PDA

View Full Version : Suggesties voor pedalen nodig



xSophie
14 oktober 2012, 22:34
Ik wil binnenkort 1 of 2 pedaaltjes kopen, maar ik weet nog niet zo goed welke het beste voor mij geschikt zullen zijn.
Ik heb hier al een chorus van GLX, een Muff overdrive nano van EHX. Daarnaast zitten op mn Roland Cube ook een aantal effecten.

Ik wil alternative rock spelen a la Blood Red Shoes en Franz Ferdinand.
Wat misschien ook handig is om er bij te vermelden is dat ik vaak met alleen een drummer speel, dus zonder bassist dus iets wat de lagere tonen wat benadrukt zou ook welkom zijn :)

Liquitone
15 oktober 2012, 17:38
Ik weet niet hoe bassig de muff overdrive nano klinkt, maar de reguliere big muff van ehx is een van de bassigste pedalen die ik ken, dus die zou ik zeker eens uitproberen. Verder denk ik dat bij de stijlen die je noemt een milde overdrive/booster past, dat help met het rauwe, sprankelende randje zonder dat het direct vol scheuren is. dan kom ik ook weer op een muff uit, maar dan de double muff. dit is een heel ander pedaal dan de big muff. meer geschikt voor het rauwe randjes werk naar mijn mening.
Een tubescreamer is daar ook erg geschikt voor.

verder denk ik dat de carl martin red repeat delay misschien wat voor je is. Ik heb dat pedaal zelf en vindt het een erg fijn ding, en nog eens heel betaalbaar ook. Het is zover ik weet een digitale delay maar ik vind hem erg analoog klinken.
een delay kan een heel lekker klinken als je bijvoorbeeld de delay mix vrij hoog zet de repeats vrij laag en dan de delay in het tempo van de beat mee laat gaan, en dan enkele snaren aanslaat ipv hele accoorden. dan krijg je vrij snel blood red shoes/franz ferdinant achtige dingen.

JohnLord
15 oktober 2012, 17:44
Tja, dan zul je aan de 7-string moeten... :)

zoon van Piet
15 oktober 2012, 19:43
laag stemmen, naar Cis of C.. heb je geen bas meer nodig ;)

pedalen..? Tja, ik zou kiezen voor dikmakers, fuzz, phaser, delaytje..?

xSophie
16 oktober 2012, 20:53
De muff overdrive nano geeft wel een beetje bas. Ik gebruik 'm het liefste over de tube drive optie op mn versterker. Op deze manier dikt het pedaal het geluid een beetje aan.
Ik heb wel een delay op mijn versterker zitten, maar deze is moeilijk in te stellen op snelheid. Zou een apart delay pedaal mijn geluid subtiel nog een beetje kunnen aandikken ipv een octaver pedaal?

Liquitone
17 oktober 2012, 09:44
Ah, die tube drive is vast een tubescreamer emulatie. handig dat je het zo doet, Ik vind zelf ook vaak een combinatie van 2 drives mooier klinken dan een scheur geluid uit één bakje te halen, de meeste scheurbakken vind ik defenitie verliezen zodra de gain over de helft gaat. dat stacken wat jij doet voorkomt dat wat.

Een subtiele delay dikt het geluid niet echt frequentie gewijs aan zoals een octaver dat doet (misschien een beetje met de toonknop op de delay wat dichtgedraaid) maar geeft wel een vollere attack als het gedelayde signaal toevallig samen valt met de daarop volgende aanslag. In mijn eigen muziek merk ik dat een delaytijd van rond de 500ms meestal redelijk met het tempo van poppy vlotte nummers meegaat.

Een Marshall achtige versterker zou kunnen helpen met die low-end die je zoekt, volgens mij gebruikt de gitariste van de blood red Shoes dat ook. Ik heb ooit mijn gitaar op een combi van een gitaar en basversterker aangesloten met een gitaar/drum experiment, was niet verkeerd maar ook niet super.
Ik denk dat de strakheid en samenspel van de gitaar en drums ook een grote rol speelt om echt een stevig geluid neer te zetten, en dynamiek verschillen, simpel enkel snaren werk afwisselen met volle accoorden in tijdens hooks en refreinen. Ik vind dat de Blood red shoes dat heel goed doen.

xSophie
24 oktober 2012, 15:38
Na wat sites afstruinen en filmpjes kijken ben ik best wel interesseerd in de EHX the mole bass booster. Iemand hier ervaring mee?

rufus
24 oktober 2012, 16:49
Franz ferdinand is gewoon zonder pedalen pefect haalbaar uit een cube.
Een goeie marshall klank aan een voordelige prijs kan je uit een marshall jackhammer halen, de OD kant over die jc clean simulatie of over de blackface klinkt echt goed.
Denk echt wel dat je geluid naar de knoppen gaat als je zo'n mole koopt. Meer bass= meer bass indraaien op je amp .

Bijl
25 oktober 2012, 14:24
Als je een pedaal zoekt maar niet weet welke, dan zou ik deze kiezen:

http://www.zoom.co.jp/products/ms-50g

Dan kan je daarmee uitvinden waar je het meeste behoefte aan hebt. Het ding doet 6 effecten tegelijk als je wilt. :soinnocent:

Dirk_Hendrik
25 oktober 2012, 19:08
Als je een pedaal zoekt maar niet weet welke, dan zou ik deze kiezen:

http://www.zoom.co.jp/products/ms-50g

Dan kan je daarmee uitvinden waar je het meeste behoefte aan hebt. Het ding doet 6 effecten tegelijk als je wilt. :soinnocent:

Ik ben ontzettend huiverig voor digitaal geemuleerde distortions. Maar dit lijkt op een doosje waar ik graag eens mee wil stoeien!

Bijl
25 oktober 2012, 22:05
Vanwege het formaat (even groot als een Boss dingetje) en de prijs (99 euro) en het aantal effecten dat er in zit, heeft het al geld en ruimte op je board bespaard als er 3 goede geluiden in zitten :)

onrust nv
27 oktober 2012, 04:42
Wat ik zou doen is een bass big muff nemen, die heeft ook een dry out. Dan kan je met bas fuzz en de overdrive die je al hebt op een hogere toon(dry out) een 2 stemmig geluid maken. Dan heb je wel 2 versterkers of een klein 2 track mengtafeltje(tapco, onverwoestbaar en eerlijk).

Fucko
27 oktober 2012, 11:30
Dat niemand nog een POG heeft genoemd.
Vooral in 2mans band erg handig als je het geluid wilt aandikken. Micro-pog heb je geloof ik voor 100 eu 2e hands.