PDA

View Full Version : Akoustische gitaarversterker



gerritje tralalalala
17 oktober 2012, 11:16
Hallo soldeervrienden,

Na een aantal effectpedalen gesoldeerd te hebben wil ik het eens groter aanpakken.
Ik zou zelf een versterker in elkaar willen bouwen.

Nou heb ik al een elektrische-gitaarversterker (schrijf je dat zo?) nu wil ik eigenlijk een akoestische gitaarversterker bouwen enerzijds omdat ik hier misschien nog wat aan heb anderzijds omdat ik denk dat dat iets gemakkelijker is.

Ik was niet van plan om een of andere DIY kit aan te schaffen het liefst doe ik alles zelf, ik heb ook de mogelijkheid om zelf pcb's te etsen dat daar zal het niet aan liggen denk ik.

Ik had even zitten kijken en kwam http://sound.westhost.com/project66.htm dit schema tegen waarvan ik dacht dat het als voorversterker zou kunnen dienen.


Nou zit ik met het probleem dat ik door de bomen het bos niet meer zie qua documentatie en dat er in tegenstelling tot buizenversterkers weinig specifiek over akoestische versterkers te vinden is.

Mijn vraag aan jullie is dan ook of jullie mij kunnen helpen bij het vinden van goede documentatie over dit onderwerp of eventueel zelf ervaringen hebben met het bouwen van zoiets en mij daarmee verder kunnen helpen.

mvg. Krijn

Plant
17 oktober 2012, 17:57
Het belangrijkste verschil tussen een versterker voor akoestische gitaar en een versterker voor elektrische gitaar is de speaker.

De speaker voor elektrische gitaar hoeft niet zo'n groot frequentiebereik in het hoog te hebben, liever niet zelfs, anders zal het met name met distortion erg krasserig klinken. En zo'n speaker is ook niet bepaald frequentierecht over de range, meestal zit er rond de 2 à 2,5 kHz een piek in de karakteristiek en valt het hoog al bij zo'n 5 à 6 kHz af.

Voor akoestische gitaar gebruik je een HiFi-achtige speaker om de akoestische klank zo natuurlijk mogelijk weer te kunnen geven.
Distortion gebruik je hier als het goed is niet ;) dus dat scheelt ook weer een kanaal.

In feite kun je voor akoestische gitaar een enkel-kanaals (cleane) gitaarversterker bouwen waar je een breedband speaker o.i.d. op aansluit. Misschien moet je iets aan de toonregeling aanpassen om de regeling voor akoestische gitaar praktischer te krijgen. Iets met een Baxandall regeling voor hoog en laag o.i.d. net als in een HiFi versterker.

nico verduin
17 oktober 2012, 19:18
Ben het met plant eens. Daarnaast is het onduidelijk of je een torrenbak of buizenbak wil? Als het een torrenbak moet worden kan je net zo goed die preamp nemen en een module als eindtrap. Die dingen kosten tegenwoordig geen drol meer.

Dirk_Hendrik
17 oktober 2012, 19:49
Gedeeltelijk eens.

Een "akoestische versterker" is een item waar de naam al discussie geeft. Wat maakt een akoestische versterker "akoestisch?" Een bredere frequentierespons hoort daar zeker bij. Hoe het ding reagreert op piezo elementen idemdito.

Het gemakkelijkst is om eens te gaan browsen op commerciele akoestische versterkers en te kijken waar de verschillen liggen. Eentje die meteen door mijn hoofd schoot was een parametrisch notchfilter om feedback te kunnen elimineren.

Dit is de Guild Tamarack waar ik een paar maanden terug doorheen gesoldeerd ben. Stereo, formaat van een topje en klonk, ook met elektrisch gitaar, retegoed:
http://www.prowessamplifiers.com/schematics/misc/Guild_G300_Schematic-Guild_G300_Tamarack_SS_.html

De Aspen en Sequoya amp schema's staan op dezelfde site.

Plant
17 oktober 2012, 20:05
De link van de TS is trouwens een microfoonvoorversterker (veel te gevoelig) met bovendien symmetrische ingang.

Veel signaalversterking heb je niet nodig, afhankelijk van de gevoeligheid van de eindtrap mogelijk zelfs helemaal geen versterking. Als je iets dergelijks als dit schema (http://electrosuite.com/audio/sound/3-band-equalizer.html) neemt, R1 een paar honderd kOhm maakt voor je gitaarelement en R2 aanpast voor de benodige versterking, heb je een leuke ingangstrap met 3-voudige toonregeling.

Volumepot met eindtrap erachter, geschikte speaker eraan en spelen :ok:

Chris Winsemius
17 oktober 2012, 20:46
goeie/cleane pa-eindtrap (moet dynamischer werken dan 'n hih-amp)
tweetertje/dual cone speaker
vaak gewenst: parametrische eq met hoge q-factor zodat je een smalle band (feedbacktoon) kunt wegfilteren zonder de rest al te veel aan te tasten
preamp: afhankelijk van gebruikte elementen/microfoons

have fun!

gerritje tralalalala
18 oktober 2012, 12:54
Ok heren,

bedankt alvast voor de reacties.
Dat van die speaker ga ik zeker meenemen, ik dacht dat het beperkte frequentiebereik van een elektrische versterker in het elektrische deel zat en niet in de speaker, weer wat geleerd.

@nico verduin: voor mijn eigen gemak wil ik in ieder geval beginnen met een torrenbak, heb het idee dat dat net wat eenvoudiger is dan buizen.

@D_H en CMW: mijn akoestische gitaar heeft een "gewoon" piezo elementje onder de brug liggen met een fishman preamp aan boord misschien kunnen jullie met deze nog iets zeggen over de benodigde preamp.

@plant: is het een goed idee om dat preampje op een breadboard te maken bijvoorbeeld en dan met die R1 en R2 uit te vinden wat goede waarden daarvoor zijn? Wat zou in dat geval een goede uitgansspanning (top-top denk ik dat je dat moet meten?) zijn om mee naar een eindtrap te gaan?

Hartelijk dank voor alle reacties alvast heren ik denk dat ik de komende weken eens wat uit ga proberen.

mvg. Krijn

Plant
18 oktober 2012, 18:23
@plant: is het een goed idee om dat preampje op een breadboard te maken bijvoorbeeld en dan met die R1 en R2 uit te vinden wat goede waarden daarvoor zijn?

Als je dat hebt zou ik het zo doen ja. Zou ik zelf ook doen. Dan kun je ook met de condensatorwaarden rond de potmeters experimenteren om te horen wat goed werkt voor je gitaar.


Wat zou in dat geval een goede uitgansspanning (top-top denk ik dat je dat moet meten?) zijn om mee naar een eindtrap te gaan?

Als je een gitaar hebt met al een preamp, dan komt daar mogelijk al een paar honderd mV uit. Afhankelijk van de eindversterker heb je daar al niet eens meer signaal voor nodig en hoef je in feite niet meer te versterken. Je hebt dan alleen een hoogohmige gitaaringang nodig, de versterking kan 1 blijven (R2 = R1).

Beter kun je trouwens het circuit rond de ingangs op-amp vervangen voor dit:

http://www.softwareforeducation.com/wikileki/images/e/e9/Op_Amp_Non_Inverting.gif

Rin bepaalt dan je ingangsimpedantie (neem 470 kOhm of zoiets), de versterking is dan 1+ (Rf / R1). Als je niet hoeft te versterken (versterking is 1) overbrug je Rf en laat je R1 weg. En anders neem je voor R1 een waarde van 1 kOhm en bereken je al naar gelang versterking nodig is R2.