PDA

View Full Version : Marshall JCM800 2203 ruilen, de ja, de nee...



Brum
11 oktober 2012, 09:04
Ik heb twijfel.... En veel twijfel ook. Ik heb momenteel een Framus Dragon, geweldige versterker! Drie kanalen, van Fender clean, tot Marshall-achtige scheur, tot iets wat qua scheur Marshall-achtig is, maar met de lompheid van een Rectifier. Midi te schakelen, super. Altijd blij mee geweest, echt niks mis mee en overlapt ook m'n muzikale voorkeur.

Maar... Ik ben recentelijk wederom tegen het geluid van Bill Kelliher van Mastodon aangelopen, z'n JCM800 2203 geluid en dat wil ik ook!:nervous: Nou ben ik eigenlijk nooit echt fan geweest van de JCM800. Heb er een aantal bespeeld in het verleden en ik vond het persoonlijk maar krasbakken. Alleen, in de band waar ik nu in speel, speelt de andere gitarist over een eerste versie Bogner Extacy, die met die kunststof grill op z'n mik. Geweldige versterker ook, maar met veel druk in het laag en niet heel helder. En daar zit het 'm, de Framus Dragon zit een beetje in hetzelfde vaarwater. Ook een versterker met erg veel druk in het laag en een heel masieve klank. Anders dan de Bogner, maar wel in hetzelfde vaarwater. Ik merk bij mezelf al dat ik steeds meer hoog in m'n geluid probeer te krijgen, vooral qua precense, maar de ware aard van het beestje draai je er simpelweg niet uit. Ik mis dan ook vaak dat snijdende en opene van een Marshall, wat mijns inziens altijd lekker werkt als de andere gitarist een wat lomper geluid heeft.

En nu weet ik het dus even niet meer. Ik dacht DE versterker te hebben gevonden in de Framus Dragon en eigenlijk wil ik 'm ook helemaal niet weg doen. Maar ik vind het qua geld en ruimte overbodig om twee heads thuis te hebben staan en dat ga ik dus ook zeker niet doen. Nou is het zo dat de JCM800 2203 een beetje dezelfde tweedehands waarde heeft als mijn versterker, dus wil ik gaan proberen een ruildeal met iemand te sluiten (staan er ook wel wat op Marktplaats die dat aangeven wel te willen). Groot dilemma dus en ik heb dan ook wat vraagjes, waar de kenners wellicht wat meer over kunnen zeggen. Ook omdat ik mij niet ga vastpinnen op perse een 2203, er zijn immers meerdere.

Wat ik met zekerheid ga missen aan de Dragon, is het cleane kanaal, want die is echt heel erg goed. JCM800 2203 en clean is dacht ik niet echt een goed huwelijk? Heel clean hoeft het ook niet, maar volle oversturing is een ander uiterste. Zou ik dan misschien niet moeten kijken naar een meer-kanaals JCM800, of kan de 2203 ook wel redelijk clean? Ik zou dan eventueel overwegen om weer meer uit pedalen te halen. Die 100 watt vind ik qua headroom wel belangrijk, dus heeft dat wel mijn voorkeur en ik ga sowieso niet voor de combo versie.

JCM800 kenners, spui uw kennis! Ik weet het voor nu echt niet wat te doen.

arjanb01
11 oktober 2012, 09:09
Trap gewoon die gast met die Bogner uit de band en dan is het probleem opgelost en ben je het goedkoopste uit -:)
Nee gekheid, ik zou die JCM 800 checken (misschien mogelijk met een repetitie laten meedraaien) als ik jou was en is het wat en vind je het te gek klinken in met name de bandsituatie, nemen die amp.
Niks is irritanter dan 2 gitaristen met hetzelfde lompe geluid, krijg je een brij en de geluidsman wordt ook niet blij dan !

Brum
11 oktober 2012, 09:22
Een repetitie laten meedraaien wordt denk ik lastig, want ik ga wel aansturen op een ruildeal, omdat ik het geld nu niet heb om een JCM800 tweedehands te kunnen aanschaffen. Of ik zou van iemand eentje mogen lenen, maar die kans acht ik klein...

Op zich hebben wij een vrij massief geluid. We zitten momenteel een beetje in de stonerrock/grunge hoek, met wat van die Thin Lizzy achtige lead dingetjes zo hier en daar. Een beetje lomp mag dus wel, maar ik vrees dat we elkaar nu in de weg zitten. Die Bogner is geweldig! Als de andere gitarist die weg doet, word ik boos en heul boos ook!:seriousf: Ik heb door mijn voorliefde voor progressief ook zo hier en daar wat van die 'vreemde' dingetjes, die momenteel wat wegvallen. Ik ben van nature meer slaggitarist, maar ben toch een beetje de leadgitarist geworden in de band en nu kom ik er achter dat dat niet altijd even goed werkt met een wat lomp, massief slaggeluid. Was ik altijd zo blij met m'n geluid, kan ik weer opnieuw beginnen.:(

Ik zat ook te denken aan een 2210 of zo, om z'n meerdere kanalen, maar als ik het internet er op nasla, dan zou die toch minder goed zijn dan de 2203.

arjanb01
11 oktober 2012, 09:56
Of een Bogner shiva, is wat minder lomp qua geluid en wat vloeiender qua leadtone. Misschien een mooi alternatief, staan er genoeg op MP.
Ander alternatief: Engl Screamer, heel veelzijdig beestje en mixt goed met de andere gitarist. Staar je niet blind op marshalls.

Succes !

dodeboboeror
11 oktober 2012, 10:02
Welk type speaker gebruik je in combinatie met je amp en heb je al eens andere speakers geprobeerd?

Brum
11 oktober 2012, 10:02
Engl Screamer ken ik. Heeft de andere gitarist van m'n vorige bandje gehad. Absoluut een goeie versterker, maar niet helemaal wat ik zoek. En Bogner... ja... wat moet ik zeggen... Ik ben wat blutjes.:crazyhappy: De Bogner zit er financieel niet in momenteel vrees ik.

Het financiële verhaal is ook een beetje waarom ik op een JCM800 uit kom, ik wil graag ruilen. Maar ik staar me zeer zeker niet blind op een JCM800. Als er andere alternatieven zijn, laat maar komen die suggesties! Alleen die ruildeal, da's wel vereiste nummer één momenteel...;)

Brum
11 oktober 2012, 10:06
Welk type speaker gebruik je in combinatie met je amp en heb je al eens andere speakers geprobeerd?

Ik gebruik momenteel een JCM800 lead 2x12 cabinet, met V30's. Die zijn al vrij helder van zichzelf heb ik het idee en het cabinet heeft van zichzelf al een vrij duidelijk, strak geluid. Beetje stijfjes, maar het werkt wel voor mij. Ik denk dat V30's voor onze stijl ook wel de beste match is en ik heb toch al niet de financiële ruimte momenteel om van speakers te wisselen.;)

Orpheo
11 oktober 2012, 10:21
Peavey 5150 moet je dan hebben. Snijdt als een malle door de mix. Meer gain en minder gruizig dan de jcm800. Wil mijn 5150 wel ruilen tegen je marshall hahaha

Brum
11 oktober 2012, 10:28
Ik ben niet zo'n Peavey fan...:hide: Anderzijds, ik was ook nooit een JCM800 fan, dus wie weet.:D Veel gain gebruik ik op zich ook nog niet eens eigenlijk. Minder in ieder geval dan onze andere gitarist, ook wel een beetje bewust.

Vooralsnog houd ik me wel een beetje aan een ruildeal met een JCM800, omdat ik daarin de grootste kans van slagen zie. Niet dat ik niet open sta voor alternatieven, let them come!

Ik ben ook gewoon heel nieuwsgierig naar de onderlinge verschillen in de JCM800 reeks, want daar ben ik niet echt in thuis.

arjanb01
11 oktober 2012, 10:28
Peavey 5150 vind ik vrij lomp, maar dat kan aan mijn oren liggen ! Vriend van me die in een metalband speelt heeft er echter alle plezier van. Maar qua door de mix snijden vind ik het niet de beste amps hoewel ze voor zompig slagwerk prima zijn !

marter544
11 oktober 2012, 10:29
Miss zeg ik nu wat vreemds... Een goed OD-pedaal voor je cleane kanaal? Powerstack (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140860-Impulsaankoop-Boss-Powerstack) schijnt aardig een marshall na te doen

Brum
11 oktober 2012, 10:37
Op zich is je suggestie niet zo vreemd. Ik gebruik nu ook vaak de combi Fulltone Fuldrive 2 en een ouwe Pro Co Rat, over m'n cleane kanaal, maar daar is een drie-kanaals versterker eigenlijk niet voor bedoeld en het karakter van de versterker blijf je wel horen, omdat ook dat cleane kanaal gewoon heel warm is. Da's wel een beetje des Framus Dragon, het is een beetje een Fender-achtig clean. Heel mooi geluid, echt waar, ik ben er verliefd op, maar het werkt niet in deze band merk ik...

Overigens wil ik nog wel een beetje 'chunka chunka' kunnen doen, dus alleen een overdrive pedaal is misschien net even te weinig.

De volgende stap is een andere band zoeken natuurlijk.:D

arjanb01
11 oktober 2012, 11:00
Andere optie, een tubescreamer, ts9 of een maxon od9 ? Maakt je geluid wat strakker

Brum
11 oktober 2012, 11:05
De Fulldrive 2 is eigenlijk een tubescreamer-achtige, met wat extra functies.;) Die gebruik ik ook al om de boel wat strakker te krijgen, maar ik mis dat transparante van veel Marshalls momenteel.

Marc Oblivian
11 oktober 2012, 11:25
Ik heb een 2203. Als je niet zo ver weg had gewoond had je hem best even mogen lenen om in de oefenruimte te kijken of het werkt.
Ik heb een nieuwe, dwz een reissue. Daarvoor had ik een Powerball van Engl. Ook een meerkanaalsversterker met een goed clean en een crunch en lead kanaal (eigenlijk twee).
Het grote verschil tussen de 2203 en de Engl is de druk die de Marshall levert en het feit dat de klank minder compressie heeft en dus opener klinkt. Heeft wel behoorlijk wat minder gain dan de Engl, maar dat maakt niet zo veel uit, want ik gebruikte toch nooit zoveel gain.
En met een goede drive ervoor (bv. inderdaad Fulltone) wordt de Marshall behoorlijk high gain hoor.
Al met al denk ik dat een JCM800 best wel eens beter in de bandmix kan liggen dan de Framus. Wat je kan doen is een winkel zoeken die de JCM800 (reissue of niet) heeft staan en daar samen met jullie andere gitarist naartoe gaan. Hij ook zijn versterker mee en dan kijken of het geluid een beetje verschilt maar toch matcht.

Ik gebruik niet zo vaak clean, maar mijn ervaring is dat ik een heel mooi clean uit de Marshall krijg met het terugdraaien van het gitaarvolume. Dat verbaasde mij eigenlijk. Wel minder glasachtig dan bij de Powerball, maar eigenlijk bevalt dit me zelfs beter. Zeker geen reden om de Marshall niet te kopen dus.

LordRiffenstein
11 oktober 2012, 11:48
Jij speelt dus bij Theo in de band :seriousf:

Jullie moeten gewoon eens samen werken aan de sound en kijken waar je uitkomt. En Theo moet gewoon effe een cab met Vintage30s onder die XTC pleuren, dan komt het wel goed. Jullie down-tunen toch ook dacht ik. Met 2 gitaristen in een band moet je altijd een compromis zoeken en met 2 downtunen en een donkere sound, dat werkt niet. Uit die Dragon kan je volgens mij een behoorlijke Marshall-sizzle halen, je moet gewoon durven om je bass laag en je mid/treble/presence goed open te draaien. Zal misschien op zichzelf niet wow klinken maar in combi met de donkere XTC en in de band-mix weer wel. Zal Theo wel effe pushen dat hij een 4x12 met V30s koopt :seriousf::seriousf:

Brum
11 oktober 2012, 12:39
Oh, maar die is veul te blij met z'n ouwe 5150 cab.;) In de oefenruimte staan H&K cabinetten, niet echt geweldig, maar da's te overzien... Cabinetten nemen we in de oefenruimte nooit mee, maar desondanks ben ik bang dat de versterkers elkaar teveel in het vaarwater gaan zitten, ook op het podium, met eigen cabinetten.

