PDA

View Full Version : Strumming met vingers (graag hulp!)



nieuwhier
15 oktober 2012, 13:27
Weet niet precies waar ik deze vraag onder moet zetten, vandaar dat ik hem maar onder diversen zet?

Hallo iedereen

Ik speel nu een paar maanden gitaar, maar ben er pas achter gekomen dat ik een verkeerde houding aannam bij het strummen van de gitaar. Hierdoor lukt het strummen naar beneden wel maar omhoog niet. Ik ben online gaan kijken hoe de vinger houding (van de rechterhand) is van andere gitaristen, maar zag dat iedereen z'n eigen manier heeft. Zo doet de ene het bv alleen met z'n wijsvinger en de andere strumt naar beneden met z'n middelvinger en ringvinger en doet de upstrumming met zijn wijsvinger. Wat ik ook heb gehoord is dat je je wijsvinger en duim als het ware moet kruisen Nu vroeg ik me af wat nu de meest gebruikelijke manier en best toepasbare manier was?
Oh gebruik geen plectrum. Heb ik wel, maar er is me aangeraden om het met vingers te doen.

Jullie antwoorden zijn zeer ZEER welkom!
Grt Jordy

Rizz
15 oktober 2012, 13:51
Welkom! Nieuw hier? :D

Ik strum ook uitsluitend met m'n handen en gebruik wijs-, middel- en ringvinger naar beneden en m'n duim voor omhoog.. Lekker is wel als je een mooie duimnagel hebt, enigszins op lengte..

Zal het proberen uit te leggen:

Na de downstroke gooi ik als het ware m'n vingers uit en komt m'n duim richting snaren, grofweg beweegt het in een 8-vorm.. Ik gebruik echt uitsluitend m'n duim en wel als je je duim parallel aan de snaren legt, de onderste helft van m'n nagel en dan ongeveer 45 graden ingedraaid om de punt van m'n duimnagel de snaren te laten raken.. Dus ik wissel het af.. Het is een techniek die ik me jaren geleden eigen heb gemaakt en geperfectioneerd door de jaren heen.. Dat kruisen waar je het ove hebt, klopt wel redelijk..

Kan het beter laten zien, maar ik hoop dat het duidelijk is. Het is over het algemeen niet nodig om voor een upstroke alle snaren aan te slaan, ligt een beetje aan het nummer, maar meestal de onderste 2 of 3 snaren raken is genoeg.

Voordeel van met je handen spelen is, vind ik, dat je geluid wat minder scherp maar vooral veel voller wordt, omdat ik als het ware met drie plectrums aansla.. Nadeel is dat lossesnarenwerk tijdens het strummen wat lastiger is en vooral heel erg afhankelijk is van je nagellengte..

Eric van Esch
15 oktober 2012, 14:19
Even de gitaar erbij gepakt en geprobeerd. Ik kruis mijn vingers ook, maar merk dat ik vooral met de nagel van mijn wijsvinger strum en een klein beetje met mijn duim, zowel down als up.

Overigens, waarom zou je niet met plectrum willen spelen? Er is geen foute manier van spelen en beide methoden hebben zo hun voor- en nadelen.

Harald
15 oktober 2012, 20:18
Hangt helemaal van de stijl af. Als ik partijen speel die ik normaal met een plectrum zou strummen (bv binnen een fingerstyle nummer) heb ik mijn hand min of meer alsof ik een plectrum vasthoud, maar dan met de vingers en duim net iets meer ontspannen. Kijk je dan naar je slaghand, dan zie je inderdaad de wijsvinger en de duim kruisen. Maar goed, zoveel makkelijk om even voor te doen, dan om te omschrijven. De wijs (en middelvinger) doen dan de downstroke (op nagel) en de duim de upstroke (ook op nagel, ik heb een lange duimnagel, accidents uitgezonderd)

Maar ik kan ook een beetje flamencoachtig strummen, en dat is een stuk complexer. De simpele versie is de strum voor klassieke gitaristen, waarbij vooral de wijsvinger de up en downstrokes doet. De beweging lijkt dan wat meer op een normale tokkelbeweging, maar dan losjes over meerder snaren. De flamenco variant begint daar, maar gebruikt ook alle vingers apart, en de duim, evt. met polsbeweging. Daarmee kun je veel complexere ritmes doen. En Golpes. Slagen op de klankkast... (daar zijn klassieke gitaristen vaak niet dol op. Toch vaak wat bang dat het kleinste krasje de klank van hun dure concertgitaar volledig zal verpesten.)

En wat Akkerman gewoon op alleen een duimnagel er uit slaat.... WOW! Hij soleert hardstikke leuk, maar die man is stiekem geniaal als slaggitarist!

Maar het begin, doe alsof je een plectrum vast hebt, maar dan zonder dat je je vingers en duim stijf tegen elkaar houdt. Houd de hand ontspannen!

Confused? after this episode of Soap you will be! ;) Slaggitaar wordt afgedaan als simpel. Maar zo makkelijk is het nog niet, die discipline wordt zwaar onderschat!

dickdekrijger
15 oktober 2012, 23:23
Simpele vraag om je techniek te verbeteren : lukt strummen wel met een plectrum? Dit ivm je zgn 'opslag'techniek.