PDA

View Full Version : Van ruilen komt huilen?



cardinal
15 oktober 2012, 23:17
Ik heb wat advies nodig, ik heb een twin reverb uit 1975 (fender) en dat is gewoon mijn ding niet. Ik speel met name rock (acdc achtig) of hardrock/chunk metal.

Nu kan ik mijn amp ruilen voor of;
-engl screamer plus 200e
-SUNN T50C plus 1x12 cabinet van sunn (bijpassend)

Qua sound zijn het allebei wel mijn combo's. Wat zouden jullie doen en waarom?

peter_heijnen
16 oktober 2012, 09:31
Als die twin je ding niet is zou ik hem vooral niet ruilen en je er lekker aan blijven ergeren... ;)

Marc Oblivian
16 oktober 2012, 10:15
Hey D :-)

Ik twijfel over de Engl. Die is toch open back? Daar krijg je niet echt een chunk geluid uit hoor. Op zich wel een lekker combo'tje maar door de constructie wordt het geluid nooit echt massief zeg maar. Prikt wel makkelijk door de mix (heb met een gitarist in een band gezeten die er een had...hij gebruikte hem met een SG..klonk lekker aggressief).
Die Sunn ken ik zelf niet, maar wat ik ervan heb gehoord hebben die amps een wat lompere sound. Totaal ander beestje dan Engl...
Staat nog een Blackmore voor 600 op Gitaarmarkt. Misschien wil die gast ook wel ruilen. Blackmore is wel een lekkere rock/metalamp.
Powerball ook wel, maar dan ga je al weer richting de 800/900 eurotjes....
Wat is er trouwens mis met je JCM800? Daar kan je het ook allemaal wel uithalen toch? Of heb je die verkocht?
Succes man!

fantastik_badr
16 oktober 2012, 10:20
Sowieso zou ik de stap naar ENGL echt nooit maken, maar dat komt puur omdat ik niet van die new school meuk houd, het is vooral enorm veel gain en weinig "oompf", een vriend van me heeft er een en voor hem is het leuk spul, maar dat komt omdat hij van de nu-metal speelt enzo.
Als je gewoon lekker wilt rocken, AC/DC enz enz zou ik kijken of je niet je Twin Reverb kunt verkopen en daarna kunt gaan shoppen voor een andere amp. Misschien is een head + 2x12" cabinet wel een goeie optie voor je??

Ik ken wel aardig wat Sunn's maar de T50C heb ik zelf nog nooit gecheckt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf wel aardig uit de buurt probeer te blijven van Fender Sunn's, gewoon de echte oude bakken zijn echt heeeerlijk, maar die nieuwere meuk... mehh...

Wat ik je zou aanraden om eens te proberen:
Marshall 1959 Bluesbreaker (voor als je toch echt het liefst een combo wilt)
Marshall 2203 JCM 800 top of een JTM 50 / plexi (kloon)
Sound City 50 of 100 top
Hiwatt Custom 50 top

En zo zijn er genoeg, ik zou gewoon eens een beetje rond gaan snuffelen en zoveel mogelijk proberen te gaan luisteren en uitproberen. Persoonlijk vind ik het totaal geen schande om een beetje rond te kijken op Google wat je favoriete gitaristen gebruiken.

Succes! :)

Marc Oblivian
17 oktober 2012, 12:06
Die Hiwatt Custom is echt fantastisch ja. Wel aan de prijs en je hebt echt een drivepedaal nodig om die een beetje te laten scheuren. Is ook picky voor wat betreft drivepedalen is mijn ervaring. Maar wel een heel mooie sound.

arjanb01
17 oktober 2012, 12:16
Engls die je zou kunnen proberen zijn:
- Powerball
- Blackmore sig
- Morse sig (geweldig ding met 6 gainstages !)
- Savage

Engls die geen ballen hebben moet ik nog tegenkomen zelfs de kleinere als de gigmaster hebben chunk !

fantastik_badr
17 oktober 2012, 12:26
Check hier Sunn Beta Leads in actie, persoonlijk vind ik het echt een heeeeerlijke sound. En dan is dit nog 1 van de vele.
Live ook gezien/gehoord, gaat van ontiegelijk transparant naar zwaaaaaaar over z'n nek. Nu is dit niet dezelfde Sunn als die T50C, zoals ik al zei, dat is een Fender reissue Sunn en dit is een "echte" oude, maar puur ff voor het idee bij een Sunn amp :)


http://www.youtube.com/watch?v=fuRKRFjm-HA

(daarnaast is Red Fang trouwens echt een MEESTERLIJKE band :D)

Marc Oblivian
17 oktober 2012, 15:56
Haha, je hebt een goede smaak. Erg toffe band inderdaad. Net als Baroness, Clutch en dergelijke...beetje dat straatje. Daar zijn die oude Sunns wel te gek voor ja..niet dat al die bands er op spelen hoor... Je moet er alleen geen snelle metal mee willen spelen volgens mij. Daar is het allemaal even te lomp voor denk ik. Misschien met een drivepedaal om het strakker te maken.
Maar goed...een goede oude Sunn koop je niet op elke straathoek (en dan druk ik het nog zwak uit..).
Ik denk niet dat de ruil van de Fender Twin reverb voor een nieuwe Sunn of de Engl Screamer de ts echt verder helpt. Dan beter een Marshall met een drivepedaal ervoor. Maar die heeft ts geloof ik al.
Misschien een leuke Orange combo?

DaveItUp
17 oktober 2012, 16:33
Je moet die ouwe sunn's niet vergelijken met deze Fender Sunn. De amps, Sunn Beta's, die Red Fang gebruikt zijn transistor(FET) amps en de T50 is een buizenamp, daar ga je al. De oude Sunn buizenamps zijn cleane monsters die pas als ze vol open staan echt over de zeik gaan. Dit is een moderne Model T combo gemaakt door Fender, zijn echt hele goeie amps, kwalitatief ook, waar je feitelijk alle kanten mee op kan. Zou 'm gewoon proberen, de meeste "reissue" T's die ik gehoord heb klinken echt lekker. Genoeg gain aan boord en een decent clean. Je moet 't gewoon zien als een moderne Fender amp, 1 met gain en ballen, want dat is 't.

Ik ben zelf meer van de 70's transistor Sunn's, waarvan ik er diverse heb gehad en nu nog heb. Vanalles gehad aan ouwe buizenbakken, maar ik heb 't allemaal de deur uitgegooit voor een Sunn Beta. :) Dit terzijde.

De Sunn's die je moet laten liggen zijn die kleine oefen ampjes sp-50 en weet ik 't hoe die dingen heten.

cardinal
17 oktober 2012, 21:23
Jcm 800 heb ik ook nog en een wereld amp met mijn pedaltone ervoor. Die fender krijg ik maar geen click mee. Ook ooit een bassman gehoord en dat was meer mijn ding. Maar goed, ik speel zelden clean dus is dat overkill voor die paar keer dat ik clean speel.

Ik neig meer naar die sunn amp, ook vanwege het vintage/nostalgie gehalte.

Blackmore had ik, meesterlijk amp, maar ook geruild, hehehe, voor een orange.

Wil gewoon wat soundjes mbt gain in huis hebben. Kan ik per bui wat anders pakken.