PDA

View Full Version : krantenartikel fout hout (mmv. Dick Dijkman en TFOA)



fastfolkert
12 oktober 2012, 18:03
FYI: een artikeltje in het plaatselijke sufferdje over de heksenjacht op "fout hout" in gitaren.
Ik vraag me overigens hoe groot het percentage van alle "fout hout" is dat in gitaren verdwijnt....

https://picasaweb.google.com/lh/photo/lpmeUkLMerxmXvJqML2r9dMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=d irectlink

soundbound
12 oktober 2012, 18:10
ik zag het artikel inderdaad ook al staan. Het klopt overigens wel, in Duitsland is een heftige jacht op niet gecertificeerd hout ontstaan, hetgeen al menig handelaar schade heeft berokkend. In de Gitarre&Bass stond laatst ook een ingezonden brief van een man die prive met gitaren handelde en een paar PRS'en van de eerste serie mocht inleveren. En hij kan er naar fluiten! Redelijk extreem allemaal en begrijpelijk dat ze dan de beurs in Oldenburg afblazen.

Op die foto staat overigens een Flower amp. Die adverteren ook wel eens op marktplaats. Heeft iemand er ervaring mee?

nickofzo
12 oktober 2012, 18:54
Ik kan hier best wel boos om worden,

Noordeling38
12 oktober 2012, 18:59
Zijn er geen belangrijker dingen waar de overheid zich op kan richten?

Wat ik me afvraag: als dit ook doorslaat in Ned. Is je vintage 60 dus geen reet meer waard zonder certificaat indien er verkeerd hout in zit.... De grote vraag is dus waar kun je aan een geldend certificaat komen ook al heb je je instrument na 87 gekocht???

Braindead
12 oktober 2012, 19:12
Er zal nu wel een levendige handel in nepcertificaten ontstaan, zo gaat dat toch? Wel lullig voor als je de afgelopen tijd een superdure PRS hebt gekocht.

barno
12 oktober 2012, 19:16
't zal nog veel erger worden. zag onlangs een reportage over houtmaffia in Afrika, op sommige plaatsen wordt daar meer geld verdiend met illegaal hout dan met drugshandel...

Noordeling38
12 oktober 2012, 19:16
Nepcertificaten :)

Gaat de overheid nu ook woningen afbreken waar dit hout in verwerkt zit en die na 1987 op naam zijn gekomen???

Rizz
12 oktober 2012, 19:21
Zijn er geen belangrijker dingen waar de overheid zich op kan richten?

Wat ik me afvraag: als dit ook doorslaat in Ned. Is je vintage 60 dus geen reet meer waard zonder certificaat indien er verkeerd hout in zit.... De grote vraag is dus waar kun je aan een geldend certificaat komen ook al heb je je instrument na 87 gekocht???

Misschien een domme vraag, maar dit geld toch niet voor instrumenten gemaakt van voor 1987?

Noordeling38
12 oktober 2012, 19:29
Ik zou zeggen vintage eigenaars vereenigd u en span een rechtszaak aan tegen de staat der Nedelanden :) zou me niet verbazen als het doorslaat dat hier nog iets te winnen valt...

Midwolda
12 oktober 2012, 19:55
"... De Nederlandse Voedsel- en Warenauthoriteit hanteert de omgekeerde bewijslast: de bezitter van een gitaar moet kunnen aantonen dat er geen beschermd hout in het instrument is verwerkt."
Dat komt er de facto op neer dat iedere gitaar op elk moment in beslag genomen kan worden.

fastfolkert
12 oktober 2012, 20:20
"... Dat komt er de facto op neer dat iedere gitaar op elk moment in beslag genomen kan worden.

Psies, en over een paar weken heb ik een gig in Oldenzaal vlakbij Duitschland met mijn 1981 Ibanez Artist van gelukkig gewoon mahonie :soinnocent:

Midwolda
12 oktober 2012, 20:22
Mahonie? Heb je daar een bewijs van?
Volgens mij is dat Braziliaans pallisander hoor.
[/ongeïnteresseerde en onkundige inspecteurs modus uit/]

freakystyle
12 oktober 2012, 21:03
Mag ik dan mijn tele met essen body en esdoorn hals en toets wel houden? Dat zijn toch geen beschermde houtsoorten of wel?

fastfolkert
12 oktober 2012, 21:09
Dat zijn toch geen beschermde houtsoorten of wel?

