PDA

View Full Version : slagritme



flowerchild
12 oktober 2012, 17:54
Ik heb veel moeite met de slagritmes, ik weet niet bij welk liedje ik welk slagritme moet spelen, waardoor ik het erg lastig vind. Want bij de nummers staan de akkoorden er boven, maar hoe vaak moet ik het akkoord nou aanslaan? want als ik 4x doe, klopt het niet altijd meer!

Rizz
12 oktober 2012, 18:25
Speel je dan niet met het nummer mee? Of luister er eerst even goed naar.. Dat is in den beginnen toch wel erg makkelijk en nuttig om je slagtechniek te ontwikkelen.. Ik heb het niet anders gedaan..

flowerchild
12 oktober 2012, 18:32
De nummers gaan voor mij nog te snel om mee te kunnen spelen en ik kan ook nog geen akkoorden herkennen. Ik ben ook nog steeds opzoek naar een liedje wat makkelijk is, maar wel gewoon met akkoorden.

Rizz
12 oktober 2012, 18:37
Welke akkoorden ken je al?

Ernest01
12 oktober 2012, 18:41
Je kunt `BestPractice` eens proberen.
Kan je liedje langzamer mee af laten spelen. Ook kan je bepaalde passages in een loop zetten.
Zijn misschien wel andere programma´s die hetzelfde doen....

http://bestpractice.sourceforge.net/

Rizz
12 oktober 2012, 18:46
Je kunt `BestPractice` eens proberen.
Kan je liedje langzamer mee af laten spelen. Ook kan je bepaalde passages in een loop zetten.
Zijn misschien wel andere programma´s die hetzelfde doen....

http://bestpractice.sourceforge.net/

Ah, oude tijden komen ineens boven met de a-b repeat van m'n cd-speler.. :D

Wish you were here van Pink floyd:

Na het solootje:

G C D Amineur (zang begint bij de C
G D C Amineur
Bovenstaande x2
riffje
bovenstaande nog 1 x

Supermakkelijk en de overgangen zijn goed te horen.

Als je er klaar voor bent, kan je intro stukje zonder solo ook nog leren, is echt niet zo moeilijk.. Het was ook mijn eerste nummer..

Even zoeken naar tab Wish you were here en gelijk de bovenste bij google pakken, dat is een goede

Yngwie79
12 oktober 2012, 18:52
Ik weet nog dat ik net begon met spelen en me afvroeg hoe mensen weten welk ritme aan te slaan. Goed nieuws dus: je kunt het (vrij snel) leren!

Probeer te horen waar de accenten van de zang liggen, en sla daar op aan. Daarmee kom je vaak wel een eind.

flowerchild
12 oktober 2012, 19:26
Welke akkoorden ken je al?

A, Am, E, Em, G, B, C, D beetje al die standaard akkoorden

flowerchild
12 oktober 2012, 19:34
Ah, oude tijden komen ineens boven met de a-b repeat van m'n cd-speler.. :D

Wish you were here van Pink floyd:

Na het solootje:

G C D Amineur (zang begint bij de C
G D C Amineur
Bovenstaande x2
riffje
bovenstaande nog 1 x

Supermakkelijk en de overgangen zijn goed te horen.

Als je er klaar voor bent, kan je intro stukje zonder solo ook nog leren, is echt niet zo moeilijk.. Het was ook mijn eerste nummer..

Even zoeken naar tab Wish you were here en gelijk de bovenste bij google pakken, dat is een goede

En wat is nou dan het slagritme van het nummer?

Rizz
12 oktober 2012, 19:41
Het opent met: G-> omlaag, omlaag, omhoog, omlaag(alleen lage E), omlaag, omlaag omhoog, omlaag.. De rest wijst zich vanzelf, is ongeveer hetzelfde.. Het nummer even goed luisteren, je kan het vrij goed horen en het is niet zo snel..

