PDA

View Full Version : Fender American Vintage strat body vs. Fender Standard strat body



Sonny
18 oktober 2012, 14:03
Ik vraag me al een poosje af of er eigenlijk verschil in body is tussen bijv. een Fender '57 Stratocaster en de Fender American/Mexican Standard Stratocaster.

Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens een Squier in mijn handen gehad, maar het leek mij toen net alsof de bovenste "hoorn" wat vierkanter gevormd was vergeleken bij mijn '57 Strat.

Wat weten jullie hier allemaal van?

SaferSephy
19 oktober 2012, 14:49
Jaren 50 bodies hadden rondere horns en diepe contours. Bekendste veranderingen in bodies door de jaren heen zijn de afname van contours cuts. horn shape is naar mijn weten minder van bekend

B-stone
19 oktober 2012, 23:42
Jaren 50 bodies hadden rondere horns en diepe contours. Bekendste veranderingen in bodies door de jaren heen zijn de afname van contours cuts. horn shape is naar mijn weten minder van bekend

Hoorns ook hoor: een kennis van mij heeft een jaren 60 strat en die heeft veel spitsere hoorns dan andere latere strats: alhoewel de huidige strats weer redelijk origineel zijn qua body shape.


Het " original body shape" stickertje op de headstock geeft ook een bevestiging als het het wilt weten ;)

Sonny
21 oktober 2012, 14:15
Ik heb ook wel eens iets gelezen over dat de wat oudere fender mexican strats, een wat minder accurate body shape hebben dan de strats die de laatste paar jaar worden gemaakt in mexico.

Weten jullie hier meer van?

Mr.Fingers
21 oktober 2012, 14:21
Allereerst, er bestaat niet "de stratbody", want vrijwel ieder jaar veranderde er wel iets (afrondradius, wormholes in de cavities, de cavities zelf ifv het aantal schroeven dat werd gebruikt voor de slagplaat,...), en versleten de mallen (valt op bij de jaren '80 "cowpoke" Fender bassen, en dan vooral de halzen, die de uitgewoonde mallen van de pre-CBS era gebruikten).

De tummy- & elbowcontour, daar zit helemaal geen lijn in te trekken, want dat was allemaal gewoon met de losse hand, en men eyeballde erop los, tot de contour de vorm had die er goed uit zag.

Sonny
21 oktober 2012, 17:04
De tummy- & elbowcontour, daar zit helemaal geen lijn in te trekken, want dat was allemaal gewoon met de losse hand, en men eyeballde erop los, tot de contour de vorm had die er goed uit zag.

Je hebt dit stukje in de verleden tijd geschreven. Betekend dat dat alleen vroeger de contouren op het oog en met de losse hand gedaan werden of is dit nog steeds zo?

En hoe zit het mexican strats, ik heb wel eens gelezen dat bij de oudere MIM strats, deze qua body shape soms totaal niet overeenkomen. Klopt dit?