NOG niet nee, maar je weet maar nooit.......ik zou alvast een certificaatje laten opmaken....

apekop
13 oktober 2012, 00:32
Toch een raar verhaal dit. Ten tijde dat jij je gitaar kocht was het hout toch nog niet 'fout'? Dan kunnen ze achteraf toch geen beslag op je spullen leggen? Als ze nu beslag op spullen leggen die je koopt nadat bekend is dat het illegaal hout is kan ik het nog begrijpen.

stijnkenens
13 oktober 2012, 01:03
Ik snap het ook niet helemaal.
Dus je zou een illegale gitaar in huis hebben, omdat ze hout bevat dat in de periode dat de gitaar gebouwd werd ruimschoots voorhanden was ...
Als kenners, serie nummers perfect kunnen aantonen dat die gitaar uit een bepaald jaar komt, dan kan je nu de eigenaar toch niet berechten?
Hoe kan jij nu weten dat over 10 jaar essen hout op de cites lijst zou komen te staan ?
Er zijn bewijzen dat een redelijk agressief virus stilletjes aan alle essen in heel Europa aan het vernietigen is. Men hoopte eerst nog dat het Engeland en Ierland nog redding zouden kunnen brengen, maar ook daar is het reeds aangetroffen ...

Dus met een beetje pech, heb ik hier binnenkort een partij illegaal essen liggen ...



s.

freakystyle
13 oktober 2012, 05:38
Tja moeilijk verhaal.. aan de ene kant begrijp ik er niets van.. Aan de andere kant, stel ik heb hier nog een kilo ketamine liggen van 10 jaar oud wat nu illegaal is.. is dat dan ook niet illegaal??

Mr. Dynamite
13 oktober 2012, 15:13
Wel raar dat je dan zo de gitaar uit handen kan worden genomen, ik zou zelf zoiets hebben van ja dan hadden ze hem bij de productie al moeten verbieden. Daar kan een toerende gitarist niet veel mee. En buiten dat, wat schieten ze er mee op? Gaan ze jou toetsje weer in de grond stoppen? Leg er dan een boete op ofzo.



Op die foto staat overigens een Flower amp. Die adverteren ook wel eens op marktplaats. Heeft iemand er ervaring mee?

Ken Rob wel, komt hier uit de buurt, hij heeft met iemand de flower amps opgezet. Wel eens iemand met een Flower amp hier thuis gehad, best vette sounds.
Lekker no nonsense, 18w ptp gebaseerd op een 1974x maar met wat tweaks. Ze worden in Hengevelde gebouwd.

marter544
13 oktober 2012, 15:56
Uit welke krant komt dit?

Buzzel
13 oktober 2012, 16:50
Op die foto staat overigens een Flower amp. Die adverteren ook wel eens op marktplaats. Heeft iemand er ervaring mee?

Floweramps komen hier uit de omgeving en ik ken de mensen (rob wielens dus) wel. Het zijn heel handzame versterkertjes, maar zijn wel duur voor wat je er voor krijgt. Het zijn aardige amps maar missen wat headroom. De meneer vertelde mij ooit heel tactisch tijdens een optreden ergens dat de amp 1000 nog wat exclusief btw zou moeten gaan kosten. Dus...

Braindead
13 oktober 2012, 17:01
Wel raar dat je dan zo de gitaar uit handen kan worden genomen, ik zou zelf zoiets hebben van ja dan hadden ze hem bij de productie al moeten verbieden. Daar kan een toerende gitarist niet veel mee. En buiten dat, wat schieten ze er mee op? Gaan ze jou toetsje weer in de grond stoppen? Leg er dan een boete op ofzo.


Wat schieten ze er mee op? Men legt met het verbod en inname van het illegale hout de handel ermee stil. Daar gaat een signaal vanuit en met de inname zorg je dat minder mensen het hebben waardoor de vraag naar Brazilian rosewood afneemt (want illegaal). Hiermee hoopt men dat het minder populair is waardoor de vraag af gaat nemen (vermoed ik) Zoiets heeft men ook met ivoor gedaan. Door alles in te nemen en te vernietigen zorg je dat er minder van in omloop is wat de controle vergemakkelijkt. Daarnaast zijn er altijd mensen die alsnog illegaal hout gaan kappen en voordoen alsof het al voor 87 gekapt was. Dat probeert men uiteraard ook tegen te gaan door zoveel mogelijk in beslag te nemen zodat het ook 2de hands niet meer te krijgen is.

Het lijkt mij overigens dat je een gitaar van voor 1987 wel gewoon mag verhandelen ook al zit er brazilian rosewood in.

Gaat het nu overigens alleen over brazilian rosewood of ook over mahonie dat eventueel illegaal is? Dit aangezien er bij Gibson nogal wat illegaal hout is gebruikt de afgelopen jaren. Zijn alle Gibsons van de afgelopen 10 jaar nu ook illegaal?

spirit
13 oktober 2012, 17:44
Het lijkt mij overigens dat je een gitaar van voor 1987 wel gewoon mag verhandelen ook al zit er brazilian rosewood in.



Volgens mij niet. In het artikel staat dat je dmv een foto of aankoopbon moet kunnen aantonen dat je de gitaar al vóór 1987 in bezit had. Jij kan dat misschien aantonen, degene die de gitaar van je koopt niet (óf je moet de aankoopbon meegeven).
Bij elke gitaar die je nu dus verhandeld moet een certificaat zitten, of ze nu van voor of na 1987 is.

Maar ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt, ik ga het wel zien:sssh:.

Kakihara
13 oktober 2012, 17:57
En wat dan met oude Jaguars met mooi hout in het dashboard verwerkt?

Braindead
13 oktober 2012, 18:13
Volgens mij niet. In het artikel staat dat je dmv een foto of aankoopbon moet kunnen aantonen dat je de gitaar al vóór 1987 in bezit had. Jij kan dat misschien aantonen, degene die de gitaar van je koopt niet (óf je moet de aankoopbon meegeven).
Bij elke gitaar die je nu dus verhandeld moet een certificaat zitten, of ze nu van voor of na 1987 is.

Maar ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt, ik ga het wel zien:sssh:.

Hmm, dat is dan wel heel streng. Ben benieuwd hoe dat er in de praktijk aan toe zal gaan de komende tijd. Gelukkig heb ik zelf geen braz rosewood. Ben zowiezo meer een ebben/maple type a guy.

spirit
13 oktober 2012, 18:30
En wat dan met oude Jaguars met mooi hout in het dashboard verwerkt?

Dat is volgens mij meestal wortel/noten, en (nog) niet beschermd.

fastfolkert
13 oktober 2012, 21:08
Uit welke krant komt dit?

Uit "De Weekendkrant van Twente" van 12 oktober. een lokaal huis-aan-huis sufferdje dus.....

soundbound
13 oktober 2012, 21:44
Ken Rob wel, komt hier uit de buurt, hij heeft met iemand de flower amps opgezet. Wel eens iemand met een Flower amp hier thuis gehad, best vette sounds.
Lekker no nonsense, 18w ptp gebaseerd op een 1974x maar met wat tweaks. Ze worden in Hengevelde gebouwd.


Floweramps komen hier uit de omgeving en ik ken de mensen (rob wielens dus) wel. Het zijn heel handzame versterkertjes, maar zijn wel duur voor wat je er voor krijgt. Het zijn aardige amps maar missen wat headroom. De meneer vertelde mij ooit heel tactisch tijdens een optreden ergens dat de amp 1000 nog wat exclusief btw zou moeten gaan kosten. Dus...

Ik vind ze er wel lekker uitzien. Maar ver boven de 1000 is dan wellicht een beetje overdreven voor erbij :)

nickofzo
13 oktober 2012, 22:42
alsof die fouthout gekken geen cd's thuis hebben liggen waarop fout hout te horen is :soinnocent:

benwave
14 oktober 2012, 06:31
Wanneer is hout illegaal.
In tegenstelling tot duurzaam, dient hout legaal te zijn. Illegaal hout is hout dat is gewonnen of verhandeld in strijd met de regelgeving van het land van herkomst. Maar toch bestaat er geen import verbod op illegaal hout. In strafrechtelijke zin is hout echter pas illegaal als het niet alleen in het land van herkomst op oneigenlijke wijze is gewonnen of verhandeld, maar als ook naar Nederlands recht strafbare feiten zijn gepleegd. In de praktijk betekent dit dat hout volgens Nederlands recht illegaal is als het:
Op de Cites-lijst of de Flora en Faunawet voorkomt en zonder de vergunning wordt geïmporteerd. (Ook dient hout soms te zijn behandeld tegen het verspreiden van schadelijke organismen. Vaak is een fytosanitair certificaat vereist).
deze vergunning de lading niet dekt;
volgens Nederlands recht op onrechtmatige wijze is gekapt of verhandeld.

