PDA

View Full Version : olie voor onbewerkte hals



larsje
18 oktober 2012, 13:54
ben aan de slag met een zelfbouw fender stratocaster. ik heb net een onbewerkte hals gekocht (is al geschuurd) die ik graag wil olien ipv lakken (maple hals trouwens). Nu was ik net bij de muziekwinkel en daar verkochten ze wel olie, zogenaamd lemon olie, voor blokfluiten en ze hadden speciale olie voor de toets (rosewood) van een gitaar. Kan ik die lemon olie ook gebruiken voor de hals van de gitaar en dan die speciale olie voor de toets (de toets van mijn gitaar is ook van maple)

Daan Muller
18 oktober 2012, 14:24
Die lemon olie is volgens mij meer om je toets schoon en fris te maken.

Voor een hals kun je qua olie het beste Danish Oil of Tru Oil gebruiken, die vormen echt een beschermende laag.

no 1 hops
19 oktober 2012, 14:08
het voordeel van Danish oil is dat er een was in zit die dus ook echt droog wordt
voordeel ervan is dat er minder stof etc aan kleven blijft tijdens gebruik.

het is een voedende olie die dus een mooie laag tussen je handen en het hout creëert zodat zout van zweet geen invloed hebben .
maar dat is mijn persoonlijke mening ;-)

arjenlubb
20 oktober 2012, 11:34
thanks! fijn dat je deze vraag stelt ik was zelf ook nog op zoek wat nou het beste is. Ik zie wel vaak danish oil langskomen, maar nu is het helemaal duidelijk. Je timing is uisteekbaar! Nu hoef ik lekker niet meer te zoeken.

larsje
20 oktober 2012, 11:41
bedankt voor de antwoorden. ik ga ook voor die danish oil. als ik het goed begrijp hoef ik de toets van die maple hals dus niet te lakken?

Koeloe
20 oktober 2012, 13:14
Ik heb mijn ongelakte maple hals gewoon met Danish oil behandeld, het trekt goed het hout in en is makkelijk na te schuren. Wel rekening mee houden dat je houtkleur donkerder (paar tinten, niet schrikbarend veel) gaat worden met een oliebehandeling.

larsje
26 oktober 2012, 10:19
is een potje van 250ml danish oil voldoende voor 1 hals?
welk schuurpapier (korrelgrootte) heb nu nodig?

no 1 hops
26 oktober 2012, 15:42
behalve schuurpapier zou je ook kunnen zoeken naar 4 x 0 staalwol.
daarmee kan je bv ook danish oil inwrijven op de achterkant van de hals
staalwol 4x0 (er moet zelf 5 x0 bestaan) is eigenlijk onmisbaar bij onderhoud van gitaren.
prachtig spul om viezigheid van de toets af te halen.
dat flesje van 250 ml is meer als genoeg.

wel een waarschuwing, als je een doekje gebruikt hebt met danish oil moet je het niet als een prop ergens neerleggen daar er anders kans is op zelfontbranding.
gewoon als uitgevouwen lap ergens laten drogen

obiwanjacobi
26 oktober 2012, 18:24
Ik heb een hals en een hele gitaar ook met Danish Oil behandeld.

Ik heb het opgebracht met een kwast(je) en na een paar minuten intrekken het overschot er weer afgeveegd met een doek. Dit heb ik een stuk of 5-6 keer gedaan. Bij elke 2-3 lagen even 'schuren' met heel fijn staalwol (3/4 x 0). Let wel op met staalwol, daar komt heel fijn stof vanaf dus in een goed geventileerde ruimte werken en eventueel een magneet in een doek/plastic zak inwikkelen zodat er minder staal deeltjes in de lucht komen.

Ik zie dat er wel wat vuil aan blijft hangen -nog niet geprobeerd om dit weg te vegen met een licht-vochtige doek- maar je kan altijd weer licht opschuren en weer een paar lagen aanbrengen. Ook bij reperatie is het eenvoudiger IMHO.

Ik ben er erg te spreken over.

[2c]

larsje
27 oktober 2012, 18:51
oke, dit helpt wel qua hoeveelheid lagen. ik heb nog van dat hele fijne schuurpapier liggen (1000+), die ga ik denk ik gebruiken. Dus per keer 1 laagje aanbrengen. Even laten intrekken, overtollige spul eraf, dan nog een laagje, dan nog een, even schuren, dan laten drogen. Dag erna weer hetzelfde proces en dat in totaal een paar keer herhalen.

larsje
2 november 2012, 19:32
oke, ben aan het olien en schuren begonnen. elke keer 2 a 3 lagen olie met een doek opbrengen, even schoonmaken met een schone doek,nachtje laten drogen, dag erna licht schuren en weer 2 a 3 lagen opbrengen. Ik heb wel 2 vragen nog, moet ik op het eind nog waxen? en moet ik op het eind nog polijsten en zo ja waarmee?

no 1 hops
2 november 2012, 22:03
in danish oil zit al wax, dus die hoef je niet nog eens extra aan te brengen.
het moet alleen maar uitharden/drogen
polijsten kan evt met staalwol 4 x 0 totdat het voor jouw goed aanvoelt.

larsje
3 november 2012, 09:06
oke, ik merk alleen dat die 1000p schuurpapier wat krassen achterlaat. krassen is een groot woord misschien, maar ik zie het wel.

larsje
5 november 2012, 20:38
ik heb hier nog wat commandant 4 staan om te polijsten, kan het kwaad om daar op het eind nog een keer mee te polijsten?