PDA

View Full Version : Gare schakkelaar



SuddenTwitch
18 oktober 2012, 00:50
Beste peoples,

post #2 (nieuw lid hier)

Na een kleine start met elec. gitaarlessen bij het CKV in Almere ben ik van plan om na 5-6 jaar nu het stof van mijn beginners gitaar af te blazen en langzaam aan weer eens te beginnen (wat redelijk weer bij nul zover ik heb gemerkt)

Helaas kwam ik er achter dat mijn 5-Way schakelaar nogal gaar is.
soms komt er geen geluid uit de versterker en enkel door met die schakelaar te prutsen lukt het mij dan weer om geluid te krijgen.

Nou is mijn vraag wat ik het beste er mee kan doen, ik heb niet echt veel geld over op het moment maar geld weg gooien vindt ik ook niet fijn.

Ik heb al wat rond gepoked op het internet voor prijzen en ik vermoed dat het me tussen de 30 en 60 euro kost om zoiets te laten fixen. Als mijn gitaar een dingetje was van 500-800 euro zou dat een snelle keuze zijn maar mijn gitaartje is een richwood die volgens mij max 200 heeft gekost.

Kan ik het misschien zelf repareren ? trucjes om dit soort errors tijdelijk te fixen?
Is het mijn geld waard om mijn Richwood te laten repareren? beter een nieuw beginner gitaartje kopen.

Cheers
Mike

spirit
18 oktober 2012, 00:59
Volgens mij is er voor dit soort problemen juist dit topic gestart http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157411-KAART-voor-kleine-reparaties-en-afstellen

Maar als je zelf kan solderen ben je voor een euro of 5 klaar. Meer hoeft een nieuwe switch niet te kosten.

FruscianteFan
18 oktober 2012, 04:02
Volgens mij is er voor dit soort problemen juist dit topic gestart http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157411-KAART-voor-kleine-reparaties-en-afstellen

Maar als je zelf kan solderen ben je voor een euro of 5 klaar. Meer hoeft een nieuwe switch niet te kosten.
En als je het niet kunt, dan koop je voor 12 euro een soldeerbout en soldeertin, en leer je het. Is heel eenvoudig en er zijn genoeg instructies over te vinden.

Een nieuwe beginnersgitaar lijkt me geen optie: er is wel vaker iets mis met een gitaar (ook duurdere). Je zou gelijk een goede gitaar kunnen kopen, maar dat zou ik vooral niet doen vanwege een brakke switch.

macwilliams
18 oktober 2012, 06:30
Een schakelaartje kun je ook even inspuiten met contactspray.

http://www.europart.nl/doe-het-zelf/onderhoud/

reckless_life
18 oktober 2012, 11:38
Ik zou ook met het goedkoopste eerst beginnen, nl. checken of intern de bedrading nog goed overal goed contact maakt en wat contactcleaner proberen op de schakelaar.

wietse
18 oktober 2012, 12:45
inspuiten met contactspray en dan effe fanatiek schakelen.

SuddenTwitch
18 oktober 2012, 19:47
Ik kan simpel soldeerwerk doen maar ik doe het niet vaak dus m'n gitaar open halen was iets wat moeilijk leek maar begin de indruk te krijgen van de verschillende replies hier dat het makkelijk is dan ik dacht.

Kan ik de contact spray door de opening van de schakelaar heen spuiten? of moet ik hem daarvoor ook open halen?

Thanks voor alle replies
Mike

macwilliams
18 oktober 2012, 20:04
Als je de snaren een beetje losdraait dan schroef je zo je slagplaat er af en tilt die een beetje op. Dan kijk je als het ware al tegen de schakelaar aan en dan spray je met het bijgeleverde "slangetje" dat plastieken buisje dus zo tegen je schakelaar aan. Niet te veel je hoeft hem niet te verzuipen. Als je dat gedaan hebt dan ga je meteen met je schakelaar heen en weer 10a 20 keer moet voldoende zijn.

Maar het is beter even je plaat te lichten en dan zie je de kontaktjes ook goed en kun je beter sprayen.

frekie
18 oktober 2012, 20:18
Als het een oude Richwood Vintage strat is, gewoon de hele slagplaat met electronica vervangen.

snaarplukker
20 oktober 2012, 16:36
inspuiten met contactspray en dan effe fanatiek schakelen.
+1. Iets langer fanatiek schakelen zonder contactspray wil ook wel eens helpen.:soinnocent:

macwilliams
20 oktober 2012, 17:31
+1. Iets langer fanatiek schakelen zonder contactspray wil ook wel eens helpen.:soinnocent:

-1 Kun je toch beter spray gebruiken dan het aan toeval en geluk overlaten.