Die XTC is overigens wel te gek hoor en hij is er ook trots op als een paard met zeven lullen, hehe.:crazyhappy:

Het wegdraaien van laag heb ik ook geprobeerd en ook de presence en hoog draai ik meer open dan ik gewend ben, maar ik heb dan te weinig oomph over om goed mee te komen bij de strakke slagpartijen. Die XTC heeft gewoon heel veel power op dat vlak. Ook is de Dragon wel wat gecompressed en dat maakt het er ook niet makkelijker op. Vandaar dat ik toch weer aan een Marshall zit te denken. Minder gecompressed en een meer open geluid. Die Dragon is toch wel een wat moeilijk beestje ben ik wel achter.

Mijn ervaring is ook dat Marshalls het eigenlijk altijd wel goed doen met booster en scheurpedalen. Ik weet alleen niet in hoeverre dat een JCM800 clean kan blijven. Clean met een licht randje vind ik bij Marshalls vaak wel te gek. Als dat er in zit, dan overweeg ik echt een ruildeal. Ik wil alleen niet zitten met terug draaien van de volumeknop op m'n gitaar, dat leidt mij teveel af en dan ga ik fouten maken. Het moet er echt al zo in zitten.

Valt me ook op dat de bands met twee gitaristen waar ik vaak naar luister, vaak een heel open geluid hebben. Ook daarom zit ik er toch, met pijn, aan te denken om de Framus op te offeren...

interessander
11 oktober 2012, 13:31
Ik ben zelf van een 5150 naar een 2203 gegaan. In het begin was ik erg onder de indruk van de Marshall maar na een tijdje was ik toch wat minder tevreden.

Als je echt schakelmogelijkheden wil dan is de 2203 niet geschikt, wel met een distortion natuurlijk, maar het is zonde om de drive van de 2203 niet te gebruiken aangezien je juist dat karakter zoekt.

Ik ben uiteindelijk via nog een ruil bij een Mesa mark III beland waar ik bijzonder tevreden mee ben, al zou ik graag nog eens een 2203 hebben.

Wat dat betreft, ik zou ook kijken of er de mogelijkheid is om hem in bandverband te testen, mocht de 2203 toch niet lekker mixen met die Bogner dan heb je in ieder geval de Framus nog.

Brum
11 oktober 2012, 14:13
Wat ik alleen niet aan die 2203 begrijp, het is een éénkanaals bak, maar ik zag er eentje op Marktplaats met een voetschakelaar voor lead? Kan ik dan op zich wel van enigszins clean, naar scheur? En hoe zit het met de twee ingangen? Low gain, high gain? En als ik via de low gain speel, heb ik dan genoeg headroom om op bandvolume clean met een randje te hebben, zonder aan de volumeknop van m'n gitaar te gaan zitten draaien?

caliban
11 oktober 2012, 15:40
Een JCM 800 doet me persoonlijk heel weinig. Ik zou in jouw geval ook eerder proberen met pedalen en/of extreme equalizer setting. Verder de amp die interessander aanhaalt, een mesa mark serie. Die kunnen heel erg diep klinken, maar zonder de grafische equalizer of met die equalizer niet op midscoop, klinken ze behoorlijk 'doordringend'.

Chris Winsemius
11 oktober 2012, 15:48
Mesa Boogie EN door de mix knallen?
Dacht het niet, ken zelfs geluidstechnici die gaan vloeken zodra ze een Boogie in de backline zien :)


Wat ik alleen niet aan die 2203 begrijp, het is een éénkanaals bak, maar ik zag er eentje op Marktplaats met een voetschakelaar voor lead? Kan ik dan op zich wel van enigszins clean, naar scheur? En hoe zit het met de twee ingangen? Low gain, high gain? En als ik via de low gain speel, heb ik dan genoeg headroom om op bandvolume clean met een randje te hebben, zonder aan de volumeknop van m'n gitaar te gaan zitten draaien?

Misschien het 2-kanaals-model uit de JCM800 serie of een gemodificeerde.

Verschil ingangen:
meestal gebruikt bijna iedereen de hi-input en (afhankelijk van de volume en master instellingen) kun je dan old skool crunchen en is alles regelbaar vanaf de gitaar qua cleanere sounds.
De lo-input en dan volume open en de master als volume-regelaar geeft eigenlijk alleen maar clean, lekkere Bassman knal maar dan strak (imo). Volume is wel wat zachter dan bij de hi-input. Door de specifieke opbouw van die inputs is het helaas niet makkelijk om te schakelen; vereist behoorlijk wat werk omdat ok te krijgen.

Brum
11 oktober 2012, 15:50
Dat de Dragon toch gaat wijken, hoe jammer ik het ook vind, staat voor mij eigenlijk al wel vast, na er een tijdje over nagedacht te hebben. Met settings werken heb ik al gedaan, dat gaat niet werken tegenover de Bogner van m'n bandmaatje. Het kan me momenteel ook niet teveel centen kosten, ook in Brabant is het crisis.:( Dus nog meer pedalen proberen en dergelijke, ik begin er niet meer aan, ik blijf bij m'n Fulldrive. Da's op zich al een hartstikke goed pedaal, die echt ruim inzetbaar is.

De Mesa Mark serie heeft mij persoonlijk nooit zo kunnen bekoren. Maar goed, dat heb ik ook ooit gezegd van de JCM800, hehe... Maar wat belangrijker is, die is gewoon hartstikke duur. Daar kan ik nooit een 1 op 1 ruil uit zien te halen en mocht ik voortijds m'n Framus verkopen, dan moet ik alsnog te veel bijleggen.

Een Marshall JMP 100 watt top zou ook leuk zijn, maar ik denk dat die toch nog even voor flink meer gaat dan de JCM800.

Brum
11 oktober 2012, 15:53
Misschien het 2-kanaals-model uit de JCM800 serie of een gemodificeerde.

Verschil ingangen:
meestal gebruikt bijna iedereen de hi-input en (afhankelijk van de volume en master instellingen) kun je dan old skool crunchen en is alles regelbaar vanaf de gitaar qua cleanere sounds.
De lo-input en dan volume open en de master als volume-regelaar geeft eigenlijk alleen maar clean, lekkere Bassman knal maar dan strak (imo). Volume is wel wat zachter dan bij de hi-input. Door de specifieke opbouw van die inputs is het helaas niet makkelijk om te schakelen; vereist behoorlijk wat werk omdat ok te krijgen.

Ah oké, dus ik zou op zich nog een prima clean kunnen krijgen en dan met pedalen kunnen werken, want de scheur uit m'n Fulldrive icm een ouwe Rat vind ik echt heel oke.

caliban
11 oktober 2012, 15:54
Mesa Boogie EN door de mix knallen?
Dacht het niet, ken zelfs geluidstechnici die gaan vloeken zodra ze een Boogie in de backline zien :)



Heb persoonlijk heel andere ervaringen met de mark III die ik ooit heb gehad.

caliban
11 oktober 2012, 15:56
De Mesa Mark serie heeft mij persoonlijk nooit zo kunnen bekoren. Maar goed, dat heb ik ook ooit gezegd van de JCM800, hehe... Maar wat belangrijker is, die is gewoon hartstikke duur. Daar kan ik nooit een 1 op 1 ruil uit zien te halen en mocht ik voortijds m'n Framus verkopen, dan moet ik alsnog te veel bijleggen.


Een mark III zou voor een paar honderd meer dan de framus moeten lukken, heb hun prijzen de laatste tijd weliswaar niet meer opgevolgd.

interessander
11 oktober 2012, 16:45
Ik doelde trouwens niet op het feit dat je een Mark III moest gaan overwegen, ik haalde hem slechts aan als de amp waar ik ben beland nadat de 2203 me niet geheel beviel. En het is inderdaad een beetje te kort door de bocht een elke boogie af te schrijven als niet door de mix prikkend, zeker de mark series. Elke slecht ingestelde amp (en eventueel pedaal) kan slecht door de mix prikken.

Orpheo
11 oktober 2012, 19:06
hoe kan je dan van die geweldige scheurswells maken? ik kan me echt niet voorstellen dat je niet je volumepot gebruikt. ik doe echt niet anders.

jerome
11 oktober 2012, 20:15
.....

Maar... Ik ben recentelijk wederom tegen het geluid van Bill Kelliher van Mastodon aangelopen, z'n JCM800 2203 geluid en dat wil ik ook!:nervous: Nou ben ik eigenlijk nooit echt fan geweest van de JCM800. Heb er een aantal bespeeld in het verleden en ik vond het persoonlijk maar krasbakken.

.....

2203 tops kúnnen inderdaad heel erg krasserig klinken met bijvoorbeeld een cab met Greenbacks, vooral die nieuwe Chineze krengen.
En met G12-75 speakers vindt ik een 2203 nogal kil, koud en plat klinken
Maar met de juiste buizen erin en met een goeie cab met bijvoorbeeld G12-65 speakers kan een 2203 imo geweldig klinken!
I.p.v. een krasserig 2D geluid een lekkere dynamische warme 3D sound.
En geen gezeik met een grove of minder grove korrel, want de sound van een 2203 heeft eigenlijk helemaal geen korrel van zichzelf...
Alleen zal het ff wennen worden aan een 1 kanaals amp.
Ik stel m zelf af op crunch; de preamp ongeveer op 5, een lekkere dynamische open sound.
Met het de volumepot van de gitaar ietsje dicht krijg ik een "clean" met een randje.
Voor een heavy sound sla ik harder aan of ik zet soms een overdrive aan.
En om voor de solo's het volume op te krikken gebruik ik een overdrive of een booster.
Op die manier heb ik een 4 kanaals versterker... ;)

Edit; overigens gebruik ik de laatste tijd Alnico Gold speakers, weer een heel ander verhaal... :)

Misery Signals
11 oktober 2012, 21:22
Mesa Boogie EN door de mix knallen?
Dacht het niet, ken zelfs geluidstechnici die gaan vloeken zodra ze een Boogie in de backline zien :)

Ik heb al zoveel vette shows gezien met bands met Mesa Boogies en een perfecte mix dat dat meer over de geluidstechnici zegt dan over Boogies denk ik :)

Het allerbeste pedaal dat ik ooit icm een 2203 gehoord heb is een gewone Fulltone OCD.

MS

muziekschuur
11 oktober 2012, 21:22
Misschien een stomme opmerking... Maar doffe versterker.... Probeer eens nieuwe snaren?

Orpheo
11 oktober 2012, 21:54
Ik heb al zoveel vette shows gezien met bands met Mesa Boogies en een perfecte mix dat dat meer over de geluidstechnici zegt dan over Boogies denk ik
:)

Het allerbeste pedaal dat ik ooit icm een 2203 gehoord heb is een gewone Fulltone OCD.

MS
vette shows, dus (goeie) geluidstechnici. Mesa's zijn gewoon shit als het gaat om doorheen prikken. ze snijden namelijk niet, ze walsen over de rest heen, en sommigen doen dat HEEL goed, en anderen beduidend minder. In een heavy metal-setup vind ik eigenlijk iedere mesa beroerd. onstrak, fuzzy. Voor een warm, dik clean met iets meer 'nastyness' dan fender is mesa weer wel te gek.

Daarnaast... Chris bouwt die shit. Hij kan volgens mij een mesa circuit bijna dromen en weet precies waarom het niet lekker werkt.... ga liever uit van zijn expertise dan 'internetwijsheden' en dergelijke.

interessander
11 oktober 2012, 22:14
Dan heb je je Mark nog niet goed leren kennen Orpheo, als er iets strak is van zichzelf zonder pedalen oid.... maar ik gebruik hem alleen op stage volume, kan ook schelen.

Anyway, het mooie van een 2203 in originele staat is dat ze redelijk waardevast zijn, dus mocht hij op termijn toch niet bevallen dan raak je hem voor een mooi bedrag wel weer kwijt.

Misery Signals
11 oktober 2012, 22:23
Ik doelde dus vooral op Rectifiers mijn excuses. TOV veel andere amps vind ik ze wel wat dominant klinken, maar dat komt ook omdat veel gitaristen net dat zompig laag graag hebben en de bas niet durven terugschroeven, dan valt dat heel goed mee vind ik. En voor solo's hebben ze de solo regelknop natuurlijk. Werkt zo perfect voor mij.

Bill Kehiller van Mastodon staat inderdaad veel met zijn 2203's te spelen, maar, niet vergeten dat die mannen zo goed kunnen spelen, dat ze alles wel retegoed doen klinken (als ze niet teveel gezopen hebben tenminste want die band kon/kan er wat van).
Als ik me niet vergis spelen ze nu zelfs ook op Diezels.

MS

interessander
11 oktober 2012, 22:49
Ze hebben ook nog een tijdje een Laney endorsement gehad, VH100r geloof ik.

Brum
12 oktober 2012, 05:33
Misschien een stomme opmerking... Maar doffe versterker.... Probeer eens nieuwe snaren?

Hu?? Ik heb het woordje dof niet genoemd hoor.:dontgeti: Sommige versterkers zijn gewoon wat lomper en zijn niet heel open van geluid. En dat mis ik, dat opene, wat bijvoorbeeld een band als Mastodon ook heeft, ondanks een muur van gitaargeluid. Ik speel inmiddels zo'n 15 jaar gitaar, ik weet wanneer m'n snaren op zijn hoor.;)

Brum
12 oktober 2012, 05:44
Ze hebben ook nog een tijdje een Laney endorsement gehad, VH100r geloof ik.

Oh ja, die hebben al over van alles gespeeld, maar wel veelal versterkers die wel dat opene hebben, of kneiterstrak zijn. Orange zie je ook vaak terug in hun line up en die baardaap (ik weet z'n naam zo even niet, de leadgitarist) speelt ook wel 's over een Diezel inderdaad. Maar Marshall is toch wel hun main merk, voor zover ik zie in live opnames. Niet dat ik mij helemaal vast pin op Marshall hoor en ik streef ook het absolute geluid van Mastodon niet na, maar als ik dan bijvoorbeeld dit clippie zie...

http://www.youtube.com/watch?v=Q3KEeVMbpl0&feature=relmfu

edit: Gisteravond naar Fu Manchu geweest en de gitarist van het voorprogramma speelde over een 2210 en dat geluid was echt heul goed! Maar als ik tweedehands kijk... Echt alleen maar 2203 en 2204 en de combo. Is de 2210 gewilder of zo, want ik dacht juist altijd andersom?

En de 2210 heeft meer gain dan de 2203? Niet dat ik nu perse meer gain hoef, maar het is wel makkelijk moet ik zeggen. Tubescreamertje er voor om de boel een beetje strak te trekken en gaan met die handel. Eigenlijk aas ik nu ook meer op een 2210 dan een 2203...:dontgeti:

Orpheo
12 oktober 2012, 09:19
Ik heb veel mesa marks getest, en tis altijd zo chewy. Wollig. Dik. Het bijt niet lekker, heeft te weinig gain, het ronkt maar scheurt niet. Geef mij maar een 2203 of 5150. Strakker en meer bite.

muziekschuur
12 oktober 2012, 10:27
Brum,

Ik riep dat alleen als mogelijke simpele oplossing... Soms zie ik mensen naar dure oplossingen grijpen, terwijl de simpele oplossingen achterwege blijven. Je hebt nu een versterker waar je tevreden over bent. Maar je geluid werkt niet in de band dus zoek je het in je versterkergeluid... Right?

Ik ken de koude EMG elementen. En dan zet ik mijn Gibson elementen ernaast en is het ineens warmer. Dus een elementen swap kan ook een oplossing brengen. Nu is dat zeker niet altijd goedkoop. (En dit draadje lezende zal het dat dus niet worden). Maar je kan eens een gitaar lenen. En kijken of dat werkt. Heb je nu een Gibson, probeer een Telecaster.

Een mooi voorbeeld. ACDC staat bekend om Angus Young en zijn Gibson SG. Zijn maatje speelt over een Gretsch met 1 element bij de brug...

http://www.miniatureguitarshop.com/images/Foto's/K120_ACDC_Malcolm_02.jpg

Brum
12 oktober 2012, 11:04
Gitaar lenen wordt heel lastig hoor, gezien m'n linkshandigheid.;) Ik ben ook echt goed voorzien van verschillende gitaren, allemaal met een eigen karakter, zoals ik dat ook wil. Waar de ene gitaar wellicht niet lekker werkt in een bepaald nummer, of manier van spelen, kan een andere gitaar dat wellicht wel. Ik weet dat ik het daar niet meer in hoef te zoeken, dat zit wel goed.

Het gaat me, als het goed is, niks kosten hoor. Ik ga proberen een 1 op 1 ruildeal te regelen en inmiddels heb ik de Dragon in de verkoop gegooid, kijken wat ie gaat doen. Krijg ik er te weinig voor, dan blijft ie keurig bij z'n baasje en zoek ik verder voor een mooie ruildeal. Ondertussen kan ik verder kijken wat ik met de Dragon qua instellingen, buizen, etc. kan doen. Het lijkt misschien wat impulsief, zo in dit topic, maar er is al flink wat wikken en wegen overheen gegaan. Blijft voor mij dat ik moeite heb afstand te doen van de Dragon, maar ik kan niet twee versterkers (onder)houden. Financieel niet en qua ruimte niet. Nog één ding ga ik sowieso niet doen en dat is die Framus modden, want je bent nooit gegarandeerd van succes en je blijft altijd die bijsmaak houden van misschien wel iets anders... Tenminste, ik wel.:)

Wij downtunen ook een volledige stap naar beneden en ik heb ideeën op de plank liggen, waar we vandaar uit naar drop C gaan. Dan wil je geen dicht gesmeerd geluid, in tegendeel. Ik stuitte op het geluid van die Bill Kelliher, ook vaak dezelfde tuning als wij en ook vaak drop C. Maar dat blijft wel heel open klinken en elke snaar klinkt krachtig, daar waar de Dragon niet heel transparant is, eerder een wat rondere gain. Beetje Marshall meets Mesa. En dat klinkt te gek en ik vind het ook echt een te gekke versterker. Maar mijn voorkeur ligt nu bij een meer transparant geluid, niet eens perse met heel veel gain, maar wat nog wel genoeg bottom end heeft voor het 'chunka chunka' werk, want zo nu en dan moet ik wel een beetje meekomen in de gemute poweraccoorden natuurlijk.:D Ik denk dat dat veel beter gaat werken icm de Bogner van m'n bandmaatje en geloof me, die versterker is echt te gek. Als hij die wegdoet stap ik uit de band (geintje Theo, hehe...).

Jasper.
12 oktober 2012, 14:22
Hoewel ik zo wel erg op een JCM900 fanboy begin te lijken: als je eens in de gelegenheid bent, probeer eens zo'n amp in droptunings. Ik verbaas me er altijd over hoe strak en gedefinieerd dat blijft met hele lage tunings. (ik ben zelf nooit lager dan drop C geweest).
Veel mensen vinden de amp wat schel (wat is schel, ik weet hoe ik hem in moet stellen en ik heb er geen last van) maar misschien is dat juist met de lage tunings zijn kracht wel.

Misschien is het niks voor je, maar als je kunt, zou ik hem eens proberen.

Philippe
12 oktober 2012, 16:58
Ik heb veel mesa marks getest, en tis altijd zo chewy. Wollig. Dik. Het bijt niet lekker, heeft te weinig gain, het ronkt maar scheurt niet. Geef mij maar een 2203 of 5150. Strakker en meer bite.

Ik respecteer je mening ten zeerste, maar hier herken ik mijn Mark III niet in. Wij spelen met de band stoner/thrash achtige nummers en thrashy nummers heeft ie totaal geen moeite mee met de gain op 6. Ook heeft ie een overvloed aan bite en een lekkere droge strakke sound (en dan bedoel ik ook tijdens gigs).
Ik wil niet in de verdediging schieten, maar vind het gewoon apart dat jij zulke andere ervaringen hebt.

Misery Signals
12 oktober 2012, 19:19
De Mark III van Caliban die ik ooit testte had anders ook wel belachelijk veel gain hoor.

Het zijn gewoon twee andere sounds, de JCM800 2203 is echt een sound op zich (en beter dan een 2210 vind ik).
Een Dragon kan je met weinig gain op kanaal 3 of op kanaal 2 wel lekker doen klinken qua rocksound denk ik. Maar... De voicing moet je aanstaan. De Dragon klinkt sowieso een pak minder organisch vind ik. Maar dat is een 5150 ook en op de crunch stand met flinke gain of de leadsound met weinig gain vind ik die ook erg vet. Dat clean is dan weer wel wat minder dan een Dragon natuurlijk.

MS

Orpheo
12 oktober 2012, 21:09
tja ik snap het ook niet ;) het kostte me een hele tijd om te snappen waar ik die mark het beste voor kon gebruiken. maar ik heb het niet alleen met de mk3, maar ook met de mk2c+ en de mk4. ik krijg ze gewoon niet strak. Maar misschien zie ik 'strak' als iets anders dan jullie. Strak is voor mij strak en precies met een flinke dosis helderheid en precisie. Ik krijg dat te pakken met eigenlijk niks. de jcm800 is over het algemeen te fizzy, de afd100 heeft te weinig gain maar komt heel dicht in de buurt, de 5150 stock is een ramp maar mijn 5150 komt heel ver bij wat ik wil (niet zo fizzy en snotterig, iets smoother maar nog steeds veel cut). de mk3 is voor mij te rond, te romig. en rommelig. weinig definitie. weinig bite.

interessander
13 oktober 2012, 01:46
Wat betreft de Framus dragon, ik heb hem zelf nooit getest maar ik heb er wel eens live gehoord bij de band Greyline (http://www.greyonline.nl/) en daar klonk de amp juist lekker droog en helder, heb je wel eens met een tubescreamer getest, drive op 0 , gain vol en tone naar smaak, en dan de gain op de versterker wat lager?

Brum
13 oktober 2012, 10:51
Maar in het clippie zie ik ook weer een Marshall.;)

En de Fulldrive is feitelijk een tubescreamer-achtige he.;) Maar het karakter van de versterker krijg je er niet mee uit, je krijgt 'm hooguit strakker. Droog en helder wil ik de Framus Dragon echt niet noemen, zelfs niet in combinatie met een vrij stijve 2x12 cabinet met V30's en dat zijn speakers die ik normaal gesproken te pinnig vind.

Mocht ik tussentijds de Framus nog niet verkopen of ruilen, dan gaan er over een week of twee een kwartetje KT77's in. Die hebben sowieso al minder compressie van zichzelf, waardoor het wellicht wat transparanter wordt. Als dat nou een schot in de roos is, ja dan blijft ie.

Het liefst behoud ik ook de Framus en koop daarnaast een JCM 800 2203 of 2210, of een JMP2203. Maar da's wat ik eerder zei, dat gaat qua ruimte niet en financieel al helemaal niet.:(

@Orpheo: Je zou echt 's naar de Orange Thunderverbs moeten kijken. Die doen in mijn oren precies wat jij omschrijft. Kijk, als ik nou geld had... dan keek ik ook niet een naar een JCM 800, dan wist ik het wel...

Brum
13 oktober 2012, 19:37
Wat me overigens ook erg vette versterkers lijken, de Ceriatone Yetti's en misschien ook wel de Chubacubra's, maar ik vrees dat ik dat niet ga redden met €800,-... Is er sowieso een inkoper in Nederland die compleet in elkaar gezette Ceriatone's verkoopt?

Marc Oblivian
15 oktober 2012, 11:24
Zijn maatje? Zijn broer!:-)


Brum,

Ik riep dat alleen als mogelijke simpele oplossing... Soms zie ik mensen naar dure oplossingen grijpen, terwijl de simpele oplossingen achterwege blijven. Je hebt nu een versterker waar je tevreden over bent. Maar je geluid werkt niet in de band dus zoek je het in je versterkergeluid... Right?

Ik ken de koude EMG elementen. En dan zet ik mijn Gibson elementen ernaast en is het ineens warmer. Dus een elementen swap kan ook een oplossing brengen. Nu is dat zeker niet altijd goedkoop. (En dit draadje lezende zal het dat dus niet worden). Maar je kan eens een gitaar lenen. En kijken of dat werkt. Heb je nu een Gibson, probeer een Telecaster.

