PDA

View Full Version : SG twijfels



larsje
18 oktober 2012, 13:47
Heb onlangs een Gibson SG std gekocht, op zich tevreden over deze gitaar. Echter wel wat soundissues. Ik vind hem (met name als er een overdrive) tussenzit wat teveel compressie hebben, net of het geluid wat opgepompt is. Natuurlijk flink wat mids, maar dat licht aan het soort gitaar dacht ik. Het zit hem niet in de overdrive want die heeft dat bij andere gitaren niet. Zou het kunnen liggen aan die pick-ups die er in zitten van gibson (490R en 498T)? Ik heb hier ook nog een setje liggen van GFS, '59 vintage PAF's, zouden die de sound iets minder compressie geven?

lindstrom
18 oktober 2012, 13:59
Laat je pickups eens een mm of 2 zakken (dus meer ruimte tussen snaren en pickups).. kan het verschil wellicht maken.

HaroldA
18 oktober 2012, 14:06
Laat je pickups eens een mm of 2 zakken (dus meer ruimte tussen snaren en pickups).. kan het verschil wellicht maken.

Dat, en je zou er een andere magneet in kunnen zetten ... ff zoeken ...

Gevonden: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155764-gibson-490-498-set

jerome
18 oktober 2012, 23:21
Laat je pickups eens een mm of 2 zakken (dus meer ruimte tussen snaren en pickups).. kan het verschil wellicht maken.

Ja dat zou inderdaad kunnen helpen, misschien dat ze wel zo dicht tegen de snaren staan dat hij last van "stringpul" heeft.
En dan heb je echt een lelijke sound...

larsje
19 oktober 2012, 20:39
thanks, stringpull had ik niet echt, heb ze inmiddels wel wat omlaag gezet. Wat is een beetje een goede afstand tussen pickup en snaar?

Tabula Rasa
19 oktober 2012, 20:51
thanks, stringpull had ik niet echt, heb ze inmiddels wel wat omlaag gezet. Wat is een beetje een goede afstand tussen pickup en snaar?

Niet meten. Milimeters zijn niet interessant. Doe het met je oren.

Luke-wannabe
19 oktober 2012, 23:31
Stringpull komt altijd een beetje over als een broodje aap op mij.. Moet daarvoor je element niet zo hoog staan dat je snaren er tegenaan lopen? Met een SG helemaal door die angled neck..

geert1976
19 oktober 2012, 23:40
Stringpull komt altijd een beetje over als een broodje aap op mij.. Moet daarvoor je element niet zo hoog staan dat je snaren er tegenaan lopen? Met een SG helemaal door die angled neck..

Is echt geen fabel, het bestaat echt;)

Thiez
20 oktober 2012, 11:19
Gooi die PAF's erin! ;) Ik heb Gibson ''57 in mijn sg, die klinken veeel beter dan de 498T in mijn oren.

Maar goed, je kunt idd eerst experimenteren met de hoogte. Maar het kan zeker geen kwaad de andere elementen ook een keer te proberen.

larsje
20 oktober 2012, 11:20
inderdaad gewoon maar eens doen. hoogte wat versteld, maakt niet zoveel verschil.

E-J
20 oktober 2012, 13:20
Hoe staan de polepieces van de pickups? Ik heb recentelijk de polepieces van de humbuckers in mijn Les Paul meer gelange de radius van de hals en brug afgesteld, het geluid is een stuk opener geworden, niet zo 'boomy'.

Orpheo
21 oktober 2012, 00:41
Mag swappen maakte die 2 pups van onbruikbaar 2 heerlijke pups. Just sayin

larsje
21 oktober 2012, 10:51
die magneet verwisselen is dat makkelijk te doen?

Orpheo
21 oktober 2012, 11:34
Ja. Google maar mag swapping. Magneten kosten 5e per stuk ofzo bij addiction fx en dat maakt een boomy schreeuwerig middenelement een zingend beest met potentie voor meer power en een mushy woofy ongedefinieerd hals element tover je om in een haromisch rijk warm transparant element.

