PDA

View Full Version : Awaken, nieuw deuntje



Gwi
13 oktober 2012, 22:50
Hola aan allen. Heb me maar weer eens een dag in het huis opgesloten en wat nieuws vastgelegd:

Soundcloud linkje (http://soundcloud.com/dietrannies/awaken)

Alle tips productie- en speelgewijs wederom vrij welkom!

tidalwave_sideburns
14 oktober 2012, 01:02
Interessant! Met plezier naar geluisterd. Mooi gitaargeluid ook, mooi hoog.

Die stem soundbytes zijn erg interessant. Ik zou er zelf allerlei effecten overheen gooien. Granular pitch sweeps (audiomulch heeft een goeie granulator vind ik), misschien hard pan, laag eruit, met compressor en phaser, etc) Krijg er een beetje goa achtige referenties bij. People can fly, anything can happen. Drums electronisch, maar stoort geen moment.

Goed bezig!

Duhsjaak
14 oktober 2012, 07:58
Hi
Ben het doorgaans behoorlijk eens met de heer Tidalwave, maar in dit geval vind ik het een grote plus dat de tekst goed te verstaan is.
Verder prachtig, de opbouw, de klank.

Volmaakt aparte klasse hier op GN.

Maak me toch sterk dat je hiervoor een groter publiek zou moeten kunnen vinden.
Helemaal goed.
Vriendelijke groet, Gus

Gert-Jan
14 oktober 2012, 09:38
Dit is sowieso knap voor 1 dag werk!! Productietechnisch weinig op aan te merken. Inderdaad een interessant concept dit. Ik vind je gitaarwerk erg lekker en je sound ook. Doet me ergens aan denken maar daar kan ik niet opkomen.

Cheers en succes.

Gert-Jan

Gwi
14 oktober 2012, 12:02
Merci voor de reacties!

@Tidalwave: Normale mensen vinden een interessante discussie op youtube en klikken share, ik kap'm in stukken en maak er een nummer van. Niet superefficient maar kom... :) Bedankt voor de tips. Qua effecten grijp ik meestal enkel naar compressie en wat EQ, maar zal eens me op al die andere mysterieuze effecten in m'n bibliotheek moeten werpen.

@Duhsjaak: Bedankt voor het mooie compliment! Eerlijkgezegd weet ik niet goed hoe ik m'n nummers deftig verspreid. Wat ik helemaal fijn vind is dat ik hier op GN in een positieve sfeer mijn nummers kan demonstreren en opbouwende kritiek kan verwachten. Mocht ik vinden dat ik zelf iets onderbouwds zou kunnen toevoegen aan anderen hun discussies zou ik hier ook meer de gunst terugdoen, maar ik opereer nogal voornamelijk op buikgevoel: kvind'm mooi of niet mooi :p Verder post ik op facebook, waar mensen voornamelijk te lui zijn om op play te drukken, laat staan op like, en ook al eens iets op amerikaanse forums gelost, maar daar heerst voornamelijk zo'n sfeer van "ja leuk hoor, maar luister nu eens naar MIJN fantastische nieuwe single!". Allemaal heel rat-race achtig. Heb ook geprobeerd onlangs mijn beter geslaagde nummers in een nieuw jasje te gieten met een bandnaam en albumnaam erop, staat nu op bandcamp, maar om dat ding op mensen hun harde schijf te krijgen is ook niet evident. Dusja, daar tast ik kortgezegd nog even in het duister. Gelukkig vind ik het super om nummers in elkaar te flansen, dus zal dat maar blijven doen tot iemand't merkt zeker? :p

tidalwave_sideburns
14 oktober 2012, 12:20
Blijf hier vooral posten als je weer wat hebt! Ik ben die soundcloud van je aan het afspelen, zitten vele pareltjes tussen.

Duhsjaak
14 oktober 2012, 12:38
...........
Eerlijkgezegd weet ik niet goed hoe ik m'n nummers deftig verspreid. Wat ik helemaal fijn vind is dat ik hier op GN in een positieve sfeer mijn nummers kan demonstreren en opbouwende kritiek kan verwachten. Mocht ik vinden dat ik zelf iets onderbouwds zou kunnen toevoegen aan anderen hun discussies zou ik hier ook meer de gunst terugdoen, maar ik opereer nogal voornamelijk op buikgevoel: kvind'm mooi of niet mooi............

