PDA

View Full Version : Muziek opnemen voor het eerst...



hanzel
15 oktober 2012, 22:42
Hoi, ik zal ongetwijfeld wel een vraag gaan stellen die heel dom over gaat komen maar dat risico neem ik dan maar....
Ik wil voor mijzelf wat gaan opnemen qua muziek, om mijn leerlingen wat ondersteunende tracks te kunnen bieden, echter ik weet absoluut niet wat de kortste klap is om dat te doen en toch een redelijke kwaliteit aan te kunnen bieden.

Bij de Rockpalace adviseerden ze mij Avid Fast Track met Pro Tools ME oid. Een ander heeft het weer over een M-Audio van 125 euries.... Wat is goed, gebruiksvriendelijk en zit daar ook iets van een drumkit in dan? Om nou ook nog eens een drumcomp aan te gaan schaffen...?! En qua software?
Ook schaf ik aankomende week een nieuwe labtop aan, een acer 5560G met 8Gb werkgeheugen en 750Gb harde schijf, dat is voorlopig toch wel genoeg? En hoe sluit je bv een pc/labtop aan op een versterker met boxen bv?

Ik ben een echte digibeet en heb ff wat hulp nodig.. Iemand in de buurt van Groningen die mij daar in kan helpen?:dontgeti:

muziekschuur
15 oktober 2012, 22:47
Right.... Heel veel studeren. En ja, een drumcomputer... eh....

hanzel
15 oktober 2012, 23:31
Right... bedankt voor het meedenken, hier kan ik echt wat mee! Niet dus...
Ik zoek iemand die me een beetje op weg kan helpen om onnodige uitgaven te voorkomen en gebruikerservaring aan de dag kan leggen. Niet dit soort vage antwoorden...

grayfink
16 oktober 2012, 01:29
Ik zou liever voor een Line6 toneport gaan, die is wat meer op gitaar gericht: http://www.thomann.de/nl/line6_pod_studio_ux1.htm
Veel versterkers en effecten in de software die je er bij krijgt en je kunt er natuurlijk een microfoon op aansluiten. Daar zitten twee lineouts op waar je actieve monitoren op kunt aansluiten of een een hifi-versterker met speakers zoals ik gedaan heb.
Er zit recordingsoftware bij, maar dat zal een "light" (uitgeklede) versie zijn van b.v. cubase.
Zelf vind ik Reaper prettig werken. De legale en volledige versie is ook niet duur, 60$ http://www.reaper.fm/purchase.php
Voor drums kun je b.v. de EZDrummer vst pluginsoftware gebruiken. http://www.thomann.de/nl/toontrack_ez_drummer.htm

hjh360
16 oktober 2012, 07:22
Wat je nodig hebt is een audio interface, en een DAW (software om muziek in op te nemen, en te bewerken).

Zo'n interface kost je niet meer dan 100 euro, en er zijn gratis DAW's op het internet, zoals audacity. Als je dit hebt, kun je toch al in vrij goede kwaliteit je instrumenten opnemen. Wil je eletrische gitaar, of akoestisch? Anders moet je nog kijken of je met een mic gaat opnemen, of gewoon via een jack kabel meteen in de audio interface. Het kan allebei.

Wat betreft drum: er zijn genoeg gratis softwareprogrammatjes waarmee je binnen je DAW een simpele drumtrack kunt maken.

Je hoeft dus niet veel geld kwijt te zijn voordat je wat leuks kan opnemen, zeker voor jouw doeleinden ;)

Rinze
16 oktober 2012, 07:50
Nodig heb je:

- vlotte pc/laptop )zo te zien komt dat wel goed)
- audio-interface waar audio naar digitaal wordt omgezet en weer terug naar audio voor het afluisteren
- afluistering, kan met een goeie koptelefoon maar zeker voor een redelijke mix zijn goeie boxen toch wel belangrijk, een niet al te beroerde afluisteromgeving is ook handig
- DAW, oftewel een opnameprogramma waarmee je audio en midi kunt opnemen en mixen (Reaper is ok maar wel vrij ingewikkeld voor een beginner, er zijn wel simpeler programma;s maar je moet in het begin toch op een vrij steile leercurve rekenen)
- audio-editing software waarin je de audio-bestanden zelf kunt bewerken (kan soms ook in het DAW maar dat hagt van de je DAW af)
- als je gitaar en bas wilt opnemen is modeling-software handig om gitaar- en basversterkers te emuleren. Dit kan ook hardwarematig en analoog voor het signaal de interface in gaat, maar met bijvoorbeeld een Line 6 apparaat zoals Grayfink bedoelt heb je interface en modeler in één
- drumsoftware, bijvoorbeeld EZDrummer
- midi-keyboard om midi-partijen op te nemen
- last but not least: leergierigheid, doorzettingsvermogen en geduld. Gevoel voor humor helpt ook ;)
- ik zou een naslagwerk in papiervorm zien te krijgen over deze materie, kan ook digitaal van het net gehaald worden denk ik maar dan zou ik het nog steeds afdrukken. Niks zo irritant als het zoeken van oplossingen voor knelpunten in kilometers lange PDF's..

Geloof dat dit het wel ongeveer is maar kan best iets vergeten zijn. O ja, de handleidingen goed lezen. Heb twee vrienden wegwijs gemaakt in deze materie en het viel me op dat mensen toch altijd weer geneigd zijn om shortcuts te willen nemen in het leerproces waardoor ze uiteindelijk in de problemen komen. Enige theoretische achtergrondkennis is handig, anders ben je toch een aap die een kunstje doet. Een van die vrienden had op een gegeven moment een hele cd opgenomen. Hij nodigde me uit om te komen luisteren en te helpen met de mix. Toen bleek dat er de hele tijd problemen met latency (vertraging bij het opnemen) waren geweest. Bleek dat de ASIO-driver van zijn interface niet gelecteerd stond in zijn DAW. Hopelijk snap je over een poosje wat hier staat maar het kwam erop neer dat die gast zijn hele cd heeft opgenomen met steeds weer het probleem van audio-tracks die niet synchroon liepen. Die had ie handmatig allemaal weer op hun goeie plek gezet :eek:

Baker
16 oktober 2012, 09:24
Kleine toevoeging omtrent Reaper:

Ik vond Reaper juist helemaal niet ingewikkeld om mee te beginnen. Logischer en overzichtelijker dan Cubase in ieder geval.
Reaper kost inderdaad 60 euro om aan te schaffen, maar zeker als beginner is de noodzaak er niet om geld uit te geven, want de Trial versie heeft 100% functionaliteit, en dat blijft zo, al zou je het jaren gebruiken.

tidalwave_sideburns
16 oktober 2012, 09:30
Ik kan de Lexicon Alpha aanraden:

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/lexicon-alpha-usb-audio-interface/product-details.html

62 euro.
Zit Cubase LE bij, een zeer gangbare DAW, en een mooie reverb plugin. Cubase kan even lastig zijn om aan te wennen, maar gewoon een weekendje ervoor gaan zitten, de tutorals volgen en je hebt uiteindelijk wel in de vingers.


Er zijn genoeg freeware vst plugins te vinden, soms met erg goede geluidskwaliteit.

muffstuff
16 oktober 2012, 11:34
Hanzel, ik heb het idee dat je niet erg veel kaas gegeten hebt van computer en bijkomende zaken. Dat is ook niet erg overigens,d at bedoel ik dus niet denigrerend.

Maak het jezelf makkelijk, koop een ipad en installeer garageband er op. Iedereen snapt een ipad, het werkt altijd en je hebt geen gedonder.

Als je simpel wat achterliggende tracks wil maken met een gitaar/bas gitaar dan is garageband op de ipad je vriend. Een drum spoor sleep je zo vanuit garageband in je muziek, hoef je niks voor te doen.

Tuurlijk kan je ook de kant op met pc, geluidskaart etc. Maar als ik lees dat je je afvraagt hoe je je laPtop aansluit op de stereo, krijg ik het gevoel dat bovenstaand suggesties over softare etc je boven de pet gaat. Nogmaals niet denigrerend bedoelt, ieder heeft zo zijn eigen interesses ;)

Koop een 2e hands ipad (versie 2 of 3, 16 gb is meer dan genoeg) installeer de app garageband (E3,99) en koop een apogee jam( hiermee sluit je je gitaar aan op je ipad, kost 90 euro) Geloof mij, dit is de makkelijkste oplossing voor een digibeet!

grayfink
16 oktober 2012, 18:17
Hmm, ik heb ook een iPad met garageband, zelf nog nooit iets mee gedaan. Misschien toch eens mee stoeien.
Ben je er nog Hanzel? Iedereen heeft gelijk vanuit zijn eigen beleving en er zijn nuttige tips bij.

muffstuff
16 oktober 2012, 18:28
Hmm, ik heb ook een iPad met garageband, zelf nog nooit iets mee gedaan. Misschien toch eens mee stoeien.
Ben je er nog Hanzel? Iedereen heeft gelijk vanuit zijn eigen beleving en er zijn nuttige tips bij.

Ik vind het ideaal voor op de bank. Ik heb geen gitaar versterker, ik doe alles op mijn mac via amplitube of op de ipad via garageband. Kan die apogee jam trouwens erg aanraden tov andere merken. Deze gaat namenlijk via het digitale gedeelte naar binnen, terwijl andere merken gebruik maken van de headphone aansluiting, wat weer meer ruist.

denis.hermans
17 oktober 2012, 13:51
Even een andere benadering :
Als je met ondersteunende tracks louter "backingtracks" bedoelt zou je kunnen overwegen om het programma "band in a box" van PG Music te kopen.

Hierbij moet je gewoon een akkoordenschema ingeven en dan een stijl kiezen, tenslotte moet je nog het tempo bepalen . Het programma speelt dan het akkoordenschema in en bepaalde stijl. Je hebt dan een virtuele band, (afhankelijk van de stijl) met gitarist, drummer, bassist, keyboard, piano, blazer...) Je kan ook bepaalde partijen van de stijl muten vb. gitarist, als je zelf een partij wil inspelen. Overigens laat het programma ook toe dat je audio opneemt. Misschien is dit wel een optie voor je. Je hebt dan alleszins geen drumcomputer nodig. Het programma stelt geen zware eisen qua computer.

Ik gebruik band in a box dikwijls om te oefenen en ben er er wel een fan van. Het programma is niet moeilijk om te gebruiken : in 2 minuten kan je reeds een leuke track maken.



Als je echt alleen je gitaar wil opnemen is misschien de vs studio 20 van roland wel interessant : dit is een audio interface waarbij ook bepaalde simulaties van versterkers worden aageboden. Voordeel hierbij is dat die "simulaties" in de hardware vna de interface worden gestuurd zodat je laptop niet belast wordt. De nodige software wordt bij de interface geleverd. De software is een speciale versie vna cubase le die werkelijk aangepast is aan de interface....

Mvg,

Denis

Stratman70
18 oktober 2012, 22:04
Zelf vind ik Magix samplitude music studio voor op mijn laptop ideaal en erg gebruiksvriendelijk.
gitaar-->roland cube-->laptop->Magix samplitude MS. Ideaal.
Maar om tot resultaten te komen zul je je inderdaad meer in de materie moeten gaan verdiepen, zeker als je een digibeet bent. Het is nu eenmaal niet anders.

grayfink
18 oktober 2012, 23:45
Hou maar op, de TS is na zijn eerste knorrige reactie op Muziekschuur niet meer online geweest en alle goedbedoelde adviezen zijn voor de kat zijn viool.

muffstuff
19 oktober 2012, 11:44
Hou maar op, de TS is na zijn eerste knorrige reactie op Muziekschuur niet meer online geweest en alle goedbedoelde adviezen zijn voor de kat zijn viool.

Ja, kan zijn dat meneer natuurlijk heel erg druk heeft, maar het getuigd niet van dankbaarheid door niet meer terug te komen op al die antwoorden.

Ik zou bijna zeggen, als je een topic start met zo'n vraag en je laat niets meer van je horen dat het topic dan verwijderd wordt.

grayfink
19 oktober 2012, 12:21
Nou ja, misschien doet iemand anders zijn voordeel er mee. Zag gisteren op zijn profielpagina dat hij niet meer ingelogd had. Dat kan inmiddels anders zijn, maar op mijn telefoonforumappdinges kan ik dat niet zien.

groovieguitarguus
30 oktober 2012, 23:29
Ik haak graag in... Ben mbt opnemen een beginner... Heb een Line 6 interface... Koppel ik aan Garageband.
Heb het idee dat de Line6 het geluid erg Compressed.
Ik krijg pas signaal binnen als ik de software van Line6 opstart.
Er werd gesproken over een Lexicon Alpha. Hoe goed is deze? Vertraging?
Moet ik goeie monitors aanschaffen, of werkt output PC naar Stereo voldoende? Tips zijn welkom! Thx

obiwanjacobi
31 oktober 2012, 10:06
Mijn eerste opnames waren met de ingebouwde geluids 'kaart' van mijn PC (2001) en een gekraakte versie van Cubase 2.

Mijn punt is, waarschijnlijk hoef je niks aan te schaffen om al te kunnen beginnen. Een DAW downloaden (ik gebruik REAPER), op zoek naar VST plugins (geef even een gil als dat niet lukt want ik heb er nog wel een 'paar' ;-) ) voor effecten en drums en misschien een verloop kabeltje van grote jack (6.4mm) naar kleine jack (3.5mm)...

Begin daarmee en kijk of je het goed genoeg vindt. Je kan het zo mooi maken als je zelf wilt...

[2c]

tidalwave_sideburns
31 oktober 2012, 10:07
Hoi Guus


Ik heb zo'n Lexicon alpha. Ik heb m'n Tubemeister redbox op een line level input aangesloten en gebruik de instrument input eigenlijk nooit. Wel eens even snel mijn gitaar erop aangesloten en een modeler gebruikt. 5 ms vertraging volgens de software, gevoelsmatig net iets teveel. Wellicht is dat met instellingen of driver upgrades op te lossen, maar daar ik dit toch niet gebruik heb ik er verder geen tijd aan besteed. Verder een prima ding, mooi geluid, genoeg en niet teveel opties, geen aparte voeding nodig, niet super compact maar ook niet te groot, prima ding.

peter_heijnen
31 oktober 2012, 10:33
5 ms vertraging volgens de software, gevoelsmatig net iets teveel.
En gevoelsmatig is het zeker!

De geluidssnelheid in lucht is ca 330 m/s, dus iedere ms legt geluid 33cm af.

Als jij op het podium de vertraging van je gitaargeluid -die logischerwijs altijd ontstaat tussen gitaarspeaker oren- beneden de 5ms wilt houden dan mag je met je oren nooit verder dan 4x33cm van je speaker afstaan. Sta je op het podium 3m van je speakers af, heb je sowieso al 9ms te pakken.

Guus, als die podkaart je geluid compressed, dan is er iets niet goed ingesteld lijkt me.

guhlenn
31 oktober 2012, 11:10
En gevoelsmatig is het zeker!

De geluidssnelheid in lucht is ca 330 m/s, dus iedere ms legt geluid 33cm af.

Als jij op het podium de vertraging van je gitaargeluid -die logischerwijs altijd ontstaat tussen gitaarspeaker oren- beneden de 5ms wilt houden dan mag je met je oren nooit verder dan 4x33cm van je speaker afstaan. Sta je op het podium 3m van je speakers af, heb je sowieso al 9ms te pakken.

Guus, als die podkaart je geluid compressed, dan is er iets niet goed ingesteld lijkt me.

Nou, niet helemaal, want die 5 ms vertraging komt bovenop de afstand die het geluid nog steeds moet afleggen...

VLP
31 oktober 2012, 13:00
Even een andere benadering :
Als je met ondersteunende tracks louter "backingtracks" bedoelt zou je kunnen overwegen om het programma "band in a box" van PG Music te kopen.

Hierbij moet je gewoon een akkoordenschema ingeven en dan een stijl kiezen, tenslotte moet je nog het tempo bepalen . Het programma speelt dan het akkoordenschema in en bepaalde stijl. Je hebt dan een virtuele band, (afhankelijk van de stijl) met gitarist, drummer, bassist, keyboard, piano, blazer...) Je kan ook bepaalde partijen van de stijl muten vb. gitarist, als je zelf een partij wil inspelen. Overigens laat het programma ook toe dat je audio opneemt. Misschien is dit wel een optie voor je. Je hebt dan alleszins geen drumcomputer nodig. Het programma stelt geen zware eisen qua computer.

Ik gebruik band in a box dikwijls om te oefenen en ben er er wel een fan van. Het programma is niet moeilijk om te gebruiken : in 2 minuten kan je reeds een leuke track maken.



Als je echt alleen je gitaar wil opnemen is misschien de vs studio 20 van roland wel interessant : dit is een audio interface waarbij ook bepaalde simulaties van versterkers worden aageboden. Voordeel hierbij is dat die "simulaties" in de hardware vna de interface worden gestuurd zodat je laptop niet belast wordt. De nodige software wordt bij de interface geleverd. De software is een speciale versie vna cubase le die werkelijk aangepast is aan de interface....

Mvg,

Denis

Kan je het programma ook ergens gratis downloaden ?

Kefding
31 oktober 2012, 21:30
Ik hou me ook een beetje bezig met prut opnemen. Ik had een redelijk goede geluidskaart, maar deze was intern met van die mini-jack-poorten. Bovendien had ik altijd ruis, brom en irritant geknetter door het signaal heen, met elke gitaar wel. Nu is deze geluidskaart blijkbaar naar de eeuwige jachtvelden.

Nu zat ik al langer te denken aan een externe (USB) interface, en de meerdere malen hier genoemde Lexicon Alpha leek me een interessante optie, maar is dit ook een volwaardige geluidskaart? Anders moet ik alsnog een extra (interne) geluidskaart kopen of een volwaardige externe geluidskaart, met interface-eigenschappen. Knaaktechnisch wil ik het natuurlijk zo gunstig mogelijk houden, uiteraard.

Verder een algemene vraag; elimineer je storende bijgeluiden zoals ruis en brom met zo'n interface? Of is dit meer een probleem met de aarde? Ik zit hier in zo'n pauperappartement waar dus geen aarde in de wandcontactdozen zit.

denis.hermans
20 november 2012, 17:56
@ Vlp : band in a box is niet
gratis. Website geeft wel goede impressie van wat mogelijk is.