Een mooi voorbeeld. ACDC staat bekend om Angus Young en zijn Gibson SG. Zijn maatje speelt over een Gretsch met 1 element bij de brug...

http://www.miniatureguitarshop.com/images/Foto's/K120_ACDC_Malcolm_02.jpg

polviggen
15 oktober 2012, 13:13
Ik heb een hele resem 2203's, 2204's, en ook nog een 2210 gehad.. 1 van de best klinkende ertussen was een nieuwe 2203 Kerry king signature, heeft een ingebouwde boost + noise gate.

Uiteindelijk elke keer wel altijd die marshalls terug verkocht, dat was ook gemakkelijk, kreeg er altijd minstens evenveel voor als ik ze zelf betaalde.

het blijft wel iets hebben, zo'n 2203...

je kan anders nog uitkijken voor gelijkaardige versterkers ? sovtek mig100, laney's. etc.

of zo'n nieuwe jvm is anders ook goed te doen.

Brum
15 oktober 2012, 13:22
Ik heb daar aan gedacht, iets van Laney of zo. Maar weet je, dan ga ik er qua kwaliteit echt op achteruit, al zou het m'n geluid zijn. Daarvoor wil ik in ieder de Framus niet weg doen, dat voelt niet goed. Ik wil er qua kwaliteit wel op vooruit gaan eigenlijk, of in ieder geval niet achteruit.;)

De JCM KK's, ik heb het niet zo op signatures persoonlijk en eigenlijk al helemaal niet op Kerry King.:hide:

Wat is dat met die 2210's trouwens? Die kom je echt nergens tegen tweedehands.:dontgeti:

Ik heb nog wat lopen trekken aan een Marshall SL100 uit '73. Die eigenaar stond wel open voor een ruil, maar die wilde niet één op één ruilen en ik er eigenlijk niets bij doen. Hij vroeg nog of ik wellicht nog wat extra's te bieden had qua ruil, maar dat heb ik helaas momenteel niet... Wel jammer, die had ik wel graag willen hebben.

Marc Oblivian
15 oktober 2012, 16:54
Die 2210's komen wel eens voorbij hoor....gewoon geduld hebben Je kan ook naar de 2205 kijken. Is de 50 watt versie ervan....
Die Kerry King vond ik het ook niet hebben. Klonk in mijn oren toch minder goed dan de standard 2203....

interessander
16 oktober 2012, 15:43
@Brum, ik zag toevalig dat je in een ander topic over een JCm vs JVM nog een opmerking had over de JCm + boosters

"Ik zou die JCM 800 absoluut wegdoen, inruilen vooral.:D Nee gein, ik zou 'm absoluut niet wegdoen voor een JVM. Met die JCM kan je net zo goed alle kanten op, al dan niet met een boostertje."

Ik probeer je er niet van af te praten maar voordat ik mijn JCM had gekocht heb ik ook vele lovende verhalen gelezen van allerlei geweldige combi's met boosters en allerlei mogelijke geluiden die je er uit kon halen, je koopt dan zo'n ding met een redelijk hoge verwachting.

Uiteindelijk heb ik een tweedehands halfstack in een winkel gekocht die ik daar eventjes winkel getest heb, maar niet op vol volume en niet met mijn pedalen. Ik had hem uitvoeriger kunnen testen maar ik was al zo blij dat ik een goede deal had gevonden, beter geprijsd dan de meeste marktplaats advertenties, en ik had net twee dagen ervoor mijn 5150 verkocht dus ik moest gewoon een nieuwe versterker hebben.

Na een tijdje kwam ik er achter dat de 2203 ook in combinatie met pedalen gewoon niet de sound en response leverde die ik wilde (van alles geprobeerd, van EQ tot booster tot distortion en ook in combinatie) Aan de ene kant jammer want ik had mijn geluid niet gevonden en ik moest weer op zoek, aan de andere kant weer goed want zonder de Marshall was ik via ruil weer niet zo gauw bij mijn huidige versterker uitgekomen.

Moraal van het verhaal: staar je niet blind op wat andere mensen en andere bands uit een bepaalde type versterker halen en als je er een op het oog hebt, trek er de tijd voor uit om hem goed te testen, zeker ook in combinatie met je pedalen.

Brum
16 oktober 2012, 16:04
Heb ik niks aan toe te voegen en ik ga ook niet over één nacht ijs. Wat gewoon wel duidelijk voor me is, is dat ik het piekerige en transparante van een Marshall mis, dat zit gewoon niet in de Framus. Die is gewoon meer gepolijst, vrij warm en rond van klank. Vandaar mijn zoektocht naar een JCM 800 en die zijn nog makkelijk door te verkopen ook, mocht ik het toch niks vinden. De Framus helaas niet, hoewel die versterker eigenlijk in een hoger segment zit. Maar ja... wat men niet kent... Als ik de Framus niet kwijt kan, dan spaar ik gewoon verder voor een andere versterker, ernaast en probeer dan alsnog m'n Framus te verkopen. Maar misschien kan ik er toch ook geen afstand van doen, die kans zit er ook in.

interessander
16 oktober 2012, 16:25
Typisch he, ik heb het idee dat het met de Hughes en Kettners uit het hogere segment (DuoTone en zo) ook zo is, die raak je moeilijk kwijt.

Ik las eerder dat je niets aan je speakers wilde veranderen maar mocht je de mogelijkheid hebben om verschillende kasten te proberen icm je Framus of als je een JCM gaat testen dan zou ik dat zeker ook nog eens doen, een speaker(kast) wissel kan ook drastische gevolgen voor je geluid hebben.

Ik had bij mijn 2203 een ENGl standard 4x12 en een Marshall AV 4x12 ter beschikking, en daar zit behoorlijk wat verschil tussen met hoe die samenwerken met de amp, bij de 5150 was de ENGL erg goed, maar de Marshall deed het toch beter op de V30 kast.

Henri H
16 oktober 2012, 18:03
.... Ik weet alleen niet in hoeverre dat een JCM800 clean kan blijven. Clean met een licht randje vind ik bij Marshalls vaak wel te gek. Als dat er in zit, dan overweeg ik echt een ruildeal. Ik wil alleen niet zitten met terug draaien van de volumeknop op m'n gitaar, dat leidt mij teveel af en dan ga ik fouten maken. Het moet er echt al zo in zitten.
....Dat gaat je dan niet lukken, tenzij je de low input van de 2203 gebruikt, maar daarvoor koop je echt geen 2203.
Clean d.m.v. de volume pot v.d. gitaar geeft veel meer dynamiek, maar je moet er wel mee leren omgaan idd.
Bovendien mis je domweg volume, iets wat ik om mijn JCM 800 2204 heb opgelost door een 2e MV toe te laten voegen, ook handig bij solo's.


....Gisteravond naar Fu Manchu geweest en de gitarist van het voorprogramma speelde over een 2210 en dat geluid was echt heul goed! Maar als ik tweedehands kijk... Echt alleen maar 2203 en 2204 en de combo. Is de 2210 gewilder of zo, want ik dacht juist altijd andersom?

En de 2210 heeft meer gain dan de 2203? Niet dat ik nu perse meer gain hoef, maar het is wel makkelijk moet ik zeggen. Tubescreamertje er voor om de boel een beetje strak te trekken en gaan met die handel. Eigenlijk aas ik nu ook meer op een 2210 dan een 2203...:dontgeti:Ik heb een 2205 gehad, de 50W versie van de 2210, en het schijnt dat die twee redelijk identiek zijn.
Het zijn eigenlijk totaal andere versterkers dan de 2203/4, inderdaad behoorlijk wat extra gain (door een clippende ingebouwde diode dacht ik?), en ze hebben een "bruikbaar" clean kanaal, wat eigenlijk pas echt goed gaat klinken met single coils, dus als je een gitaar hebt met splitcoils, is het wellicht een optie voor je.
Nadeel vind ik dat ze, juist omdat ze zoveel gain hebben, minder door de mix prikken.
Af en toe komen ze wel voorbij op MP, maar idd niet zo vaak meer.


.... heb je wel eens met een tubescreamer getest, drive op 0 , gain vol en tone naar smaak, en dan de gain op de versterker wat lager?+1
Probeer gewoon 's met minder gain te spelen, en je fulldrive als booster gebruiken, niet als overdrive.
Nadat ik dit topic helemaal heb doorgelezen, krijg ik de indruk dat je die Framus niet zomaar weg moet doen, en eerst moet sparen voor een andere amp, welke dat dan ook mag worden.
Daarna kan je altijd nog je Framus verpatsen....

Brum
16 oktober 2012, 19:13
Daar zit ik nu ook steeds meer aan te denken, ook omdat de Framus gewoonweg heel moeilijk te slijten is. Ik blijf dat raar vinden, maar ja... Die Framus doet gewoon echt niet onder voor andere merken uit het hogere segment, echt helemaal niks.:dontgeti: Maar inderdaad, wordt waarschijnlijk verder sparen en als ik dan toch bezig ben, ik lonk nu steeds meer naar een Ceriatone Chupacabra. Da's een Marshall op steroïden, maar ook schakelbaar en dus goed clean te krijgen. Maar mocht tussentijds zich toch een goeie andere kans voordoen, dan laat ik 'm niet varen denk ik.

De gain van die Fulldrive heb ik overigens al bijna helemaal dicht, dat ie nog net een klein randje geeft aan m'n clean, maar wel m'n lead kanaal strak trekt.

Ik ben overigens wel nieuwsgierig wat een buizenwissel gaat doen, vooral voor het crunch kanaal. Die is wel behoorlijk Marshall, alleen in mijn oren te droog. Misschien met de JJ KT77's dat het minder droog klinkt en het lead kanaal wat transparanter.

Dit is overigens die Cupacabra, wie valt daar nou niet voor:crazyhappy: :


http://www.youtube.com/watch?v=C54thFbdBKk


http://www.youtube.com/watch?v=qgH9K22R-gU&feature=related

Henri H
16 oktober 2012, 21:20
Merken anders dan Marshall en Mesa raak je aan de straatstenen niet kwijt, en zeker in deze dagen niet.
Wees je daar dus goed van bewust, voordat je weer een obscuur merk (Ceriatone) gaat aanschaffen, wel gaaf spul trouwens!
Ik zou me ook niet blind staren op youtube demo's, want een amp kan in zo'n filmpje geweldig klinken, maar de "feel" is zeker net zo belangrijk, en kan wel totaal niet je ding zijn.
Dat was ook het geval toen ik een Bogner Ecstacy had getest, vond het maar niks eerlijk gezegd, terwijl er zat gitaristen zijn die er geweldige sounds uithalen.

Buizenwissels: Ik heb er niet veel ervaring mee, maar de ervaring die ik heb leert me dat het erg subtiel is allemaal, zowel voor- als eindbuizen. Ik hoor het in ieder geval niet of nauwelijks, maar wellicht is mijn gehoor beschadigd. :) Je krijgt er in ieder geval niet een totaal andere versterker van.

Probeer nu eerst 's wat minder gain in je Framus te draaien, je zult zien dat je dan beter door de mix prikt, en misschien matcht het ook beter met de Ecstacy van je bandmaat.

Brum
16 oktober 2012, 21:39
Ik heb de gain knop van het lead kanaal net even over de helft, dus zover is dat al niet. Enige eigenwijsheid valt mij niet te ontzeggen:soinnocent:, maar ik blijf er bij dat ik dat piekerige, maar toch transparante mis. Dat krijg ik ook nooit uit de Framus, dat is gewoon niet het karakter van dat ding. En eigenlijk alle bands die ik ken met twee gitaristen en een wat zwaarder geluid, werken met enerzijds een wat massiever geluid, de slaggitarist en anderzijds een wat opener geluid van de leadgitarist. Ik was altijd slaggitarist pur sang, maar daar is dus verandering in gekomen. De Bogner van m'n bandmaat is te gek, maar m'n Framus matcht er mijns inziens niet zo mee.

KT77's geven wel echt minder compressie dan EL34's, dat heb ik echt al 's ondervonden.;) Geen idee of het bij de Framus werkt, maar ik hoop dat het daar al iets meer open van wordt, in ieder geval op het leadkanaal.

Maar goed, voorlopig ben ik de Framus nog niet kwijt en heb ik ook nog geen centen voor een eventueel andere versterker, dus moet ik het er sowieso nog eventjes mee doen.

Ceriatone is overigens toch wel redelijk bekend en daar zullen eventueel toch wel liefhebbers voor zijn, mocht ik het toch niks vinden? Hoewel ik bepaalde types Marshalls op het oog heb, wil ik tzt niet alleen daar naar kijken, of de geijkte merken eigenlijk. Wel lastig hoor...

Henri H
16 oktober 2012, 21:59
Ceriatone is idd wel bekend, maar dat zijn ENGL, HOOK, Bogner, etc. ook.
Er is echter maar een kleine markt voor dit soort amps, en die markt is behoorlijk verzadigd heb ik het idee.
Bovendien vertelde een shop eigenaar me zelf dat eigenlijk alleen Marshall en Mesa goed verkopen.

Bijl
18 oktober 2012, 09:48
Ik heb geprobeerd het te vinden in dit topic, maar wat voor speakerkast+speakers hangt er nou aan die Framus? Zelf heb ik wel eens een prima versterker omgeruild voor iets anders om er achter te komen dat ik een andere cabinet nodig had om goed door de mix te komen. En doet het probleem zich alleen voor in de oefenruimte of ook live?

interessander
18 oktober 2012, 09:52
Ik heb geprobeerd het te vinden in dit topic, maar wat voor speakerkast+speakers hangt er nou aan die Framus? Zelf heb ik wel eens een prima versterker omgeruild voor iets anders om er achter te komen dat ik een andere cabinet nodig had om goed door de mix te komen. En doet het probleem zich alleen voor in de oefenruimte of ook live?

eerste pagina...


Ik gebruik momenteel een JCM800 lead 2x12 cabinet, met V30's. Die zijn al vrij helder van zichzelf heb ik het idee en het cabinet heeft van zichzelf al een vrij duidelijk, strak geluid. Beetje stijfjes, maar het werkt wel voor mij. Ik denk dat V30's voor onze stijl ook wel de beste match is en ik heb toch al niet de financiële ruimte momenteel om van speakers te wisselen.;)

Brum
18 oktober 2012, 10:11
Plus dat we in de oefenruimte over H&K cabinetten spelen. Geen geweldige cabinetten, maar het kan er mee door.

Probleem zit 'm ook niet in een cabinet, daarmee gaat het echt wel lukken. Wat ik 'mis' zit gewoon niet in de Framus. Maar voorlopig is ie nog niet weg en heb ik de financiële middelen niet om iets anders aan te schaffen, dus gaan we nog wat tweaken en dergelijke. We gaan nog wat proberen met voorversterkerbuisjes, m'n bandmaat heeft er nog wat liggen van verschillende merken en de nieuwe eindbuizen komen er binnenkort in. Als ik dan nog steeds dat mis wat ik wel erg graag hoor, dan ga ik wel serieuzer naar een ander alternatief kijken, hopende dat ik dan ook financieel weer wat ruimte heb. Mocht ik 'm tussentijds toch wel verkopen, ja, dan ga ik alsnog eerder kijken naar een ander alternatief.

Ik heb het er gister nog met m'n bandmaatje over gehad, ik moet sowieso niet te overhaast beslissingen maken en dingen afschrijven. Eerst nog even proberen, zolang de Framus er nog is en ik ga er niet van uit dat ik 'm op korte termijn kwijt ben.

caliban
18 oktober 2012, 11:55
Heb gezien wat je ervoor vraagt, lijkt me heel schappelijk. Ik heb de mijne voor iets te weinig laten gaan in principe, maar omdat ik de engl se wilde kopen, ben ik niet moeilijk gaan doen over €50. Als je vindt dat hij te zwaar klinkt, kan je altijd eens een singlecoil gitaar proberen (ervan uit gaande dat je op humbucker speelt).

interessander
18 oktober 2012, 14:10
Kijk aan, speciaal voor Brum, deze kwam ik net toevallig tegen: een Marshall shootout met een Mastodon riff!


http://www.youtube.com/watch?v=1RKHTeXQriE&feature=related

Wat klinkt die YJM met boost klote zeg, vies nasaal randje.

Brum
18 oktober 2012, 14:45
Had ik gezien inderdaad.;) Ik vond de JCM 800 2210 en de 6100 er het beste uitkomen persoonlijk. Vooral de Silver Jubilee vond ik in dit filmpje tegenvallen eigenlijk. maar goed, het blijft maar een filmpje, daar kan ik ook niet echt alles uithalen.

Dat de YJM wat nasaal klinkt verbaast me niet eens zo. Malmsteen zelf zweert bij T75's, die toch wat midscooped zijn. Zou nog best een goeie match kunnen zijn. Als ze in dit filmpje bijvoorbeeld V30's hebben gebruikt, benadrukt het wellicht dat nasale.

Brum
19 oktober 2012, 10:18
Ik kan misschien m'n Framus inruilen voor een Marshall 30th. Anniversary 6100 top. Nou is het één van de weinige tops die ik echt helemaal niet ken. Als ik clipjes beluister, dan komt het ook redelijk in de buurt van een JCM 800 heb ik het idee, maar wel met ook een clean kanaal. Het ding klinkt, zoals ik het hoor, ook behoorlijk transparant en met dat piekerige wat ik fijn vind aan veel Marshalls. Nou ga ik natuurlijk dat ding ook eerst testen, maar zou een 1 op 1 ruil redelijk zijn?

Henri H
19 oktober 2012, 12:11
1 op 1 niet denk ik. Ik denk dat de 6100 zo'n €650,- waard is, en ik meende dat je voor je Framus zo'n €1000,- wilde?

Ik heb ook een 6100 gehad, en vond het een vette amp!
Clean is niet spectaculair, beetje mat, maar wel clean.
Het crunch kanaal is z'n sterke punt vind ik, ook erg dynamisch, d.w.z. reageert goed op de volumepot van je gitaar.
Lead kanaal heeft genoeg gain, maar moet strak getrokken worden naar mijn mening. Dit lukt zeer goed met een tubescreamer (drive op 0 level op 10). Het heeft wat van een JCM 900 dat 3e kanaal.
Ik heb hem weer weggedaan, omdat ik teveel versterkers had op een gegeven moment, en omdat ik uiteindelijk toch niet zo tevreden over het cleane en lead kanaal (in mindere mate) was.

Ik heb er 2 clipjes mee opgenomen destijds, waarbij ik voornamelijk het 3e kanaal met een Maxon OD-808 heb gebruikt.
Deze versterker klinkt bovendien erg goed op laag volume.


http://www.youtube.com/watch?v=iz8g0mPmYy4


http://www.youtube.com/watch?v=c7d92FPBt2I

Brum
19 oktober 2012, 12:17
De Framus gaat weg voor €800,- en de Marshall staat te koop voor €750,- Ik heb er op zich best een 1 op 1 ruil voor over, mocht die Marshall me bevallen. Die Framus is misschien wel €1000,- waard, maar met de huidige markt raak je 'm er niet voor kwijt. Ik heb 'm er ook niet voor moet ik eerlijk zeggen. Volgens mij heb ik destijds ook iets van rond de €800,- betaald voor dat ding.

Clipjes ga ik zo even beluisteren, maar alvast dank daarvoor.;)

svdijk
19 oktober 2012, 12:21
Ik heb zelf een tijdje een 6100 gehad, dat was één van de weinige Marshalls waar ik moeite mee had; klonk wat wollig, en had een slechte (trage) pick-attack. De 2210 heb ik in 1987 nieuw gekocht, en is toch altijd nog mijn favoriete jaren 80 metal versterker, echt een bruut ding!! Mijn 2210 klinkt 10 keer beter als in 't filmpje!! Silver Jubs zijn fijne versterkers, maar compleet anders als een JCM800 2210, of 2203, moet je van houden (eerst proberen dus!!), ze klinken wat donkerder dan de 2203, en hebben een tikje meer gain, terwijl de 2210 qua gain meekan met een 5150/6505.
De 6100 vond ik juist niet transparant, en had een verkeerde compressie in de sound (crunch, en het lead was nog erger).
Is natuurlijk ook afhankelijk van smaak, maar eerst ff proberen.
De 2210 is in ieder geval een plug en play versterker, waar je (met een goeie Les Paul, oid) geen pedalen voor nodig hebt!

Brum
19 oktober 2012, 13:01
Wat ik er van lees, zou die 6100 heel gearticuleerd moeten zijn. Ik ga 'm ook sowieso testen. Het is ook de versie met EL34's, schijnt wat gewilder te zijn.

Ik neig nog wel het meest naar de JCM800 2210, maar die is bijna niet te vinden momenteel.

Ik kan eventueel ook de Framus verkopen aan die zaak, ze doen aan inkoop. Maar da's nog maar afwachten wat ze er voor willen geven. Ik ga sowieso niet enorm onder m'n vraagprijs zitten, daar ben ik heel makkelijk in.

@Huisjes: Jij bent ook een lekkere met je filmpjes jonguh! Er is niet iets in die clipjes wat de Framus niet kan. Dit kan m'n Framus gewoon aan, ook zeker in combinatie met de Fulldrive 2. Toch bedankt hoor!:dontgeti:;)

Henri H
19 oktober 2012, 13:35
Wat ik er van lees, zou die 6100 heel gearticuleerd moeten zijn. Ik ga 'm ook sowieso testen. Het is ook de versie met EL34's, schijnt wat gewilder te zijn.

Ik neig nog wel het meest naar de JCM800 2210, maar die is bijna niet te vinden momenteel.

Ik kan eventueel ook de Framus verkopen aan die zaak, ze doen aan inkoop. Maar da's nog maar afwachten wat ze er voor willen geven. Ik ga sowieso niet enorm onder m'n vraagprijs zitten, daar ben ik heel makkelijk in.

@Huisjes: Jij bent ook een lekkere met je filmpjes jonguh! Er is niet iets in die clipjes wat de Framus niet kan. Dit kan m'n Framus gewoon aan, ook zeker in combinatie met de Fulldrive 2. Toch bedankt hoor!:dontgeti:;)Ik heb toch ook niet gezegd dat je Framus dit niet zou kunnen? :dontgeti: 't Was gewoon bedoeld om je (nog meer) een idee te geven waartoe (het 3e kanaal van) de 6100 in staat is.
Het heeft wel die typische Marshall sound in ieder geval.

@svdijk: De 2205 die ik had, had weliswaar veel gain, maar ook bij die amp vond ik een tubescreamer erg lekker hoor, heb ik trouwens ook nog een clipje van, maar die bespaar ik jullie verder maar. :D
Zonder tubescreamer zit je sowieso in hardrock heaven met een 2205/2210, maar voor zware metal zou ik er toch nog liever een scheurijzertje/booster voor zetten.

@Brum: Heb je misschien een clipje o.i.d. van jullie band, zodat we nog beter kunnen inschatten welke sound je zoekt.

Brum
19 oktober 2012, 13:44
Snap ik, dat dat de bedoeling was. Het filmpje geeft me alleen weer meer twijfel.;)

We hebben wat oefenruimte opnames, maar da's nog niet van hoge kwaliteit en ik denk dat de rest van band het me niet in dank gaan afnemen als ik dat ga verspreiden middels fora.;) We zitten in de stonerrock/grunge hoek, met wat Thin Lizzy invloeden. Alice In Chains is ook wel wat we eigenlijk allemaal wel heel oké vinden en da's ook wel een invloed, maar we willen zeker geen duplicaat van deze band worden, mochten we dat al in onze mars hebben.

Alice In Chains is overigens wel een goed voorbeeld van een band waar we qua geluid een beetje zitten. Niet zo professioneel natuurlijk, maar wel een beetje dat idee. En bij die band hoor ik ook een zware, pompende slaggitaar, terwijl de lead dingetjes juist vrij helder en piekerig zijn. Nou is Cantrell ook wel een beetje een held van me moet ik zeggen.;) Misschien heb je nu qua geluid een beetje een idee.

Henri H
19 oktober 2012, 16:38
Ja, dan zou ik denk toch voor een 2203/4 gaan .... 2205/10 geeft een meer verzadigde distortion (clipping diode), voordeel is wel dat je er een clean kanaal bij hebt, maar of je die erg bruikbaar zult vinden weet ik niet.
Het crunch kanaal van de 6100 heeft ook al aardig wat gain, kom je ook een heel eind mee, zeker met een tubescreamer erbij, en het cleane kanaal vond ik beter dan die van de 2205, tenzij je single coils gebruikt voor clean.
Een DSL 50 of 100 (rond de €500,- 2e hands) zou ook nog een optie kunnen zijn, maar die heeft als nadeel dat crunch en clean niet foot-switchable zijn, en het lead channel is niet echt geschikt voor de sound die je zoekt vermoed ik.

Brum
22 oktober 2012, 09:52
Een DSL wordt het niet. Absoluut geen slechte versterkers, maar ik ken ze en da's niet helemaal wat ik zoek. Zelfde voor de JCM900.

Clean is overigens geen hoofddoel, gezien onze muziek. Een beetje vuig clean vind ik ook zeker niet erg, dat past me wel. Reverbje d'r over en ik kan er wel mee uit de voeten.

De 6100 ga ik in ieder geval testen. Wordt 't 'm niet, dan kan ik eventueel die versterker wel verkopen aan de man, maar ook alleen als ie er €800,- voor over heeft.

LordRiffenstein
22 oktober 2012, 10:03
Als je absoluut een 2210 wil:

Linkje (http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/marshall-jcm800-mod-2210-100watt-134835825.html?list_cat=gitaarversterker&start=41)

Brum
22 oktober 2012, 10:22
Mailtje is verstuurd. Hij wil eventueel ook ruilen zie ik. Bedankt voor de tip!:)

Henri H
22 oktober 2012, 11:40
Met de FX SEND en RETURN , deze amp is de meeste gewilde onder de liefhebbers. Iemand interesse in deze klassieker en vlaggeschip??De FX loop van mijn toenmalige 2205 was een toonzuiger eerste klas, zo gauw als ik daar een apparaat op aansloot (GT-8 of Replifex heb ik o.a. gehad) was het gedaan met m'n sound. Nadat ik de FX loop heb laten modificeren was het een prima versterker. Dat ie de meest geliefde is "onder de liefhebbers" vind ik twijfelachtig, denk toch dat de 2203 populairder is.

Brum
22 oktober 2012, 11:44
Dat denk ik ook, dat de 2203 toch nog wat gewilder is. Maar goed, ik wil 'm wel graag, dus ik hoop maar dat ie toehapt.

De fx loop zal ik zeker op letten, mocht het tot testen en eventueel ruilen komen. Bedankt daarvoor!:)

svdijk
22 oktober 2012, 16:56
Als je absoluut een 2210 wil:

Linkje (http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/marshall-jcm800-mod-2210-100watt-134835825.html?list_cat=gitaarversterker&start=41)

Let op, dit is er één uit 1985. Deze zijn technisch compleet anders dan van na 1987; Probeer er één te vinden van na maart 1987, die klinken een stuk beter, en hebben een goede FX-loop!!

Henri H
22 oktober 2012, 18:02
Technisch compleet anders? Maar jij zegt het ... de mijne was uit '86, klonk heerlijk hoor, zeker na de mod.

tidalwave_sideburns
22 oktober 2012, 21:43
Weet je zeker dat je met een pedaaltje of een andere gitaar/pickup niet je geluid kan vinden? Ik vind het een beetje zonde om deze redenen een versterker weg te doen waar je gek op bent.

Orpheo
22 oktober 2012, 21:45
Ik hoor michael schenker anders ook niet klagen.

Ik heb de 6100 gehad en spijt dat ik m geruild heb puur omdat t de 30th anniversary is. Niet vanwege de tone. Wat ik ervoor in de plaats kreeg heb ik nog steeds. Mijn cmwtje.

big dooley
23 oktober 2012, 02:17
Let op, dit is er één uit 1985. Deze zijn technisch compleet anders dan van na 1987; Probeer er één te vinden van na maart 1987, die klinken een stuk beter, en hebben een goede FX-loop!!


Technisch compleet anders? Maar jij zegt het ... de mijne was uit '86, klonk heerlijk hoor, zeker na de mod.

svdijk heeft gelijk, ergens gedurende productie veranderde marshall heel de preamp van de 2205/2210...
om erachter te komen of je het eerste of laatste circuit hebt is er een simpele test:
trek V2 eruit en als het cleane kanaal niet meer werkt, heb je de latere versie,
werkt het boostkanaal niet meer heb je de eerste versie

Brum
23 oktober 2012, 05:07
Het zal weinig uitmaken, de verkoper heeft niet gereageerd op een ruilvoorstel. De 2210 uit de advertentie wordt het waarschijnlijk niet. Jammer, maar helaas.

Henri H
23 oktober 2012, 11:09
svdijk heeft gelijk, ergens gedurende productie veranderde marshall heel de preamp van de 2205/2210...
om erachter te komen of je het eerste of laatste circuit hebt is er een simpele test:
trek V2 eruit en als het cleane kanaal niet meer werkt, heb je de latere versie,
werkt het boostkanaal niet meer heb je de eerste versieOk, ik geloof je meteen hoor, maar had ooit 's gelezen dat de verschillen niet zo drastisch waren wat sound betreft. Ik heb echter nog nooit een post-87 gehoord, dus kan er niet echt over oordelen.

big dooley
23 oktober 2012, 15:27
Ok, ik geloof je meteen hoor, maar had ooit 's gelezen dat de verschillen niet zo drastisch waren wat sound betreft. Ik heb echter nog nooit een post-87 gehoord, dus kan er niet echt over oordelen.

ik heb nog nooit een ouder model "in the flesh" gehoord... mijn medegitarist heeft het latere model
wel eens een vrij goeie recording gehoord van een ouder model en het leek in de verste verte niet op wat ik gewend was van een 2210... maar goed, alleen als je zelf ingeplugd bent merk je het verschil het allerbest natuurlijk

qua schema's is er duidelijk verschil:

eerdere verie: (zijn van de combo, maar is hetzelfde als de head):
http://www.drtube.com/schematics/marshall/4210.gif

latere versie:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2205prem.gif

HaroldA
23 oktober 2012, 17:09
Ik kwam net toevallig dit filmpje van een 2203 tegen. Dit laat maar weer eens zien waar dit monster toe in staat is!


http://www.youtube.com/watch?v=7Orzc5gpLxc

interessander
23 oktober 2012, 18:06
Die had ik ook gezien, wel iets te gesatureerd naar mijn smaak. Ik ben wel benieuwd hoeveel drive op de versterker zit en hoeveel van die sound vooral het pedaal is.

big dooley
23 oktober 2012, 18:27
Ik kwam net toevallig dit filmpje van een 2203 tegen. Dit laat maar weer eens zien waar dit monster toe in staat is!


http://www.youtube.com/watch?v=7Orzc5gpLxc

ach wat gaaf... kom ik net deze tegen... zelfde nummer, zelfde productie, andere versterker :)


https://www.youtube.com/watch?v=0pavaiB4dlU&feature=related

jerome
23 oktober 2012, 18:42
Ik kwam net toevallig dit filmpje van een 2203 tegen. Dit laat maar weer eens zien waar dit monster toe in staat is!


http://www.youtube.com/watch?v=7Orzc5gpLxc

Ik heb net ff met de hoofdtelefoon dat filmpje beluisterd, sj*s*s, wat een lekkere sound zeg!
Vaak vind ik de metalsounds nogal kil klinken maar in deze sound blijf je de warmte en de transparantheid van de 2203 horen!
En toch een soort romig laag, lekker hoor!
Hij heeft er wel 6550 buizen in zitten in plaats van EL34 buizen.
Ik vraag me af of je die sound ook kan krijgen met EL 34 ers...

jerome
23 oktober 2012, 18:50
Die JMP vind ik heerlijk klinken en die JVM een héél stuk minder lekker!
Metaliger en meer dichtgesmeerd, en ik mis dat warme laag...
Wonderlijk, want die JVM zou in theorie toch beter metal/high gain aan moeten kunnen dan die 2203...

big dooley
23 oktober 2012, 19:02
de JVM heeft meer (sub)laag en laag mid, maar is wat onduidelijker... alsof de speler wat sloppier is, of er teveel gain in heeft gedraait...
korrel is iets grover heb ik het idee en dat bevalt me wel wat meer...

verschil is niet alleen JMP tov een JVM,
maar ook 6550's vs EL34's
en boostpedaal+medium gain amp, vs high gain amp zonder boost

dat een JVM geen pedaal nodig heeft lijkt me wel duidelijk

echt heel erg veel verschil vind ik er trouwens niet inzitten

interessander
23 oktober 2012, 19:11
Ik kwam ook nog wat filmpjes tegen van een vergelijking van een JCM 900 SL-X met een JCM 800, klinkt ook wel lekker, alleen zie je ze volgens mij ook niet zo vaak tweedehands.

big dooley
23 oktober 2012, 20:19
hmmm
krijg het net voor elkaar om beide clips tegelijkertijd af te spelen met enkele milliseconden verschil....
damn, DAT klinkt pas lekker! :D

HaroldA
23 oktober 2012, 20:31
de JVM heeft meer (sub)laag en laag mid, maar is wat onduidelijker... alsof de speler wat sloppier is, of er teveel gain in heeft gedraait...

Dan zal het wel te veel gain zijn, want dit is allemaal ge-re-amped. ;)

Ik vind de 2203 een zeer duidelijke winnaar. Het kan zijn dat mijn KRK monitoren een wat groter verschil laten horen dan de gemiddelde PC-speaker, maar die JVM haalt het bij lange na niet bij het transparante en duwende van de 2203.

Ik zit nu trouwens naar het schema van de OD820 te kijken ;)

Henri H
23 oktober 2012, 22:03
..... alsof de speler wat sloppier is, of er teveel gain in heeft gedraait......Volgens mij staat ie op OD2 oranje(?), en de gain staat op 6 o.i.d. Da's vrij hoog meen ik me te herinneren.
Ik kwam zeker niet boven 4 op zowel OD1 als OD2 oranje.

Edit: JMP gain staat op 9 ongeveer.

caliban
23 oktober 2012, 22:43
Ik vind ze beide echt heel goed klinken, in de mix dan. Zonder bas en drum verwacht ik dat de 2203 tegevalt (naar mijn smaak dan).

Brum
23 oktober 2012, 23:46
Ik kwam net toevallig dit filmpje van een 2203 tegen. Dit laat maar weer eens zien waar dit monster toe in staat is!

http://www.youtube.com/watch?v=7Orzc5gpLxc

Deze had ik ook gezien. Dit is dus niet wat ik zoek, qua geluid dan.:D De JMP vind ik ook de vetste, alleen helaas ook de duurste optie voor mij momenteel. Maar als ik het voor kiezen had; JMP 2203!

De Framus ga ik denk ik binnenkort wel kwijtraken, ik heb denk ik wel een opkoper. Hangt er alleen nog even van af wat ie wil geven. Ik blijf er bij dat €800,- een reëel bedrag is voor een Framus Dragon + footswitch, dus dat wil ik er eigenlijk ook wel voor vangen.

HaroldA
23 oktober 2012, 23:49
Deze had ik ook gezien. Dit is dus niet wat ik zoek, qua geluid dan.:D De JMP vind ik ook de vetste, alleen helaas ook de duurste optie voor mij momenteel. Maar als ik het voor kiezen had; JMP 2203!

Mijn JMP 2203 heb ik samen met een 1960B met greenbacks (beiden uit 1978) gekocht voor €1000. :ok:

Brum
23 oktober 2012, 23:51
Jonguh, jij flikkert van geluk nog onder de trein. Nee, maar zonder gekheid, da's toch geen gangbare prijs?

HaroldA
23 oktober 2012, 23:53
Jonguh, jij flikkert van geluk nog onder de trein. Nee, maar zonder gekheid, da's toch geen gangbare prijs?

Zonder cab zouden ze rond de 1000-1200 op moeten/kunnen leveren mits origineel.

big dooley
24 oktober 2012, 08:26
Volgens mij staat ie op OD2 oranje(?), en de gain staat op 6 o.i.d. Da's vrij hoog meen ik me te herinneren.
Ik kwam zeker niet boven 4 op zowel OD1 als OD2 oranje.

Edit: JMP gain staat op 9 ongeveer.

oh, das me nog nieteens opgevallen... gain op 6 is inderdaad erg hoog... te hoog zoals ik al zei...
en OD2 is nou net geen marshall voicing qua EQ
hij had beter OD1 oranje of rood kunnen pakken en dan gain op 3 of 4... is meer dan genoeg :)

interessander
24 oktober 2012, 10:54
Die JMP klinkt zeker stukken beter in de mix, hij staat ook veel mooier los van de basgitaar.

Brum
24 oktober 2012, 11:18
Ik zag laatst overigens in een interview met Bill Kelliher van Mastodon dat ie z'n JCM800 2203 zo afstelt, dat ie nog redelijk clean te krijgen is, wel in de high sensitivity input en gooit er dan een buizen distortion pedaal overheen. Als dit echt goed mogelijk is, dan is toch de JCM 800 2203 wel erg interessant. Ik hecht toch niet zoveel waarde aan heel erg clean, er mag best een rand aan zitten. Zolang ik maar lekker door de mix kom. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik die Kelliher nog nooit iets clean heb horen/zien spelen, hehe...

Hier dat interview trouwens, door ons aller eigen Gitarist blad afgenomen:


https://www.youtube.com/watch?v=ExGuX1VFht4

xmichielx
26 oktober 2012, 20:53
Weet niet of het helpt maar ik heb een Marshall JMP 2203 uit '73 met wat goede buizen er in en van zich zelf klinkt dat ok maar niet vet of zo, met een maxon od820 er voor en 2 noisegates en de preamp vol open klinkt de marshall als instant slayer geluid : vet vol strak chunk..noem maar op.
Deze amps zijn wat mij betreft gemaakt om even net op hun flikker te krijgen, ze gaan wel enorm over hun nek als je geen noisegate hebt (ik gebruik een NS-2 om echt zo veel mogelijk te killen en een ISP decimator om de ruis weg te krijgen).
Het is geen new metal amp geluid zoals mesa of een 5150 maar meer mid en nog genoeg laag maar een stuk strakker en gedefinieerder vind ik. (heb zelf een mesa dual rectifier er naast, en tevens een framus cobra, engl powerball, invader, koch powertone 1 , etc. noem maar op ;)
Zeker een jcm 800 2203 zou ik willen proberen, neem de high input of hoe die fellere input ook heet en stop er een maxon of andere OD voor en zet de preamp ver open..brullen dat dat kreng doet :)

HaroldA
26 oktober 2012, 21:33
Weet niet of het helpt maar ik heb een Marshall JMP 2203 uit '73

Die bestonden toen nog helemaal niet.

big dooley
26 oktober 2012, 22:10
Die bestonden toen nog helemaal niet.

klopt als een bus... 2204/2203's kwamen pas in 1975

Brum
26 oktober 2012, 22:41
Ik heb misschien iets via Ebay weten te scoren en er zit nog wel wat rek in, mocht iemand me toch nog overbieden. ik ga nog niet zeggen wat, maar het is een leuk dealtje, als het doorgaat.

Biedingen via Ebay zijn trouwens bindend toch? In dat geval is het nog even anderhalf dag duimen...

xmichielx
27 oktober 2012, 11:22
Die bestonden toen nog helemaal niet.

Aii na ja een '70er jmp, doet voor het geluid en mijn ervaring niet onder..

HaroldA
27 oktober 2012, 11:27
Aii na ja een '70er jmp, doet voor het geluid en mijn ervaring niet onder..
Ligt er aan. De 2204 werd pas rond 1978 interessant. De 2203 een of twee jaar eerder.

Hoe kom jij aan 1973?

xmichielx
27 oktober 2012, 11:27
Daarbij mastodon blend 2 marshalls, dat geeft een totaal ander geluid dan een single marshall head. Arma gathas deed dat ook en dat klinkt super vet.

xmichielx
27 oktober 2012, 11:30
Ligt er aan. De 2204 werd pas rond 1978 interessant. De 2203 een of twee jaar eerder.

Hoe kom jij aan 1973?

Mijn les Paul custom komt uit dat jaar vandaar dat ik die 2 door elkaar haal, als je wilt laat ik je wat foto's zien en video's?kunnen we lekker offtopic neuzelen :)

Brum
27 oktober 2012, 11:59
Daarbij mastodon blend 2 marshalls, dat geeft een totaal ander geluid dan een single marshall head. Arma gathas deed dat ook en dat klinkt super vet.

Toch niet, voor zover ik die Kelliher begrijp. De KK JCM800 gebruikt hij enkel voor de echte metalish stukken en de 2203 voor de meer cleanere rocksounds en gooit daar de Hardwire SC-2 over, om dat ding meer over z'n nek te jagen, maar een toch wat meer gedefinieerd geluid uit te krijgen. Echt tezamen gebruikt hij ze niet voor zover ik begrijp uit interviews.

Kan alvast wel een tipje van de sluier oplichten, ik kan het toch niet voor me houden, als het doorgaat wordt het een JCM800 voor mij. Dat weet ik over anderhalve dag. Welk type houd ik dan nog even voor mezelf. Voorlopig heb ik nog steeds het hoogste bod!:)

Edit: Zit er ook sterk aan te denken om de Framus nog heel even aan te houden en dan een besluit te maken of de JCM800, mocht de koop doorgaan, mij beter ligt dan de Framus. Die luxe heb ik eigenlijk nog nooit gehad, kunnen kiezen tussen twee versterkers en ze uitproberen in een band.

Henri H
27 oktober 2012, 13:11
Goed idee om die Framus nog niet direct de deur uit te doen....

Brum
28 oktober 2012, 20:19
De Framus blijft nog wel even. Ik had dus een bod gedaan op Ebay voor een 2210. In de laatste secondes overboden, terwijl ik klaar zat om te overbieden, deed dat en jawel, nog net eentje in de laatste seconde er overheen...:( Ik baal er zo van dat ik voorlopig m'n zoektocht even staak.

HaroldA
28 oktober 2012, 20:40
De Framus blijft nog wel even. Ik had dus een bod gedaan op Ebay voor een 2210. In de laatste secondes overboden, terwijl ik klaar zat om te overbieden, deed dat en jawel, nog net eentje in de laatste seconde er overheen...:( Ik baal er zo van dat ik voorlopig m'n zoektocht even staak.
Zo werkt ebay ook niet... Gewoon bieden wat je er voor wil betalen...

Brum
28 oktober 2012, 20:59
Nou, het is gewoon een veiling lijkt me. Ik heb alleen geen ervaring met kopen via Ebay en had dus ook niet verwacht nog dusdanig overboden te worden. Stond voor €600,- beginbod, wat ik dus ook had geboden. Tot de laatste secondes had ik €650,- onder de knop zitten om zo snel mogelijk te overbieden. Maar het mocht niet baten, toch nog twee keer overboden.

Is het overigens normaal om iemand een mail buiten de bieding te sturen, met een voorstel? Ik heb er namelijk nog eentje op het oog, maar ik wil geen dingen doen die niet mogen op Ebay.

interessander
28 oktober 2012, 21:07
Wat het beste werkt voor je portemonnee en je humeur ;) is inderdaad je maximumbedrag bieden en er dan niet meer naar omkijken, dan begin je ook bij het beginbod en bied je automatisch mee tot dat je over de andere bieders heen zit, of in het ergste geval tot je maximum, waar iemand anders dan nog overheen gaat, dan ben je er ook zeker van dat je niet uit frustratie teveel betaalt omdat je perse de veiling wil winnen.

Brum
28 oktober 2012, 21:13
Da's momenteel juist de frustratie! Mijn maximum bedrag zou €700,- zijn geweest en het winnende bod was, jawel, €705,-:mad: Ik denk dat ik in het vervolg een maximum bedrag in m'n hoofd neem en er dan met een beetje rek bij voorbaat iets van €20,- overheen ga in de laatste seconde.

interessander
28 oktober 2012, 21:16
Die andere bieder had naar alle waarschijnlijkheid ook een hoger bod dan 705 ingevoerd, meer richting de 750 bijvoorbeeld, dat weet je pas als je er zelf weer overheen gaat namelijk :)

big dooley
28 oktober 2012, 22:36
volgende keer het itemnummer onthouden van ebay en je maximum bod op gixen.com zetten... deze flikkert het dan automatisch in de laatste seconden van de veiling online... het is niet netjes om te snipen zoals het genoemd wordt, maar ebay laat het toe, dus fuck it

het is geen garantie dat je een veiling wint uiteraard

Orpheo
29 oktober 2012, 17:53
Ik hoopte gesnipet te worden. Eindigde met 3 gitaren binnen 2 maanden. zo kan t dus ook haha

big dooley
29 oktober 2012, 18:34
Ik hoopte gesnipet te worden. Eindigde met 3 gitaren binnen 2 maanden. zo kan t dus ook haha

tja, niet iedereen zit te wachten op die warmoth namaaktroep...
















:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

big dooley
29 oktober 2012, 18:36
sorry orph, dat kon ik echt niet laten... ;)

svdijk
29 oktober 2012, 20:41
uuuuhhhhh, ik heb 'n Warmoth Strat, kunnen maar weinig Strats aan tippen!!!

big dooley
29 oktober 2012, 20:52
dat uitgerekend nou net jij als eerste hapt... :D

Orpheo
30 oktober 2012, 12:23
dat uitgerekend nou net jij als eerste hapt... :D

Humor ¦D

Ik speel alleen maar op namaaktroepgitaren... Prs. Crimson.warmoth. Bartlett... Ps. Je hebt pm.

xmichielx
30 oktober 2012, 15:19
De Framus blijft nog wel even. Ik had dus een bod gedaan op Ebay voor een 2210. In de laatste secondes overboden, terwijl ik klaar zat om te overbieden, deed dat en jawel, nog net eentje in de laatste seconde er overheen...:( Ik baal er zo van dat ik voorlopig m'n zoektocht even staak.


Ik zou eerst eens een goede OD voor je Framus proberen te zetten om te kijken of je daarmee je geluid ook niet wat strakker en helderder maakt.
Veel nieuwere metal amps hebben heel veel gain en veel onstrak laag, je kan gewoon wat minder gain er in draaien en dan een OD gebruiken.

Brum
31 oktober 2012, 13:25
Dat snipen, dat betekent dat ie in de laatste secondes altijd het hoogste bod uitbrengt (afhankelijk van hoeveel mensen dit ook gebruiken, lijkt me). Ik heb even gekeken op die site, maar dan geef je dus geen maximum bod op en met een beetje pech zit je dus ver boven je budget, of zie ik dat verkeerd?

HaroldA
31 oktober 2012, 13:32
Dat snipen, dat betekent dat ie in de laatste secondes altijd het hoogste bod uitbrengt (afhankelijk van hoeveel mensen dit ook gebruiken, lijkt me). Ik heb even gekeken op die site, maar dan geef je dus geen maximum bod op en met een beetje pech zit je dus ver boven je budget, of zie ik dat verkeerd?

Ja, dat zie je verkeerd. Je brengt dan gewoon op het laatste moment een maximum bod uit om mensen zoals Brum te f*cken.

Ik bied gewoon altijd dat wat ik er voor kwijt wil zijn, dus altijd in 1x mijn maximum bod. Om op het laatste moment daar overheen te gaan is gewoon onbezonnen en is niet over nagedacht. Max = max, op m'n gemak over nagedacht, niet impulsief.

Brum
31 oktober 2012, 13:41
Dat is het 'm precies, ik wil ook niet over m'n maximum. Niet omdat ik één of andere krent ben, maar puur omdat ik een lijn trek voor mezelf.

Maar het hoogste bod, dat kan je niet zien, toch? Ik heb nu ook een bod op Ebay staan, maar die geeft ie niet weer. Er staat alleen een maximum bedrag even boven het laatste hoogste bod. Als die nu ver boven je eigen maximum zit en je snipet het artikel, dan ben je toch zuur?

HaroldA
31 oktober 2012, 13:45
Als die nu ver boven je eigen maximum zit en je snipet het artikel, dan ben je toch zuur?

