PDA

View Full Version : balanced interlinks: hoe lang mogen ze zijn?



guhlenn
17 oktober 2012, 10:03
De verbinding tussen de audio interface (DA) en eindversterker: als ik goede, gebalanceerde kabels neem, hoe lang mogen die dan zijn? Ik heb monoblock eindversterkers aangeschaft en wil mijn speaker kabel lengte dus drastisch gaan verminderen, maar moet ik dan perse ook de bron dichtbij zetten of is kabel lengte dan geen issue?

Dank!

Han S
17 oktober 2012, 11:12
Ik zou 200 meter als maximum aanhouden.

The Bertman
17 oktober 2012, 13:38
Op festivals gaat microfoonsignaal moeiteloos door 50 meter multikabel. Jij werkt met lijnsignaal, veel sterker dus veel minder ruis, dat gaat probleemloos tot, zoals Han al zei, honderden meters.

guhlenn
17 oktober 2012, 14:55
Dank u beide!

Han S
17 oktober 2012, 17:32
Het voordeel van de versterker(s) in of dichtbij de speakers is de korte speakerkabel want daar gaat een grote stroom doorheen. De interlink wordt dan langer, maar daar gaat niet meer dan 2 volt doorheen en de ingang van de versterker is meer dan 47 kohm, dus er loopt een stroompje van niks. Is die dan ook nog gebalnceerd dan pikt hij geen storingen op en mag hij erg lang zijn.

De audiofielen zullen het zeer met me oneens zijn want die vinden een meter al te lang, maar die luisteren naar een plaat als 'The James Version'van de Harry James bigband en vinden dat die super klinkt. Ze weten dan niet dat die plaat werd opgenomen met een AKG C24 microfoon en dat er tussen de mic pre en de platensnijmachine een kabeltje zat van 200 meter.

guhlenn
18 oktober 2012, 12:51
Ik heb inmiddels meerdere audiofielen over de vloer gehad en meestal knik ik instemmend als er allerlei verhalen komen over waarom je bijvoorbeeld ECHT geen pc (ik begin niet eens meer over dat een pc geen bron is) als bron kan gebruiken. Ik vind dat wel humor. De gast van wie ik de speakers kocht was tevreden over mijn afluisterruimte, maar gruwelde dat ik de versterker gewoon in het stopcontact duwde. Of ik geen aparte stroom kabels had. Ik vind zoiets fantastisch. Hij had een compleet stroomnet laten aanleggen voor zijn audio installatie. Mijn vraag waar dat net dan op aangesloten was, leek hij te negeren... ;)

Han S
18 oktober 2012, 13:14
De discussies zijn prachtig, maar vaak ook schokkend. Het probleem is dat veel mensen geen flauw idee hebben hoe iets werkt. Ze kopen dan een netsnoer van 1600 euro en die maakt het grote verschil. Dat er tussen het stopcontact en de centrale honderden kilometers gewoon koperdraad zit schijnt niets uit te maken.

Die extra groep vanuit de meterkast is ook heel populair en uiteraard horen ze grote verschillen die er niet kunnen zijn. Heerlijke jongens zijn het, vrouwen kom je in die club niet tegen.

Plant
18 oktober 2012, 16:58
De discussies zijn prachtig, maar vaak ook schokkend. Het probleem is dat veel mensen geen flauw idee hebben hoe iets werkt. Ze kopen dan een netsnoer van 1600 euro en die maakt het grote verschil. Dat er tussen het stopcontact en de centrale honderden kilometers gewoon koperdraad zit schijnt niets uit te maken.

Die extra groep vanuit de meterkast is ook heel populair en uiteraard horen ze grote verschillen die er niet kunnen zijn. Heerlijke jongens zijn het, vrouwen kom je in die club niet tegen.

Dat laatste sta ik eigenlijk nooit bij stil, maar het is wel zo.

guhlenn
19 oktober 2012, 11:07
De discussies zijn prachtig, maar vaak ook schokkend. Het probleem is dat veel mensen geen flauw idee hebben hoe iets werkt. Ze kopen dan een netsnoer van 1600 euro en die maakt het grote verschil. Dat er tussen het stopcontact en de centrale honderden kilometers gewoon koperdraad zit schijnt niets uit te maken.

Die extra groep vanuit de meterkast is ook heel populair en uiteraard horen ze grote verschillen die er niet kunnen zijn. Heerlijke jongens zijn het, vrouwen kom je in die club niet tegen.

LOL, ik heb een extra groep, maar dat is omdat het een aparte ruimte is met een flinke stroom vraag. Hij had niet alleen een duur netsnoer, hij had z;n WONING opnieuw laten bedraden, met kwaliteitsdraad uiteraard. Ik heb niet gevraagd of ie ook een energiecentrale in de tuin had aangelegd, ik denk dat ei dat niet leuk had gevonden. :)

paulusdeBKB
30 oktober 2012, 13:24
Ik bespeur enige overeenkomsten tussen audiofielen en aluhoedjes, new age-zweverds en homeopathie-aanhangers, en verdenk ze daarom van stinkhippyisme. Ik zeg: allemaal aan de Slayer! Dat zal ze leren.

The Bertman
30 oktober 2012, 14:42
Ik neem aan dat alle high-end spul op 21 december 2012 ook opeens ontzettend gaat brommen? End of the world, nietwaar...

Arvoitus
30 oktober 2012, 15:59
De discussies zijn prachtig, maar vaak ook schokkend. Het probleem is dat veel mensen geen flauw idee hebben hoe iets werkt. Ze kopen dan een netsnoer van 1600 euro en die maakt het grote verschil. Dat er tussen het stopcontact en de centrale honderden kilometers gewoon koperdraad zit schijnt niets uit te maken.

Die extra groep vanuit de meterkast is ook heel populair en uiteraard horen ze grote verschillen die er niet kunnen zijn. Heerlijke jongens zijn het, vrouwen kom je in die club niet tegen.
Ik vind een aparte groep voor een studio/hifi-ruimte nog niet eens zo'n heel gek idee. Maar dat is meer om storingen/brommen te voorkomen, niet omdat het ineens beter zal gaan klinken.

paulusdeBKB
2 november 2012, 21:20
Ik vind een aparte groep voor een studio/hifi-ruimte nog niet eens zo'n heel gek idee. Maar dat is meer om storingen/brommen te voorkomen, niet omdat het ineens beter zal gaan klinken.

Absoluut mee eens. En een eigen aardepen slaan, daar ga ik ook nog wel in mee.