PDA

View Full Version : Amerikaans of niet???



alter 19
14 oktober 2012, 11:16
Goedemiddag!

Heb 2 weken geleden op een gitaarbeurs deze fender telecaster 52 reissue gekocht. Ik wilde m afstellen en vroeg mijn gitaardealer of hij wilde kijken uit welk jaar die kwam door de hals eraf te halen. Tot zijn verbazing zag hij geen serialnummer maar een uiterlijke datum op de hals( 27 sep 1993) en de naam "Hector Montes" op de body.

Ik geen idee hebbende wie Hector Montes is, de naam mexicaans klinkt, en er nergens een serial nummer staat ( wat volgens mij alle usa fenders hebben), betwijfel ik nu dat het wel een usa tele is.

Er staat ook nergens made in usa op de kop, maar weet niet of alle usa fenders dat hebben...

Wie kan mij overtuigen dat ik echt een amerikaanse Fender telecaster 52 reissue heb?

Bedankt
http://tinypic.com/r/2wc1pas/6
http://tinypic.com/r/13zslt/6

barno
14 oktober 2012, 11:23
zet je foto's op een host zoals photobucket, tenzij je wilt dat we je pc hacken om ze te kunnen zien;..

enneuh, uiteraard werken er ook mexicanen in de usa fabriek ...

Kakihara
14 oktober 2012, 11:27
Je zou ook eens Hector Montes en Fender kunnen googlen. Geeft behoorlijk wat bruikbare resultaten...

alter 19
14 oktober 2012, 11:30
http://i1299.photobucket.com/albums/ag77/jeroenv87/fendernek2_zps8eb221f4.jpg
http://i1299.photobucket.com/albums/ag77/jeroenv87/fendernek_zps01e70724.jpg

bedankt;) nieuw hier

barno
14 oktober 2012, 11:33
ik zie geen enkele reden waarom dit geen usa zou zijn, en idd... ff googlen natuurlijk..

alter 19
14 oktober 2012, 11:42
omdat er nergens made in usa op de gitaar staat....ik dacht dat alle usa's dat hadden....

jutter
14 oktober 2012, 11:46
Staat er een nummer op de brug?

De schroeven van de slagplaat horen i.i.g. geen kruiskop te zijn.

Pepe
14 oktober 2012, 11:48
Hector Montes is een van de neckshapers van Fender.

alter 19
14 oktober 2012, 12:07
Gitaar is nog bij de dealer dus ik kan nog niet kijken, maar ik geloof dat er alleen fender op de brug staat en geen nummer..

Mr.Fingers
14 oktober 2012, 12:16
De "American Vintage" reeks is gemaakt naar specificaties uit de jaren '50 & '60, en toen stond er ook niet op dat het "Made in USA" was (er was alleen maar USA toen).

Even uit het blote hoofd:
- "Fender Telecaster" schuin op de kop, duidelijk een plakplaatje dat boven de laklaag zit.
- Serienummer op de brug gestempeld (soms staat het ook op de neckplate, het is een van de twee, zonder uitzondering).
- Kluson Reverse tuners, met een ronde stringtree

barno
14 oktober 2012, 12:22
De "American Vintage" reeks is gemaakt naar specificaties uit de jaren '50 & '60, en toen stond er ook niet op dat het "Made in USA" was (er was alleen maar USA toen).

Even uit het blote hoofd:
- "Fender Telecaster" schuin op de kop, duidelijk een plakplaatje dat boven de laklaag zit.
- Serienummer op de brug gestempeld (soms staat het ook op de neckplate, het is een van de twee, zonder uitzondering).
- Kluson Reverse tuners, met een ronde stringtree

ff off topic vraagske Fingers, reverse tuners like in lefty? tiens.
ik speelde onlangs op een precision, ik geloof zo een road worn achtig ding. had ook lefty tuners... vond ik raar; what's the story?

