PDA

View Full Version : 8ohm ampsetup met 16 ohm attenuator.



refused199
14 oktober 2012, 13:08
Hallo,

Afgelopen week heb ik voor een mooie prijs een THD hotplate 16 ohm kunnen kopen.
Thuis en op het podium gebruik ik m'n amp en cabinet vaak op 16 ohm, maar in de repetitieruimte gebruik ik ook geregeld een setup op 8 ohm. Nu staat mij iets bij dat je een hotplate zonder problemen op andere ohmage kunt gebruiken, alleen zou dat dan wel wat doen met de klank.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?

refused199
16 oktober 2012, 19:16
Wat is dit nou, niemand die hier het antwoord op weet?

big dooley
16 oktober 2012, 19:40
er doen ook zoveel verhalen de ronde wat nou wel en niet kan, dat het lastig is er een 100% kloppend antwoord op te geven...
ikzelf zou zo redeneren dat de attenuator altijd gematched moet zijn met de versterker en niet zozeer het cabinet, maar dit kan afhankelijk zijn van de hoeveelheid gebruikte attenuatie...
de reden hierachter is dat een attenuator sowieso al het meeste vermogen trekt bij veel attenuatie en dat het dus in mijn gedachtengang belangrijker is om deze te matchen met de versterker...
bij weinig attenuatie zou het volgens dezelfde redenering dus belangrijker zijn om de cab te matchen met de versterker...

nogmaals, dit zijn mijn gedachten erover en ga dus niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is

LordRiffenstein
17 oktober 2012, 09:18
Wat is dit nou, niemand die hier het antwoord op weet?

Je zou ook zelf effe gewoon de manual van de hotplate kunnen checken... Wie weet staat er wel iets over mismatching in de manual, bv in, ik zeg maar wat, het Q&A gedeelte.

big dooley
17 oktober 2012, 09:47
hiero dus...http://www.thdelectronics.com/pdf/HP%20Manual%20060405.pdf

refused199
17 oktober 2012, 12:19
Uiteraard heb ik die bij aanschaf even doorgenomen.
Er wordt dus aangegeven ''To optimize the tone and function of the Hot Plate the impedance should be the same on your amplifier'' , wat doet vermoeden dat het geen schadelijk effect zou hebben, en ook ''ONLY if the impedance of the speakers is equal to or greater than the amplifier, AND the impedance of the Hot Plate is equal to or greater than the amp. Again, this will lessen the effectiveness of the Hot Plate’s tone controls'', maar er staat niets over wel of geen schadelijke effecten voor je set? Wat Big dooley in z'n eerste reactie zei vond ik dan ook heel logisch, maar als ik het goed begrijp wordt het dus ook door jullie uitgesloten? Just to be sure.