PDA

View Full Version : Head-Preamp "uitrouten"?



nangko
12 oktober 2012, 13:48
Hoi,

Heeft iemand wel eens de preamp uit z'n versterker geroute?
Normaal zit die natuurlijk altijd in je signaal, maar als je een fx-loop hebt en een router, kun je hem er uit routen.

Zie dit plaatje: http://www.lehle.com/products/pics/DLoop_150_Use3.jpg

Zo kun je er dus voor zorgen, dat je gitaar signaal (waarschijnlijk met andere preamp effecten) rechtstreeks je eind versterker ingaat via de fx-return.

Kun je op deze manier dan dus je versterker een heel ander karakter geven?
Ik heb bijvoorbeeld een Soldano Hotrod Plus, met een super vette preamp/drive (meer gebruik ik niet voor de ene band), maar deze heeft wel een specifiek karakter, dat ik eigenlijk voor een andere band niet zoek.

Dus kan ik door mijn preamp te omzeilen en een goed drive pedaal (met een heel andere sound) voor de eindversterker ook een heel andere sound creeren??

Ben benieuwd of iemand dit heeft geprobeerd, of dat iemand er iets nuttigs over kan zeggen.

Gearjunkie
12 oktober 2012, 21:29
Hoi,

Heeft iemand wel eens de preamp uit z'n versterker geroute?
Normaal zit die natuurlijk altijd in je signaal, maar als je een fx-loop hebt en een router, kun je hem er uit routen.

Zie dit plaatje: http://www.lehle.com/products/pics/DLoop_150_Use3.jpg

Zo kun je er dus voor zorgen, dat je gitaar signaal (waarschijnlijk met andere preamp effecten) rechtstreeks je eind versterker ingaat via de fx-return.

Kun je op deze manier dan dus je versterker een heel ander karakter geven?
Ik heb bijvoorbeeld een Soldano Hotrod Plus, met een super vette preamp/drive (meer gebruik ik niet voor de ene band), maar deze heeft wel een specifiek karakter, dat ik eigenlijk voor een andere band niet zoek.

Dus kan ik door mijn preamp te omzeilen en een goed drive pedaal (met een heel andere sound) voor de eindversterker ook een heel andere sound creeren??

Ben benieuwd of iemand dit heeft geprobeerd, of dat iemand er iets nuttigs over kan zeggen.


De router zit bij mij in de meterkast voor mijn internet. De preamp kan je links laten liggen als je een amp hebt met een effects loop. Je moet dan een andere preamp in de return van de loop prikken. Niet een drive pedaal. Je plaatje laat trouwens eens looper zien, ik zie het verband even niet met je vraag.

Einzeln
12 oktober 2012, 22:29
In feite is router een mooiere naam voor iets wat we looppedal noemen. Looper is weer wat anders.
Maareh volgens de handleiding klopt het verhaal van nangko. Dus een andere preamp zou moeten lukken toch?

tidalwave_sideburns
12 oktober 2012, 23:18
Ja, dit kan zeker. Ik heb een tijdje een H&K TUbeman op deze manier aangesloten op de eindtrap van mijn Ampeg Reverberocket top, werkt prima. Dit kan je natuurlijk ook met een fx send doen van een willekeurige top. Slave noemen ze dat dan geloof ik.

peter_heijnen
13 oktober 2012, 10:27
Dus kan ik door mijn preamp te omzeilen en een goed drive pedaal (met een heel andere sound) voor de eindversterker ook een heel andere sound creeren?
Ja dat kan idd.

Je moet een versterker simpel proberen te zien: iedere gitaaramp bestaat uit pre en poweramp. De fx loop op een amp is in feite niets anders dan de output van je pre (=send) en de input van je poweramp (=return).

Een drive pedaal met omzeiling van je preamp rechtstreekd naar de poweramp kan technisch gezien zeker, maar doorgaans klinken drive pedalen mooi VOOR de preamp. ;)

Ipv een los drive pedaal, kun je wellicht beter een tweede preamp voor je poweramp switchen. Je zou bijv een mooie clean kunnen toevoegen naast je soldano drive: http://www.reussenzehn.de/de/musiker/gitarren-booster/blackface.php.

Of neem bijv een amt ss30, daarmee voeg je meteen drie kanalen toe: http://www.thomann.de/nl/amt_ss30.htm

Kan allemaal prima!

nangko
13 oktober 2012, 15:44
Thanks voor de info!
Ik ging er eerder standaard vanuit, dat alles altijd door mijn preamp moet gaan.
Maar met die Lehle kan ik dus mijn "vaste" preamp in loop 1 zetten die ik aan en uit kan switchen en een andere preamp in de 2e loop aan/uit switchen.
Het lastige hier is dan dat het signaal van loop 1 als instrument-level ge-send wordt en als line-level ge-returned wordt.
Maar blijkbaar kan de Lehle hier mee omgaan.

Einzeln
13 oktober 2012, 19:51
Hoe zit het met ploppen.

nangko
14 oktober 2012, 16:11
geen idee hoe het zit met ploppen.
Die Lehle kost 200E en het bedrijf maakt alleen dat soort producten, dus ik neem aan dat het wel goed zal zitten.