...........
Gelukkig vind ik het super om nummers in elkaar te flansen, dus zal dat maar blijven doen tot iemand't merkt zeker? :p

Hi Gwi
1e:
Ik heb daar nu de contacten niet meer voor. Dus van mij is weinig goed nieuws te verwachten op dat punt.
Er zijn hier op GN diverse gasten die die stap al wel hebben gemaakt en actief hun muziek vermarkten/onder de mensen brengen.

Plaats eens een oproep of snuffel rond en stuur een PM/PB naar deze of gene. Wie weet?

Jouw mening is ook een mening, dus waarom zou je het moeten onderbouwen? Doe ik ook lang niet altijd. Soms is het zo out of my league dat ik er de taal niet eens voor heb. Dan heb ik niet genoeg verstand van. Maar daarom kan het toch wel lekker klinken? Of heb je hem halverwege uitgezet. Dan is de reden ineens veel interessanter.

En ik zie het niet als een gunst. Twee weten meer dan één.

2e
Nummers in elkaar blijven flansen? Ja, graag.

In het algemeen:
Ben t met je eens. Alleen maar tegen elkaar schreeuwen? Een grote bek vind ik geen gezicht, om het zo maar te zeggen. Om die reden ben ik lang niet lid van een club/forum geworden.

Er wordt hier wel wat kort door de bocht werk geleverd, maar over het algemeen laat men elkaar in zijn waarde.

En..... Als ik nu naar buiten kijk, zeikt het van de regen. Ideaal moment om iets leuks te bedenken/op te nemen.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
14 oktober 2012, 13:42
Wat mij betreft mag je je wel vaker opsluiten voor een dag.
Bijzonder nummer met veel 'kleur'. Gesproken tekst is verrassend.
Andere nummers ook beluisterd en ook daar van onder de indruk. Heel apart allemaal.

Jedeel
14 oktober 2012, 14:11
maar ik opereer nogal voornamelijk op buikgevoel: kvind'm mooi of niet mooi :p

kvind'm BIJZONDER mooi!!!!!

Fusion
15 oktober 2012, 13:23
Ik zou eigenlijk alleen maar willen reageren op de kortzichtige, Amerikaans-christelijke visie en de af en toe nogal magere manier van redeneren ("and all of that" terwijl ie maar 1 ding opnoemt, wat nog een mening is, geen voldongen feit) die de spreker hanteert als het om een Godsbeeld gaat. Maar daar zit je vast niet op te wachten, dus ik zie af van commentaar :)

Gwi
15 oktober 2012, 14:08
Bedankt voor de leuke reacties allemaal :)


Ik zou eigenlijk alleen maar willen reageren op de kortzichtige, Amerikaans-christelijke visie en de af en toe nogal magere manier van redeneren ("and all of that" terwijl ie maar 1 ding opnoemt, wat nog een mening is, geen voldongen feit) die de spreker hanteert als het om een Godsbeeld gaat. Maar daar zit je vast niet op te wachten, dus ik zie af van commentaar :)

Daar gaat het natuurlijk enkel om. Voor een tegenargument betreffende alle mogelijke definities van het concept God zou ik een nummertje van 72 uur moeten maken, waar ik het geduld niet voor heb. Anders vond ik het wel een vrij interessante discussie, natuurlijk binnen een Amerikaanse context, waarin ook veel new-age gedoe op de proef wordt genomen. Mocht het je interesseren: youtube link (http://www.youtube.com/watch?v=wi2IC6e5DUY). Maar verder totaaal niet terzake op dit forum vermoed ik :)

Fusion
15 oktober 2012, 15:54
Ik heb tot nu toe iig geen echt argument gehoord in je sample. Behalve wat eigen meningen (aangedikt met "all of that") en wat ironische beweringen -zoals dat godsdienst steeds meer moet inboeten voor wetenschap, is net zo veelzeggend als zeggen dat de (nieuwere ontdekkeingen van de) wetenschap steeds meer moet inboeten voor de (vorige ontdekkingen van de) wetenschap heeft t weinig om t lijf. Zegt vooral veel over de visie van de spreker van godsdienst en zijn (gebrek aan een) godsbeeld. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een veelzeggend rationeel argument tegen iets metafysisch gehoord; ook niet voor. En nee God is niet hetzelfde als een hemelse theepot :) Ik raad de mensen van je linkje ook aan om zich wat meer te verdiepen in de verhalen van Dyonisos en Osiris en Horus. Erg jammerlijk.

