PDA

View Full Version : is het 't waard om een pedaal aan te schaffen?



Yorick27
12 oktober 2012, 12:08
hallo mensen,
ik speel nu al 4 jaar gitaar maar heb nog geen pedaal, ik vraag me telkens af of het geen verspilling van geld word...? kan iemand mij een beetje advies geven?
alvast bedankt.

groetjes, Yorick

D3nnis
12 oktober 2012, 12:16
Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden denk ik!

Als je 4 jaar speelt, en geen pedalen hebt, dan is dat niet een probleem of zo!
Als jouw geluid je zonder effecten bevalt, mooi zo laten, dan heeft het geen zin om effecten te kopen, alleen om ze te hebben.

Wat je je kunt afvragen is of je anders wilt klinken, of iets mist in je geluid, en zo ja, wat mis je dan?
Oftewel: als je al een effectpedaal zou willen, over wat voor effect (of effecten) gaat het dan?

Welke gitaargeluiden vind je mooi, wat voor muziek speel je, enz...

Harry
12 oktober 2012, 12:26
precies, een pedaal aanschaffen is geen verplichting, dat doe je omdat je het nodig vindt. Als je zonder kunt is het geldverspilling om er een te kopen.

Einzeln
12 oktober 2012, 12:45
Ik weet niet helemaal hoe ik je vraag moet opvatten. Vraag je naar de zin van pedalen. Of naar de zin van pedalen kopen. De zin van pedalen bezitten. Wat pedalen doen voor je zelfbeeld.

Natuurlijk wordt dit een geldverspillende hobby. Want na 1 pedaal stopt het niet. Ik schat dat dat iedereen hier tientallen pedalen in bezit heeft, of heeft gehad.

Maar misschien kun je wat specifieker zijn. Waar ben je precies bang voor? Een tip: bekijk eens de website van www.proguitarshop.com. Ze hebben de pedalen daar helder verdeeld in categorien en flink wat video's die het resultaat van pedaalgebruik goed demonstreren.

lindstrom
12 oktober 2012, 13:06
Ik heb jaren zonder pedalen gespeeld en altijd gedacht dat die dingen onnodig waren.
Maar sinds ik wat pedalen ben gaan proberen ben ik er achter gekomen dat het gebruik van een klein beetje effect een grote aanvulling kan zijn op je spel en al helemaal wanneer je in een bandje speelt.

Ik kan me geen leven meer bedenken zonder op zijn minst een klein beetje chorus, delay te hebben en sowieso een goede drive en boost.

Martijn-w
12 oktober 2012, 13:10
Welke muziek vind je tof om te spelen?

Probeer eens te luisteren en na te gaan of de betreffende gitarist effecten gebruikt. Wil je dit zelfde geluid?
Wil je misschien zelf hele nieuwe geluiden creëren?

Met alleen je gitaar en versterker ben je natuurlijk veel beperkter in je geluid. Maar dit kan voor jezelf voldoende zijn.

zoon van Piet
12 oktober 2012, 13:48
Na 120 pedalen wil ik eigenlijk maar een ding: MEER PEDALEN!

Dus denk goed na voor je er aan begint! ;)

Einzeln
12 oktober 2012, 14:25
En wees voorbereidt dat je je ooit moet verantwoorden. Zie sig van zoon van Piet. Ook mijn vriendin kan vernietigende vragen stellen als ik mijn enthousiasme over een fuzz die ik graag zou hebben aan haar toon. "Wat kan die wat die anderen pedalen dan niet kunnen?"

ErikM
12 oktober 2012, 16:17
Mijn favoriete opmerking: "je hebt toch al een blauwe?"
Waarschijnlijke beste antwoord daarop: "jij hebt toch minstens drie paar schoenen"
Vervolg is dan (gok ik): "dat is heel wat anders"

Ik ben dan ook op een slordige 20 pedalen blijven steken...

Kingfisher
12 oktober 2012, 16:32
Het is niet omdat je al 4 jaar zonder pedalen speelt, dat je er geen nodig hebt: een pedaal kan je ideeen geven om nieuwe dingen uit te proberen. Eigenlijk zou er ergens een bibliotheek voor pedalen moeten zijn.

jarick96gitaar
12 oktober 2012, 16:33
Ik zelf vind het handig als je een clean stuk speelt en je moet in 1x een distortion geluid hebben,
dat je een distortion pedaal hebt.
Want snel op het knopje van je 20x drukken kan soms erg lastig zijn ;)

Dirk_Hendrik
12 oktober 2012, 17:07
Misschien moeten Jorick en Jarick gewoon even lekker op scholengemeenschap Oude Hoven gaan zitten keuvelen.

peter_heijnen
12 oktober 2012, 17:08
Eigenlijk zou er ergens een bibliotheek voor pedalen moeten zijn.
Die is er: http://www.thomann.de/nl/zoom_multi_stomp_ms_50g.htm

Deze zoom is helaas net pas uit en dat is jammer, want dan zal ie niet snel tweedehands opduiken. Tweedehands is GOED, zeker als je bang bent teveel uit te geven!

Buzzel
12 oktober 2012, 17:47
En om op de vraag of het geldverspilling is terug te komen. Koop die dingen lekker 2de hands. Kan je ze bijna altijd wel voor de zelfde prijs (of meer :)) weer verkopen!

tidalwave_sideburns
12 oktober 2012, 19:13
Pedalen zijn absoluut niet noodzakelijk voor een goed of zelfs beter geluid. Het hangt ervan af wat je mist in je sound of af en toe zou willen gebruiken. Een overdrive/distortion pedaal voor een extra smaakje, chorus/flanger/phasers voor wat spacey effecten, noem maar op.

Als je volledig onbekend bent met effecten voor gitaar, koop dan een 2e hands multifx, of een usb gitaar interface icm modelling software om een beetje wegwijs te raken met dit soort dingen. Kost je de kop niet, en kun je net zo makkelijk weer kwijt.

Pepe
12 oktober 2012, 19:19
Dat ligt er aan, aan de ene kant niet, aan de andere kant weer wel.