Welke bomen zijn beschermd
Bomen die door de Cites lijst en de flora en faunawet beschermd worden dienen een vergunning te hebben. Op het moment mag er niet in de onderstaande 4 soorten gehandeld worden zonder vergunning.
Ramin uit Indonesië en Maleisië
Afrormosia uit Centraal-Afrika
Mahonie uit Bolivia, Brazilië en Peru
Spaanse Ceder uit het Caraïbisch gebied en Latijns-Amerika.
Bron: www.cites.org www.minlnv.nl www.probos.net

Soorten die in de toekomst in aanmerking voor de Cites lijst komen:
Keruing, Azobé, Bubinga, Ipé, Jatoba, Cumaru, Merbau, Meranti soorten, okoume, moabi, wengé, Belian, Korean pine, khaya, enentandophragma uit centraal afrika

Hoe toon ik legaal hout aan
In Nederland worden houtsoorten met onderstaande certificaten herkend als legaal. De Nederlandse overheid hanteert hiervoor de legaliteitsverklaring van het Verenigd Koninkrijk, CPET (Central Point of Expertise on Timber Procurement).
FSC - SFI
PEFC -CSA
FFCS -ATFS
Keurhout -SGS-TLTV
MTCC

soundbound
14 oktober 2012, 11:44
@benwave: je was er vroeg bij vandaag :)

om oven door te borduren op de uiteenzetting van Ben: in tegenstelling tot het jaartal 1987 is het ijkpunt voor Rio Palissander 11-6-1992. Vanaf dat moment moeten gitaren waarin hout is gebruik dat onder de CITES afspraken valt een certificaat van herkomst hebben voordat ze kunnen worden verhandeld. Het vervelende is dat de grotere firma's het in eerste instantie iet zo serieus namen en de handhaving ook niet actief was. Er zijn derhalve best gitaren in Europa geïmporteerd zonder de benodigde certificaten.

Bij gitaren die voor 11-6-1992 zijn gebouwd moet aangetoond kunnen worden dat het hout voor die datum is verwerkt en verworven. Ook dat moet bewezen kunnen worden, hetgeen niet altijd eenvoudig. Ik heb begrepen dat een verwijzing naar een serienummer niet volstaat. Een originele aankoopbon dan wel een naderhand aangevraagd certificaat is dan nodig. In Duitsland zijn er al muziekzaken die daarin ondersteunen.

Het gaat vooral om de handel in en commerciële activiteiten met gitaren. Als je een gitaar bezit is er in beginsel niets aan hand, totdat je hem wil verkopen. Als je een gitaar hebt van na 1992 zonder certificaat, heb je een serieus probleem, want dat is de gitaar in beginsel illegaal geïmporteerd. Onverkoopbaar daarmee. Van voor 1992 moet je kunnen aantonen dat het hout voor de bewuste datum is verwerkt, anders hebt je ook een probleem. Als je met een gitaar optreedt en geld verdient, is het mogelijk dat de douane een kijkje komt nemen en de gitaren in beslag neemt (en dan ben je ze gewoon kwijt).

Bron is de Gitarre&Bass die in de de uitgave van deze maand een uitgebreid artikel er aan gewijd hebben. De inschatting die ze maken is dat de particulier die een gitaar met Rio Palissander in bezit heeft, niet aan de beurt is. Zodra je wil verkopen, heb je een probleem. In Duitsland wordt van de handhaving serieus werk gemaakt en de overheidsinstanties die daarmee belast zijn, hebben inmiddels ook de nodige kennis over de verwerking van het hout in gitaren. De verschillende verkoopsites (vintage handelaren, ebay e.d.) worden in de gaten gehouden, waarbij het vermijden van de woorden rio palissander inmiddels niet meer volstaat. Ze weten welke gitaren met het hout zijn verwerkt en bij aan het aanbieden van een dergelijke gitaar, loop je risico van inbeslagname.

wietse
14 oktober 2012, 12:43
Van voor 1992 moet je kunnen aantonen dat het hout voor de bewuste datum is verwerkt,

hoe is het in godsnaam mogelijk om het hout van die gitaar die voor 1992 is gebouwd na die datum kan zijn verwerkt?
dat kan niet, en die regel zal wel door een wereldvreemde ambtenaar zijn bedacht, enige mogelijkheid is dat je er een nieuwe hals op hebt gezet waar dit illegale hout in is verwerkt, maar bij een setneck gitaar doe je dit niet zo snel.
ik denk dat als iemand er een rechtszaak van maakt de rechter hem gelijk zal geven, compleet belachelijke regel dat je dat ook van oudere gitaren aan moet tonen, ik heb geen idee bij veel van mijn gitaren wat voor hout er in gebruikt behalve de soort in grove lijnen, maar waar dat vandaan komt is mij een raadsel.

