PDA

View Full Version : Flamencooowwwww



VHsologitarist
16 juni 2003, 12:41
hallooow allemaal,
ik d8 laat ik n stukje flamenco op gehoor uitzoeken, ik weet niet precies van wie dit stuk is (volgens mij van paco pena) maja.... tis mn eerste stukje flamenco in mn gitaarcarriere hehe ;) in 1 uurtje uitgezocht.
ben benieuwd wat jullie drvan vinden opbouwende kritiek is altijd welkom!!

http://www24.brinkster.com/ferryguitar/

en dan natuurlijk klikken op flamenco (snorrie voor t ongemak dat het een zip file is die je wel eerst uit moet pakken).

groeten
ed

delphiro
16 juni 2003, 12:52
limit bandwith reached.. sukkelige providers ook .. wil ik eindelijk eens flamenco luisteren :-(

ohja.. 16,7 Mb / dag .. das ook wel ERRUG weinig

VHsologitarist
16 juni 2003, 12:58
ha delphiro,
ja ik weet t..... nondepi zeg....
weet je toevallig een betere provider waar ik gratis een account kan hebben die dan misschien het ook toelaat mp3's te uploaden.
bij voorbaat dank.

groetjes
ed

delphiro
16 juni 2003, 13:53
Sorry, ik zou het niet weten.. ik zit quasi comfortabel te ADSL'en bij zonnet met 20Mb webpaginaruimte maar die sukkels accepteren weer geen uploads > 3Mb en bovendien kost het goud geld (gelukkig betaald de baas 50% :) )

Je kunt natuurlijk je eigen servertje beginnen (beetje linux, beetje firewall en klaar is kees.... NOT :D )

The_Cure
16 juni 2003, 13:59
Ik weet neit of ze nog nieuwe members accepten maar:

www.lycos.nl is errug ok (soms wat traag maargoed) 50mb en je kan je mp3's er rechtstreeks posten!

delphiro
17 juni 2003, 09:28
nou ik kon 'm downloaden (hehe :) )

klinkt goed!

mijn opmerkingen;
de toon is nog te lief, flamenco is fel en af toe doe je dat maar het mag wat overtuigender.

verder hoor ik nergens een mooie rasguedos.. Hoe speel je de volle akkoorden nu? Enkel met de wijsvinger? Een goede rasguedos maakt de muziek meteen nog meer flamenco. Maar misschien zit er helemaal geen rasguedos in het stukje wat je hebt uitgezocht (knap gedaan trouwens want Paco Pena (en uberhaupt flamenco) is nog niet zo makkelijk uit te zoeken)

Het moeilijkste van flamenco vind ik trouwens de ritmes.. als je accenten 3, 6, 8, 10 en 12 moeten zijn zoals in een Soleares merk je hoe verwesterd je bent door altijd maar 4/4 of 3/4 te willen spelen. Hopelijk heb jij genoeg naar andere muziek geluisterd om er nog open voor te staan :D

VHsologitarist
17 juni 2003, 13:47
ha delphiro,

ja.... ik weet t (nu maakt t ook wel uit dat ik uit mijn klassieke gitaar niet het flamenco sound eruit kan halen zoals paco pena dat doet, tis immers een klassieke gitaar). En was het maar waar dat ik de rasguedos kon.... Dit was voor mij de eerste keer dat ik "iets van flamenco" speel..... :( helaas nog te hoog gegrepen.... Ik zou de rasguados wel willen leren... lijkt me moeilijk.... en idd. ritmisch zijn ze zoooow f*cking goed...
maja...... over dat van die volle accoorden:
hehe -----> dat is de nep rasguados a la me!! ik probeer t wel te doen (rechterhand eerst pink, dan ring enz. aan te slaan, maar de sound krijg ik ni.... helaas..... ) ik hoop dat ik dat ooit van iemand geleerd krijg.
Nu liggen mijn ambities meer op het klassieke gebied dan op t flamenco maar wil natuurlijk mijn kennis zo breed mogelijk uitbreiden (ben immers pas 4 jaar bezig met gitaarspelen).
groet
ed

delphiro
17 juni 2003, 18:55
wat ik van Eric VaarzonMorel geleerd heb;

Maak een 'ontspannen vuist'

Doe alsof je met elke vinger (pink -> ring -> middel -> wijs) een propje wegschiet (echt krachtig dus!) Je doet de vingers dus ook echt na elkaar en niet tegelijkertijd

En haal als laatste je wijsvinger ook weer terug (over de snaren) en neem dan meteen de rest van je vingers weer mee waardoor je weer in de uitgangspositie bent om het nog een keer te doen. Langzaam en gelijkmatig oefenen

Je kunt dit heel goed oefenen op een plooi van je broek of gewoon droog in de lucht (als niemand het maar ziet ;) )

Misschien helpt het

oh ja, klassiek en flamenco gaat niet echt samen. Je houding is anders, de techniek is anders en de stand van je speelhand is anders. Wil je 'goed' worden dan moet je kiezen maar het is natuulijk nooit weg om een aantal technieken te beheersen (vooral rasguedos en alzapua (spelling??) = zeg maar duim als plectrum) zijn erg nuttig)

The_Cure
17 juni 2003, 21:31
wat ik van Eric VaarzonMorel geleerd heb;



Ken jij hem? :o wow, ik heb hem zien spelen en hij is echtwel goed 8) 8) heerlijk snel op een spaans gitaartje 8)

FunkyFlamenco
17 juni 2003, 21:50
he verdorie ik kan het maar niet downloaden.

