PDA

View Full Version : Dilemma: Bi-chorus of 2 chorussen(beide??)



onrust nv
16 oktober 2012, 17:35
Ik zit me nu echt af te vragen ga ik voor een Bi-chorus(ibanez 10serie) of neem ik 2 dezelfde chorussen of zijn het twee verschillende dingen en neem ik beide opties.
Uiteraard analoog, voor soundscape achtige dingen in combinatie met ringmodulatie, phasing/flanging en/of delay en reverb.

Dirk_Hendrik
16 oktober 2012, 18:40
(ibanez 10serie)

Master serie. http://freestompboxes.org/images/smilies/pope.gif

In de 10 serie is dat de Twin-Cam Chorus.

zoon van Piet
17 oktober 2012, 09:56
De Bi Chorus bestaat niet uit twee chorussen, maar is een chorus met een dubbele LFO. Dat klinkt op zich hartstikke leuk. Maar het verschil met twee chorussen is zodanig dat ik vroeger voor die optie ging - toen ik nog chorus gebruikte..

Maar de ochtend begon hier in huize ZvP vooral met de vraag: wat moet uitgerekend die gast met zijn anarchomuzikale geluidsterrorisme (no offence) in gods/allahsnaam nou met chorus? Slaan de pillen aan? ;)

EDiT:
http://img804.imageshack.us/img804/8953/img0189hu.jpg
nee, dus..

Speeddemon
17 oktober 2012, 14:31
Daarbij klinken de '2 chorussen' van de BC9 ieder verschillend t.o.v. de CS9. Ik vond de linkerkant van de BC9 vaak wat meer blikkerig/flangy klinken, en de rechterkant wat ronder/warmer.

Dirk_Hendrik
17 oktober 2012, 17:34
Daarbij klinken de '2 chorussen' van de BC9 ieder verschillend t.o.v. de CS9. Ik vond de linkerkant van de BC9 vaak wat meer blikkerig/flangy klinken, en de rechterkant wat ronder/warmer.

Da's bijzonder interessant daar, zoals ZvP ook al zegt, er in het audiopad van een BC9 niets verandert en ook de delaytijden van de BBD niet worden aangepast voor een A of B setting. Het is een chorus met 2 LFO's waarbij de ene iets sneller (en minder langzaam) kan dan de andere. Verder niets.

Buzzel
17 oktober 2012, 20:15
Ik heb de BC9 zelf op mijn pedalboard staan. Het is zeker een toffe chorus als je wat extremer werk wil. Het is echt een heel cliché geluid eigenlijk, maar wel tof. Ik heb inderdaad wel gelezen dat A en B anders zouden klinken, maar dat is mij niet echt opgevallen.

onrust nv
18 oktober 2012, 00:14
OK beide opties dus.

@ZvP ik maak ook soundscape achtige dingen met enkele van mijn 32 bands die in de onrust nv fabriek zitten. Het gaat van ambiënt/soundscape, akoestiese metal drumming tot rhytm&noise, noise en noisescapes. Doe graag veel verschillende dingen.
Ik heb ook al een paar chorussen, maar zoek er meer. En dan het liefst met zo min mogelijk volume drop. Want de small clone vind ik in dat opzicht wel irritant.

Is die twin cam chorus dan weer anders?

zoon van Piet
18 oktober 2012, 10:56
Ik heb destijds nogal wat van mijn leven verbruid aan het zoeken naar een mooie chorussound, diep maar open. De BC was me te cliché, zoals Buzzel opmerkt. twee CS9's was ook teveel, het werd wat te hol. Ik kwam uiteindelijk op de werkelijk mooi klinkende combi van CS9 en Boss DC-2 Dimension C..prachtig!

Maar dat was wel in de jaren tachtig en wat toen mooi was, is dat nu wellicht niet meer..

onrust nv
18 oktober 2012, 12:00
Die boss DC-2 is tegenwoordig onbetaalbaar. Dus ik heb pas een bahringer cc300 aangeschaft. Verder heb ik de small clone, maxon cs-550, tokai TCH-1 en mijn maat een oude CS-505.

Dat holle geluid? Bedoel je dan een soort reverb achtig geluid? Omdat er dan 2 apparaatjes met BBD achter elkaar staan.

Ik ben ook nog in het bezit van een morphex morphing filter, waat je 2 signalen op elkaar kan laten morphen en filteren(het filter zorgt alleen wel voor powernoise shit maar dat kan je ook subtiel gebruiken) dus dat kan ook freak chorus geluid veroorzaken.

http://www.abstractdata.biz/morphex/pics/2/index.html

onrust nv
18 oktober 2012, 17:32
Iemand bekent met de Pearl Chorus essemble?? Dat grote zwarte ding.

Dirk_Hendrik
18 oktober 2012, 17:51
Ja. Is mooi. Net als z'n kleine broertje.

Speeddemon
18 oktober 2012, 20:52
Da's bijzonder interessant daar, zoals ZvP ook al zegt, er in het audiopad van een BC9 niets verandert en ook de delaytijden van de BBD niet worden aangepast voor een A of B setting. Het is een chorus met 2 LFO's waarbij de ene iets sneller (en minder langzaam) kan dan de andere. Verder niets.
Dan zal het wel zijn dat ik ze beide de zelfde knop-settings heb gegeven en ze toen verschillend klonken.

(had je m'n CE-2 mailtje nog volledig gehad?)

Zit ondertussen trouwens ook te kijken naar zo'n Mooer Ensemble King.
http://www.mooeraudio.com/en/ProductInfo.asp?id=27

HEt zou een CE-2 Clone moeten zijn...

zoon van Piet
19 oktober 2012, 10:55
Die boss DC-2 is tegenwoordig onbetaalbaar. Dus ik heb pas een bahringer cc300 aangeschaft. Verder heb ik de small clone, maxon cs-550, tokai TCH-1 en mijn maat een oude CS-505.

Dat holle geluid? Bedoel je dan een soort reverb achtig geluid? Omdat er dan 2 apparaatjes met BBD achter elkaar staan.


De DC-2 was ook vroeger al onbetaalbaar. Ik herinner me dat het t duurste pedaal uit de winkel was: 595 gulden. Zelfs duurder dan de Oberheim VCF die er stond. Een enorme hoeveelheid geld was dat..zeker voor een dermate subtiel effect ;)

Twee chorussen geeft niet echt reverb, maar wel een heel kort delaytje of zo. Iets stond me een beetje tegen, het werd allemaal net wat te indirect.

Die brede chorus van Pearl ken ik niet, het kleintje wel. Maar ik heb ( nee: de technicus heeft) bij de laatste studioopname veel plezier gehad van het phaser-broertje, PH 44. Waanzinnig ding, in stereo en met leslie-achtige increase als je van de ene speed naar de andere schakelt..

Speeddemon
19 oktober 2012, 11:53
Waanzinnig ding, in stereo en met leslie-achtige increase als je van de ene speed naar de andere schakelt..
Dat kan de vintage DOD 690 Chorus ook; 'ramp up' in snelheid als je van de ene naar de andere snelheid schakelt.

http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/dod_690_001.jpg

onrust nv
20 oktober 2012, 09:54
Gloeiende.....Had ik een pearl chorus esemble op't oog hebben ze dat ding lopen modden naar 9 volt.
KUT!!!

muziekschuur
20 oktober 2012, 10:00
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR-IUC7_jyvIqa5WuozvyzKRgPL5p649xjdm8A5O3yOHYsj7e4YGQ

Dirk_Hendrik
20 oktober 2012, 16:42
Gloeiende.....Had ik een pearl chorus esemble op't oog hebben ze dat ding lopen modden naar 9 volt.
KUT!!!

Is die "ze" ook de verkopende partij? Dan vraag je toch of ze em weer terug kunnen modificeren?

onrust nv
21 oktober 2012, 03:52
Hij heeft het laten doen, en volgens zijn technician heeft dat geen gevolgen voor de geluids kwaliteit. Yeah, right...
Ik heb een verzoek gestuurd of hij'm weer terug wil brengen in originele staat, maar verwacht eerlijk gezegd geen reaktie van zijn kant.
Wel irritant dat mensen goede spullen zo naar de bliksem helpen.

Speeddemon
21 oktober 2012, 12:20
Hij heeft het laten doen, en volgens zijn technician heeft dat geen gevolgen voor de geluids kwaliteit. Yeah, right...
Ik heb een verzoek gestuurd of hij'm weer terug wil brengen in originele staat, maar verwacht eerlijk gezegd geen reaktie van zijn kant.
Wel irritant dat mensen goede spullen zo naar de bliksem helpen.
Oh jee...ik heb mijn Amerikaanse MXR Distortion II met 110V netsnoer gemod naar een standaard 9V Boss/Ibanez adapter-input. Vind je mij nou ook stom? :makeup:

onrust nv
21 oktober 2012, 16:11
Oh jee...ik heb mijn Amerikaanse MXR Distortion II met 110V netsnoer gemod naar een standaard 9V Boss/Ibanez adapter-input. Vind je mij nou ook stom? :makeup:

Dit heeft meer te maken met het feit dat wanneer een 18volt effect op 9volt moet lopen dat de geluidskwaliteit met sprongen achteruit gaat. Tot nu toe heb ik al de 18volt FX die ik omgebouwd naar 9volt heb gezien, zien veranderen in ongelovelijk mooie FX naar zeer middelmatig/weinig diepgang FX. Dus als je van 18 naar 9volt mod vind ik je niet al te slim. Zeker niet als de geluidskwaliteit ook nog minder word.

Dirk_Hendrik
21 oktober 2012, 17:12
Dit heeft meer te maken met het feit dat wanneer een 18volt effect op 9volt moet lopen dat de geluidskwaliteit met sprongen achteruit gaat. Tot nu toe heb ik al de 18volt FX die ik omgebouwd naar 9volt heb gezien, zien veranderen in ongelovelijk mooie FX naar zeer middelmatig/weinig diepgang FX. Dus als je van 18 naar 9volt mod vind ik je niet al te slim. Zeker niet als de geluidskwaliteit ook nog minder word.


Los van dat ik het met je eens ben dat MN300x gebaseerde effecten niet sterker worden op 9 volt moet je jezelf realiseren dat het wel kan. Daarnaast werken deze Pearls intern op 12 volt (welke wordt gemaakt uit die 18). De schade, en het terugmodificeren, kan nooit heftig zijn

onrust nv
21 oktober 2012, 18:40
Er wordt niet gereageerd dus ik denk dat ik maar laat schieten.
Kijk ik gebruik deze fx om op te nemen, dus wil wel zo goed mogelijk geluid.
Wel jammer.

joh@ndederde
21 oktober 2012, 23:26
Misschien ook een mooi choruspedaal: Rocktron Dreamstar Chorus. Gebruik hem zelf in ieder geval ook en ben er zeer tevreden mee. Dit pedaal heeft namelijk 2 verschillende chorus kanalen, welke beide apart in te stellen zijn.
http://www.rockpalace.com/product/Rocktron-Dreamstar-Chorus

onrust nv
22 oktober 2012, 03:34
Ik ben opzoek naar een BBD chorus, en pearl is kwa geluid van hun modulatie FX wel een klasse apart. Ibanez, guyatone en tokai hebben in de oude series ook een paar juweeltjes gemaakt. Maar sinds ik een pearl flanger heb wil ik meer BBD fx van hun. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat ik waarschijnlijk de Rocktron wat te clean en steriel vind klinken. Heb'm nog nooit gehoord, dus zou't ook mis kunnen hebben. Maar ik vind de oudere fx in het chorus, flanger, phaser, delay straatje meestal wat mooier dan het nieuwe spul. Ook Maxon, ondanks de mooie kwaliteit van nu.

Speeddemon
22 oktober 2012, 15:49
MXR Analog Chorus, Mooer Ensemble King, RetroSonic Chorus, allemaal BBD chorussen (of is het chori? :seriousf: )

onrust nv
22 oktober 2012, 17:04
De MXR is nogal subtiel, niet? De retro sonic vind ik wel interesant, maar dat komt ook omdat zijzelf zeggen dat't een modern antwoord op de CE-1 is(wij van WCeend...) maar die wil ik eerst horen. Dat Mooer ding vind ik te klein.

Ik ben al in bezit van:
Maxon CS-550
Tokai TPH-1
Ibanez CS-505
EHX small clone

Op m'n GASlijst: EHX polychorus(wel de grote), Pearl CE-22 of 02, Ibanez Bi/twin cam en CS-9, Mars real sound(mars musical instruments) Mellow Psalm tube chorus(hier heb ik ook een erg toffe tube phaser van).

obiwanjacobi
22 oktober 2012, 19:50
???

http://muziek.marktplaats.nl/effecten/604425613-pearl-chorus.html

[2c]

onrust nv
23 oktober 2012, 02:38
Die is verziekt met een 9volt mod, heb al contact met hem gehad hoor nu niets meer van hem.
Hij wil'm iig niet terugmodden blijkbaar. Dus dan mag hij'm houden. Maar voor mij is een vlak effect niet de moeite.

HaroldA
23 oktober 2012, 09:28
Die is verziekt met een 9volt mod

Leg uit?

Buzzel
23 oktober 2012, 10:03
heeft iemand waarschijnlijk een voltage verdubbelaar in gedaan. Verziek je niks mee hoor. kan je er net zo makkelijk weer uit slopen.