keer, dan lijkt mij dat dit ook echt gebeurt... De test met het stemapparaat is wel een heel goeie om uit te voeren (Tenzij het apparaat uit zichzelf al enorm verspringt tijdens het stemmen, want dan is ie zelf niet zuiver, dus een beetje kwaliteit stemapparaat is wel vereist hierbij).

Jeffrey Kroonenberg
20 oktober 2012, 10:58
3 maanden voor bassnaren is helemaal niet oud. Meneer Jamerson schijnt altijd met oude snaren te hebben gespeeld.

Heb je een stemapparaatje ? ...kun je dan ook zien dat na het aanslaan, de zuiverheid van de toon verloopt ? ....of lijk je het alleen op het gehoor te merken ?
Het stem apartje is van cort bij de muziek winkel de star in purmerend gekocht:)
Na het aan slaan en het uit laten lopen is het gewoon suiver volgens het stem apratje.
Dus snap er echt niks van.
Ik speel elke dag gemildeld 10 tot 15 uur per dag.
Door de weeks ben van 9 tot 4 aan het werk.
Daarna speel ik dr op.
Ik zou nieuwe bass snaren dr op zeten.
Welke raden jullie mij aan.
Ik heb maar 15 euro te besteden memoteel.
Maar heb liever kwalietijd, dan geen kwalitijd dus duurde mag ook:gitarist:

Basvarken
20 oktober 2012, 14:28
Ben je erg dislectisch Jeffrey? Of schrijf je gewoon slordig?

Je bent van 9 tot 4 aan het werk.
Dat zijn 7 uren. Dan heb je 17 uur over per etmaal.
Vervolgens speel je soms wel 15 uur.
Dan heb je dus 2 uur over om te slapen, eten, naar de wc gaan en hier op het forum schrijven...:???:
Wow, dat noem ik nog eens fanatiek :dontgeti:

elendaeril
20 oktober 2012, 18:14
Maar die tijds-analyse geeft hem uiteraard niet een advies voor een setje snaren... :P

Maar met zo'n laag budget zou ik overigens gewoon in de winkel kijken en zien wat de winkelier voor je heeft. Een gemiddeld en veelvoorkomend setje snaren is prima voor het intensievere thuisgebruik. Dan hoef je niet persé concertkwaliteit te hebben ;)

Jeffrey Kroonenberg
21 oktober 2012, 11:28
Ben je erg dislectisch Jeffrey? Of schrijf je gewoon slordig?

Je bent van 9 tot 4 aan het werk.
Dat zijn 7 uren. Dan heb je 17 uur over per etmaal.
Vervolgens speel je soms wel 15 uur.
Dan heb je dus 2 uur over om te slapen, eten, naar de wc gaan en hier op het forum schrijven...:???:
Wow, dat noem ik nog eens fanatiek :dontgeti:
Mijn reken is echt heel slecht *Bloos*
Mijn nederlands is door het msn taal echt heel slecht geworden.
Jammer genoeg *beetje huilent*

geert1976
21 oktober 2012, 15:36
Mijn reken is echt heel slecht *Bloos*
Mijn nederlands is door het msn taal echt heel slecht geworden.
Jammer genoeg *beetje huilent*

Ga je dan maar diep schamen, je posts lijken echt helemaal nergens na.
Kijk eens na of de elementen niet te hoog staan(stringpull) en de snaren bijna raken, hierdoor kan een snaar iets uit toon raken.
Anders toch eens nieuwe snaren proberen.

Basvarken
21 oktober 2012, 20:03
Als het inhoudt dat je niet dislectisch bent, maar gewoon erg slordig of te lui om normaal te typen, dan moet je je inderdaad maar eens wat meer werk maken van je posts voordat je ze plaatst.
Hetzelfde geldt voor je rekenkunsten. Het komt op mij namelijk over of je uit je nek kletst als je dat soort beweringen doet...

Ik heb je website bekeken en een filmpje zien staan. Hieruit kan ik opmaken dat je nog aardig wat moet oefenen. Op basis van dit ene filmpje zou ik zeggen dat je bas niet goed geïntoneerd is (=oktaafzuiver). En dat je aanslag techniek nog flink te wensen over laat.
De combinatie van deze factoren leidt tot valse noten op je basgitaar.

Tip:

- Oefen zinvoller. 15 uur per dag oefenen komt op mij over als zinloos. (of bedoelde je 15 minuten??)
Wees kritisch en hou voldoende pauze. Oefen liever twee uur per dag kritisch dan 15 uur lang het verkeerde.

pueblo
21 oktober 2012, 23:19
wat Basvarken zegt,
bij mij zou mijn linkerhand trouwens direct verkrampt zijn als ik zo zou spelen (en met meer dan 1 vinger lukt ook niet in die positie)

Jeffrey Kroonenberg
22 oktober 2012, 19:52
Ik heb me dit aan geleerd:)
Om dat ik het zo fijn vind spelen.

elendaeril
23 oktober 2012, 01:17
Daar zou ik dan toch eens kritisch naar gaan kijken als ik jou was. Het zal niet de eerste bassist zijn die door een verkeerde speelstijl een permanente hand- of polsblessure heeft opgelopen en moest stoppen...