Omtrent de echte impact van magneten. Kijk maar naar de seymour duncsn custom lijn. 3x zelfde spoel alleen andere magneten. Zoveel verschik zelfs dat het dus echt de moeite loont ze allemaal te verkopen.

arnoldtims
21 oktober 2012, 13:01
Over Stringpull gesproken, dat bestaat echt.
Daar kwam ik van de week achter. ik kreeg mijn gitaar maar niet goed gestemd, wat ik ook deed.
Intoneren tot ik een ons woog maar met open snaren klonk hij goed tot het moment dat ik een d akkoord pakte, dan was hij weer vals.
Nu had ik de afgelopen tijd wat lopen klooien met de elementen hoogte en had ze nu erg hoog staan. na het verlagen van de elementen lukt het me wel om zuiver te klinken.

marter544
21 oktober 2012, 14:03
Hee orpheo, zou je niet eens een kleine manual voor het wisselen van magneten willen schrijven, met daarbij hoe verschillende magneten je klank beïnvloeden? Ik vind het namelijk wel interessant, maar heb geen idee hoe het verschil in klank is tussen een Alnico III, AlNiCo V, keramisch etc..

Orpheo
21 oktober 2012, 14:15
Staat allang online ;) effe googlen en je vindt t zo.

Over stringpull. Die magneet zit veel te ver van dr snaren vandaan. Effe logisch nadenken en rekenen guys!! Bij pickups waar de polepieces de magneten zijn kan je er iets van merken maar ga eens meten en testen hoe dicht bij de pickup moet zitten eer de trillingstijd van de snaar beinvloed wordt. Dan zit de pup tegen de snaar aan!

Kortom.

Niet lullen maar meten!



Zie t zo. Als stringpull echt een issue is waarom hebben de duncan invader, dimarzio x2n en gibson 500T bestaansrecht? Allen 3 dikke ceramische magneten.

Kap dus met klakkeloos bullshit over te nemen en ga eens metingen doen. Allerlei bullshit wordt aan die kapstok sttingpull opgehangen.stemvastheid beinvloed door de aantrekkingskracht van de magneten. Werkelijk? De snaarspanning heeft niks met de pickups te maken. Die snaar is veel te licht om uit een hoorbare stemming getrokken te worden. Een snaar weegt 1 gram. Misschien minder. De magneet is veel te zwak.


Oh dit is zinloos.

larsje
22 oktober 2012, 09:48
hey orpheo, ik zal eens checken op mag swappen. heb jij een linkje voor die seymour duncan soundfiles, dan kan ik even checken. ik heb gezocht op hun site, maar kan niets vinden.

Orpheo
22 oktober 2012, 11:06
Van wat precies? Als je een globaal idee wilt kan je hun clips pakken van de custom. Custom5 en custom custom maar niet van de magneet die jij hebben moet (unoriented alnico5) omdat zij die niet gebruiken (wel degaussed alnico5 in de antiquities maar dan kan je niet mooi de verschillen horen). En ze hebben al helemaal geen clips van de 490 498 set omdat dat gibson pups zijn.

Sowieso zijn clips overrated. De kleine nuances hoor je niet. Never. Die hoor jij als speler die voel jij als je speelt maar iemand anders niet.

Ik zoek wel even n tutorial.


Over magneten. Ik heb in het pickups subforum daar onlangs wat over geschreven.

larsje
22 oktober 2012, 11:11
thanks! wacht ik even op.

nb. had op youtube al wat gevonden, maar daar is het inderdaad niet goed te horen.

Orpheo
22 oktober 2012, 11:11
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156012-speciaal-voor-mr-fingers-magneten-en-wire-coating

Hier dus.

De alnico3 in de hals kan overigens ook. Iets meer open en bite dan nu. Evenveel mids. Alnico4 maakt m heel droog.geen boost in mids hoog of laag zoals respectievelijk alnico2 3 of 5.

Alnico4 in de 498 is ook gaaf. Iets minder output.iets meer mids minder boomy pushed laag en iets cleanere,minder bijtend hoog. Als je pups geen kappen hebben is een magswap 10 minuten werk. Max.

larsje
22 oktober 2012, 11:25
dit is goede info! thanks. Ik ga natuurlijk gewoon eens luisteren naar die '59 in die SG, maar een magneet wissel ga ik zeker uitproberen. ze zijn wel met kapjes trouwens.

marter544
22 oktober 2012, 12:58
hee orpheo, thnx! Na wat research ga ik eens een Alnico 8 in mijn custom custom proberen.

zjanke
22 oktober 2012, 13:03
Ja. Google maar mag swapping. Magneten kosten 5e per stuk ofzo bij addiction fx en dat maakt een boomy schreeuwerig middenelement een zingend beest met potentie voor meer power en een mushy woofy ongedefinieerd hals element tover je om in een haromisch rijk warm transparant element.

Als het een kwestie is van een paar euro's, waarom prikken de fabrikanten er dan niet meteen de goede in?

Orpheo
22 oktober 2012, 13:21
Als het een kwestie is van een paar euro's, waarom prikken de fabrikanten er dan niet meteen de goede in?

Omdat dat met gemak te maken heeft. Een alnico2 of 5 is beduidend goedkoper dan een unoriented a5,a8 a3 of a4. Per 1000 pups scheelt dat al snel 4000 euro. En bij een kostenbesparend bedrijf als gibson is 4k veel geld...ze proppen ongeveer 25000 pickups in die gitaren en dat scheelt op jaarbasis dus een ton... En de productie van uoa5 is lastiger heb ik begrepen dan gewone a5 of a2. Wat dus ook weer kosten met zich meebrengt.



Edit. Ik heb t nu over de 490 498 set maar dit geldt voor de hele burstbucker lijn! Reken dan maar uit hoeveel dát oplevert. Hint. Miljoenen.

zjanke
22 oktober 2012, 14:03
Ja duh, dat snap ik. Maar als het een standaard element oplevert wat veel beter is, dan kun je zonder probleem de prijs van de complete gitaar met een tientje (per element) verhogen en je moet eens berekenen wat de extra opbrengst dan is.

Hint, een veelvoud van de miljoenen aan besparing...

Ik kan me voor een prijsverschil van een paar euro gewoon niet voorstellen dat ze een enorme kwaliteits(geluids)verbetering zouden laten liggen

Orpheo
22 oktober 2012, 14:45
Ja natuurlijk wel! Het gaat bij gibson om GELD. tone?! Fuck tone. Als tone boeide namen ze wel beter hout hadden ze geen gelamineerde toetsen etc etc.

Die pups zijn sowieso goedkoop gemaakt. Dunnere baseplates dan normaal. Poly isolatie bij de meesten of plain enamel van mindere kwaliteit. Dunnere bobbins. Overak waar ze op kunnen besparen wordt bespaard.

En als je t niet wilt geloven mag je langskomen. Ga ik je het verschil laten horen tussen stock en swapped. Wees niet zo'n o gelovige thomas en neem het aan. Ik trek pups net zo vaak uit elkaar als dat ik de vaatwasser in en uit ruim. Misschien dat ik wel meer aan pups klus dan dat...

zjanke
22 oktober 2012, 14:55
Ik geloof absoluut dat er verschil in geluid zit als je andere magneten gebruikt, ik snap alleen de keuze voor de paar euro verschil niet zo goed. Creëren van een aftermarket voor PU's?

Als het om geld zou gaan is het voorstel om met een minimale toevoeging aan kosten een veel beter rendement creëren toch juist slim? Je hoeft niet meer te verkopen, alleen maar meer omzet en winst binnen te harken op dezelfde verkoopaantallen...

Orpheo
22 oktober 2012, 15:18
Het kost gibson teveel.
Het is te lastig om duizenden van die magneten te maken.
Het zou dan nieuwe ontwikkelingen betekenen en de 490 498 set is al bijna 20 jaar oud en toen had je nog niet op grote schaal replacements

Maar het komt neer op geld. Gibson bespaart op alles en heeft niet sound of tone in gedachten maar geld en winst.

zjanke
22 oktober 2012, 15:25
Het zou dan nieuwe ontwikkelingen betekenen en de 490 498 set is al bijna 20 jaar oud en toen had je nog niet op grote schaal replacements


Misschien is het inderdaad wel zo simpel. De conservatieve gitarist wil geen 490/498+ setje, maar gewoon "wat we vroeger ook hadden". Als je dan via de aftermarket alsnog de rest kunt bedienen dan verdien je misschien wel meer...

larsje
23 oktober 2012, 09:45
laatste vraag Orpheo, moet ik deze bestellen bij addition FX,die Harold A voorstelt in post 12?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155764-gibson-490-498-set/page2

en kan ik hetzelfde setje bestellen voor een '59 GFS Pickup set?

Orpheo
23 oktober 2012, 10:48
Neem unoriented alnico 5. Is geen 'set' maar een losse magneet. Kan je overal in prakken.

Overigens is ie te gek in een jb.

E-J
23 oktober 2012, 19:46
Lars, heb je mijn PM gelezen?

larsje
24 oktober 2012, 10:15
ja, bedankt (ik krijg geen melding van zo'n PM, apart)

HaroldA
24 oktober 2012, 10:18
ja, bedankt (ik krijg geen melding van zo'n PM, apart)

http://s3.amazonaws.com/awesome_screenshot/942476?AWSAccessKeyId=0R7FMW7AXRVCYMAPTPR2&Expires=1351067211&Signature=uFvLhnCoEhHQnw0%2FGov4yY908fc%3D
http://awesomescreenshot.com/04ck77wb9