Vooruit: op de inhoud van je sample na vind ik t als nummer erg geslaagd, De mix mag nog wat donkerder en intenser. Verder vind ik dat t te veel leunt op de gesproken tekst, maar als dat je bedoeling was is t goed geslaagd.

tidalwave_sideburns
15 oktober 2012, 16:00
Tja, je hoeft het niet eens te zijn met wat er gezegd wordt, of checken of er wel voldoende valide argumenten bijzitten om het te gebruiken, :).

@GWI, dus alle gitaren gaan over die axe FX? Wat gebruik je voor drums en mastering? Het klinkt echt ontzettend goed.

Fusion
15 oktober 2012, 16:06
Tja, je hoeft het niet eens te zijn met wat er gezegd wordt, of checken of er wel voldoende valide argumenten bijzitten om het te gebruiken, :).Nee, dat klopt.


@GWI, dus alle gitaren gaan over die axe FX? Wat gebruik je voor drums en mastering? Het klinkt echt ontzettend goed.Ben wel benieuwd welke Axe Fx?

benwave
15 oktober 2012, 16:15
Heerlijk.. lekker relax, echt mijn muziek, geen idee waar de text over gaat, ik luister het als muziek. Net als Morgan Freeman, wat geef ik er om wat die zegt, als hij maar praat.
Heerlijk om te dutten

Gwi
15 oktober 2012, 18:52
@Fusion: bedankt voor je kritiek. Klopt, kan me zeker vinden in dat de tekst het nummer grotendeels trekt, waar ik natuurlijk de eer niet voor hoef op te strijken :)

@Tidalwave: ben blij dat het goed klinkt. M'n Axe-FX is een Ultra dat ik door 'n Mackie Onyx mixer stuur, als dat er wat toe doet. Paar tracks met van die zooi vol delays, soloklankje, en pitchshift erop en hop, basklank. Mixen en masteren doe ik in Reaper, hoewel masteren bij mij zoveel is als: nog een zak compressie op smijten en volume zo hoog mogelijk :) Drum is gewoon gehaald uit m'n grabbelbak samples. Buiten de delay die ik op sommige samples smeet trek ik enkel hier en daar wat scheef met EQ en compressie. Oja, en mag m'n Warmoth Strat natuurlijk niet vergeten, want dat ding speelt en klinkt echt goed.

Duhsjaak
15 oktober 2012, 22:20
Hi Gwi
Wàt een leuk draadje.
Eerlijk gezegd voel ik mij een beetje beschaamd, omdat dit al de zoveelste post is van mijn hand. Ik hoop dat dat niet hinderlijk is. Het is niet mijn bedoeling jouw 'ding' doelloos te domineren, maar er komen steeds erg leuke aspecten naar voren die weer nieuwe inzichten oproepen.

Ik vind de verstaanbaarheid van de tekst een plus, omdat ik altijd aandacht heb daarvoor.
Ede Staal, fundamentalist Groninger, kon bij leven en welzijn rekenen op mijn volledige fan-zijn. Al had ik een boekje met de teksten nodig. Anders was dat niet te ontcijferen. En nog: Ede rules!

Dit ook. Ik ben het niet eens met die GodsdienstSjaak, maar dat is wat mij betreft ook niet het punt.
Zeker in de V.S. heb je veel performers die een Godsdienstige angle kiezen, want dat scoort punten in die streek.

Ik vond het vooral humoristisch. Hij heeft een standpunt dat 180 graden staat tegenover het mijne. Daarmee wordt de lolfactor (voor mij) alleen maar groter.
Bijvoorbeeld bij het schrijven van liedjes, heb ik coachees er toe geprobeerd te krijgen meer eigen verantwoordelijkheid te nemen in het componeerproces. Niet alleen is zelf mee voetballen vaak leuker dan het passief toezien, je ontwikkelt jezelf ook beter als je actief er mee omgaat.

Dat is met componeren niet anders. Als je qua inspiratie wacht totdat God je een duwtje in de rug komt geven, kun je lang wachten.

Mijn uitdagend stelling is dan ook: Wacht niet tot God je komt helpen; kijk je wel eens naar het Journaal? Dan weet je dat ie wel iets anders aan zijn hoofd heeft.

Jouw 'spokesman' zegt: Wij doen steeds meer zelf; je vraagt je af wat God doet de hele dag.

Ik kan daar de lol prima van inzien. Ik zou, liever dan het verhaal op punten aan te vallen - waar best aanleiding toe is, liever lachen om het gegeven dat zo'n performer zich zó uitbundig uitleeft. Naar mijn smaak is dat wat het is; het is een performer.

Geloof jij alles dat je op een podium brengt voor 100% of is een deel part of the act?

Lees mijn tekst: Tom de la Tourette (off topic) er maar eens op na. Persoonlijke mening? We moeten onszelf vooral niet al te serieus nemen.
Leve de lol.
Vriendelijke groet, Gus


PS
Toen Richard Nixon nog niet was afgezet, gaf de National Lampoon een LP uit met het 'geluid van een Amerikaanse TV'. Op de LP hoor je ze ook kanaal voor kanaal afgaan en de 'bewijzen' van zijn gebroddel stapelen zich op. Inclusief een imitatie van een TV predikant die hem helemaal stijf scheldt.
Werelds.
Uiteraard verboden in de VS toedertijd. Geen idee of ie ooit op CD is gezet.
Als je wat krankzinnige soundbites wilt, dan vinden we wel een mogelijkheid om m bij jou in handen te krijgen. Al is het maar op de Gitaardag in Zuidbroek begin volgend jaar.....

Gwi
17 oktober 2012, 07:24
Heb ik niks op tegen, Gus, hijack maar al wat je wil, altijd fijn je input te zien :) En heel goed punt. Kijk, wat de discussie zelf betreft, zie ik geen noodzaak om er zelf in mee te gaan schreeuwen. Ben even de religie-topic binnengedwarreld op het forum en man, zou er zenuwachtig van worden. Het is een leuke oefening op creatief schrijven voor iedereen, maar meer dan dat is het volgens mij niet, want je weet dat het merendeel van de deelnemers niet aanwezig is om bij te leren van elkaar, enkel om te overtuigen. Schiet niks op, maar je vult er wel een regenachtige zondag mee. Na de mis natuurlijk.

Maar het is niet omdat een lied een soundbyte bevat van iemand met een mening, dat de muzikant met het lied in z'n geheel een mening uitdrukt, laat staan die specifieke mening. Het kan simpelweg vanop grote afstand een licht schijnen op een discussiepunt. En wat je zegt van performers ben ik helemaal mee eens. Dat is nu net het leuke. Met logica alleen raak je er amper, maar zet er een streep muziek op en breng het wat hartstochtelijker, speel op die emotie en je hebt 10 keer meer mensen overtuigd. Omgekeerd ook, kan je een soundbyte van een doodnormaal gesprek nemen, er een boel effecten op smijten en een donker ondertoontje aan geven en plots geef je aanleiding tot een samenzweringstheorie. Ik heb goeie vrienden die in de kunst zitten (performance enzo, rare dingen allemaal), en die kunnen ook eindeloos doorgaan over een bepaald werk of een bepaalde act wat betreft symboliek, lagen, en veel meer van dat soort tralala. Leuk om over te praten, doe ik ook graag, maar voor mij is het doel van kunst enorm simpel: emotie uitlokken. Je kan wel respect tonen voor de tijd en energie die de kunstenaar erin stopt, maar als het je er onverschillig voor blijft, dan ben je er snel klaar mee.

Kan er ook blijven over doorgaan, maar goed, moet nog iets gedaan krijgen vandaag ook :) En wat zeg je me daar van de gitaardag? Daar wil ik wel meer over weten!

peter_heijnen
17 oktober 2012, 10:17
Net als Morgan Freeman, wat geef ik er om wat die zegt, als hij maar praat.
Heerlijk om te dutten
LOL, want het is natuurlijk wel zo! :)

Gwi, mooi stuk weer!