Als je niet te ver weg woont, wil ik je kostenloos wel wat tips geven om je op weg te helpen.. Via PB ajb

Ernest01
12 oktober 2012, 19:52
Kijk anders hier eens naar...

http://www.youtube.com/watch?v=loKXpMlSO_o

-=JEROEN=-
13 oktober 2012, 00:34
stap 1: leren tellen (wel handig als iemand je dit voor kan doen)
stap 2: oefenen oefenen oefenen en nog eens oefenen

vb:

1 e 2 e 3 e 4 e
n n n n

n = je slaat aan van dikke naar dunne snaar (neer) met middelste 2 vingers (of plectrum)

1 e 2 e 3 e 4 e
n v n n v n

v = je slaat aan van dunne naar dikke snaar (op) met duim (of plectrum)

speel dit in een traag en constant tempo


dit bouw je langzaam uit met allerlei varianten
(als je snapt wat ik zojuist gepost heb en 't onder de knie heb, zal ik meer slagritmes posten)

je mag me ook effe bellen als je er niet uit komt

Harald
13 oktober 2012, 09:47
Je kunt `BestPractice` eens proberen.
Kan je liedje langzamer mee af laten spelen. Ook kan je bepaalde passages in een loop zetten.
Zijn misschien wel andere programma´s die hetzelfde doen....

http://bestpractice.sourceforge.net/

Thanks! 's handig! Scheelt een hoop gekloot in Audacity :)

Harald
13 oktober 2012, 09:54
Kleine aanvulling op verhaal van Jeroen

De downstrokes op de tel en upstrokes tussen de tel (of als je zestienden gaat slaan D op de tel en achtsten, U daartussenin) in het begin even heel erg goed op letten!

Veel slagjes lukken wel als je het anders doet, maar als je dit als second nature traint helpt het straks bij het snel op gehoor meespelen van slagpartijen. De groove goed vasthouden is op die manier ook makkelijker.

Bouw je dit niet als automatisme in dan wordt het straks veel lastiger om te bedenken wat U en wat als D wordt aangeslagen. Dat moet je dan per slag bekijken. Bij het gros van de partijen is de onderliggende DUDU afwisseling gewoon standaard. Daar kun je meestal wel van uit gaan.

Heb je dit er goed in zitten, weet je hoe je moet dempen, en lukt het om alleen de snaren te raken die je wilt aanslaan zul je het gros van de slagjes gelijk mee kunnen spelen zonder ze nog uit te moeten zoeken.

Rizz
13 oktober 2012, 10:07
Kijk, dat is nuttig van jullie allebei, ik kan dat niet zo uitleggen, kan het alleen laten zien en dat werkt ook, maar een beetje theorie erachter is ook wel fijn.. Ik heb het door de jaren heen mezelf eigen gemaakt, maar hoe? Veel luisteren en zo getrouw proberen na te spelen.. Bij veel nummers is de gitaar vrij goed te horen en hoe meer je oefent door te luisteren, hoe makkelijker het over tijd wordt. Misschien omdat ik in het begin nog geen internet had en je het zo wel moest doen..

@ Ernest01: idd handig programmaatje, hij staat er bij mij ook op! :ok:

flowerchild
13 oktober 2012, 16:10
Heel erg bedankt allemaal, ik ben erg op weg!

denis.hermans
15 oktober 2012, 15:02
Check anders de site justinguitar.com eens.

Deze heeft heel veel gratis lessen voor beginners.

edje kadetje
15 oktober 2012, 15:17
Check anders de site justinguitar.com eens.

Deze heeft heel veel gratis lessen voor beginners.

Ho. Volgens mij is justinguitar.com niet gratis. Hij heeft prachtige lessen - ik heb bijvoorbeeld sultans of swing van hem geleerd - maar gratis zijn ze niet. Hij vraagt een bijdrage. Je mag zelf bepalen hoeveel dat is. Hij laat het aan de eerlijkheid van eenieder over die bijdrage te betalen. Misschien dat dat voor sommigen betekent 'gratis'. Ik vind dat onjuist.

-=JEROEN=-
19 oktober 2012, 19:13
Ik ga ook maar eens wat video lessen maken. Effe een goeie webcam kopen want dat fuk ding wat ik nu heb is zo traag als de nete.

elena75
7 november 2012, 23:43
Als je niet te ver weg woont, wil ik je kostenloos wel wat tips geven om je op weg te helpen..


toch altijd jammer dat behulpzame mensen ver weg wonen :seriousf:

Duhsjaak
8 november 2012, 09:47
toch altijd jammer dat behulpzame mensen ver weg wonen :seriousf:

Hi E
Nee, hoor, dat valt erg mee. Op de sub 'elektrische gitaren' zie je een sticky (een aan de bovenkant van de bladzij geplakte topic) met mensen die beginners best willen leren nieuwe snaren op te zetten. Plus een landkaartje om te zien wie er het dichtste bij woont.

Effe een beetje aardig vragen via PM en voor je weet zit je met je gitaartje of bas achter een stomende bak thee. Kun je gelijk je andere vragen kwijt.

