PDA

View Full Version : nek afstellen



john.3001
16 juni 2003, 12:28
Okee, ik heb een beetje zitten kloten op m'n squiertje.
Ik was lekker bezig en opeens brak een snaar :nervous: (de hoge e, wel te verstaan).

Ik had nog een setje acoustische Martin-snaren liggen die ik toch niet van plan was te gebruiken, dus dacht ik: ik leg ff een martin-snaar (.010) op m'n electrische gitaar en koop morgen even nieuwe snaren.
Zoals verwacht begon m'n gitaar te ontstemmen. Ik denk, ik draai even aan die bout boven om dit tegen te gaan. Maar welke kant moet ik dan op draaien :???:

Het leek mij logisch dat wanneer je snaren naar beneden ontstemmen (ze klinken dus lager dan ze zouden moeten klinken), je nek naar boven (naar voren) wordt kromgetrokken. En dat je dan dus met de klok mee de bout moet draaien om je nek weer recht te krijgen.

Maar waarschijnlijk is het allemaal niet zo simpel.

Inmiddels liggen er al nieuwe snaren op m'n gitaar, maar ik wilde toch ff vragen hoe dat nu precies zit met die bout, zodat ik in de toekomst (wanneer ik bv. andere snaren ga gebruiken) zelf die nek kan bijstellen.

pimmetje
16 juni 2003, 12:41
Je hebt dus als ik 't goed begrijp een .009 snaar tijdelijk vervangen met een .010...
Hiervoor hoef je niet aan je hals te gaan kutten.

Je hebt naar ik aanneem een tremolo. Dit tremolo is door de extra trekkracht van die .010 snaar iets omhoog gekomen. Daardoor zijn alle andere snaren slapper gaan staan. Dit kost dan gewoon ff een paar 'rondes' stemmen totdat alles goed staat.

Je tremolo staat dan nog steeds wel iets meer omhoog, maar als 't alleen om één .010 ipv .009 snaar gaat, zal dat verschil wel meevallen... en 't is maar tijdelijk.

Voor als je WEL een keer aan je hals moet kloten: stang aandraaien (met de klok mee vanaf 't schroefpunt richting hals gezien) is hals rechter, stang losser draaien is holler. Dit kan overigens rustig bij bepaalde merken/types anders zijn... dus ff meten, proberen en weer meten is niet dom. En niet meteen als een wilde beginnen te draaien...

telecastermaster
16 juni 2003, 13:51
Moretel heeft goeie info op zijn website staan over het afstellen van een gitaar!
Thanks Moretel :wink: