PDA

View Full Version : transisitors ... germanium, gematched ??????



blimb
16 juni 2003, 15:31
OK, in navolging van een zelfbouw fuzz pedaal draadje .. .. is er iemand die mij in gewoon nederlands kan uitleggen wat het uit maakt of je gemathced transistors hebt of niet .. en hoe hoor je dat ..

Ik heb zelf namelijk een fuzz inelkaar geklust (tnx Y.) zonder gematchte transistors ... of het moet toevallig zo zijn ... en vind hem best OK klinken... een beetje doffer en wat rauwer dan mijn ts 10 .. (zo op het eerste gezicht)

Maar wat zou het nu uitmaken als ik er wel gematchte transistors in stop ..

EdJ
16 juni 2003, 20:36
Alles wat je hierover wilt weten en nog veel meer staat op geofex en smallbearelectronics.

Dirk_Hendrik
16 juni 2003, 20:36
Gematched betekent dat ze allebei eenzelfde mate van versterking hebben.

De vergelijking tussen een met germaniumtorren opgebouwde fuss en een TS10 lijkt me een heel scheef vergelijk. Die dingen zijn werkelijk totaal anders van opzet.

DOLBY
18 juni 2003, 09:21
Kijk ook eens op de site van Oskar Bruil http://home.zonnet.nl/osbruil/fuzzface.html
Volgens hem hoef je maar een germanium transistor te gebruiken en een silicium voor hetzelfde vintage fuzz geluid. Hoef je dus ook niet te matchen.
Ik heb er zelf ook mee geexperimenteerd en ben het wel met hem eens.
Tip: laat je niet te veel leiden door wat volgens anderen goed moet klinken, maar ga af op je eigen oordeel. Misschien vind jij het geluid van silicium transistoren wel mooier.

blimb
25 juni 2003, 13:19
hey hey,

Ik vroeg me af of hier iemand is die weet of er een mod is voor een fuzz face zodat ie wat eer sustain geeft ...
De mijne die ik in elkaar geflanst heb klinkt wel lekker alleen het houd heel snel op mijn geluid .. (zowle het fuzzen als mijn gewone geluid)

PeArLjAm
25 juni 2003, 14:38
Kijk ook eens op de site van Oskar Bruil http://home.zonnet.nl/osbruil/fuzzface.html
Volgens hem hoef je maar een germanium transistor te gebruiken en een silicium voor hetzelfde vintage fuzz geluid. Hoef je dus ook niet te matchen.
Ik heb er zelf ook mee geexperimenteerd en ben het wel met hem eens.
Tip: laat je niet te veel leiden door wat volgens anderen goed moet klinken, maar ga af op je eigen oordeel. Misschien vind jij het geluid van silicium transistoren wel mooier.

de fuzzfoot in mijn captain coconut heeft ook 1 germanium en 1 siliconen transistor, en ik moet zeggen dat dat ook erg goed klinkt!

V!N
25 juni 2003, 16:24
de fuzzfoot in mijn captain coconut heeft ook 1 germanium en 1 siliconen transistor, en ik moet zeggen dat dat ook erg goed klinkt!

jajaja, nou weten we het wel :wink: