PDA

View Full Version : Noisegate voor brom? 50Hz



davidof
17 oktober 2012, 09:34
Hallo

Ik heb al een tijd last van brom, dus komende van de adapter. Heb al vanalles geprobeerd maar krijg hem maar niet weg. En het is niet alleen met de adapter in kwestie (1spot). Volgens mij maak ik de brom ook nog 10 keer erger door met zoveel gain te spelen. Anyway:

Zou het helpen een noisegate op het einde van mijn keten te steken? Zonder een vervormd signaal te krijgen!!!! Ik heb een noisegate liggen van 'Artec' (cheapo spul) welke op clean eigenlijk fungeerde als soort van distortionpedaal (krak-distortion dan wel)

Bedankt
Groeten

David

HaroldA
17 oktober 2012, 09:47
Zou het helpen een noisegate op het einde van mijn keten te steken?

Nee, je moet de brom oplossen. Andere adapter geprobeerd?

davidof
17 oktober 2012, 09:55
Nee, je moet de brom oplossen. Andere adapter geprobeerd?

Ja, dan had ik wel iets minder brom maar daar reageerden mijn pedalen raar op. Zoals constante 'uuuuuuuuuuu' geluidjes als ik mijn tuner of delay/chorus aanzet. Ook hebben de meeste adapters korte kabels wat niet handig is voor optredens.

HaroldA
17 oktober 2012, 09:58
Ja, dan had ik wel iets minder brom maar daar reageerden mijn pedalen raar op. Zoals constante 'uuuuuuuuuuu' geluidjes als ik mijn tuner of delay/chorus aanzet. Ook hebben de meeste adapters korte kabels wat niet handig is voor optredens.

Je zou een laag-af filter op de 1-spot kunnen zetten. Kun je solderen?

davidof
17 oktober 2012, 13:46
Je zou een laag-af filter op de 1-spot kunnen zetten. Kun je solderen?

Ik volg Elektromechanica dus dat zou wel moeten lukken, kan je dit wat uitleggen? Of een linkje met info

HaroldA
17 oktober 2012, 13:52
Ik volg Elektromechanica dus dat zou wel moeten lukken, kan je dit wat uitleggen? Of een linkje met info

Daar is al enorm veel over geschreven.

http://www.olcircuits.com/documents/olc_powerfiltering_guide.pdf
http://www.muzique.com/images/lpf.gif

peter_heijnen
17 oktober 2012, 14:00
De 1-spot werkt bijna altijd, bijna. Heb het ook meegemaakt in een bepaalde situatie dat de 50hz er niet uit te krijgen was. Uiteindelijk de 1-spot vervangen door een t-rex ft junior en was het schoon.

Buzzel
17 oktober 2012, 20:23
Ik krijg ook zo'n piep geluid bij geschakelde voedingen (heb er 1tje van thomann). Op een fatsoenlijke voeding nergens last van. Je moet er mee leven of inderdaad zo'n filtertje maken.

Duhsjaak
17 oktober 2012, 20:53
Hi
Mijn oplossingen zijn altijd weerbarstig. Sorry.
Laag af is een heel mooie oplossing, maar het symptoom wordt bestreden.

De brom is er wel, maar wordt er uitgefilterd.

Ik zou proberen de voeding bij wijze van experiment in de aluminiumfolie in te pakken. Ben je er dan van af, en doorgaans is dat het geval, dan kun je daarna denken over een wat stevigere oplossing.

Kijk bijzonder goed uit dat de folie de pootjes van de 230 kant niet raken.
Dus:
- kooi van Faraday erom heen, is de brom dan weg: dan is het door de lucht en opgepikt
- helpt dat niet, dan is de gelijkrichter in de voeding ruk

Altijd bij de oorzaak beginnen is mijn advies.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

davidof
17 oktober 2012, 20:53
Wees gerust, ik heb mij al onnozel gezocht naar de fout in mijn gear. Ik heb het uiteindelijk al een paar keer opgegeven, en hier gaan we weer...

Als ik de fx loop uittrek heb ik het nog steeds, dus een aardingslus zal het ook niet zijn. Bij mijn onespot is het eerder een soort gezoem/brom .. bij de onespot van onze andere gitarist is het zelfs meer brom. En hij heeft er helemaal geen last van, ik wordt er echt knettergek van. Het lijkt precies of ik op de ene moment er meer last van heb dan de andere. Echt een raadsel.. heb alle mogelijkheden (bij mijn weten) al uitgesloten maar zal waarschijnlijk iets over het hoofd gezien hebben. Misschien een stappenplan om alles één voor één uit te sluiten? kan je er meteen een sticky van maken ;)

davidof
17 oktober 2012, 21:05
Hi
Mijn oplossingen zijn altijd weerbarstig. Sorry.
Laag af is een heel mooie oplossing, maar het symptoom wordt bestreden.

De brom is er wel, maar wordt er uitgefilterd.

Ik zou proberen de voeding bij wijze van experiment in de aluminiumfolie in te pakken. Ben je er dan van af, en doorgaans is dat het geval, dan kun je daarna denken over een wat stevigere oplossing.

Kijk bijzonder goed uit dat de folie de pootjes van de 230 kant niet raken.
Dus:
- kooi van Faraday erom heen, is de brom dan weg: dan is het door de lucht en opgepikt
- helpt dat niet, dan is de gelijkrichter in de voeding ruk

Altijd bij de oorzaak beginnen is mijn advies.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

Oh, door zelf een reactie te geven zag ik uw reactie niet :) Wat doet zo'n folie rond mijn adapter (ja toch?) precies?

Bedankt
David

HaroldA
17 oktober 2012, 21:56
De beste oplossing is om te kijken of de boel het op een batterij wel doet. Dat is de zuiverste voeding die er is.

davidof
17 oktober 2012, 22:56
De beste oplossing is om te kijken of de boel het op een batterij wel doet. Dat is de zuiverste voeding die er is.

Op batterijen werkt alles, zonder brom. Maar dat zou me een fortuin aan batterijen kosten

the sure thing
17 oktober 2012, 23:16
.... Ik begrijp al die juich-verhalen over de 1spot niet: voor mij nooit meer.

davidof
17 oktober 2012, 23:49
.... Ik begrijp al die juich-verhalen over de 1spot niet: voor mij nooit meer.

Nu ben ik wel benieuwd waarom? ;)

Buzzel
18 oktober 2012, 08:25
Nu ben ik wel benieuwd waarom? ;)

Het is gewoon een heel wisselend product (ene geen probleem andere veel storing). Ik heb hem zelf ook gehad, maar naar 5 minuten uit de doos hem ik het ding maar weer terug gestuurd. HEEL veel brom. Het thomann adaptertje (waar ik het eerder over had) doet het een stuk beter en is een stuk goedkoper.

peter_heijnen
18 oktober 2012, 09:07
Ik denk niet dat de 1-spot een wisselend produkt is. Wel weet ik zeker dat de 1-spot in bepaalde configuraties gewoon niet werkt.

Mijn bordje met 1-spot had nooit ergens problemen tot ik voor een tour op een bepaald podium terecht kwam dat helemaal bezaaid lag met stroom, audio, en licht meuk incl de gevreesde dimmers. We hebben ons helemaal rot gezocht met zowel kabels omleggen, multimeters, aarde loskoppelen en weet ik veel wat nog meer... Uiteindelijk toch maar een t-rex ft junior gekocht en alles was instant goed. En dat is het sindsdien nog steeds. :)

Die kleine thomann voeding is een kopie van de t-rex junior, dus voor weinig zou je daarmee een goed ding hebben. Echter: los van de mensen die hem hebben en er blij mee zijn, heb ik ook al over problemen gelezen. De uitgangen van de thomann van die gene die het postte gaven geen 9v maar minder.

Kim Wilson
18 oktober 2012, 10:02
Ik zou de pedalen één voor één aansluiten en elke keer testen. Op een gegeven moment moet die brom erin komen, en weet je dus welk pedaal dat veroorzaakt.

davidof
7 november 2012, 23:12
Even iets vermelden wat ik toch raar vond: Als ik mijn AMP distortion op heb staan heb ik vééél brom terwijl als ik op clean sta en daar een bluesdriver voor zet heb ik gééén brom ... alles zit op dezelfde voeding

stratokai
7 november 2012, 23:24
Even iets vermelden wat ik toch raar vond: Als ik mijn AMP distortion op heb staan heb ik vééél brom terwijl als ik op clean sta en daar een bluesdriver voor zet heb ik gééén brom ... alles zit op dezelfde voeding

Precies mijn ervaring (met de 1-spot). Ze hebben het allemaal alleen je hoort het meestal niet (zo) totdat je de gain en master eens openzet.
Dan hoor je de brom die veroorzaakt wordt door de 1-spot.
Op versterkers met alleen volume (geen gain en master) valt het niet echt op. Ik heb er veel mee getest. Wil je het goed dan moet je aan een fatsoenlijke voeding (of batterijen).

davidof
8 november 2012, 00:04
Precies mijn ervaring (met de 1-spot). Ze hebben het allemaal alleen je hoort het meestal niet (zo) totdat je de gain en master eens openzet.
Dan hoor je de brom die veroorzaakt wordt door de 1-spot.
Op versterkers met alleen volume (geen gain en master) valt het niet echt op. Ik heb er veel mee getest. Wil je het goed dan moet je aan een fatsoenlijke voeding (of batterijen).

Bedankt :) misschien inderdaad eens wat adapters testen

showband
8 november 2012, 07:27
-je gitaar goed ontstoren. High gain na een enkelspoel element geeft "radio moscow"
-zorg dat de voeding van je pedalenbak in dezelfde stekerblok zit als je amp (aarlus voorkomen!)
-Allebei goed aarden

-last resort: je signaal vrij hangen van elkaar met trafo's (bv http://www.thomann.de/nl/behringer_microhd_hd400.htm)