PDA

View Full Version : Vraagje over buis in pedaal



Randolph
14 oktober 2012, 17:30
Hoi.
Ik heb mijn oude Vox Cooltron Bulldog distortion eens uit de kast gehaald. Het ding is al zeker een jaar of 2 niet meer gebruikt. De distortion werkt nog steeds (alhoewel ik 'm niet meer in een gitaarsetup gebruik), maar de buis lijkt niet meer te gloeien.

Ik heb mijn versterker verkocht en nu jaag ik een drumcomputer/sampler er doorheen, dus ik kan niet goed beoordelen of de buis het verschil gaat maken.

Ik zou bijna denken dat die buis slechts een marketingtruukje van Vox is geweest. Aangezien de distortion wel nog werkt, denken jullie dat het nut heeft de buis uberhaupt te vervangen?

BrianMay
14 oktober 2012, 17:35
Ik meen me te herinneren dat er een bepaald pedaal was waarbij de buis alleen maar als 'verlichting' werd gebruikt, en niet daadwerkelijk iets met de klank deed. Ik weet alleen niet meer welk pedaal dat was.

Randolph
14 oktober 2012, 17:49
Ik meen me te herinneren dat er een bepaald pedaal was waarbij de buis alleen maar als 'verlichting' werd gebruikt, en niet daadwerkelijk iets met de klank deed. Ik weet alleen niet meer welk pedaal dat was.

Er zit wel nog een klein blauw LEDje onder de buis. Ziet er natuurlijk gaaf uit, maar de buis op zich... Ik denk dat ik het best even naar de gitaarshop kan gaan en dan samen met de eigenaar kijk of een nieuwe buis wel een verschil maakt.

BrianMay
14 oktober 2012, 20:06
Inderdaad, een nieuw buisje kost je ook niet meer dan een tientje ongeveer, dus voor de prijs hoef je het niet te laten ;)

Mitch
14 oktober 2012, 20:25
Ik meen me te herinneren dat er een bepaald pedaal was waarbij de buis alleen maar als 'verlichting' werd gebruikt, en niet daadwerkelijk iets met de klank deed. Ik weet alleen niet meer welk pedaal dat was.

Waar komt dat nou weer vandaan? Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Buisjes worden wel eens opgenomen in het circuit als klankbepaler in plaats van voor de versterking. Kunnen dan ook prima op laagspanning draaien. Daarnaast gebeurt het wel eens dat er LEDjes achter de buis worden geplaatst om de illusie van gloeien te wekken.

Einzeln
14 oktober 2012, 21:47
Klopt die bij die Vox. En de buis gloeit zelf dus niet.

HaroldA
14 oktober 2012, 22:02
En de buis gloeit zelf dus niet.

... maar binnen in de buis moet wel iets gloeien, zelfs op 9v ;)

BrianMay
14 oktober 2012, 22:02
Waar komt dat nou weer vandaan? Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Buisjes worden wel eens opgenomen in het circuit als klankbepaler in plaats van voor de versterking. Kunnen dan ook prima op laagspanning draaien. Daarnaast gebeurt het wel eens dat er LEDjes achter de buis worden geplaatst om de illusie van gloeien te wekken.

Van de website van de ontwerper van een aantal Electro Harmonix pedalen :)

http://www.howardmickdavis.com/Tubesvs.SolidState.htm

HaroldA
14 oktober 2012, 22:07
Van de website van de ontwerper van een aantal Electro Harmonix pedalen :)

http://www.howardmickdavis.com/Tubesvs.SolidState.htm

Ik heb het even snel doorgelezen, maar kan jouw bewering niet terugvinden ...

BrianMay
14 oktober 2012, 22:14
Ging dan met name om dit stukje:


"I once evaluated a prototype "tube" pedal that contained a small light bulb. The bulb had no function other than to light up as tube filaments do; the actual filaments were not visible, so a power-wasting incandescent bulb was included, at the potential buyer's expense, strictly for appearance's sake! In fact it was actually detrimental to the unit's proper functioning due to its light leaking into the optocouplers that did the actual job the tubes were supposedly doing. Whenever I want to laugh, I think of this!"

HaroldA
14 oktober 2012, 22:20
Ging dan met name om dit stukje:


"I once evaluated a prototype "tube" pedal that contained a small light bulb. The bulb had no function other than to light up as tube filaments do; the actual filaments were not visible, so a power-wasting incandescent bulb was included, at the potential buyer's expense, strictly for appearance's sake! In fact it was actually detrimental to the unit's proper functioning due to its light leaking into the optocouplers that did the actual job the tubes were supposedly doing. Whenever I want to laugh, I think of this!"

Weet jij toevallig wat een "incandescent bulb" is? Anders ff op Google'n ...

Kleine hint:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b4/Gluehlampe_01_KMJ.png/361px-Gluehlampe_01_KMJ.png

BrianMay
14 oktober 2012, 22:28
Weet jij toevallig wat een "incandescent bulb" is? Anders ff op Google'n ...

Kleine hint:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b4/Gluehlampe_01_KMJ.png/361px-Gluehlampe_01_KMJ.png

Bedankt voor je 'verlichtende' reactie ;)

Maar nu weten we nog steeds niet of die buis in dat Vox pedaal daadwerkelijk iets doet met de klank of niet.

Dirk_Hendrik
14 oktober 2012, 22:36
Howard Davis is 1 stuk bullshit die al jaren teert op oud succes.

Wat betreft de Cooltron pedalen is het interessanter om even op de patenten daarvan de browsen. Dan snap je ook wat ze doen. In plaats van op het "ik zie ze niet gloeien" af te gaan

BrianMay
14 oktober 2012, 22:38
Interessant, zou je hier misschien meer over kunnen vertellen? Ben wel benieuwd, want ik ben een tijdje geleden zelf ook opzoek geweest naar info over zijn beweringen.

muziekschuur
14 oktober 2012, 22:59
Het gaat om de 'starved plate' constructie. Een buis draait in een buizenversterker meestal op zo'n 400 volt en dat kan natuurlijk niet uit een 9 volt batterijtje. Dus heeft men een constructie bedacht dat deze buisjes toch een preamp signaal kunnen "verwarmen" maar dan zonder een "zware" transformator. Dat is de 'Starved Plate' constructie gaan heten en betekent weinig buizen geluid in je signaal..

Ik heb een Mesa Boogie Vtwin. Met 12 volt aansluiting en die kan echt niet op een accu... (ja een diesel auto accu... )... Maar die trekt best wel wat amperes. En de buizen draaien op iets van 200 volt... Nog niet echt optimaal... Maar het klinkt wel...

HaroldA
14 oktober 2012, 23:03
En de buizen draaien op iets van 200 volt...

Ik ken anders buizenpedalen die prima klinken op een voltje of 30. Ligt helemaal aan het ontwerp en je doel.

Midwolda
14 oktober 2012, 23:47
Maar nu weten we nog steeds niet of die buis in dat Vox pedaal daadwerkelijk iets doet met de klank of niet.

Dan trek je die buis er even uit, eens kijken of dat verschil maakt.

onrust nv
15 oktober 2012, 02:29
Die warm current phaser trekt iniedergeval 24 volt en de phaser word erg warm als hij een tijdje aanstaat.
Maar over het algemeen: buis kapot-geen geluid, want als ik me niet vergis is dat altijd het versterkings gedeelte.

Dirk_Hendrik
15 oktober 2012, 10:14
Interessant, zou je hier misschien meer over kunnen vertellen? Ben wel benieuwd, want ik ben een tijdje geleden zelf ook opzoek geweest naar info over zijn beweringen.

Wat betreft m'n mening over Davis quote ik mezelf even in een post die ik al eerder op freestompboxes plaatste:


Read his webpage,
- Do not send a unit that contains SMD because he declares it unrepairable. Someone with his experience and age is still unable to do SMT!!? Unskilled.
- Do not send anything digital to the man either. He's apparently incapable. (of reading a crystal semi datasheet for example?).
- Do not send a EHX pedal he did not design to the man either. Suddenly he cannot repair it :blackeye
- Don't you dare be a week late with payment. Your non eating pedal is suddenly charged with a storage fee.
- for which the necessary technical information and required parts are available... unable to reverse and spend time to get the components
- If sent a unit on which repair or modification is [b]impractical[/b., Read: unwilling to do anything difficult
And on and on. Anything that is involved in running a business but annoyed the man somewhat in the past became a term or condition, making the man impossible to deal with. Anything that requires real work is declined. Bottom line, Howards demands come first and his customers pedal is fixed by the grace of king Howard (and a hefty bench fee).
how come that it seems that all old men that work(ed) with of for EHX seem to become grudgy later on? :scratch: Or different, where does the odd opinion come from that anyone who even thinks about degooping is, almost per definition, unable to develop something him/herself?

