PDA

View Full Version : 2 soorten studio monitoren



blackie91
14 oktober 2012, 17:49
Waarom gebruiken producers soms 2 verschillende studio monitoren?
Heb je dan beter geluid of waarom?


Alvast bedankt.

Harald
14 oktober 2012, 18:02
Dat je produktie op geweldig goede monitoren goed klinkt betekend nog niet dat hij op een goedkoop setje speakers ook goed klinkt. Laat staan op een laptop, of in een fabriekshal. Vaak zie je dus een megaset die geweldig klinkt voor de muzikanten en waarmee je weet of het bij de hifi freak thuis goed gaat, en ook een setje simpele speakers. Mix je voor radio moet je ook nog rekening houden met mono weergave. Voor fabrieken, bv.

blackie91
14 oktober 2012, 18:04
Maar ik heb nu 2 KRK's en als ik daar nog 2 Yamaha HS50M bij doe zou ik beter geluid hebben?

Harald
14 oktober 2012, 18:09
Het idee is dat je een mix op verschillende monitors kunt beoordelen. Je zet ze dus niet tegelijk aan, maar je switcht van de ene set naar de andere. En dan moet het op allebei goed klinken. Tenzij je geen hit aspiraties hebt. Een band als Steely Dan richt zich op ander publiek, en gaat ervan uit dat de liefhebbers thuis een goede installatie hebben, en zelf het volume harder of zachter zetten. Die willen gewoon dat het op een goede set te gek klinkt. Dat het op een setje laptop speakers niet als een gek bonkt zal ze een zorg zijn. De gemiddelde house producer wil dat Pietje die op een laptop iets checked ook denkt dat het keihard klinkt. En als alles dan toch vervormd heb je aan je setje high end speakers weer niet zoveel.

blackie91
14 oktober 2012, 19:29
Maar dat is dan eigenlijk meer geschikt voor beroeps muzikanten?

harrie-beton
14 oktober 2012, 20:11
Je moet tijdens het mixen niet steeds op dezelfde set luiseren. Meerdere soorten speakers is vrij gewoon in elke amateur studio ook. Speakers gaan zeer lang mee en zijn een goede investering.

blackie91
14 oktober 2012, 20:28
Is het dan een goede keus als ik 2 KRK's heb en een set Yamaha HS50M?

Han S
14 oktober 2012, 20:49
Het zijn beiden nearfield monitortjes en ze zullen totaal verschillend klinken, dus is het zinvol. Je moet elke monitor ook leren kennen, een volkomen rechte weergave bestaat niet. Goed ontworpen studio's hebben een akoestisch berekende ruimte met in de wand een paar grote main monitoren om hard mee te gaan en op de mengtafelbrug een paar nearfields. De bekendste moet wel de Yamaha NS10 zijn en die klinkt als een stapel natte wc rollen, maar als je ze kent zijn ze wel goed te gebruiken en je moet heel erg hard werken om een mix daar goed op te laten klinken.

Ik heb in de controlroom drie paar speakers.

johantipker
14 oktober 2012, 20:54
ik check al m'n mixen op een paar tornado computerboxen.... my poor man's NS10's
geven genadeloos alle fouten in het low/mid mid/low weer... als t daarop klopt, klinkt t ook prachtig op de peperdure high end Ketelaar boxen van een maat van mij...:cooler:

als Johan Ketelaar dat toch allemaal eens wist...

muziekschuur
14 oktober 2012, 22:44
Je kan ook auratones aanschaffen. Dat was een breedband speakertje wat bij de tv stations gebruikt werd bij doorgeefstations om te checken of er signaal was en geen ruis... Die zijn later ook bij mix studios in gebruik geraakt. Want dat gaf weer wat door een kleine tv werd weergegeven.

Je kan nu Behritones kopen. Kleine actieve speakers die klinken als een natte krant. Maar ze vergroten je mid uit. Als je daarop een lekkere klik hebt van een kickdrum dan klinkt dat geweldig op je KRKs. De HS50's zijn een moderne uitgave van de NS10's en de NS10's in vele studios een vervanging van de Auratones die sinds de eind jaren 80 niet meer gemaakt werden. Behringer maakt de Behritones sinds 1 jaar en met veel suc6.

Han S
15 oktober 2012, 13:11
De Auratones waren in de jaren 80 populair en ze klinken helemaal niet verkeerd. Het stereobeeld is geweldig en dat komt omdat het een breedbandertje is, dus een enkele geluidsbron en geen scheidingsfilter met zijn problemen rond de kantelpunten.

Als de NS10 een vervanging moet zijn van de Auratone, dan is dat een totale mislukking want die klinkt buitengewoon anders.

Maar het is allemaal verouderde en achterhaalde meuk sinds en betaalbare monitoren zijn als de ADAM AX series die ze allemaal zoek spelen.

muziekschuur
15 oktober 2012, 13:20
Ik heb persoonlijk veel geleerd van het schakelen tussen speakerparen. Inmiddels werk ik op andere merken dan Yamaha en Auratones. Maar als je als jongeling dergelijke speakers aanschaft dan weet ik zeker dat die investering je meer leert dan een leertraject via de SAE. En zo heb ik ook meer geleerd van het Tascamforums in combinatie met het lezen van technische handleidingen dan de SAE me bracht.

Han is inmiddels gewend aan zijn studio waar hij al meer dan 10 jaar (20 jaar, 30 jaar) werkt en kan op 1 speakerpaar, een behandelde kamer en zeer geoefende oren die hits van diverse nederlandse bands naar de hitparade heeft gebracht goed beoordelen welke creatieve beslissingen hij moet nemen.

We hebben hier een jongeling die in zijn slaapkamer en met zijn computer muziek wil mixen. Die slaapkamer is is onbehandeld. En sommige creatieve beslissingen zijn dan een gok. Twee (goed gekozen) speakerparen zullen dan zijn leerproces helpen.

Suc6 aan de OP.