Eric Vaarzon Morel is idd super goed!!!!

delphiro
17 juni 2003, 21:53
hij geeft / gaf groepsles op het conservatorium van Amsterdam (voor wel en niet studenten!) waar ik lekker 1 jaartje van meegepikt heb :D

Hij is inderdaad erg goed en kan ook goed (en leuk) lesgeven. Volgens FunkyFlamenco schijnt hij het helaas niet meer te doen. Dan maar gewoon zijn concerten afstruinen met een verrekijker :o

funky, wil je 'm morgen op de Email? (ik heb 'm op m'n werk geneerlaad en beschikbar) zo ja stuur me maar een mailtje

FunkyFlamenco
17 juni 2003, 21:56
is goed! alleen hoe groot is het bestand? kleiner dan 5 mb dan lukt het wel :) inkie@gmx.net

telecastermaster
18 juni 2003, 11:04
Doe alsof je met elke vinger (pink -> ring -> middel -> wijs) een propje wegschiet (echt krachtig dus!) Je doet de vingers dus ook echt na elkaar en niet tegelijkertijd

Ik vind zelf de 3-vinger rasguedo wat strakker klinken dan de 4-vinger rasguedo. Dus ring->middel-> wijs



oh ja, klassiek en flamenco gaat niet echt samen.

Opmerkelijk dat je dit zegt omdat juist Vaarzon Morel zelf naast flamenco altijd klassiek is blijven spelen.
Dat de technieken incompatible zijn dat is natuurlijk wel duidelijk.

Overigens lukt het me voor de derde keer niet de file te beluisteren. (advies server: probeer het eens na middernacht :-?

telecastermaster
18 juni 2003, 11:15
hij geeft / gaf groepsles op het conservatorium van Amsterdam (voor wel en niet studenten!) waar ik lekker 1 jaartje van meegepikt heb :D

Ik zou dat ookj graag willen doen. Doet hij dat nog?? Ik ga het eens uitzoeken.
Wat speel je verder eigenlijk delphiro??

FunkyFlamenco
18 juni 2003, 11:39
hij geeft / gaf groepsles op het conservatorium van Amsterdam (voor wel en niet studenten!) waar ik lekker 1 jaartje van meegepikt heb :D

Ik zou dat ookj graag willen doen. Doet hij dat nog?? Ik ga het eens uitzoeken.
Wat speel je verder eigenlijk delphiro??

Hij doet het niet meer, alleen nog maar voor mensen die aan het conservatorium studeren.

delphiro
18 juni 2003, 12:04
Wat speel je verder eigenlijk delphiro??

99% klassiek (zie mijn (in aanbouw zijnde) website http://home.zonnet.nl/delphiro/repertoire.html voor het (nog onvolledige) repertoire)

1% electrisch (ik wil nog steeds dolgraag goed leren improviseren a la Scofield of Metheny)

Flamenco en klassiek gaan (volgens mij) niet goed samen omdat je je het beste op 1 techniek kunt concentreren. Grote gitaristen (als Barrueco, Assad broers of Pepe Romero) beheersen wel een aantal basisflamencotechnieken (het winnende scrabble woord :) ) maar kunnen echt niet zomaar een Soleares of Allegria spelen. Hetzelfde geldt voor een flamenco'er als Paco de Lucia of Vincente Amigo. Die spelen niet zomaar een klassiek stuk (ok.. Paco de Lucia is misschien een uitzondering met zijn prachtige uitvoering van 'Concierto Aranjuez' maar als je die CD luistert hoor je duidelijk meer een flamenco stijl dan een klassieke stijl en ik denk dat het wel raar klinkt als Paco de Lucia ineens een stuk van Bach speelt :-D )

VHsologitarist
18 juni 2003, 15:41
dankje voor de uitleg delphiro van de rasguados,
maar moet wel ff zeggen dak t ni helemaal met je eens bent dat het niet samen gaat.
Ik heb pèpe romero live gezien in de doelen in rotterdam, en hij speelde wel degelijk een stuk flamenco van zijn vader celedonio romero, echte flamenco dus.... geen enkele inspiratie uit het klassiek...
Maar tevens speelde hij ook de moeilijkste stukken klassiek. Dus ja..... dit is wat ik gezien heb... Afgezien van Barrueco die ik ongeveer 27 maart 2002 in amsterdam concertgebouw gezien heb, speelde alleen maar klassiek (waar mijn hart ligt).... Alletwee grote master classe.
groeten
ed

telecastermaster
18 juni 2003, 15:59
Ik zag enige tijd geleden een concert van John Fillmore in Amsterdam. Dat was ook erg goed. Ik vond net nog een aardige site met mp3tjes van 'm:

http://www.heeresguitars.nl/muziek/pagina_nl.html

telecastermaster
18 juni 2003, 16:08
@ VH: hier is nog een link voor je.

http://www.wholenote.com/lessons/lsubdir.asp?vb=0&i=20&n=Flamenco

delphiro
18 juni 2003, 16:54
ok, blijkbaar gaat het wel samen bij sommige mensen!

en gaaf dat je Pepe Romero live hebt gezien. Ik heb Manuel Barrueco, de Assad broers en Elliot Fisk ooit gezien. Vooral de Assad broers maakten heeeeel veel indruk. Wat zijn die gasten goed!

gave site trouwens TM!

VHsologitarist
18 juni 2003, 18:02
he delphiro,

in november komt pèpe romero weer,

en natuurlijk ga ik er weer heen!!
dus als je hem wilt zien, je kan nog altijd kaartjes kopen.
groeten
ed

en telecastmaster senks ;)

Bates15
18 juni 2003, 18:41
quote: The daily bandwidth limit for this member has been exceeded. Try again after midnight, EST.
Click here for more information. end quote......

Morgen weer en dag beste forum leden..... hehehe