Mr.Fingers
14 oktober 2012, 12:52
Sorry, reverse is helemaal verkeerd (was weer verward met de bassen), het zijn gewoon kluson-like tuners: http://static.musiciansfriend.com/derivates/19/001/206/469/DV020_Jpg_Jumbo_300227.377_nickel_back_angle.jpg

Voor de bas, da's normaal (althans, voor de ReIssues, en de oude bassen van 1951 tot 1968), die hebben "reverse" tuners (dus wijzerzin draaien is hoger stemmen), komt omdat die stemsleutels eigenlijk afkomstig zijn van een contrabas, en daar staan de tuners andersom, met de asjes naar achter gericht. Het is even wennen, maar ik wil hoegenaamd niets anders meer, omdat het erg gemakkelijk is om te stemmen met een stagetuner. Sta je te laag gestemd, dan staat het balkje links van het center, en dan moet je naar rechts draaien om het balkje naar rechts (en dus het midden) te draaien.

guitarkid
14 oktober 2012, 13:20
Sorry, reverse is helemaal verkeerd (was weer verward met de bassen), het zijn gewoon kluson-like tuners: http://static.musiciansfriend.com/derivates/19/001/206/469/DV020_Jpg_Jumbo_300227.377_nickel_back_angle.jpg


Jaaaaaaaah, menselijke trekjes bij Mr. Fingers!! ;) :cheerup:

jplm
14 oktober 2012, 13:44
omdat er nergens made in usa op de gitaar staat....ik dacht dat alle usa's dat hadden....

Hallo.

Nu begrijp ik het even niet: in je eerste post schrijf je dat je "nu betwijfelt of het wel een USA-Tele is", maar als je al dacht dat alle Amerikaanse Tele's dit op de gitaar zouden moeten hebben staan, en je het op die van jou niet zag/ziet, op basis waarvan heb je 'm dan gekocht?

Groet, Jan.

allochthomas
14 oktober 2012, 13:52
Zijn dingen waar je tijdens een aankoop wel eens niet op kan letten. Ik heb bij mijn 52ri ook even thuis gechecked of het niet toch een jap had kunnen zijn(was niet het geval)

Hendriks
14 oktober 2012, 13:59
Een USA 52 AVRI heeft ook slotted schroeven , dus geen kruiskop . De brug kan de door Fender bijgeleverde 6 zadel replacement zijn.

Toen ik die van mij kocht heb ik een setje schroevendraaiers meegenomen , hals eraf , slagplaat eraf , er word nogal wat geassembleerd.

Mr.Fingers
14 oktober 2012, 14:37
Jaaaaaaaah, menselijke trekjes bij Mr. Fingers!! ;) :cheerup:

Onmogelijk. Ik had die post niet zelf getypt. Aangezien de zondagsrust gerespecteerd dient te worden, werd dit bericht gedicteerd aan mijn Cambodjaanse loonslaaf, dewelke de toetsen op de computer beroerde. Hij zal mij verkeerd verstaan hebben en een eigen interpretatie aan m'n oorspronkelijk bericht hebben gegeven. Ik heb'm al passend gestraft door hem naar de pin van de handgranaat die aan z'n riem hangt te laten zoeken in m'n persoonlijke rijstveld.


Update: ik moet een nieuwe loonslaaf zoeken...

Pepe
14 oktober 2012, 15:25
Update: ik moet een nieuwe loonslaaf zoeken...

.. het is gedaan met het respect voor den zondag blijkens de update?

alter 19
14 oktober 2012, 16:27
Hallo.

Nu begrijp ik het even niet: in je eerste post schrijf je dat je "nu betwijfelt of het wel een USA-Tele is", maar als je al dacht dat alle Amerikaanse Tele's dit op de gitaar zouden moeten hebben staan, en je het op die van jou niet zag/ziet, op basis waarvan heb je 'm dan gekocht?

Groet, Jan.

ik had er idd niet op gelet. De naam op de body "hector montes" deed me verwonderen of dit misschien geen usa tele is. Nu weet ik dat het idd een man was die verantwoordelijk was voor de nekken bij fender, ( later bij custom shop). En ik wist ook niet dat op de nek de datum werd gedrukt ipv een serial nummer.

Hendriks
14 oktober 2012, 16:48
Goedemiddag!

Heb 2 weken geleden op een gitaarbeurs deze fender telecaster 52 reissue gekocht. Ik wilde m afstellen en vroeg mijn gitaardealer of hij wilde kijken uit welk jaar die kwam door de hals eraf te halen. Tot zijn verbazing zag hij geen serialnummer maar een uiterlijke datum op de hals( 27 sep 1993) en de naam "Hector Montes" op de body.


Wat voor dealer is dat overings ? Auto's , coke? Het gaat om "de " telecaster onder de telecasters , als hij een gitaardealer is zou hij dat toch eigenlijk allemaal moeten weten.

jutter
14 oktober 2012, 16:54
Wat voor dealer is dat overings ? Auto's , coke? Het gaat om "de " telecaster onder de telecasters , als hij een gitaardealer is zou hij dat toch eigenlijk allemaal moeten weten.

Henk, dat zou je wel verwachten. Echter produktkennis is bij sommige 'dealers' ver te zoeken. Gaat alleen om de ping-ping.

alter 19
14 oktober 2012, 18:57
Wat voor dealer is dat overings ? Auto's , coke? Het gaat om "de " telecaster onder de telecasters , als hij een gitaardealer is zou hij dat toch eigenlijk allemaal moeten weten.

Dealer zei dat het een usa reissue was, ik mailde hem en hij zei dat alle californische fenders in de mid jaren 90 allemaal door mexicanen geschroefd en gecheckt werden. Dus mijn tele is een echte usa tele........

dus wat hij bedoelt is de gitaar van die tijd in amerika door mexicanen gemaakt zijn:P

jplm
14 oktober 2012, 19:48
dus wat hij bedoelt is de gitaar van die tijd in amerika door mexicanen gemaakt zijn:P

Hallo.

Het is al een oud grapje, maar misschien ken je 'm nog niet: Mexicaanse Fenders zijn Fender gitaren die door Mexicanen in Mexico in elkaar zijn geschroefd, Amerikaanse Fenders zijn Fender gitaren die door Mexicanen in Amerika in elkaar zijn geschroefd .....

Groet, Jan.

terrasbeest
14 oktober 2012, 19:55
Echte Amerikaanse Fenders worden in elkaar geschroefd door Indianen.

alter 19
14 oktober 2012, 21:19
maar hoe zit het nou met serie nummers? op mijn staat gewoon de datum wanneer die gemaakt is. deden ze dat toen nog niet begin jaren 90?

Hendriks
14 oktober 2012, 21:22
maar hoe zit het nou met serie nummers? op mijn staat gewoon de datum wanneer die gemaakt is. deden ze dat toen nog niet begin jaren 90?
Op de brug .

hs0504
14 oktober 2012, 21:25
maar hoe zit het nou met serie nummers? op mijn staat gewoon de datum wanneer die gemaakt is. deden ze dat toen nog niet begin jaren 90?
Het serienummer van RI gitaren staat op het bevestigingsplaatje van de nek. Het begint met een V. Een 93-er zou normaal gesproken ongeveer V06XXXX of V07XXXX moeten zijn.

spirit
14 oktober 2012, 21:36
Het serienummer van RI gitaren staat op het bevestigingsplaatje van de nek. Het begint met een V. Een 93-er zou normaal gesproken ongeveer V06XXXX of V07XXXX moeten zijn.

Het gaat hier om een USA '52 Telecaster Ri, die heeft een 4 of 5 cijferig nummer op de brug staan, zonder letter.

hs0504
14 oktober 2012, 21:38
Het gaat hier om een USA '52 Telecaster Ri, die heeft een 4 of 5 cijferig nummer op de brug staan, zonder letter.
Ja, je hebt gelijk. Was even te snel. Sorry.