PDA

View Full Version : Kan ik via een omweg alsnog mijn 4ohm speaker op 8 ohm versterker aansluiten?



Arno048
18 oktober 2012, 11:58
Ik weet het er zijn hier al topics over, maar door alle info zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik weet dat ik mijn 4 ohm speakerkast niet op de 8 ohm uitgang kan zetten, maar is dit wel mogelijk op een andere manier? weerstanden etc..

Bvd

nico verduin
18 oktober 2012, 12:19
Buizenbak/transistor bak? Merk? Vermogen?

peter_heijnen
18 oktober 2012, 12:41
Ik heb het me ook wel eens afgevraagd: wat gebeurt er -en dan specifiek met je geluid- als je een 4 ohm weerstand in serie zet met een 4 ohm speaker en die aansluit op een 8 ohm uitgang?

Han S
18 oktober 2012, 12:49
Dan haal je de dempingsfactor van de versterker om zeep en je zet een deel van je vermogen om in warmte. Beter kun je twee 4 ohm speakers in serie zetten, of gewoon een 8 ohm speaker kopen. Een transistorversterker zal als hij goed ontworpen is trouwens niet protesteren en een buizenversterker heeft vrijwel altijd een uitgang voor ook 4 en 16 ohm.

Arno048
18 oktober 2012, 13:09
Het gaat in mijn geval om een vox vt100 valvetronix. Er zit een aansluiting op voor een 8 ohm speakercabinet. Ik heb zelf een kast met een Celestion 4 ohm, type weet ik zo niet uit mn hoofd.

Midwolda
18 oktober 2012, 14:01
Als dat een 12" speaker van 4 ohm is wil ik 'm wellicht wel ruilen voor een oude (maar goede!) Celestion 12" van 8 ohm.
Verder per PM?

joogi
18 oktober 2012, 14:06
of zoiets maken ?: http://www.ampmaker.com/store/Box-of-Matches-30W.html

Chris Winsemius
18 oktober 2012, 23:30
Ik heb het me ook wel eens afgevraagd: wat gebeurt er -en dan specifiek met je geluid- als je een 4 ohm weerstand in serie zet met een 4 ohm speaker en die aansluit op een 8 ohm uitgang?

probeer gewoon 'n Loadbox ;)

zonder dollen: naast vermogen/volume-verlies wordt het hoog wat minder verfijnd, wat gruiziger, donkerder. Interactie met speaker wordt ook wat minder. groupies willen niet meer naar je luisteren, managers beroven je nog meer en eigenlijk is Ahoy dan hetzelfde als de zoveelste kroeg......

:D