Dus,
Wel de lusten maar niet de lasten en ook niet als de man er, impliciet, geen kaas van heeft gegeten. Vertrouw je dan z'n evaluatie van een pedaal?

En voor de Cooltrons:
http://www.pat2pdf.org/patents/pat7397303.pdf beschrijft het buis circuit. Draait op 4 volt, vrij koud dus, dus goeie kans dat je em niet ziet gloeien. Dat betekent niet dat de buis ineens niets doet.

Dirk_Hendrik
15 oktober 2012, 10:15
Het gaat om de 'starved plate' constructie. Een buis draait in een buizenversterker meestal op zo'n 400 volt en dat kan natuurlijk niet uit een 9 volt batterijtje. Dus heeft men een constructie bedacht dat deze buisjes toch een preamp signaal kunnen "verwarmen" maar dan zonder een "zware" transformator. Dat is de 'Starved Plate' constructie gaan heten en betekent weinig buizen geluid in je signaal..


Sorry. Maar echt veel te kort door de bocht.

Mitch
15 oktober 2012, 10:27
Hij moest dus eens een prototype evalueren waar zowel een lamp als optocouplers in zaten. Tremolo, compressor?
Je eerste post is dus een gevalletje klok en klepel. Ik bedoel het niet negatief tegen jou persoonlijk, maar het is in ieders belang dat je een beetje nadenkt óf je bron eens checkt voordat er een internetwaarheid ontstaat. Die hebben namelijk een hele snelle incubatietijd en zijn lastig uit te roeien. Als een goede verkoudheid dus, maar ze gaan helaas niet zo snel over...

Toen ik er zelf nog geen bal van snapte ben ik gewoon eens gaan proberen. Op internet werd de Tube King (de oude TK999) door een paar 'kenners' nogal afgekraakt omdat hij niet op hoog voltage draaide. Ik las echter ook dat de buis er juist in zat voor de klank en daarom absoluut geen hoog voltage nodig had. Schroevedraaier, paar buisjes en gaan: erg grote verschillen. In klank inderdaad en een fractie in volume. Maar absoluut de moeite waard om er mee te experimenteren en absoluut een toegevoegde waarde.

Einzeln
15 oktober 2012, 10:28
Er was hier een aantal jaar geleden nog zo'n topic op de werkbank van een pedaal wat geinspireerd was op de tube screamer en een buis op laagspanning in zich had. De maker demonstreerde het effect van verschillende buizen. Was duidelijk merkbaar. Weet even niet meer wie dat was, maar volgens mij HAd Dirk_Hendrik vervolgens een PCB ontworpen.

Edit:
Gevonden. Bevat wel opampdrive zag even snel. http://www.dirk-hendrik.com/realtubescreamer.html

Mitch
15 oktober 2012, 10:33
Nijboer had die gemaakt toch, in eerste instantie? Leuk voorbeeld.

Pepe
15 oktober 2012, 10:38
.. nouja zeg, een buis die nauwelijks gloeit en dan noemen ze het ook nog Cooltron. Wat een toeval...

Dirk_Hendrik
15 oktober 2012, 10:39
Edit:
Bevat wel opampdrive zag even snel.

Klopt. Stevige distortion haal je niet uit 1 buis. Niet op eeni lage spanning maar ook niet op een hoge. Hooguit een milde overdrive. Dan moet je echt een aantal gaintrappen in cascade gooien.

En om die reden hebben de Mesa waar muziekschuur aan refereert maar ook de H&K tubefactor (als ander hoogspannigsvoorbeeld) "gewoon" diodeclipping aan boord.

Dirk_Hendrik
15 oktober 2012, 10:40
Nijboer had die gemaakt toch, in eerste instantie? Leuk voorbeeld.


Jep. Circuit is van Nijboer. Fysieke vormgeving van mij. Nijboer wordt ook op de PCB text genoemd

BrianMay
15 oktober 2012, 13:48
Hij moest dus eens een prototype evalueren waar zowel een lamp als optocouplers in zaten. Tremolo, compressor?
Je eerste post is dus een gevalletje klok en klepel. Ik bedoel het niet negatief tegen jou persoonlijk, maar het is in ieders belang dat je een beetje nadenkt óf je bron eens checkt voordat er een internetwaarheid ontstaat. Die hebben namelijk een hele snelle incubatietijd en zijn lastig uit te roeien. Als een goede verkoudheid dus, maar ze gaan helaas niet zo snel over...


Ik snap wel wat je bedoelt, alleen op het internet is het nogal lastig om de betrouwbaarheid van bronnen te checken, zoveel mensen, zoveel 'bronnen'. Daar komt bij dat meneer Davis voor EHX heeft gewerkt, hetgeen toch een zekere deskundigheid deed veronderstellen met betrekking tot dit onderwerp.
Vandaar dat het ook JUIST zo prettig is om er hier over te kunnen discussieren op een forum als deze, zodat dit soort dingen ontkracht of bevestigt kunnen worden.

Waarvoor mijn hartelijke dank aan iedereen :)

Dirk_Hendrik
15 oktober 2012, 18:12
Hij moest dus eens een prototype evalueren waar zowel een lamp als optocouplers in zaten. Tremolo, compressor?
Je eerste post is dus een gevalletje klok en klepel. Ik bedoel het niet negatief tegen jou persoonlijk, maar het is in ieders belang dat je een beetje nadenkt óf je bron eens checkt voordat er een internetwaarheid ontstaat. Die hebben namelijk een hele snelle incubatietijd en zijn lastig uit te roeien. Als een goede verkoudheid dus, maar ze gaan helaas niet zo snel over...


Hoewel ik het met je bovenstaande opmerking eens ben heb over internetwaarheden en verificatie etc heb ik het stukj ewat Brian quote nog meer eens goed herlezen. Meneer Davis doet hier hetzelfde. Hij refereert aan een niet verifieerbaar apparaat en gebruikt het vervolgens als argumentatie om z'n punt te maken. Meneer Davis creeert daarmee dus zelf een internetwaarheid en gebruikt z'n EHX reputatie om die argumenten kracht bij te zetten.

Ja, met die EHX achtergrond zou je Davis ook het voordeel van de twijfels geven. Ook in z'n huidige conmnecie met Pigtronix waar hij goed werk levert. Het is juist vanuit m'n eigen elektroachtergrond, in combinatie met die "lusten maar geen lasten" mentaliteit waar ik m'n persoonlijke geirriteerde twijfels aan de man kreeg. In combinatie met het, net als Cornish en Mayer, in technische ontwikkeling in de jaren 70 zijn blijven hangen. Een normaal mens houdt z'n vak bij en weet wat er aan ontwikkelingen speelt. Binnen de gitaareffecten hoeft dat niet blijkbaar. daar ga je gewoon, op basis van je reputatie, roepen dat het niet goed is on dat je daar geen zin an hebt.

In dat perspectief is boven gepost patent interessanter. Die is van Mieda. Zelfde generatie en bekend als de bedenker van de Univibe. Maar blijkbaar wel in staat om nog steeds met vernieuwende ideeen te komen.

Pepe
15 oktober 2012, 18:24
Ik hoorde de naam Cornish en jaren zeventig vallen en laat ik nou net deze Ebay (http://www.ebay.de/itm/Pete-Cornish-Effectsboard-Overdrivepedals-Cases-/251168307666?pt=Allgemeines_Musikinstrumente_Zubeh %C3%B6r) tegenkomen waar een blikje in de keuken wordt gegund van onze kabelaar. Wat weet ik er nou van maar op de een of andere manier komt het me tamelijk omslachtig voor om zo een paar stompboxes aan elkaar te knopen.

peter_heijnen
15 oktober 2012, 20:02
deze Ebay (http://www.ebay.de/itm/Pete-Cornish-Effectsboard-Overdrivepedals-Cases-/251168307666?pt=Allgemeines_Musikinstrumente_Zubeh %C3%B6r)
LOL!