Iceman
23 oktober 2012, 14:25
Ik zou ook kijken of de intonatie van de basgitaar wel klopt.

Jeffrey Kroonenberg
23 oktober 2012, 19:39
Daar zou ik dan toch eens kritisch naar gaan kijken als ik jou was. Het zal niet de eerste bassist zijn die door een verkeerde speelstijl een permanente hand- of polsblessure heeft opgelopen en moest stoppen...

Wat is dan de goede houding?

Jeffrey Kroonenberg
23 oktober 2012, 19:40
Ik zou ook kijken of de intonatie van de basgitaar wel klopt.

En wat is dat:$

Rizz
23 oktober 2012, 19:51
En wat is dat:$

Google is your friend! En jij wilt gaan gitaarbouwen? Lees je eerst ff in, het internet staat vol met info, alles wat je wilt weten!

Niet slecht bedoeld hoor, maar je stelt vragen waarvan je de antwoorden vrij makkelijk zelf kunt opzoeken.. Dat je een probleem voorlegt, ok, maar doe het duidelijk..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intoneren_%28gitaar%29

Jeffrey Kroonenberg
23 oktober 2012, 20:01
Ik zou eerlijk gezecht niet weten wat verkeert is aan me houding.
Heb het zo geleerd op de bass lessen:)

elendaeril
24 oktober 2012, 00:26
Ik zou eerlijk gezecht niet weten wat verkeert is aan me houding.
Heb het zo geleerd op de bass lessen:)
Belangrijkste fout: Je duim ligt op de zijkant van je bas-hals. Die hoort met de duimtop (niet plat! Als gitarist hoor je dat ook te weten overigens.) midden achterop de hals te rusten en *niet* gebruikt te worden voor het spelen. Door je duim achterop de hals te houden staan je vingers perfect haaks op je fretten én heb je een ruimer bereik op je hals -> je pols is meer ontspannen en je loopt minder te krampen tijdens het spelen.
Probeer ook zoveel mogelijk met je hand op 1 positie te blijven en alle tonen vanuit die positie te spelen. Teveel schuiven over de hals kost teveel tijd waardoor je snelheid verliest. Hogere fretposities moet je enkel toepassen als het voor de klank noodzakelijk is, of makkelijker is voor het spelen van een bepaalde passage.
Gebruik ook meer vingers. Met enkel je wijsvinger om fretten mee te pakken vertraagt ook teveel. Je bent gitarist, dus al je vingers zijn geoefend om fretten te pakken. Maak daar gebruik van.
Laat je bas hangen, hou 'm niet rechtop. Het is geen bezem en hij valt niet op de grond als je hem loslaat. Natuurlijk, je houdt je hand om de hals om te spelen, maar je hoeft niet te tillen of te knijpen. Een te stevige grip vertraagt je spel omdat je eerst moet loslaten voor je kan verplaatsen. Niet nodig. Leer losjes te spelen zodat je direct kan schuiven over de hals wanneer nodig.

Dat is wat mij direct opvalt aan een half minuutje film kijken.

Doe er je voordeel mee!

knarph.nl
25 oktober 2012, 01:43
Volgens mij missen sommigen van jullie bij het zoeken van een oorzaak voor vals bassen de crux.
Ikzelf heb namelijk véél meer het idee dat veel (bas)gitaristen die ná 1980 geboren zijn vaak een essentieel deel van hun muzikale ontwikkeling missen door het (gemakzuchtig) gebruik van stemapparaatjes. (tuners)
In plaats van te lúisteren is stemmen een volstrekt visueel proces geworden waardoor het leren lúisteren naar het geluid wat je voortbrengt meer en meer van secondair belang lijkt te zijn geworden.
Ik doe het nog niet zó lang met ‘n bas maar speel wél al zo’n vijfendertig jaar orgel en piano en heb als zodanig ook leren denken als een bassist. Maar vooral vanuit mijn loopbaan als techneut durf ik te stellen dat er maar één plaats is waar het gebruik van een stemapparaatje legitiem is en dat is in de kleedkamer, vlák voor je de bühne opgaat.

Volgens mij ontneem je jezelf, telkens wanneer je visueel stemt een ervaring die essentieel is voor de ontwikkeling van je muzikale gehoor. Een ontwikkeling waarbij je nóóit uitgeleerd zult zijn. Zo zijn mensen met een absoluut gehoor daar niet mee geboren. Het is gewoon een aangeboren talent dat ze gedurende hun muzikale carrière moeten ontwíkkelen.
Een goeie leraar zou dan ook bij het ontdekken van een tuner bij een veelbelovende pupil, het ding met een wijde boog uit het (openstaande) raam moeten flikkeren onder de ernstige berisping:
“Het leren stemmen en bespelen van een instrument is een kwestie van luisteren! En niet van kijken dus…”

P.S. Om te voorkomen dat hierover (weer) een zinloze discussie over ontstaat:
Alle mensen die geen enkel probleem zien in en tevreden zijn mét het uitsluitend stemmen met een tuner, moeten dat gewoon blijven doen. Voor hén zijn mijn woorden namelijk niet bedoeld.
Nee, mijn woorden zijn bedoeld voor díe (bas)gitaristen die het gevoel hebben dat ze de zuiverheid van stemming en spel niet helemaal onder de knie hebben. Of met andere woorden: ben je tevreden met je tuner? Gewoon lekker blijven gebruiken. Geen probleem…

Knarph

Rizz
25 oktober 2012, 08:23
Nou nou, wat een betoog!.. En helemaal waar. Ik wilde 1 van mijn (2) leerlingen leren op het gehoor een halve noot lager stemmen.. Eerst als opdracht meegegeven en een week later gekeken wat ze er van bakte.. Niet veel dus.. Aangezien ze een luie, chaotische puber is en ze constant haar spullen kwijt is, mag ze nu niet meer stemmen met apparaat. Als ik erbij ben dan iig.. Wel handig als je 'm kwijt bent..
Het is zeker een gemis, maar het hoort bij de tijd, dus ik sluit me er helemaal bij aan! Ben zelf ook lui, dus pak ook vaker het stemapparaat, maar ik kan het wel!

Basvarken
25 oktober 2012, 09:14
Jeffrey moet alles nog leren. Dus ook stemmen. Maar als ik het filmpje bekijk en beluister dan kan ik niet anders concluderen dan dat zijn bas slecht geïntoneerd is. Gefrette tonen klinken tamelijk zuiver rond de vijfde positie, maar zo gauw hij een losse snaar aanslaat zijn ze vals. Dat heeft deels te maken met de beroerde techniek van Jeffrey, maar wordt door het grootste deel veroorzaakt door de afstelling van de brug.

Het verhaal van Elendaeril over de linkerhand is trouwens erg zinnig Jeffrey. Je kunt wel dénken dat je het nu eenmaal zo geleerd hebt en dat je het fijn vindt spelen; jouw techniek beperkt je enorm in je mogelijkheden. Ik zie je linkerhand heel veel van links naar rechts heen en weer schieten terwijl je eigenlijk op de zelfde positie van boven naar beneden over de snaren (EADG) zou kunnen. Dat scheelt een hoop geschuif.

Maar helemáál hopeloos is het niet. Want je hoorde zelf in ieder geval al wel dat er iets mis was. Anders was je dit topic niet begonnen. Dus met je oren is niets mis. :-) Blijf oefenen. Maar oefen zinvol.

knarph.nl
25 oktober 2012, 20:22
Nou nou, wat een betoog!.. En helemaal waar. Ik wilde 1 van mijn (2) leerlingen leren op het gehoor een halve noot lager stemmen.. Eerst als opdracht meegegeven en een week later gekeken wat ze er van bakte.. Niet veel dus.. Aangezien ze een luie, chaotische puber is en ze constant haar spullen kwijt is, mag ze nu niet meer stemmen met apparaat. Als ik erbij ben dan iig.. Wel handig als je 'm kwijt bent..
Het is zeker een gemis, maar het hoort bij de tijd, dus ik sluit me er helemaal bij aan! Ben zelf ook lui, dus pak ook vaker het stemapparaat, maar ik kan het wel!

Altijd blij met een positieve reactie.
Wat ik alleen niet begrijp is wat je bedoelt met: "ik stem soms óók uit uit gemakzucht met een tuner maar dat is niet aan de orde want ik heb namelijk wél geleerd om op gehoor te stemmen."
Als ik thuis met m'n basje op m'n knieën zit en er een snaar onzuiver staat, ben ik echt véél sneller klaar wanneer ik éven snel met flageoletten stem dan wanneer ik eerst weer dat ding moet opzoeken om het vervolgens aan te zetten, de juiste toon in te schakelen om dan pas te kunnen tunen en om dán vervolgens m'n tuner weer te bypassen ten einde weer verder te kunnen spelen. Tot zover het 'gemak' van een tuner...
Mijn stelling blijft gewoon (of je nu prof bent, dit ambieert of net pas begint): Het (uit principe altijd) stemmen op gehoor is een essentieel (never ending) onderdeel van je ontwikkeling als muzikant en wat je ruimer moet zien dan alleen maar de beheersing van je instrument.
Maar ik denk dat je dat alleen werkelijk kunt begrijpen als je dit principe al jarenlang toepast...

Rizz
25 oktober 2012, 20:28
tja, noem het luiheid.. En dat is het ook.. Het is vaak met m'n staalsnaar en de wat ingewikkelder nummers dat ik ''m sws pak. Ik krijg die op het gehoor niet zo strak dat ik bij de hogere frets ook nog zuiver ben.. M'n klassieke gitaar daarentegen, krijg ik perfect maar ik heb 17 jaar ook niets anders gedaan, omdat ik toen geen stemapparaat had en niet wilde hebben. Heb er pas 1 gekocht toen ik overstapte naar staalsnarig dus en ik had heel veel moeite met de b en e zuiver krijgen.. Ach, ik weet dat ik het kan en doe het ook nog steeds met enige regelmaat en dat is het belangrijkste..

Ik heb ook nog geleerd om nummers uit te zoeken op het gehoor, maar met het niveau wat ik nu heb, gaat dat niet meer, ik hoor het gewoon niet!.. Akkoordenliedjes uitzoeken gaat nog steeds prima en doe ik ook nog wel eens..

Spelen doe ik voor m'n lol en niet voor m'n beroep.. Lesgeven is uit liefdadigheid en nieuwe nummers leren moet leuk blijven..

knarph.nl
25 oktober 2012, 22:00
Hee Rizz? Helemaal niets mis mee, toch?

Veel plezier toegewenst man,

Knarph (Narf)

knarph.nl
25 oktober 2012, 22:38
Jeffrey moet alles nog leren. Dus ook stemmen. Maar als ik het filmpje bekijk en beluister dan kan ik niet anders concluderen dan dat zijn bas slecht geïntoneerd is. Gefrette tonen klinken tamelijk zuiver rond de vijfde positie, maar zo gauw hij een losse snaar aanslaat zijn ze vals. Dat heeft deels te maken met de beroerde techniek van Jeffrey, maar wordt door het grootste deel veroorzaakt door de afstelling van de brug.



Hoi Basvarken.
(Ik kan mezelf maar niet aan het gevoel onttrekken dat ik je nu grof beledig. Maar ja, das jouw probleem denk ik.)

Jij stelt dat het verschil in klank tussen een losse en op een fret aangeslagen snaar veroorzaakt wordt door een slecht afgestelde 'brug'?
Maar bedoel je niet de 'kam'? Op de hals? Want of je een snaar nu los of op een fret aanslaat, de brug is hier geen factor. In tegenstelling tot de kam dus. (Aan een kam valt trouwens ook bitter weinig te 'stellen' omdat daar soms óók nog een fret tegenaan ligt...)

Sorry als ik ernaast zit..

Knarph

Rizz
25 oktober 2012, 22:45
intonatie regel je op de brug. brugzadel naar voor/achter om octaafzuiverheid te bereiken.. De afstelling van Jeffreys gitaar in niet goed..

Basvarken
25 oktober 2012, 23:28
Knarph je beledigt me niet. Want je zit er naast.

Als je niet weet wat intonatie is, ben je af in dit topic.
Ga terug naar Start. Je ontvangt geen 50 euro.

knarph.nl
25 oktober 2012, 23:28
intonatie regel je op de brug. brugzadel naar voor/achter om octaafzuiverheid te bereiken.. De afstelling van Jeffreys gitaar in niet goed..

You don't get the point.

knarph.nl
25 oktober 2012, 23:31
Knarph je beledigt me niet. Want je zit er naast.

Als je niet weet wat intonatie is, ben je af in dit topic.
Ga terug naar Start. Je ontvangt geen 50 euro.

Leg me aan de hand van mijn eigen woorden alsjeblieft uit wáár ik fout ga i.p.v. alleen maar váststellen dat het zo is...

pueblo
25 oktober 2012, 23:37
wel, stel: de brug is een klein percentage van de volledige snaarlengte fout afgesteld, hoe korter je de snaar maakt (hogere fretposities) hoe hoger het foutpercentage> hoe valser de noot klinkt.

Brewskie
25 oktober 2012, 23:54
Verdomme, jongens. Gaan we intonatie uitleggen aan TS of moeten we eerst elkaar het nog gaan uitleggen /!:???:

Rizz
25 oktober 2012, 23:54
Maar dit is andersom.. Als de snaar goed gestemd staat, zou hij open goed moeten klinken en gefret vals. onafhankelijk van de intonatie kan je 27 meter snaar nog steeds zuiver in een noot stemmen.. Bedoel je dat soms? Maar goed, het houdt in het verhaal van Basvarken nog steeds in dat de gitaar niet goed geintoneerd is..