zoon van Piet
14 oktober 2012, 13:07
Lijkt me bangmakerij. Als ik een seconde google lees ik al dat ikea en de complete tuinmeubelindustrie bootladingen fout hout verwerken en dan moet ik mijn 93 stratje inleveren? Lijkt allemaal veel weg te hebben van de tijd dat buma en consorten meisjes van dertien lastig vielen omdat ze liedjes van hun idolen op hun website plaatsten...
Gaat nergens over, ze kunnen zich beter druk maken om belangrijker zaken..

Buzzel
14 oktober 2012, 13:11
Als ze willen voorkomen dat er fout hout wordt gebruikt moeten ze de bron aanpakken. Niet de eindgebruiker.

soundbound
14 oktober 2012, 16:27
@wietse: helemaal gelijk, het levert natuurlijk alleen maar verwarrende situaties op. Zoals gezegd zijn ze in Duitsland echt aan het doorslaan en lijkt het op een hetze uit te draaien. Vooral voor de oudere instrumenten is het natuurlijk absurd. Het is in eerste instantie vanuit een gemeenschappelijke wens ontstaan om bepaalde houtsoorten te beschermen tegen onverantwoorde kap (zie de bijdrage van Ben), maar het creëert vervolgens een totaal verwarrende situatie. Vergelijkbaar met de milieumaatregelen in Duitsland: om binnensteden te beschermen tegen teveel fijnstof, moet je een milieusticker aanvragen om te bewijzen dat jouw auto voldoet aan de gestelde normen. Vooral om ervoor te zorgen dat oude auto's met teveel uitstoot niet in het centrum rijden. Maar als je een nieuwe auto haalt, zelfs elektrische of hybride, moet je toch zo een sticker halen, ook al voldoen al de nieuwe auto's aan de genoemde normen. Ongelofelijke bureaucratie.

@buzzel: het lijkt er inderdaad op dat de eindgebruiker de dupe is van deze maatregel. Maar ook muziekzaken hebben nog onvoldoende in de gaten wat het kan betekenen voor hun handel. Ook al ruilen ze te goeder trouw een gitaar in zonder te weten dat er rio op zit, lopen ze risico bij het verder verhandelen van de gitaar.

Ik heb overigens nog niet gehoord of de Nederlandse overheid handhavend optreedt. Zo extreem als in Duitsland volgens mij nog niet. Of hebben jullie als iets vernomen over acties in Nederland?

geert1976
14 oktober 2012, 16:55
Deze hetze is niet vol te houden, daar gaan geheid mensen naar de rechter om hun instrumenten terug te krijgen en gelijk krijgen.

Midwolda
14 oktober 2012, 17:08
Ja maar je zit toch niet te wachten op dat gezijk Geert.
Sta je lekker op de bühne je ding te doen, komt er ineens een stropdas naar je toe, gitaar inleveren, nu direct.
Denk dat ik 'm à la Keith Richards de jackinput tussen z'n voortanden zou monteren.

Mesa-Man
14 oktober 2012, 17:32
Wat een geleuter om niks, schijnbaar hebben die pik ambtenaren niks beters te doen/verzinnen.

Orpheo
14 oktober 2012, 18:05
Ben ik mooi de sjaak met 6 braz rw toetsen, 2braz halzen en een shitload aan wenge bubinga en ander soortgelijke schoonheden.

Braindead
14 oktober 2012, 18:27
Ach een potje dekkende lak doet wonderen...

Maar seriously: ik ben echt benieuwd waar dit gaat eindigen en welke houtsoorten en gitaren/modellen en jaartallen er allemaal onder gaan vallen in de toekomst. En hoe zit het met het mahonie van Gibsons? ( benwave heeft al wel de nodige houtsoorten genoemd maar eerlijk gezegd weet ik niet welke merken (behalve Warmoth en PRS) hiermee opereren).

Mesa-Man
14 oktober 2012, 18:37
Wat hebben ze er aan om bestaande gitaren in beslag te nemen? Redden ze daar een boom mee? nee, complete onzin dus.

Kijk dat ze nu bepaalde gitaar fabrieken daarover informeren en waarschuwen vind ik terecht.. Maar om nu de eigenaren van winkels en de eigenaren van gitaren te gaan aanpakken is volkomen belachelijk.

soundbound
15 oktober 2012, 08:55
en dan te bedenken dat de lijst beschermde houtsoorten alleen maar uitgebreid gaat worden. Dus de verzameling van Orpheo bestaat straks alleen maar uit beschermd hout!

Jasper.
15 oktober 2012, 09:04
Wat hebben ze er aan om bestaande gitaren in beslag te nemen? Redden ze daar een boom mee? nee, complete onzin dus.

Kijk dat ze nu bepaalde gitaar fabrieken daarover informeren en waarschuwen vind ik terecht.. Maar om nu de eigenaren van winkels en de eigenaren van gitaren te gaan aanpakken is volkomen belachelijk.

Edit: laat maar, wat te haastig gelezen. Moet nog even nadenken of ik nu nog achter mijn stelling sta.

Harm
16 oktober 2012, 16:58
Floweramps komen hier uit de omgeving en ik ken de mensen (rob wielens dus) wel. Het zijn heel handzame versterkertjes, maar zijn wel duur voor wat je er voor krijgt. Het zijn aardige amps maar missen wat headroom. De meneer vertelde mij ooit heel tactisch tijdens een optreden ergens dat de amp 1000 nog wat exclusief btw zou moeten gaan kosten. Dus...

Voor de flower amp moet je gewoon eens kijken op de site, http://www.flower-amps.nl/flower-amps.html
Het is een kleine 18 watt amp, schakelbaar naar 9 watt. Ik heb een prototype ervan en het is een klein, helder monster die goed reageert op pedalen, instant oude rock! Inderdaad weinig headroom voor volle clean, kan ook niet anders zoals hij gebouwd is...
En... op de meeste podia heb je genoeg aan 18 watt bijna voluit, want oei, het gaat hard!! Hahaha!!!

De prijs ligt volgens mij rond de 995 inclusief btw....

Zelf ben ik niet gelieerd aan Floweramps maar ik heb jaren met Rob in een band gespeeld.... en deze amp vaak in actie mogen horen... Raymond Nijenhuis heeft er ook eentje, meer specifiek gebouwd naar zijn wensen (ook dat kan heel goed bij Herbert!!).

De auteur van het artikel ken ik ook, dat is een bandlid bij mij in de band... Hopelijk worrdt het hier in Nederland niet zo erg als in Duitsland... pffff....

Buzzel
16 oktober 2012, 17:03
Voor de flower amp moet je gewoon eens kijken op de site, http://www.flower-amps.nl/flower-amps.html
Het is een kleine 18 watt amp, schakelbaar naar 9 watt. Ik heb een prototype ervan en het is een klein, helder monster die goed reageert op pedalen, instant oude rock! Inderdaad weinig headroom voor volle clean, kan ook niet anders zoals hij gebouwd is...
En... op de meeste podia heb je genoeg aan 18 watt bijna voluit, want oei, het gaat hard!! Hahaha!!!

De prijs ligt volgens mij rond de 995 inclusief btw....

Zelf ben ik niet gelieerd aan Floweramps maar ik heb jaren met Rob in een band gespeeld.... en deze amp vaak in actie mogen horen... Raymond Nijenhuis heeft er ook eentje, meer specifiek gebouwd naar zijn wensen (ook dat kan heel goed bij Herbert!!).

De auteur van het artikel ken ik ook, dat is een bandlid bij mij in de band... Hopelijk worrdt het hier in Nederland niet zo erg als in Duitsland... pffff....

i know i know, maar ga er maar niet verder op in ;) raken we wel heel erg off topic.

spirit
19 oktober 2012, 17:48
Maar ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt, ik ga het wel zien:sssh:.

Jullie raden nooit wat er vandaag met de post is gekomen... Verzonden op 4-10, vanuit de USA :soinnocent:

Een mooi Rio Palissander ( Dalbergia nigra) toetsje, 2x de grens gepasseerd, en gewoon door de controle gekomen. Nou ja, controle:seriousf:
Hals en los fretboard zijn beide van 1963, maar dat staat niet op de losse toets. Pakket is geopend geweest, maar alles is keurig geleverd.

soundbound
19 oktober 2012, 21:23
is zeker niet via Duitsland gekomen :)