Een paar boss pedaaltjes voor 5400 euri. :)

Einzeln
15 november 2012, 22:52
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PEyFZpVIC7E

peter_heijnen
16 november 2012, 12:24
Leuke gast ook.

Brewskie
16 november 2012, 21:59
He, die superdrive herkende ik. Een kennis van mij heeft die overdrive. Ik heb bij een jamsession dat ding op het pedalboard zien staan. Heb hem helaas toen niet gebruikt. Ik zag toen twee knoppen en dacht, oej.... welke moet ik hebben ? ...zaal vol mensen, beetje zenuwachtig, ivm eerste optreden met 6-string. Afijn, grappig hoe je zelfs een zwarte doos met knoppen kunt onderscheiden. Valt ook wel op qua omvang. Wel supergeluid. Zeker bij deze van Erwin van Ligten (Jeff Beck meets dire straits)


http://www.youtube.com/watch?v=vS_bUy4ya_M

Hoe duur zal zo'n ding zijn?

gloeidraad
16 november 2012, 22:27
400euro,maar weet niet of Lex ze nog maakt.
Even bellen of mailen.

Erik

Brewskie
16 november 2012, 23:23
400euro,maar weet niet of Lex ze nog maakt.
Even bellen of mailen.

Erik

Nee, in het interview geeft hij ook aan dat hij genoeg soldeer heeft gesnoven. Volgens mij wilde hij dat een groot merk zijn model in productie zou nemen.

gloeidraad
17 november 2012, 07:40
Nee, in het interview geeft hij ook aan dat hij genoeg soldeer heeft gesnoven. Volgens mij wilde hij dat een groot merk zijn model in productie zou nemen.

Dat klopt,hij heeft een serie van honderd gemaakt met diverse varianten, de SD1/II/III en de IV.
Ik heb zelf een van de laatste,nummer 98 ofzo.
Een bedrijf in de USA zou ze gaan maken,maar of dat nou nog doorgaat weet ik niet.

Erik

Mitch
17 november 2012, 11:03
Een tijdje terug heb ik ze gezien, maar het was van een mij onbekend merk dus die naam ben ik alweer vergeten. :makeup:

stratokai
17 november 2012, 11:17
Hij noemt het bedrijf in de video: Rockett pedals.

Dirk_Hendrik
17 november 2012, 13:37
Met het artikel dat op dit moment op de voorpagina staat:


En dan niet van die kleine buisjes als bij andere merken, maar echte 12AX7-buizen.

Kun je je toch serieus gaan afvragen of de auteurs wel de juiste mensen waren om dat interview te doen. Het gros gebruikt kleine buisjes, 12A..7's dus. Een miniem percentage gebruikt kleinere penciltubes. Daarnaast is er vooralsnog geen enkel argument dat "die kleine buisjes" minder zouden klinken waar dat nu wel gesuggereerdt wordt.

Zeker met:


De buizen staan in serie geschakeld, het geluid gaat dus altijd door beide buizen heen.

Niet wereldschokkend, apparaten zoeken waar dat niet zo is is lastiger.

en aparter:


Ook de volgorde waarin ze in de Superdrive zijn geplaatst heeft effect op de sound. Sovtec WA als eerste buis en Sovtec WC als tweede is een erg mooie combi.
meteen gevolgd door:


Standaard is het twee maal JJ ecc83S, maar er kunnen bijvoorbeeld ook Sovtec AB of AC’s in.

.... huh?


Samengevat,
De Superdrive zal zeker een prima apparaat zijn waar al genoeg positiefs over opgeschreven is. Het artikel wat op de frontpage staat is schrijfwerk van een duo fanboys, niet gelimiteerd door de kennis om te begrijpen wat ze eigenlijk opschrijven. Smaakt erg naar ja knikken zonder te begrijpen.

Einzeln
17 november 2012, 18:16
De website van Lex levert zelf daar een bijdrage in. Daar staat ook ac. De website is ook gedateerd. De afbeeldingen van het pedaal zijn nog van versie 1 bijvoorbeeld. Lex voegt nog wel video's toe. De website dient op dit moment geen functie in de verkoop, want zoals gezegd heeft hij een batch van 100 pedalen gemaakt en verkocht.