Maar de afstelling van de brug is wel degelijk een factor, want zie mijn vorige post, of die van Pueblo

knarph.nl
26 oktober 2012, 00:15
Verdomme, jongens. Gaan we intonatie uitleggen aan TS of moeten we eerst elkaar het nog gaan uitleggen /!:???:

Nou, als jij mij kunt uitleggen wat intonatie (klankkleur oftewel vingers) en stemming (vals spelen oftewel brug) met elkaar te maken hebben zou ik je dankbaar zijn.
Als antwoord op jouw vraag: Ja. En hou anders je mond.

aaronstonebeat
26 oktober 2012, 00:26
Knarph.nl, je hebt kennelijk een ander ander idee bij de term 'intonatie' dan de meesten hier. Bij het afstellen van (bas-)gitaren betekent 'intoneren' het zodanig afstellen van de brugzadels dat de flageolet boven de twaalfde fret dezelfde toonhoogte heeft als de gefrette toon in de twaalfde positie (hetzelfde verhaal gaat op voor de negentiende positie).

Voor de topkam geldt in principe hetzelfde verhaal maar daar valt in het merendeel van de praktijk, behalve de diepte, niets aan af te stellen en in dezelfde praktijk blijkt dat als de topkam eindigt op de plaats waar de bovenkant van een nulfret zou zitten alles dik in orde is.

Rizz
26 oktober 2012, 00:30
lekker bezig zo.. Als een snaar open vals klinkt, maar gefret goed òf als een snaar open zuiver klinkt, maar gefret vals, is de snaar niet goed geintoneerd, dat is het verhaal, niet meer en niet minder. Basvarken bedoelt het brugzadel, maar zegt brug om minder aanslagen te moeten maken ofzo.. Je zoekt er teveel achter.

Dat de gitaar in deze niet goed gestemd staat, maakt niet uit.. Dan is er nog techniek, zoals te hard drukken, waardoor het niet goed klinkt..

Quote uit wiki:

Het intoneren gaat in grote lijnen als volgt (benadering in één dimensie). Aangenomen dat de frets op de juiste manier op de hals zijn geplaatst, is de afstand tussen de kam en de 12e fret de helft van de totale snaarlengte. De snaarlengte wordt echter bepaald door de kam en de positie van de brug. De positie van de brug is meestal de enige vrijheidsgraad om de snaarlengte aan te passen. Als de brug op de juiste positie staat, dan is de gitaar goed geïntoneerd. Dit wordt meestal gecontroleerd met een digitale frequentiemeter ofwel een stemapparaat.

knarph.nl
26 oktober 2012, 00:44
Knarph.nl, je hebt kennelijk een ander ander idee bij de term 'intonatie' dan de meesten hier. Bij het afstellen van (bas-)gitaren betekent 'intoneren' het zodanig afstellen van de brugzadels dat de flageolet boven de twaalfde fret dezelfde toonhoogte heeft als de gefrette toon in de twaalfde positie (hetzelfde verhaal gaat op voor de negentiende positie).

Voor de topkam geldt in principe hetzelfde verhaal maar daar valt in het merendeel van de praktijk, behalve de diepte, niets aan af te stellen en in dezelfde praktijk blijkt dat als de topkam eindigt op de plaats waar de bovenkant van een nulfret zou zitten alles dik in orde is.

Nou weet je, ik vermoedde al zoiets.
Ik kocht een jaar of dertig geleden een nieuwe Rhodes. Kwam van de fabriek en alleen de stemming en velocity was een beetje afgesteld. Een Rhodes heeft 78 elementjes voor 78 staafjes die door conventionele hamertjes aangeslagen worden. (bij gitaar 1 element voor 6 snaren(!) De positie van het uiteinde van zo'n staafje is kritisch bepalend voor het klankkarakter van onderhavige toets.
Bij een Rhodes betekend intoneren dus het uren verslindende werk van het juist positioneren van die 78 staafjes t.o.v hun resp. elementjes.
Mijn fout was dat dat ik dacht dat intoneren bij bas het verschil is van waar en hoe je een snaar aanslaat. (afhankelijk van de boventonen die je wenst) Zuiver een kwestie van klank. Niet dus...

Aaronstonebeat, het is me weer helemaal duidelijk.

Hardstikke bedankt man!

Knarph (Narf)

Dreverhaven
26 oktober 2012, 00:52
Oh, je spreekt het dus uit als Narf.

aaronstonebeat
26 oktober 2012, 00:52
Nou weet je, ik vermoedde al zoiets.
Ik kocht een jaar of dertig geleden een nieuwe Rhodes. Kwam van de fabriek en alleen de stemming en velocity was een beetje afgesteld. Een Rhodes heeft 78 elementjes voor 78 staafjes die door conventionele hamertjes aangeslagen worden. (bij gitaar 1 element voor 6 snaren(!) De positie van het uiteinde van zo'n staafje is kritisch bepalend voor het klankkarakter van onderhavige toets.
Bij een Rhodes betekend intoneren dus het uren verslindende werk van het juist positioneren van die 78 staafjes t.o.v hun resp. elementjes.
Mijn fout was dat dat ik dacht dat intoneren bij bas het verschil is van waar en hoe je een snaar aanslaat. (afhankelijk van de boventonen die je wenst) Zuiver een kwestie van klank. Niet dus...

Aaronstonebeat, het is me weer helemaal duidelijk.

Hardstikke bedankt man!Knarph (Narf)

Ik had zo'n vermoeden ;)
Ik heb ook een Fender Rhodes gehad en uitgebreid bespeeld en van binnen bekeken. Dat exemplaar speelde me uiteindelijk te zwaar en is daarom weer verkocht.
De term 'intoneren' kan naar van alles verwijzen, zoals blijkt.
Bij gitaren heb je bijvoorbeeld ook 'plekken (http://www.plek.com/en_US/technik/)' en maf kronkelende frets om in reine stemmingen te kunnen spelen in bepaalde toonaarden.

http://classicalconvert.com/wp-content/uploads/2008/05/justguitar.jpg

Basvarken
26 oktober 2012, 09:05
Nou weet je, ik vermoedde al zoiets.
Mijn fout was dat dat ik dacht dat intoneren bij bas het verschil is van waar en hoe je een snaar aanslaat. (afhankelijk van de boventonen die je wenst) Zuiver een kwestie van klank. Niet dus...


En derhalve zou je de toon van je posts ook wel enigszins mogen kuisen...

knarph.nl
26 oktober 2012, 14:43
Ik had zo'n vermoeden ;)

Bij gitaren heb je bijvoorbeeld ook 'plekken (http://www.plek.com/en_US/technik/)' en maf kronkelende frets om in reine stemmingen te kunnen spelen in bepaalde toonaarden.


http://dw.content-e.nl/content-e/pub_DW/Franks_muzieksite_1192038847718/mm_files/do_282/121026-%20Liquid%20Bas%20gitaarnet%202.JPG

Nou je het zegt: Zou dít soms de verklaring zijn waarom mijn bas niet in elke positie helemaal lekker klinkt?:crazyhappy:

Jeffrey Kroonenberg
28 oktober 2012, 12:45
Deze speelt ook met duim ;)

http://www.youtube.com/watch?v=NQcTjVAWNnA

Einzeln
28 oktober 2012, 15:22
Klopt maar jij klemt met je muis. En niet met je duim. Als je eens doet of een sokpop met je linkerhand maakt waarbij je duim de onderkaad van die pop is heb je een beld hoe de begin houding is. Zet dan die duim op of onder de denkbeeldige middenas van hals. Voila.

elendaeril
29 oktober 2012, 02:01
Deze speelt ook met duim ;)

http://www.youtube.com/watch?v=NQcTjVAWNnADat deze het doet wil niet zeggen dat het goed is. Het is een veel gemaakte fout. Maar het blijft een fout... Aanpassen dus, als je je polspezen langer bruikbaar wilt houden. Het zal niet de eerste bassist/gitarist zijn die Carpal Tunnel Syndrome eraan overhoudt... Google 't maar eens...

Jeffrey Kroonenberg
29 oktober 2012, 20:29
Ik heb goed nieuws;)
Ik ben bezig met zelf de duim achter op de hals te plaatsen en zo te spelen.
En ga op gitaarles.
Dus hoop hier het een en het ander aan me houde te kunnen werken.
Want het is niet fijn spelen mijn houding heb snel last van me polls dus ben druk bezig.

elendaeril
29 oktober 2012, 21:05
Mooi zo. Merk je al het grote verschil in je linkerhand? Het is even wennen, dus hou vol :)

knarph.nl
2 november 2012, 03:23
Oh, je spreekt het dus uit als Narf.

Er…, Ja! Dat klopt. Ik ben ooit geboren als Frank Heuvelman.

Ik heb ruim tien jaar gebouwd aan een bedrijfje. We hadden een goed opgeleide crew en een betrouwbaar, groot Public Adress System.
Het leven was símpel totdat er een tweede "Frank" tot ons team toetrad.
Want keer op keer, en áltijd juist op díe momenten dat we ons moesten concentreren, ontstond daarover verwarring.
Praktisch als ik nu eenmaal ben, stelde ik tijdens ’n vergadering dan ook maar voor om mijn naam van “frank” om te draaien tot “knarf”… Het duurde minstens ’n half uur voordat iedereen zich had 'uitgesproken’ over de manieren waarin dat woord op zich al tot een vermindering van efficiency zou kunnen leiden…
Toen we echter dit eenmaal achter de rug hadden bleek het in de praktijk best wel goed te werken. (voor sommigen was de herinnering aan buikpijn voldoende om te proberen z'n lippen stijf op elkaar te houden)
Prachtig. En voor de klanten was “knarf’ altijd goed voor op z’n minst een glimlach. Dat is namelijk precies wat je nodig hebt als je met zenuwachtige muzikanten te maken hebt…

Bijna veertien jaar geleden kwam ik echter in Australië terecht waar (in spraak) “kn” werd vervangen door “n” en in schrift de f door ph . Gezien het Engelse idioom leek me dat toen volkomen logisch en ik had er ook eigenlijk geen invloed op. Vandaar…

