PDA

View Full Version : Tele ok om lager te stemmen?



Ronaldo
12 oktober 2012, 13:37
Hallo iedereen.

2 snelle vraagjes over deze gitaar :

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/fender-telecaster-1992-134106103.html?list_cat=elektrische-gitaar

Is het wat en is de prijs ok?
Wordt een tele wel eens lager gestemd? Of zijn die single coils daar niet echt geschikt voor?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,

nangko
12 oktober 2012, 14:11
De elementen hebben niet zo heel veel te maken met hoe laag je gestemd staat, gaat er meer om wat voor geluid je wil (in welke stemming dan ook). Misschien is die combi wel juist wat jij lekker vind klinken.
Volgens mij gebruikt men het meeste high output elementen in lage (metal) muziek, maar die zijn ook prima te krijgen in single coil formaat (hotrail achtig iets).

Die mexicaanse tele zijn volgens mij prima gitaren, zeker voor dat geld.

Verder, misschien als je echt extreem laag gaat stemmen, je naar een baritone gitaar moet kijken, die zijn daar voor gemaakt, maar die zijn ook wat groter, en vind ik zelf lastiger te spelen met mijn niet zulke lange fingers ;)

Iemand anders nog goede tips?

Ronaldo
12 oktober 2012, 15:04
De elementen hebben niet zo heel veel te maken met hoe laag je gestemd staat, gaat er meer om wat voor geluid je wil (in welke stemming dan ook). Misschien is die combi wel juist wat jij lekker vind klinken.
Volgens mij gebruikt men het meeste high output elementen in lage (metal) muziek, maar die zijn ook prima te krijgen in single coil formaat (hotrail achtig iets).

Die mexicaanse tele zijn volgens mij prima gitaren, zeker voor dat geld.

Verder, misschien als je echt extreem laag gaat stemmen, je naar een baritone gitaar moet kijken, die zijn daar voor gemaakt, maar die zijn ook wat groter, en vind ik zelf lastiger te spelen met mijn niet zulke lange fingers ;)

Iemand anders nog goede tips?

Nee ik ben ook geen baritone fan. Om te beginnen zal het trouwens gewoon drop D worden.
Een pickup switch is idd een mogelijkheid. Ik vind trouwens dat mijn Yamaha op de nek pickup (singlecoil) een fijn stonerrock geluid produceert met de juiste versterking. Wie weet wat komt er uit die telecaster.

nickofzo
12 oktober 2012, 15:44
Drop d kan zelfs met een tennisracket.

Ronaldo
12 oktober 2012, 16:03
Nu zie ik dat een nieuwe Standard Telecaster niet zo heel veel meer kost dan de 2dehandse. (455 bij Thomann bijvoorbeeld)

Zijn de nieuwe tele’s veel minder van kwaliteit dan die van hierboven?

Kim Wilson
12 oktober 2012, 16:17
Ik vind de Mex Standards niet zo bijzonder. Ik zou ook zeker even kijken bij de Classic en Classic Player series, die bieden meer waar voor hun geld.

Luke-wannabe
12 oktober 2012, 16:29
Die Mexen zijn prima hoor! Ik ken 2 gasten met een Mex Tele en dat zijn allebei prima gitaren! En Drop D op een Tele? Vraag dat maar aan Tom Morello!


http://youtu.be/lqXS2778fnM

Ronaldo
12 oktober 2012, 17:30
Die Mexen zijn prima hoor! Ik ken 2 gasten met een Mex Tele en dat zijn allebei prima gitaren! En Drop D op een Tele? Vraag dat maar aan Tom Morello!


http://youtu.be/lqXS2778fnM

Nu krijg ik dus verschrikkelijk GAS voor tele's! Ben best een Morello fan.

Classic players zie ik ook best zitten. Zijn ietsje duurder denk ik?

Maar algemene vraag : zijn de 2dehands van begin jaren '90 beter dan de nieuwe?

Noob edit : zijn mex tele's een bepaald type? Want die classic players zijn ook MIM?

orangerocker
12 oktober 2012, 17:51
+1 voor een classic player. Ik heb zelf een strat uit de classic player 70s serie en die is echt een stuk beter dan de gewone standaard die ik ermee vergeleken heb. Een classic player tele heb ik nooit bespeeld maar ik denk dat het verschil in kwaliteit en klank hetzelfde is, de extra centen zeker waard dus:ok:

edit: als het gaat over een mexicaanse tele dan gaat het vaak over de mexicaanse Standard, de classic series zijn ook gemaakt in mexico maar met betere hardware etc.

Luke-wannabe
12 oktober 2012, 18:54
Nu krijg ik dus verschrikkelijk GAS voor tele's! Ben best een Morello fan.

Classic players zie ik ook best zitten. Zijn ietsje duurder denk ik?

Maar algemene vraag : zijn de 2dehands van begin jaren '90 beter dan de nieuwe?

Noob edit : zijn mex tele's een bepaald type? Want die classic players zijn ook MIM?
Nee ik bedoelde eigenlijk Mexico standard inderdaad :) Ik heb zelf ook een Mex. Road Worn om precies te zijn. Ik heb inmiddels een stuk of 5 elektrische gitaren, maar dit is de gene waar ik altijd op terug kom hoor. Geweldig ding.

Johannes
13 oktober 2012, 17:18
Ik heb een Blacktop (humbuckers) tele in B gestemd (als een 7string zonder hoge E) Dat gaat prima en klinkt strak :)

Rock Bottom
13 oktober 2012, 23:54
De tele waar het hier om gaat is wel een toploader en geen string through.
Vind ik wel schelen in tone en sustain.

Luke-wannabe
14 oktober 2012, 01:06
Maar zal vast alsnog príma gaan in drop D :)

Gretsch 5120
14 oktober 2012, 10:52
Welliswaar geen singlecoils tele, maar mijn '72 deluxe partsocaster (strathals met rosewood-fingerboard) staat in dropped B (dus 3 stappen omlaag en dan de laagste snaar nog eens 2 stappen). Ik speel met een setje EB Not even slinky (0.12 - 0.56).