PDA

View Full Version : Vraag betreft Marshall Class 5 Head.



Acdc
17 oktober 2012, 12:03
Hallo Forumleden.

Ik heb even een korte vraag betreft de Marshall Class 5 Head.

Ik speel nu over een VOX AC50 en gezien mijn rugproblemen is het nogal een lomp ding om te vervoeren, vandaar dat ik iets kleiners zoek.
Nu heb ik vorige week de Marshall Class 5 mogen testen en ik was erg onder de indruk van het geluid.

Nu is mijn volgende vraag heeft iemand ervaring met een class 5 in band formatie?

Toen ik de vesterker ging testen vond ik de volume niet tegen vallen. Nu is het vaak zo dat als je alleen speelt het vaak luider klinkt dan in de bandformatie.

Ik ben rythme gitarist dus extreme solo`s hoeven niet uit de versterker te komen ;)

Ik speel in een top 100 coverband en gebruik redelijk veel effecten.

Is deze versterker voldoende voor in een band??

Alvast bedankt

Dimitri92
17 oktober 2012, 12:24
Persoonlijk denk ik het niet... hij zal wel het volume hebben maar totaal geen clean vermogen...
En ik denk dat je in een coverend top100 toch echt wel clean nodig hebt.
Het lijkt me slimmer als je 15watt of hoger gaat kijken. (hangt uiteraard ook van de locaties af, openlucht of een klein cafe etc etc )

marc_o
17 oktober 2012, 12:39
Het ligt er maar aan hoe je het uitversterkt....wanneer je dat niet doet heb je al snel een volumeprobleem.
Vind 'm zelf niet bijzonder fijn met effecten omspringen, maar smaken verschillen duidelijk en daarom kun je de mijne voor een klein prijsje overnemen....zaag kopen en je hebt een head.... :-)

TimS
17 oktober 2012, 12:44
Heel wat anders maar misschien wel een goede oplossing: kijk eens naar een Koch Studiotone. Net iets meer vermogen en nog steeds heel licht. De comboversie is ook nog heel goed te tillen.

fantastik_badr
17 oktober 2012, 13:06
En als je voor de Vox sound wilt blijven gaan: AC15 heerlijke versterkers ook :)

Acdc
17 oktober 2012, 15:15
En als je voor de Vox sound wilt blijven gaan: AC15 heerlijke versterkers ook :)

Nauw ik ben ook wel een persoon die wel eens wat anders wil proberen ;)
Dit is misschien appels met peren te vergelijken maar toen ik vandaag de verkoper belde voor wat informatie over de Class 5 kwam hij ook al tot de conclusie dat 5 watt aan een te kleine kant is en adviseerde mij de Blackstar HT20 head.

Ik heb weinig kaas gegeten als het om versterkers gaat maar de verkoper gaf aan dat dit momenteel de top versterkers waren en zeer geschikt voor mijn muziekstijl (allround ) zou zijn.

Sorry maar ik ben het nu effe kwijt..

Kent iemand dat merk? en is het zo geweldig ?

big dooley
17 oktober 2012, 15:29
Nauw ik ben ook wel een persoon die wel eens wat anders wil proberen ;)
Dit is misschien appels met peren te vergelijken maar toen ik vandaag de verkoper belde voor wat informatie over de Class 5 kwam hij ook al tot de conclusie dat 5 watt aan een te kleine kant is en adviseerde mij de Blackstar HT20 head.

Ik heb weinig kaas gegeten als het om versterkers gaat maar de verkoper gaf aan dat dit momenteel de top versterkers waren en zeer geschikt voor mijn muziekstijl (allround ) zou zijn.

Sorry maar ik ben het nu effe kwijt..

Kent iemand dat merk? en is het zo geweldig ?

echt de top wil ik het niet noemen... het zijn britse versterkers, die gemaakt zijn in azie... hoeft niks mis mee te zijn, maar ik begreep van een betrouwbare bron, dat er nogal wat marketingtrucjes toegepast worden.. (verkopen als all valve, maar ondertussen zit het signaalpad vol met transistors, wo de fasedraaier bij bepaalde modellen)
de oprichter heeft als engineer gewerkt bij marshall en is daar weggegaan... daarna heeft deze zijn eigen versterkerlijn opgezet en dmv contacten van marshall (bedrijfsinfo dus) is hij groot geworden...

Acdc
17 oktober 2012, 15:51
echt de top wil ik het niet noemen... het zijn britse versterkers, die gemaakt zijn in azie... hoeft niks mis mee te zijn, maar ik begreep van een betrouwbare bron, dat er nogal wat marketingtrucjes toegepast worden.. (verkopen als all valve, maar ondertussen zit het signaalpad vol met transistors, wo de fasedraaier bij bepaalde modellen)
de oprichter heeft als engineer gewerkt bij marshall en is daar weggegaan... daarna heeft deze zijn eigen versterkerlijn opgezet en dmv contacten van marshall (bedrijfsinfo dus) is hij groot geworden...

mmm oke... Ik heb het even via youtube opgezocht maar klinkt opzich wel lekker, Maar als ik een buizenversterker koop dan mag ik ook verwachten dat hij volledig buizen is, als het wel zo is wat je beweerd dan schrikt het mij wel een beetje af. Ik hoorde dat de kwaliteit niet veel onder marshall deed en als je de overdrive goed gebruikt dat het geluid dan redelijk in de buurt van een JCM 800 kon komen.

Mochten er nog meer kenners op het gebied van Blackstar zijn dan hoor ik dat graag !!!!

big dooley
17 oktober 2012, 16:06
mmm oke... Ik heb het even via youtube opgezocht maar klinkt opzich wel lekker, Maar als ik een buizenversterker koop dan mag ik ook verwachten dat hij volledig buizen is, als het wel zo is wat je beweerd dan schrikt het mij wel een beetje af. Ik hoorde dat de kwaliteit niet veel onder marshall deed en als je de overdrive goed gebruikt dat het geluid dan redelijk in de buurt van een JCM 800 kon komen.

Mochten er nog meer kenners op het gebied van Blackstar zijn dan hoor ik dat graag !!!!

ik beweer niks, aangezien ik niet aan kan geven om welke modellen het gaat... blackstar schema's schijnen een van de best bewaarde internetgeheimen te zijn, dus das lastig bevestigen... maar als zo'n ding goed klinkt, waarom jezelf er dan druk om maken, toch? heb voor thuis een ouwe valvestate, maar daar durf ik ook gerust het podium mee op...

Acdc
17 oktober 2012, 16:13
ik beweer niks, aangezien ik niet aan kan geven om welke modellen het gaat... blackstar schema's schijnen een van de best bewaarde internetgeheimen te zijn, dus das lastig bevestigen... maar als zo'n ding goed klinkt, waarom jezelf er dan druk om maken, toch? heb voor thuis een ouwe valvestate, maar daar durf ik ook gerust het podium mee op...


Klopt maar het blijft een prijs en kwaliteit verhouding. Als ik +/- 570 euro betaal voor een buizentop. verwacht je wel de inhoudelijke kwaliteiten van een buizentop en geen transistor want dan kan ik wel goedkoper uit ;).

Maar zoals je zelf al aangaf het blijft een raadsel.
Zou fijn zijn als hier iemand aanwezig is die dit kan bevestigen of het beste er van af weet

big dooley
17 oktober 2012, 16:29
hmmm lees net dit ff door:

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=896629

de PI is een mosfet en er wordt veelvuldig gebruikt gemaakt van diode clipping, volgens iemand...

Kim Wilson
17 oktober 2012, 16:30
Voor 600 heb je geen topklasse buizenamp. Maar afgezien van wat truukjes heb je met die Blackstar wel gewoon buizen. Als je er een volle pedalenplank voorflikkert, heb je ook een gigantische rits aan transistors in je signaal.

Acdc
17 oktober 2012, 16:32
Voor 600 heb je geen topklasse buizenamp. Maar afgezien van wat truukjes heb je met die Blackstar wel gewoon buizen. Als je er een volle pedalenplank voorflikkert, heb je ook een gigantische rits aan transistors in je signaal.


Ook als je analoge pedalen gebruikt?

big dooley
17 oktober 2012, 16:39
Ook als je analoge pedalen gebruikt?

yep... vooral dan...
of er moeten buisjes inzitten, maar dan nog

Kim Wilson
17 oktober 2012, 16:39
Echt analoog of door de fabrikant als analoog aangeprezen? En ja, volgens mij zitten in analoge pedalen ook transistors. Transistor betekent niet direct digitaal.

grayfink
17 oktober 2012, 16:49
Heb mijn Blackstar wel eens open moeten schroeven omdat de footswitchaansluiting per ongeluk was losgedraaid en naar binnen gevallen en er zat inderdaad een behoorlijke printplaat in. Zal mij verder worst wezen, als het maar klinkt. Hoewel ik mijn Blackstar prima vond klinken, zijn de tooone experts hier op dit forum niet enthousiast over de HT serie.

big dooley
17 oktober 2012, 17:14
Heb mijn Blackstar wel eens open moeten schroeven omdat de footswitchaansluiting per ongeluk was losgedraaid en naar binnen gevallen en er zat inderdaad een behoorlijke printplaat in. Zal mij verder worst wezen, als het maar klinkt. Hoewel ik mijn Blackstar prima vond klinken, zijn de tooone experts hier op dit forum niet enthousiast over de HT serie.

daar gaat het iet echt om, ze adverteren met "all valve amplifiers" die dus helemaal niet "all valve" blijken te zijn...

MjS
17 oktober 2012, 17:49
Probeer de Egnater Tweaker eens! Klank is m.i. veel beter dan Blackstar (heb ik gehad, hi-gain klonk leuk maar de rest wat vlak). In een band kom je prima mee.

BorisA
17 oktober 2012, 21:22
ik beweer niks, aangezien ik niet aan kan geven om welke modellen het gaat... blackstar schema's schijnen een van de best bewaarde internetgeheimen te zijn, dus das lastig bevestigen... maar als zo'n ding goed klinkt, waarom jezelf er dan druk om maken, toch? heb voor thuis een ouwe valvestate, maar daar durf ik ook gerust het podium mee op...

Daar draait het em inderdaad uiteindelijk toch om. Acdc: ik zou zeker de blackstar eens proberen!
(ik heb zelf de ht5r omdat het gewoon de enige 5w amp is die én compleet is (mét reverb en effects loop) én betaalbaar en in mijn ogen gewoon waanzinnig leuk klinkt)
Het gain kanaal vind ik persoonlijk wel behoorlijk heavy van bij de start, maar voor de zachtere overdrive werk ik met de volume pot op de gitaar en zo krijg ik alles wat ik wil.
Test de versterker sowieso met je eigen gitaar (/gitaren) om te zien of het matcht (met waar je oren blij van worden).

Yngwie79
18 oktober 2012, 10:14
Wat er gezegd is. De enige manier om erachter te komen is: uitproberen, en horen of de amp aan je eisen voldoet. Mijn Line6 Spidervalve is half buizen half modelling, en er zit echt een supermooi, warm en vol buizengeluid in. Niet te duur en zeer geschikt voor top100 werk. Maar de dynamiek van een buizenbak heeft-ie niet. Daarom heb ik onlangs een klein Engl-topje aangeschaft. Die is 100% buizen, maar ik weet zeker dat de distortion daarin ook (deels) uit transistors en/of diodes komt. Dat geldt trouwens ook voor sommige top-Marshallmodellen (vraag me niet naar de naam). Als het maar lekker klinkt en speelt!

Mitch
18 oktober 2012, 10:24
Ik vind de blackstars plat en saai. :hide: De Class5 is de enige 5W amp tot nu toe die ik écht lekker vond beuken, maar blijft toch een tikkie dozig in een 1x10 combo. Als je dus voor de had wil gaan: prima idee, minimaal een 1x12 eronder en je hebt genoeg herrie. Tenminste, voor een classic rockband. Rhythm voor een Top100 band...hmmm...hoe clean heb je 't nodig? ik had mijn combo uitgerust met een 12AT7 in V1, maar dan wel een ouwetje van Siemens. Slechts een fractie minder gain dan een moderne JJ 12AX7 maar een stuk meer helderheid :) Daardoor was de amp een stuk bruikbaarder, vooral een mooier 'clean met een randje' in plaats van alleen maar rauwe drive.
Dus ja het kan wel, maar met een minimale ingreep en het blijft wel sterk afhankelijk van de bandcontext en die kunnen wij moeilijk voor je inschatten. Harde drummer? Gebruik je gehoorbescherming? Beukende bassist? Lead gitarist die hard staat? Spelen jullie vaak niet uitversterkt in kroegen? Allemaal factoren die bepalen of je jezelf makkelijk gaat horen of niet en of je hoorbaar blijft binnen de band.

Brum
18 oktober 2012, 10:39
Die Blackstar en de Class5 zijn ook niet echt vergelijkbaar. De Blackstar is veel strakker en daardoor beter voor bepaalde doeleinden. Dat zou je als platter kunnen ervaren als daar je voorkeur niet ligt, dat kan ik me voorstellen. Persoonlijk vond ik de Blackstar veel meer bang for the buck dan de andere versterkers met laag vermogen die ik heb geprobeerd, inclusief de Class5. Maar da's dan ook persoonlijk, iedereen heeft zo z'n eigen eisen natuurlijk.

Ik vind die laag vermogen versterkertjes wel echt meer bedoeld voor thuis. Ja, met enige noodgrepen kan het, maar ik zou toch wel meer naar minimaal 15 watt gaan kijken als ik de bühne op zou willen. Maar dat ben ik, het beste is dan toch testen, als je het toch wilt proberen met een dergelijke versterker.

Mitch
18 oktober 2012, 10:58
Class5 voor thuis alleen als je op een boerderij woont hoor :nervous: We hebben 'm wel eens op een 4x12 gezet en dat was gewoon angstaanjagend hard zoals je van Marshall gewend bent.

Brum
18 oktober 2012, 11:09
Da's ook waarom ik die Class5 eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt vind. Het vermogen is eigenlijk te krap voor een band, maar om 'm een beetje over z'n nek te krijgen is ie voor thuis juist weer veel te hard eigenlijk. Verder wel een leuk versterkertje hoor, ik kan niet anders zeggen.

Acdc
18 oktober 2012, 14:12
"Update"

Ik ben vanochtend in de auto gestapt om beide versterkers te gaan testen.

Als volgt:

Beide versterkers heb ik over een 2x12 Kool & Elfring cab getest.

Blackstar.

Ziet er strak en gelikt en in zijn prijsklasse zeker niet een verkeerde versterker maar ik vond hem te weinig dynamiek hebben.

Marshall Class 5.

Bij het maken van deze versterker is er veel aandacht aan besteed en dit kun je duidelijk terug horen in het geluid. Versterker klinkt goed en dit kleine monstertje wil ook nog wel flink brullen als je hem open draait.
Maar we hebben nogal een vrij luide drummer en zoals Mitch al vroeg, Ja we spelen ook redelijk vaak onversterkt in kroegjes.

Helaas had de verkoper niet veel keus en heb ik nog geen nieuwe aanwinst wat ik hier kan tonen.

De verkoper heeft mijn wensen aangehoord en naar beide versterkers te hebben getest gaf hij te weten welke versterker waarschijnlijk het beste bij me zou passen.

Hij had het over de Marshall Vintage Modern 2266 Head, een 50 watt top die voor vele stijlen geschikt zou zijn.

Iemand ervaing mee?

Ik denk dat ik morgen in mijn autotje stap en naar Groningen rijdt, als het gooed is hebben ze hem daar op voorraad.

Ik ben benieuwd..

Wordt vervolgd

Brum
18 oktober 2012, 15:30
Ik heb die top gehad. Hele aardige top, maar niet echt veelzijdig. Echt clean zit er bijvoorbeeld niet in, of je moet al werken met de volumeknop op je gitaar. Gezien je nickname, daar kom je wel mee weg op de 2266.;) Gewoon testen dat ding, kan sowieso nooit geen kwaad.

Mitch
18 oktober 2012, 15:44
Nee, da's inderdaad een schijnbaar veelzijdige bak op basis van specs, maar dat is 't dan dus niet.

Rock Bottom
18 oktober 2012, 16:02
Als je de kans ziet probeer de VHT special 6 of als je meer nodig hebt met een drummer de special 12/20.

big dooley
18 oktober 2012, 16:30
maar ik weet zeker dat de distortion daarin ook (deels) uit transistors en/of diodes komt. Dat geldt trouwens ook voor sommige top-Marshallmodellen (vraag me niet naar de naam).
ff uit m'n hoofd de meest bekende modellen:
JCM800 2205/2210
JCM900 dual reverb
JCM800 silver jubilee (en dus ook de eerste slash signature die op dit model was gebaseerd)
JCM-1 50th anniversary (boostfunctie zijn diodes)
2203KK (is eigenlijk een buizenbak met een MXR 10-bands EQ-boost met kerry's eigen curve, zodra de "beast" knop is uitgezet wordt deze gebypassed)
YJM100 (ingebouwd boostpedaal wat een kopie is van de DOD die yngwie altijd gebruikt)