Bovendien is afstand niet zo vreselijk belangrijk: Ik heb al eens sessies gedaan via Skype. Technisch misschien niet ideaal, maar qua tijd en kosten prima te doen.

Verder loont het om de aanbiedingen van rare bedrijven (branchevreemde clubs: Kruitvat, HEMA, Blokker) in de gaten te houden. Regelmatig zijn er dagen dat je voor €12,50 met de trein heel NL door kunt crossen.

Kortom: Creativiteit is niet alleen op je snaartjes van belang!

En bovendien nodig ik je uit om toch vooral nieuwsgierig te zijn. Ernest01 claimt dat ie wat van mij heeft geleerd. In dit draadje staat een opmerking van hem over een site die ik niet kende. Dus ik ben daar heel blij mee. Ik heb nu ook weer van hem gereerd. Dank je wel Ernest!
Vriendelijke groet, Gus

elena75
8 november 2012, 18:41
Hi E
Nee, hoor, dat valt erg mee. Op de sub 'elektrische gitaren' zie je een sticky (een aan de bovenkant van de bladzij geplakte topic) met mensen die beginners best willen leren nieuwe snaren op te zetten. Plus een landkaartje om te zien wie er het dichtste bij woont.

Effe een beetje aardig vragen via PM en voor je weet zit je met je gitaartje of bas achter een stomende bak thee. Kun je gelijk je andere vragen kwijt.

Bovendien is afstand niet zo vreselijk belangrijk: Ik heb al eens sessies gedaan via Skype. Technisch misschien niet ideaal, maar qua tijd en kosten prima te doen.

Verder loont het om de aanbiedingen van rare bedrijven (branchevreemde clubs: Kruitvat, HEMA, Blokker) in de gaten te houden. Regelmatig zijn er dagen dat je voor €12,50 met de trein heel NL door kunt crossen.

Kortom: Creativiteit is niet alleen op je snaartjes van belang!

En bovendien nodig ik je uit om toch vooral nieuwsgierig te zijn. Ernest01 claimt dat ie wat van mij heeft geleerd. In dit draadje staat een opmerking van hem over een site die ik niet kende. Dus ik ben daar heel blij mee. Ik heb nu ook weer van hem gereerd. Dank je wel Ernest!
Vriendelijke groet, Gus

ben ik eigenlijk helemaal mee eens tja ben liever lui dan moe hè haha maar als je iets wil bereiken dan is dat idd een hele goeie tip en hete thee met goed gitaarspel ik zou er zo voor gaan :)

het enige is dat ik gelukkig weet hoe nieuwe snaren erop te zetten of misschien bedoelde je dit niet letterlijk :)_

het grappige is trouwens dat ik nog eens 2 buurvrouwen heb die ook gitaar leren spelen dus kunnen we altijd bij elkaar terecht of misschien een leuk bandje oprichten :-)

Duhsjaak
11 november 2012, 10:18
ben ik eigenlijk helemaal mee eens tja ben liever lui dan moe hè haha maar als je iets wil bereiken dan is dat idd een hele goeie tip en hete thee met goed gitaarspel ik zou er zo voor gaan :)

het enige is dat ik gelukkig weet hoe nieuwe snaren erop te zetten of misschien bedoelde je dit niet letterlijk :)_

het grappige is trouwens dat ik nog eens 2 buurvrouwen heb die ook gitaar leren spelen dus kunnen we altijd bij elkaar terecht of misschien een leuk bandje oprichten :-)

Hi E
Altijd doen!
Maar het zou onlogisch zijn om je in deze tijd door afstanden tegen te laten houden. Via (bijvoorbeeld) WeTransfer, kun je bestanden tot 2Gb aan elkaar doorseinen, ook als je 100 km uit elkaar woont.

Maar het allerbelangrijkste: Make the most of it. Zorg dat je er veel plezier aan beleeft, want alleen dingen die je met plezier doet, worden een succes.

Wil niet zeggen dat alles maar leuk moet zijn, maar wel dat je met plezier je gitaar oppakt.

Vriendelijke groet, Gus

elena75
13 november 2012, 22:59
hey Duhsjaak

het spelen gaat zeker met plezier alleen ben nog niet zo lang bezig en soms een beetje ongeduldig ;) maar volgens mij heeft iedereen dat wel

en dat WeTransfer zal ik zeker onthouden mocht ik nodig hebben

en youtube is ook een grote vriend en over dit topic het slagrite samen met veel tips hier meegegeven gaat het steeds een stukje beter :)

:cooler: