PDA

View Full Version : Problemen met buizenversterker en hollowbody gitaar



Ruud van Ewijk
14 oktober 2012, 00:01
Hallo allemaal,
Mijn naam is Ruud. Ik zit met een probleem en hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.
Een aantal maanden geleden heb ik een GLX-buizenversterker gekocht. Daarbij heb ik nu sinds een aantal weken een Ibanez aka 95 hollowbody gekocht.
Nou is het probleem als volgt; zodra ik het volume van de versterker boven de 3 zet, gaat deze als een malle schreeuwen.
Nou heb ik al meerdere winkels om advies gevraagd maar kom bij hun niet echt verder. Volgens de verkoper moet de combinatie tussen de versterker en gitaar perfect zijn. Mijn ervaring is helaas anders.
Nu heb ik niet zoveel ervaring met buizenversterkers en hollow body gitaren, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?! Ik ben blij met alle tips en ideeën die jullie mij kunnen geven!

Groet Ruud

Brewskie
14 oktober 2012, 00:09
Zou het schreeuwen de feedback kunnen zijn, die veroorzaakt wordt doordat de hollowbody het signaal van de versterker oppikt ? ....kortom, gebeurt het ook als je veel verder van de versterker af gaat staan en deze afwendt ?

En welkom op het forum.

Ruud van Ewijk
14 oktober 2012, 00:25
Ze zeiden wel dat het feedback was. Hij pakte teveel laag op. Ik ga morgen weer even proberen. Zet de versterker dan op een stoel achter me. Maar hoor ook dat ik naast de versterker moet gaan staan.

Misery Signals
14 oktober 2012, 01:05
Ik heb een Ibanez AM77 met een blok in de body, maar als jij een AK95 hebt, dan is die volledig hol.

Speel je clean of met wat gain? Ik merk wel dat de mijne ook iets feedbackgevoeliger is dan mijn solidbodies (ook al hebbenz e allemaal hetzelfde goeie brugelement). Dus ik kan me inbeelden dat als je iets te dicht met je gitaar naar de speakers gaat staan en je het volume wat open zet, hij begint te schreeuwen.

Zie eens dat je er een andere gitaar op aansluit, heeft die dat dan ook nog? Dan is mss een optie een feedbackgevoelig preamplampje, je element te dicht bij de snaren (al zijn die elementen niet hot), slechte gitaarkabel,...

MS

tidalwave_sideburns
14 oktober 2012, 01:11
microfonische pickups misschien? Feedback via snaren of direct via de pickups maakt nogal een verschil. Trillen de snaren ook mee?
Heb je dat schreeuwende geluid ook al je je handen op de snaren legt, dus allemaal dempt?

terrasbeest
14 oktober 2012, 08:46
+1 voor alles.

Een hollowbody is meestal niet de beste keuze om 'luid' mee te spelen, en komt het best tot zijn recht niet vervormd.
Maar zelfs dan, kan dit fenomeen zich nog voordoen.
Staan de pickups niet te dicht bij de snaren ? Zijn het beide pickups ( meestal heb je het probleem bij de nek p/u) ? Gebeurt het bij één of twee noten, of zijn het er meer....Helpt het om de bassen op je versterker op nul te zetten ?

Als je rechtshandig bent, zet je versterker dan links van je. Zet je versterker niet op de vloer.

cluseau
14 oktober 2012, 09:42
Ik ben blij met alle tips en ideeën die jullie mij kunnen geven!

Groet Ruud

Hi Ruud, welkom op het forum. Ik denk dat voorgaande sprekers het allemaal bij het juiste eind hebben maar je moet even één testje doen. Trek de gitaarkabel uit de gitaar (dus niet uit de versterker) en probeer dan het volume langzaam op te regelen. Een toenemende brom is hierbij normaal. Heb je er dan geen last van is het zeker feedback en is de enige oplossing om de afstand te vergroten.

Frans.

Ruud van Ewijk
14 oktober 2012, 12:36
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties echt super. Ik zal nog wat dingen toe lichten. Ik heb mijn sollid body gitaar er ook op gehad en dan heeft hij het niet. Wat het trillen van de snaren betreft dat doen ze zeker. als ik de gitaar op de steun zet en het volume open draai gaan de snaren helemaal trillen. heb nu even de test gedaan die Cluseau zij en ik krijg alleen een brom toon dus het is echt feedback.
Nu zou ik alleen willen weten hoe ik dit het beste kan voorkomen of wat er aan te doen is. Ik speel het liefst in clean stand en zou er een jazzy sound uit willen krijgen met de Ak95 zou dat moeten lukken lijkt mij. Graag hoor ik meer van jullie.

Groeten Ruud

Ruud van Ewijk
14 oktober 2012, 12:48
Even wat info over de versterker. Het is een GLX HR-3012R met een clean chanel en een drive chanel. Hij is 30watt en heeft een 12" Celestion seventy 80 speaker. Hij heeft twee tulp uitgangen een voor 8 ohm en een voor 16 ohm. Ik weet niet zo goed waar die voor zijn de speaker zit nu in de 8 ohm. Ook heeft hij een omhuld blok op de bodem van de versterker waar een vitte en een rode tulpstekker in gaat. Weet ook niet waar die voor dient. Misschien kunnen jullie mij hier ook meer over vertellen. Wat de kabel betreft heb nu een 6 meter lange cordial kabel van Neutrik. Graag hoor ik van jullie. Alvast bedankt

Ruud van Ewijk
14 oktober 2012, 13:17
De buizen die er in zitten zijn van ruby . 4x Ruby EL84c pc:34 Tc:3050 en 3x Ruby 12AX7AC5 HG.
Weet niet of dat wat zegt maar ben gewoon benieuwd of het een beetje goed spul is.

Mitch
14 oktober 2012, 13:33
Gewoon die 6m kabel optimaal benutten :) Afstand is één ding, positie ten opzichte van de versterker een tweede. Een ander, misschien wel belangrijker punt is speelstijl: die zul je moeten aanpassen. Hoe dichter je je hand(en) bij de snaren houdt, des te sneller kun je tussendoor dempen als je niet speelt. Je zal ook noten korter uit kunnen laten klinken dan je met je solid body gewend bent. Ik heb met mijn hollow body ook wel eens vrij dicht op mijn versterker gestaan die niet zachtjes stond en dan is het gewoon meer dempen dan spelen :D

cluseau
14 oktober 2012, 14:42
Ook heeft hij een omhuld blok op de bodem van de versterker waar een vitte en een rode tulpstekker in gaat.
Weet ook niet waar die voor dient.

Ruud, dit is je nagalm unit. Daar zit niet je probleem. De feedback ontstaat als het door de speaker geproduceerde geluid wordt opgepikt door de klankkast van je gitaar. Lastig om op te lossen maar je zou er goed aan doen om zoveel mogelijk afstand te nemen of soms een kwartslag te draaien. Voorkom ook dat je speakerkast in de hoek van een kamer staat, daar ga je namelijk bepaalde frequentie's mee bevoordelen wat de resonantie kan versterken. Wil dit allemaal niet lukken zul je over moeten gaan op elektronische filtering. Hele uitzoekerij hoor want je zal moeten meten om welke frequentie het gaat.

muziekschuur
14 oktober 2012, 14:48
http://images3.thomann.de/pics/prod/138812.jpg

Planet Waves PW-sh01 .. Maar er zijn ook andere merken.

Schaf deze rubberen dop aan. En doe deze in je klankgat (ik ga er even van uit dat je geen F-gaten hebt). Dan is de feedback minder.

Een andere oplossing is een noisegate.

muziekschuur
14 oktober 2012, 14:50
Ah... Ik zie dat je een gitaar met F-gaten hebt...

http://images3.thomann.de/pics/prod/108892.jpg


http://www.dougsplugs.com

Via de website hierboven kun je pluggen voor F gaten bestellen. Maar misschien kun je ze ook zelf maken. Pas op dat je de finish van je gitaar niet beschadigt.

terrasbeest
14 oktober 2012, 15:18
Minder bassen op je versterker.

Luctor
14 oktober 2012, 18:08
Afstellen van gitaar en versterker is de issue. Je bent opzoek naar een lekker warm jazzgeluid maar gegil is je deel. Ik had hetzelfde probleem zodra ik een andere versterker of een andere gitaar had. Ik heb steeds alle volumeknoppen en bas, treble en mid naar beneden gedraaid en ben toen gaan zoeken naar het ideale geluid en volume. Ik zit nu zelfs met mijn 17" voor de versterker (Koch Twintone) en kan spelen zonder feedback. De versterker hoeft niet hard te staan op zolder. Als je speelt in een grotere ruimte wordt ineens de positie t.o.v. elkaar belangrijk. Zet de versterker minimaal naast je met de speaker wat van je af gedraaid of een end achter je. Dan begint eigenlijk het hele verhaal opnieuw. Kwestie van de grens opzoeken en daar onder blijven. En, inderdaad, ook je manier van spelen zal een hoop feedback schelen. Raggen bij Jazz is al niet gebruikelijk. Het is een mooie manier om je versterker en gitaar te leren ontdekken. Waar liggen de grenzen bij elke omstandigheid. Succes en plezier gewenst.

Ruud van Ewijk
14 oktober 2012, 21:54
Bedankt voor alle tips. Ik ga van de week weer even een avondje zitten om te testen en uit te proberen. Hoop dat ik een mooie afstelling kan vinden. Ben al lang blij dat ik nu weet waar het probleem zit. Dacht even dat ik een mega mis koop had gedaan.
Heb nog wel een vraag. Heeft het zin om de buizen in de versterker te wisselen voor betere kwaliteit buizen.
Heb gelezen dat de Ruby buizen Chinese troep is of valt dit mee. En klinkt het veel mooier als ik er een tweede speaker bij aansluit.

Groeten Ruud

muziekschuur
14 oktober 2012, 22:11
Volgens mij heb je mooie spullen. Nu nog mee leren werken... Muziek spelen met hoog vermogens amps is niet makkelijk... Laat het rustig op je af komen...

Icarvs
15 oktober 2012, 09:33
Ik heb zelf geen beamblocker maar zou zo'n ding ook niet feedback tegen kunnen gaan doordat het geluid meer zijwaarts verplaatst (http://www.webervst.com/blocker.html)

Mitch
15 oktober 2012, 10:05
In mijn ervaring wordt feedback met een beamblocker juist iets makkelijker. Ik bedoel dat in een positieve manier: met een solid of semihollow is het makkelijker positioneren (op volume) om gewenste feedback te krijgen :D Met een hollow maakt dat niet zo heel veel uit.

@Ruud: buizen maken wel verschil hoor, maar het is echt niet noodzakelijk om die meteen te wisselen. Als er eens eentje kapot gaat is het vroeg genoeg ;) Voor je feedback probleem gaat het sowieso niks doen.

Luctor
15 oktober 2012, 18:15
Ik sluit bij optredens ook een tweede speaker aan. Klinkt inderdaad nog mooier. Voller, warmer en meer spreiding (afhankelijk hoe je de speaker opstelt natuurlijk). Ook hier geldt weer: lekker uitproberen. Een miskoop is het zeker niet, hoor. Mij is altijd verteld dat je een nieuwe gitaar en versterker moet leren kennen. Maar bedenk ook altijd dat er heel veel uit je slag te halen valt.

Ruud van Ewijk
16 oktober 2012, 18:28
Hallo allemaal,

Heb even het een en ander getest. En een steun gemaakt op mijn werk om de versterker van de grond te halen.
Nu Wil ik jullie allen bedanken voor de tips. Nu de versterker van de grond is en hij gekanteld naar achteren staat Is de feedback een stuk minder. Ben er wel achter dat de versterker in combi met de hollow body erg veel bas genereert dus speel nu met de bas dicht.
Om een lekkere jazz sound te krijgen ben ik nog aan het afstellen en aan het zoeken. Maar had even het drive chanel geprobeerd
En er kwam me daar toch een geweldige brom/grom uit die bak echt geweldig. Dus ben weer opgelucht en blij.

Groeten Ruud

terrasbeest
16 oktober 2012, 18:33
Welke snaren heb je op die gitaar ?

Ruud van Ewijk
16 oktober 2012, 19:48
Weet niet welke snaren er standaard op een ibanez ak95 zitten. Die zitten er nog op namelijk.

terrasbeest
16 oktober 2012, 20:28
De originele snaren zijn niet ideaal voor een jazz-tone. Voor Jazz gebruikt men bijna altijd flatwounds. Ik zou dit zeker proberen.

Ik weet niet welke Jazz-tone jij in gedachten hebt, maar hou er ook rekening mee dat een Ibanez anders klinkt dan bvb een Gibson, iets scherper en minder ' donker'. Dat ga je niet wegnemen door wat aan knopjes te draaien. Al zit ' tone' natuurlijk voor het grootste deel in je vingers.

(Goeie keuze die AK95 trouwens).

Luctor
16 oktober 2012, 22:07
Setje Thomastiks 0.13! Erg lekkere snaren voor jazz!

muziekschuur
17 oktober 2012, 00:03
Als je dat doet kijk dan wel na of je hals juist onder spanning is gebracht. Want 0,13 trekt een stuk harder aan je headstock dan een setje 0,09 (wat er nu waarschijnlijk op zit)...