Dus inderdaad meneer Dreverhaven, Knarph spreek je uit als “narf” :)

Jeffrey Kroonenberg
10 november 2012, 13:18
Oja, ik heb flink op me kop gehad.
De houding was verkeerd :D
Dus ja nu nog meer de reden om de houding aan te passen ga het zekker doen ;)

Kim Wilson
10 november 2012, 14:20
En derhalve zou je de toon van je posts ook wel enigszins mogen kuisen...
Nou, inderdaad zeg. De meesten hier weten heel goed waar ze het over hebben. Dat belerende hautaine toontje mag wel wat minder.

peter_heijnen
11 november 2012, 18:27
Mijn fout was dat dat ik dacht dat intoneren bij bas het verschil is van waar en hoe je een snaar aanslaat. (afhankelijk van de boventonen die je wenst) Zuiver een kwestie van klank. Niet dus...
Totaal niet zelfs.

Intoneren -tijdens spelen- is het corrigeren van ongewenste onzuiverheid. En niet alleen bij bas, maar op ieder instrument waarvan je de toonhoogte kunt beinvloeden.

muffstuff
13 november 2012, 16:17
Dat deze het doet wil niet zeggen dat het goed is. Het is een veel gemaakte fout. Maar het blijft een fout... Aanpassen dus, als je je polspezen langer bruikbaar wilt houden. Het zal niet de eerste bassist/gitarist zijn die Carpal Tunnel Syndrome eraan overhoudt... Google 't maar eens...
Even een stomme opmerking, maar hoe zit het dan met die verrekte hendrix akkoord grepen die met de duim gebeuren. of moet je dan net zulke lange klauwen als Jimi hebben wil je daar zonder syndrome mee weg komen?

Einzeln
13 november 2012, 16:42
IS toch gewoon een baree met een derde vingertje

Basvarken
13 november 2012, 19:30
Even een stomme opmerking, maar hoe zit het dan met die verrekte hendrix akkoord grepen die met de duim gebeuren. of moet je dan net zulke lange klauwen als Jimi hebben wil je daar zonder syndrome mee weg komen?

Hendrix speelde linkshandig op een rechtshandige gitaar. Met de snaren ondersteboven dus. Die duim had hij nodig om akkoorden te kunnen pakken.

Bovendien had hij echt enorme kolenschoppen dus die duim kon zowieso bijna nergens anders naar toe, dan over de hals heen. :-))

aaronstonebeat
13 november 2012, 19:47
Ik betwijfel of Hendrix abnormaal grote handen had. In 2006 heb ik eens mee mogen jammen met Tony 'Wild T' Springer; hij speelt veel Hendrix-nummers, doet zelfs een Hendrix-tribute, en als je hem ziet spelen, lijkt hij dezelfde soort handen te hebben:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UCZMRXWD.jpg

Toen ik hem een paar maanden eerder voor het eerst sprak, hebben we onze handen tegen elkaar gehouden: even groot. En er zijn wel meer mensen die de duim gebruiken om bassnaren te fretten, linkshandig en rechtshandig.

grayfink
13 november 2012, 20:02
@basvarken, bij mijn weten waren zijn strats gewoon naar links omgebouwd. Niet "ondersteboven" dus.

aaronstonebeat
13 november 2012, 22:56
Jimi speelde gewoon met de dikke E boven, alleen voor de meesten van ons in spiegelbeeld:

http://www.ifc.com/wp-content/uploads/2012/05/051112-jimi-hendrix.jpg

Er zijn opnames waar hij backstage met de Stones bij gelegenheid 'ondersteboven' speelt op een gitaar van Keith Richards en ik vond een foto van een wassen beeld van Madame Tussaud waar ze het verkeerd om hebben gedaan (waarschijnlijk omdat ze van toeten noch blazen weten als het om gitaren gaat):

http://farm5.staticflickr.com/4086/5001852342_581e447770_z.jpg

Hij speelde met de standaardmanier van besnaren; niet zoals bijvoorbeeld Dick Dale, die speelt wel met de dunne E boven.

Swaag
14 november 2012, 09:10
Hendrix draaide zijn snaren idd om en speelde dus gewoon EADGBE.
Er zijn wel linkshandigen die de snaren laten zitten zoals ze zijn en dan EBGDAE spelen, bijvoorbeeld Doyle Bramhall II (hij speelde bij Roger Waters en Eric Clapton).
http://www.youtube.com/watch?v=6F4wSalYQF8

Wat betreft het gebruik van de duim bovenlangs: Richie Havens doet niet anders.
http://www.youtube.com/watch?v=s5WhawsF4Uk

muffstuff
14 november 2012, 11:16
Hendrix speelde linkshandig op een rechtshandige gitaar. Met de snaren ondersteboven dus. Die duim had hij nodig om akkoorden te kunnen pakken.

