PDA

View Full Version : Inlay verwijderen



Paul Schermer
18 oktober 2012, 12:24
Goede middag allen,

Ben voor de eerste maal bezig met het opknappen van een elektrische gitaar, een creatief en technisch klusje. Ik heb al zeer veel geleerd door het lezen van diverse posts, vooral de Lakfaq staat bordevol tips en weetjes!

Toch heb ik op dit moment een korte vraag (al zullen er nog vele volgen) over mijn opknap poging:

Heeft iemand goeie tips voor het verwijderen/vervangen van inlays in de hals?
Er mist een stipje (zie foto) en omdat ik allemaal gelijke er in wil wil ik de rest er ook uit pulken. Maar hoe krijg ik die dingen er eigenlijk uit? chemisch? stomen? voorzichtig met het puntje van een mes of pincet?

Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt :ok:

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/229987_10151177092825822_403493617_n.jpg

Ike57
18 oktober 2012, 12:31
Welkom Paul!

Je mist al een dot. Dat scheelt, dan kun je goed zien hoe diep ze er in liggen.
Ik zou ze eruit boren met een houtboor die een iets kleinere diameter heeft dan de dots. Er blijft dan een klein randje van de dot over die je er waarschijnlijk zo uit kunt wippen. Hierna goed schoonmaken en nieuwe dots erin. Hou er rekening mee dat de dots aan de bovenkant vlak zijn en niet automatisch de radius van je fretboard volgen. Je zult ze dus moeten schuren/vijlen.

Dit werkt het gemakkelijkst met een kolomboor. Met een gewone electrische boor kan ook maar dan wel op laag toerental zodat je niet door het fretboard boort.
Even een stukje tape om de boor waarmee je de diepte aangeeft.

Succes!

Paul Schermer
18 oktober 2012, 12:45
Uitboren! dat ik daar niet aan gedacht heb.

Thanx!

spirit
18 oktober 2012, 17:34
Wat je ook zou kunnen doen, is een klein gaatje boren en daar een schroefje in draaien. Met een tang trek je er dan zo de dot uit.

ErikH
19 oktober 2012, 22:13
Vandaag nog moest ik een verkeerd geplaatste dot verwijderen. Ik heb er eerst een klein gaatje in geboord waarna ik de dot er uit heb gewipt met een kleine schroevendraaiertje. Daarna met de juiste maat boor het gaatje "schoongeboord". Daarna kan je er een nieuwe dot in lijmen, of zoals in mijn geval een nieuw stuk hout omdat ik de dot op de verkeerde positie had geplaatst. Grrr . . .

Tot nu toe vond ik het zelf een leuk klusje. Je moet met het vlakken van de dots er goed om denken dat je de radius er niet uit schuurt.

Veel succes

Paul Schermer
20 oktober 2012, 10:01
Ik heb de dots er met een klein boortje uit geboord. sommige bleven aan het boortje hangen en wipte er zelf uit, anderen heb ik er met een schroefje uit getrokken.
Helaas is er hier en daar een splintertje hout mee gekomen, maar ik vermoed dat dat niet zo'n punt is. de nek is al niet is opperbeste staat, daar is (door mij) niet veel meer aan te doen.

ik ben benieuwd hoe gemakkelijk en correct de nieuwe dots er in gaan. Zondag middag maar eens proberen.

Dank voor alle tips en reacties!

DvU
20 oktober 2012, 11:33
Wat hardhout in dezelfde kleur vijlen. Wat houtlijm aanmaken met deze vijlsel. Daarmee kan je kleine plekjes gerust repareren. Zo heb ik het bij een oude gitaar van mij ook gedaan.

Sent from my GT-I9070 using Tapatalk 2