PDA

View Full Version : Boost met gebruik van send/return amp



spijkie
17 oktober 2012, 09:26
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem.
Als boost(volume) gebruik ik mijn boss od3 overdrive pedaal wat verder goed werkt als ik alle pedalen achter elkaar zet voor de amp met de boss od3 pedaal na het distortion pedaal.
Maar nu heb ik mijn chorus en delay in de effect loop gezet en ziet het er als volgt uit.
stempedaal-distortionpedaal-overdrive(boost)pedaal-input amp-via send naar chorus pedaal-delay pedaal.
Nu komen mijn chorus en delay veel mooier uit maar werkt mijn boost overdrive pedaal niet meer, dat wil zeggen ik kan de volume niet echt meer verhogen, beetje het zelfde effect wanneer je hem voor de distortion zet, dus wel meer gain maar niet of nauwelijks meer volume, klinkt zelfs helemaal niet goed...
Hoe kan het nu dat wanneer alles achter elkaar staat en ik de boost na mijn distortion heb ik de volume echt goed kan regelen en nu ik de send/return gebruik dit niet meer werkt?

Brum
19 oktober 2012, 13:57
Je overdrive/distortion pedalen kan je beter ook niet in de fx loop zetten, dat werkt inderdaad niet goed. Gewoon je chorus en delay in de fx loop en de rest, zoals het was, voor de versterker. Heb je weer twee extra kabels nodig, da's dan weer het nadeel, maar zo werkt het het beste.

toddzilla
19 oktober 2012, 14:56
Brum, heb je de OP uberhaupt gelezen?

Brum
19 oktober 2012, 15:16
Oeh, ja, mijn nederige excuses. Je ziet het niet, maar ik kniel momenteel, geen gein. Ik dacht dus te lezen dat de topicstarter alles in de fx loop had gepropt, maar dat staat er niet.

Nu maar hopen dat de goden me genadig zijn...:makeup:

WillemdaGuide
19 oktober 2012, 15:21
Je overdive/booster in de loop zetten blijft sws gen goed idee, en voor je pre-amp voeg je eigenlijk alleen wat meer gain toe (idd, zoals die ook doet wanneer die voor je distortion staat)
Wat je nodig hebt is een soort van cleanboost (in vele soorten en smaken te vinden) en die in je loop zetten. Ik gebruik hiervoor vaak een MXR micro-amp of Shiny Spice voor.

spijkie
19 oktober 2012, 15:35
Oeh, ja, mijn nederige excuses. Je ziet het niet, maar ik kniel momenteel, geen gein. Ik dacht dus te lezen dat de topicstarter alles in de fx loop had gepropt, maar dat staat er niet.

Nu maar hopen dat de goden me genadig zijn...:makeup: Nou ja, ik ben god niet maar goed, ik vergeef je ;)

arcane
19 oktober 2012, 16:40
Willem leest blijkbaar ook niet ;)

Yngwie79
19 oktober 2012, 19:28
Je hebt inderdaad een extra stukje gear nodi, zoals Willem al suggereert. Een EQ-pedaaltje of een volumepedaal met extra volumeknop erop werken ook.

Dirk_Hendrik
19 oktober 2012, 21:55
Kutprobleem....

- Is je probleem weg als de FX loop apparaten gebypassed zijn?
- Zijn je FX loop apparaten pedalen of rack units (met een line level in en uit)

sandert1978
19 oktober 2012, 22:30
Ik heb op dit moment een vergelijkbare setup:

Gitaar->boss tu-> Vox Satcurator->ibanez TS9->mxr 401 booster->input fender blues deluxe.

In mijn FX loop van de amp staat een Boss DD5 delay. Ik gebruik de booster bewust na de distortion en TS als clean boost om wanneer ik maar wil, net dat beetje extra te hebben om door de mix te komen in een solo maar niet het geluid meer te gainen. Typisch voor die momenten die je als gitarist hebt wanneer je de solo van je leven staat te spelen maar niemand je hoort;)

Wellicht moet je het zoeken in je settings want aan de volgorde ligt het volgens mij iig niet.

JohnLord
21 oktober 2012, 14:21
Ik denk dat een od pedaal gewoon niet de beste manier is om een volumeboost te geven, daarvoor gebruik je een cleanboost zoals eerder gezegd of een amp met twee mastervolumes.

spijkie
22 oktober 2012, 19:26
Kutprobleem....

- Is je probleem weg als de FX loop apparaten gebypassed zijn?
- Zijn je FX loop apparaten pedalen of rack units (met een line level in en uit)Ik gebruik pedalen. Het zal wel te maken hebben met het feit dat nu het gebooste signaal eerst weer terug komt via de fx send en weer terug gaat naar de return, blijkbaar gebeurt daar iets waardoor dit niet werkt. Jammer want als je alles gewoon voor de input zet dan werkt zo'n od pedaal erg goed als volume boost.

groovieguitarguus
22 oktober 2012, 19:48
Ik heb op dit moment een vergelijkbare setup:

Gitaar->boss tu-> Vox Satcurator->ibanez TS9->mxr 401 booster->input fender blues deluxe.

In mijn FX loop van de amp staat een Boss DD5 delay. Ik gebruik de booster bewust na de distortion en TS als clean boost om wanneer ik maar wil, net dat beetje extra te hebben om door de mix te komen in een solo maar niet het geluid meer te gainen. Typisch voor die momenten die je als gitarist hebt wanneer je de solo van je leven staat te spelen maar niemand je hoort;)

Wellicht moet je het zoeken in je settings want aan de volgorde ligt het volgens mij iig niet.


hmmm interessant... Ik loop met dezelfde vraag als de topic starter.
1 amp die ik heb (Mesa Lonestar) heeft een SOLO boost... na de loop (of wellicht einde loop).
Deze werkt alleen als de effect loop is ingeschakeld. Maar werkt super.
Dit effect wil ik ook voor mijn andere amp.... Ga dus idd eens kijken voor een goeie Clean / volume boost.
Volgens mij zou een volume pedaal in je effect loop ook werken.

B-stone
23 oktober 2012, 08:55
Zit er geen -10 db knopje bij je fx loop?

Kan het niet vinden: en kan mijn post ook niet meer verwijderen xD

spijkie
23 oktober 2012, 11:34
Ik ga maar even op zoek naar een clean boost, hebben jullie nog tips waar ik op moet letten of maakt dit niet zo veel uit?
Als ik een clean boost via de effect loop plaats, moet deze dan aan het eind geplaatst worden, dus na mijn delay?

pasqual
23 oktober 2012, 20:49
Deze is erg geschikt: http://www.rockpalace.com/product/Electro-Harmonix-LPB1-Linear-Power-Booster-Preamp
Dit pedaal kleurt je sound niet maar geeft wel een echte volume boost, afhankelijk van hoe je 'm instelt.
Ik heb 'm in het begin van de pedalen in mijn effectsloop staan en dat geeft geen enkel probleem.

Rick trodat
26 oktober 2012, 10:15
Wat ik zelf altijd doe is een tubescreamer voor de preamp.

Dan heb ik een reverb, een delay en dan een clean boost ( CAE MXR line driver) in de loop in deze volgorde, dus de boost als laatst. De loop kan ik aan en uitzetten.

Dus als ik een solo speel trap ik twee knoppen in. Ik heb mindere ervaringen met een boost voor de delay en reverb. Ik krijg dan namelijk een overheersende delay en reverb klap.

PAs overigens wel op met het instellen van een clean boost in de fx loop. Het kan al snel te hard gaan + piepen en feedback.

MSNL
28 oktober 2012, 20:55
Ik gebruik de mxr micro amp
Werkt super in een effectloop, ook als deze op linelevel is :-)


Sent from my iPad using Tapatalk HD