Bovendien had hij echt enorme kolenschoppen dus die duim kon zowieso bijna nergens anders naar toe, dan over de hals heen. :-))
Snaren zaten gewoon EADGBE. Sterker nog, sommige strat bouwers zijn zelf overtuigd dat de lengte van de dikke E snaar tussen topkam en stemmechaniek ook invloed heeft op zijn geluid (wat daar van waar is heb ik zelf geen weet)

Basvarken
16 november 2012, 16:35
:dontgeti: I stand corrected. Altijd gedacht die ie ze andersom had zitten.

Ik vond het daarom ook des te logischer dat Doyle Bramhall II en Eric Gales dat ook doen, aangezien ze zo sterk beïnvloed zijn door Hendrix.

knarph.nl
20 november 2012, 18:17
# Hendrix speelde linkshandig op een rechtshandige gitaar.;
@ basvarken, bij mijn weten waren zijn strats gewoon naar links omgebouwd.Niet"ondersteboven" dus.

@ Ik kan me ook herinneren beelden uit z'n begintijd te hebben gezien waarop hij op een strat speelde waarvan de stemmechanieken beneden zaten en de tremolobar (zeg ik dat goed?) aan de bovenkant.

aaronstonebeat
20 november 2012, 19:16
Ja, dat krijg je als je een rechtshandige strat linkshandig bespeelt.

Einzeln
20 november 2012, 20:01
http://www.xs4all.nl/~chow/blog/knurft.jpg

knarph.nl
22 november 2012, 13:03
Túuh... ...:ok:

knarph.nl
22 november 2012, 14:26
Túuh... ...:ok:

Ik zag er net nog eentje met drie stemdingen boven en drie stemdingen beneden en dan in het midden zo'n gat.

muffstuff
22 november 2012, 18:09
http://www.xs4all.nl/~chow/blog/knurft.jpg

:seriousf:

muffstuff
22 november 2012, 18:14
Ik zag er net nog eentje met drie stemdingen boven en drie stemdingen beneden en dan in het midden zo'n gat.
in het midden zon gat?

knarph.nl
23 november 2012, 13:09
Ik zag er net nog eentje met drie stemdingen boven en drie stemdingen beneden en dan in het midden zo'n gat.

Context, dames. Alles draait altijd om de context.
Gewoon éven iets verder kijken dan dat Uw ietwat hariggepukkelde, maar voor de rest ongetwijfeld buitengewoon welgevormde neus lang is...
Alstublieft... :ok: Nee nee, geen dank. :stop:

muffstuff
23 november 2012, 14:51
Nou frank er is nog steeds geen touw aan vast te knopen. Ik weet niet hoe het bij de kijkers thuis overkomt maar hier is iedereen met stomheid geslagen. Het feit dat je op jezelf replied met nog cryptische antwoorden maakt het er niet makkelijker op.

knarph.nl
23 november 2012, 20:42
Nou frank??? er is nog steeds geen touw aan vast te knopen. Ik weet niet hoe het bij de kijkers thuis overkomt maar hier is iedereen met stomheid geslagen. Het feit dat je op jezelf replied met nog cryptische antwoorden maakt het er niet makkelijker op.

# Ik neem aan dat je met 'Frank', mij wilt aanduiden? Oh, oh, oh. Het zit ook allemaal zó ingewikkeld in elkaar hè?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157521-Valse-bass-wel-goed-gestemt/page3 (bericht #53)

Hier leg ik uit hoe het in elkaar steekt. Frank is dood. En omdat 'iedereen' nu tóch knus samen bij jou achter de computer zit lijkt dit me gelijk het goede moment om te vertellen dat ik niet meer zal reageren op deze naam. Nog vragen?
Ok, en dan nú mijn reaktie:

@Yeahiknow... No. Yeahisee.
Jammer voor die 'iedereen' van jou dan. Context dames, Gewoon lezen. Dat is alles...
En daar is echt geen woord cryptisch van!
Integendeel...
Ik zal je vast op weg helpen: #61 (letterlijk, niets cryptisch dus)

Knarph

Einzeln
23 november 2012, 22:17
JA het is mij duidelijk. Maar toch fijn dat je zelf je post aangepast hebt.

knarph.nl
23 november 2012, 23:48
JA het is mij duidelijk. Maar toch fijn dat je zelf je post aangepast hebt.

Tuulijk. :-)

aaronstonebeat
23 november 2012, 23:50
Ik heb alles nog eens teruggelezen en ik snap er eerlijk gezegd helemaal niets van.

Basvarken
24 november 2012, 16:45
Het wordt hoog tijd dat een moderator zich hier even mee gaat bemoeien.

Ik vind je posts behoorlijk irritant FRANK.

El_Mano
24 november 2012, 17:51
Komt me bekend voor!

Dreverhaven
25 november 2012, 04:24
Af en toe komen er van die gekken op een forum terecht. Dit is daar een voorbeeld van.