PDA

View Full Version : neck niet volledig aangesloten op body



larsje
16 oktober 2012, 11:42
hi,
ben met een stratocaster zelfbouw project bezig (verschillende onderdelen 1 gitaar van maken). Nu sluit de neck niet volledig aan op de body, er zit een kleine uitsparing tussen body en neck (niet aan de lange onderzijde, maar aan de 'zijkant') - zie foto's. Maakt dit verschil voor de sound of anderzins?

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/3-2.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/2-2.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/1-2.jpg

barno
16 oktober 2012, 11:53
maakt niet veel uit. Cosmetisch is een strakkere aansluiting mooier maar contact met de onderkant van de halshiel op de body is belangrijkste bij dit soort neck joints

stijnkenens
16 oktober 2012, 12:00
Inderdaad cosmetisch, maar 2 mm is wel veel.
Heb je de hals al vast geschroefd, of zit die nog gewoon los, want het lijkt wel alsof die dieper kan?


s.



p.s. Oriëntatie op een gitaar is inderdaad moeilijk, ik zou dit de achterkant/onderkant van de hals noemen, zeker in bouwtermen.

larsje
16 oktober 2012, 12:09
zit al vast

Hendriks
16 oktober 2012, 12:13
Persoonlijk zou ik geen genoegen nemen met zo'n grote "spleet" , het lijkt niet mooi en vraag me af of je geen intomatieproblemen krijgt , alhoewel je met de zadels nog flink wat kunt compenseren . Wat voor bodie en hals zijn het? Zijn ze fender Licensed? Mischien de halshiel iets bijschuren zodat hij wel gaat passen.

Ike57
16 oktober 2012, 12:35
http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/2-2.jpg

Oriëntatie is inderdaad problematisch uit de omschrijving (zoals Stijn al aangeeft) maar is het de spleet die hier te zien is, aan de onderkant - daar waar de truss rod moer zit?

Dan zou ik er wel iets aan doen want zo'n spleet zorgt voor extra belasting van, vooral, de bovenste nekschroeven. Zit die spleet daar omdat, toevallig, de schroefgaten niet goed op elkaar aansluiten? Dan zou je de schroefgaten in de nek kunnen vullen (stukjes hout inlijmen) en nieuwe schroefgaten kunnen boren.


Mischien de halshiel iets bijschuren zodat hij wel gaat passen.

Als de nek te breed is voor de pocket zou je inderdaad kunnen gaan schuren.

In tegenstelling tot het advies van Hendriks zou ik er iets afschuren. Bijschuren valt niet mee .... (sorry Henk :seriousf: )

Hendriks
16 oktober 2012, 12:41
U bent een grapjurk meneer Ike :) , maar je hebt natuurlijk wel gelijk.

Als je er dus wat afschuurt , moet je er wel rekening mee houden dat je nieuwe gaten voor de bevestiging moet boren.

stijnkenens
16 oktober 2012, 13:06
Dat over die spanning op de bovenste nekschroeven, vind ik wat overdreven. Tussen neckpocket en element holte zit niet direct veel hout dat eender welke spanning zou kunnen opvangen, dat zal eerder breken. (wat ook wel gebeurd bij halzen die te krap in de pocket zitten, en dus tegen dat dun stukje hout duwen)

Hoe ziet het eruit als je de hals los maakt, en dan zo diep mogelijk in de pocket duwt?


s.

barno
16 oktober 2012, 14:06
soms gaat het bij dit soort fitting problemen over het verschil van radius van de twee hoeken in de pocket of van de hals. Dat is allemaal aan te passen maar zoals al eerder gezegd, eerst scale goed opmeten voor je wat dan ook verandert.

larsje
16 oktober 2012, 16:18
de hiel (of pocket) waar de neck in moet is wat te lang voor het deel dat er in moet. De schroefgaten zitten dus in die zin niet op elkaar aangesloten (als hij volledig in de schacht zit). Ik kan hem dus wel helemaal doorduwen, maar als ik ga aanschroeven trekt hij hem zelf wat los van de hiel. Volgens mij zou dat inderdaad betekenen dat ik nieuwe gaten moet boren ofwel de gaten iets moet uitboren en grotere schroeven moet gaan gebruiken, hmmmmm of ik dat wil......

Hendriks
16 oktober 2012, 16:26
de hiel (of pocket) waar de neck in moet is wat te lang voor het deel dat er in moet. De schroefgaten zitten dus in die zin niet op elkaar aangesloten (als hij volledig in de schacht zit). Ik kan hem dus wel helemaal doorduwen, maar als ik ga aanschroeven trekt hij hem zelf wat los van de hiel. Volgens mij zou dat inderdaad betekenen dat ik nieuwe gaten moet boren ofwel de gaten iets moet uitboren en grotere schroeven moet gaan gebruiken, hmmmmm of ik dat wil......
Gaten uitboren , duvels erin en nieuwe gaten boren , zo gebeurd en dan zit het naar jou zin.Ik heb zo'n setje bij de bouwmarkt gehaald incl. de goede boor.

larsje
16 oktober 2012, 16:28
oke, dus dat is niet zoveel werk.
1. Eerst uitboren (net zo dik als de duvels?),
2. dan duvels erin (nog lijmen?),
3. daarna opnieuw uitboren op de juist plek (maar dat kan weleens half door die duvels heen gaan, is dat erg?)

oigun
16 oktober 2012, 16:34
Als het verschil niet groot is, een mm ofzo kan je ook de gaten in de body wat groter maken zodat de hals wel geheel in de pocket kan schuiven. Nadeel van een deuvel is dat je de schroef in kops hout draat en je dus meer kans loopt dat de schroef zich loswerkt.

savale
16 oktober 2012, 16:59
Ik zou ook voor oiguns oplossing gaan en de gaten in de body iets ruimer maken, dan weet je zeker dat je de schroeven zich niet loswerken. Je afdekplaatje lost het cosmetische probleem van de grotere gaten ook wel weer op.

larsje
16 oktober 2012, 17:05
het scheelt weer een mm. denk ik als ik inderdaad de gaten in de body wat vergroot.

larsje
18 oktober 2012, 09:34
de gaatjes uitgeboord en hij zit nu prima! Hals afgesteld, hoogte zadeltjes, intonatie en lekker aan het speuluh!
Ik speel altijd over rosewood, maar maple klinkt ook wel lekker hoor, stuk helderder. Dank voor de tip!

FransD
22 oktober 2012, 10:29
ik heb een soort gelijk probleem met een hals die net niet helemaal past in de pocket. Nu zeg jij dat afschuren van de hiel het probleem oplost. Waar aan de hiel schuur ik iets af? ter verduidelijking... de hals zit behoorlijk strak in de pocket. Ik heb nog geen schroefgaten in de hals.

larsje
22 oktober 2012, 10:37
nee, ik heb zelf de gaten iets uitgeboord, waardoor hij beter paste. Ik vermoed, maar nu praat ik als leek...., dat jij de zijkanten van de pocket van de body iets schuurt, dus daar waar de hals in moet. ik zou geloof ik zelf niet de hals gaan schuren. Maar goed, wellicht dat een echte 'pro' zo nog reageert.