Waarom zou je een hoger bod dan je maximum uitbrengen vlak voor het einde van een veiling? :???:

Een snipe is niets anders dan op het laatste moment een X bedrag bieden.

Brum
31 oktober 2012, 13:48
Ah oke. Ik dacht dat je alleen het artikel invoert en dat er dan automatisch in de laatste seconde gesnipet wordt, ongeacht het bedrag.

interessander
31 oktober 2012, 16:57
Dat zou niet best zijn, en de veiling zou crashen als er meer dan een sniper is...

Brum
4 november 2012, 10:07
Nou, hoe het kan verlopen, ik ben een Marshall JMP 2203 uit 1980 rijker, echt voor een spotprijs.:crazyhappy: Geboden op Ebay en ik werd toch nog overboden. Krijg ik vandaag mail dat de hoogste bieder had verwacht dat het cabinet er ook bij zou zitten en die is dus afgehaakt, hehehehe... Er zitten wel maar twee buizen in, ipv vier, maar ik heb nog een kwartetje KT77's liggen, dus dat is zo opgelost.

Ook voor de Framus heb ik misschien een gegadigde en anders weet ik nog een opkoper, dus die raak ik ook wel kwijt.

Ben benieuwd!:)

jerome
4 november 2012, 12:19
Gefeliciteerd Brum!
Fantastische amp, mijn favourite amp. Het allerlekkerst klinken ze als je ze ietsje kleurt, beetje EQ, beetje delay
Overigens heb ik uit mijn JMP2203 ook 2 eindbuizen verwijderd.
Net ietsje minder hard en daardoor regareert de mastervolume op lagere volumes wat beter.
Ik merk wat sound betreft eigenlijk geen verschil tussen 2 en 4 eindbuizen...

Brum
4 november 2012, 12:49
Misschien werkt het ook wel hoor en laat ik het voorlopig ook even zo, maar ik doe het eigenlijk ook meer voor de extra headroom met 100 watt. Ik ben van plan om de versterker zo clean mogelijk af te stellen, wel nog met een randje en dan een pedaal er overheen te gooien. De Hardwire SC-2 is een goeie gegadigde en als ik alleen een lichte oversturing nodig heb, gebruik ik m'n Fulltone Fulldrive. Alleen nog even kijken hoe ik het één en ander ga schakelen, want van het midi gebeuren ben ik eigenlijk wel genezen.

jerome
4 november 2012, 13:44
Ga je ook de Weehbo JCM drive nog proberen?
Ik ben benieuwd hoe die klinkt over een "clean" afgestelde 2203...
Overigens stel ik mijn 2203 niet "clean met een randje" af maar op crunch/low gain (bij mijn 2203 de gain op 4,5 á 5).
Als ik de volumepot van mijn gitaar ietsje terugdraai dan krijg ik clean tot "clean met een randje"
Met de gitaarvolumepot open heb ik met zacht aanslaan crunch en met hard aanslaan heb ik een lekkere brul, maar nog steeds redelijk low gain.

Brum
4 november 2012, 14:09
Daar had ik nog niet eens aan gedacht eigenlijk, de Weehbo, da's best een goeie. Alleen is die wel behoorlijk duurder dan de Hardwire. Kijken of ik zoveel geduld kan opbrengen om even door te sparen.:D Ergens testen wordt ook wel lastig denk ik, ik zou zo geen dealers in West-Brabant weten.

Henri H
4 november 2012, 16:08
Gefeliciteerd Brum!

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn die Weehbo pedalen vooral bedoeld om over cleane versterkerkers te gebruiken, en dan met name Fender-achtig clean.
Ik vind een 2203/4 ook erg goed klinken als je hem clean afstelt, maar waar die echt goed in is, is toch low gain/crunch, en als je dat dan boost met een overdrive/booster naar keuze, kan je hem laten klinken zoals je wilt.
Ik denk dat je dat uiteindelijk wel zult merken....

jerome
4 november 2012, 16:13
Hey Henri, wat vind jij een goede overdrive die je kan gebruiken op een Crunch afgestelde 2203 waarbij het Marshall JMP geluid behouden blijft?

HaroldA
4 november 2012, 16:49
Hey Henri, wat vind jij een goede overdrive die je kan gebruiken op een Crunch afgestelde 2203 waarbij het Marshall JMP geluid behouden blijft?

Geen Henri, wel een 2203/4 bezitter: ik zou een low gain distortion+ of tube screamer achtige proberen, zoals de MI Audio Blues Pro, Maxon 808, oude MXR Distortion+ (of clone: Coron Distortion 10/15, Ross Distortion, etc).

Mijn eerstvolgende test gaat de Maxon 820 worden, die heeft een clean blend op de gain knop zitten ...

Henri H
4 november 2012, 17:23
Hey Henri, wat vind jij een goede overdrive die je kan gebruiken op een Crunch afgestelde 2203 waarbij het Marshall JMP geluid behouden blijft?Ik denk dat er veel overdrives/boosters zijn die dat goed doen, maar ik gebruik een Newtone Flower Booster (zelfbouw SHO clone van Newtone) ingesteld op standje 7 om hem net wat meer gain te geven, en een Goudie FX 808+ voor high gain (level op 10, drive op 5). Tegelijk geeft dat een vette leadsound, maar een beetje modderige rhythm sound.
Ik heb laatst bij forumlid tnijland de preamp/boost van de PedalPro getest, en als ik die op maximaal (+25dB) instel, krijg je een nog mooiere high gain, erg transparant.
Ik heb ook nog een Maxon OD808 en een Ibanez TS10, welke ook een goede boost kunnen geven, vooral met de drive op 0, level op 10.
Ik vind ze wat minder transparant als je er meer gain indraait, ze voegen een beetje een "randje" toe, maar niet echt verkeerd.
De Flower booster zou ik wel willen vervangen, omdat dat nogal een "briek" pedaal is, harde plop bij aan/uitschakelen. Wellicht dat een Xotic EP Booster of een RC Booster (AC Booster?) een goed alternatief is, maar die moet ik nog steeds uittesten.
Verder heb ik nog een Ibanez Mostortion (MT10) die het ook erg lekker doet, maar ook een behoorlijk randje toevoegt.
De reissue uitvoering van de MXR Distortion+ vond ik echt 3 x niks, maar wellicht is dat een kwestie van smaak.
Bij mijn voormalige 2205 heb ik wel 's een BOSS OD3, BD2 en een MXR GT-OD getest, alle drie erg leuke overdrives voor dat doeleinde (BD2 wat minder vond ik, beetje saai).
Ik heb de preamp van mijn 2204 op 7 à 8 staan.

svdijk
4 november 2012, 17:38
Als je je 2203 op crunch afstelt, en 'm boost met een EQ pedaal (b.v MXR M108, of Boss RGE10) krijg je een geweldig transparant high-gain geluid! Kan geen overdrive/distortion pedaal tegenop!!

HaroldA
4 november 2012, 18:39
De reissue uitvoering van de MXR Distortion+ vond ik echt 3 x niks, maar wellicht is dat een kwestie van smaak.

Die vind ik ook waardeloos ;) Bij Tank86 heb ik iig bijna altijd een Ross Distortion op mijn 2204 gebruikt.

jerome
4 november 2012, 19:31
Als je je 2203 op crunch afstelt, en 'm boost met een EQ pedaal (b.v MXR M108, of Boss RGE10) krijg je een geweldig transparant high-gain geluid! Kan geen overdrive/distortion pedaal tegenop!!

Hé grappig dat doe ik ook, ik stel ook de 2203 op een lekkere crunchsound en voor de heavy stukken gebruik ik ook een EQ als booster!
Je krijgt inderdaad dan een soort low gain sound die heerlijk transparant blijft en je behoudt toch die heerlijke 2203 grom!
Door de meeste overdrive's verdwijnt de mooie 2203 sound, ze kleuren gewoon teveel....
Voor de heavy solo's gebruik ik wel een overdrive, maar daarvan komt de overdrive/gain niet boven de helft...
Voor de cleane solo's moet ik nog eens wat verzinnen.
Daar gebruik ik nu ook nog een EQ voor maar die krijgt het volume voor de solo's niet hoog genoeg...

Henri H
4 november 2012, 20:44
Ik heb geen ervaring met EQ's, maar het lijkt me dat als als je b.v. een MXR EQ neemt, welke je dusdanig ingesteld hebt dat alle frequenties even hard geboost worden, dit hetzelfde zal/kan klinken als een SHO b.v.

Brum
4 november 2012, 20:55
Ik bedenk me, ik heb nog een Z-Vex SHO liggen. Die zal ik zeker ook 's proberen op de JMP. Verder nog een Marshall Shredmaster, een Pro Co Rat en een Fulltone Fulldrive en eventueel, maar die wil ik eigenlijk niet terug vragen, een Maxon OD808. Misschien is een nieuw pedaal wel helemaal niet nodig.:)

Henri H
4 november 2012, 21:02
Die RAT gebruikte Metallica destijds ook toch?

Ik ben ook wel benieuwd hoe zo'n fulldrive het doet....

interessander
4 november 2012, 22:12
Gefeliciteerd met de aankoop!!

Ik had een ibanez MS10, maxon OD-808 en een Yamaha equalizer tot mijn beschikking toen ik de 2203 had, de MS-10 werkte eigenlijk het beste. Ik heb de MT-10 pas later gehad, maar volgens mij moet die het ook zeker goed doen, zeker voor die Mastodon sound waar Brum aan refereert.

Uiteraard niet vergelijkbaar want het is modeling; maar als ik op mijn Vox VT40+ het JMP model gebruik, dan klinkt dat ook erg lekker icm de TS of Klon simulatie, al gaat de laatste bij high gain gauw over zijn nek.

Orpheo
5 november 2012, 19:14
JMP 2203... damn heerlijke amps. Ik heb er eentje (1979) en nog een andere marshall uit 1974 en ik zweer je, heerlijke bakken. Er gaat toch niks boven de geur van dat smeulende/warm wordende tolex, die eind pitten die gloeien en de bakken stof die zich in de achterkant van je amp ophopen ;)

nee zonder dollen. Ik krijg alles uit mijn JMP wat ik wil. Ik zeg m'n gain zelf op 10 en heb dan een tubescreamergeval om 'm wat meer pit te geven als 't nodig is (of ik pak een LP met hottere pups, ghehe). en dan met m'n volumepot speel ik voor cleanish of crunchy tones.

jerome
5 november 2012, 19:41
Eigenaardig dat je met de gain op 10 de sound nog clean krijgt met de volume pot van je gitaar... :dontgeti:

Brum
5 november 2012, 23:21
De puristen onder ons zullen nu gaan stuiteren denk ik, maar ik ben met de verkoper overeen gekomen, het wordt een JCM800 2210 uit '88 en niet de JPM 2203.:D Ik zag toevallig bij dezelfde verkoper dat ie een JCM800 2210 er bij had gezet op Ebay en heb gelijk maar even gemaild. Bleek geen probleem te zijn, de JMP 2203 gaat weer op Ebay en ik neem de JCM800 over. Ik weet het, menigeen zal me voor gek verklaren, maar dat interesseert me lekker helemaal niks, ik ben er ongelooflijk blij mee, daar ik in eerste instantie een JCM800 2210 zocht.:crazyhappy:

Ik denk ook dat ik geen nieuw pedaal meer nodig heb, gezien de hoeveelheid gain op dat ding en ze zijn ook helder en transparant genoeg, dus de Z-Vex SHO mag ook weer in de grote effecten mand.:) Het zou zo maar 's kunnen dat ik helemaal geen drive pedalen meer ga gebruiken, maar rechtstreeks in de Marshall plug. Nou ja, rechtstreeks... Een wah pedaal, tuner, flanger, phaser en delay dan nog. Ik dacht dat er al een reverb op die dingen zit, maar anders mag m'n reverb pedaal ook blijven.

I'm a happy man!:cheerup:

HaroldA
5 november 2012, 23:31
Eigenaardig dat je met de gain op 10 de sound nog clean krijgt met de volume pot van je gitaar... :dontgeti:

Gaat prima ...

jerome
5 november 2012, 23:33
Maar dan heb je toch geen volume meer over?

HaroldA
5 november 2012, 23:36
Maar dan heb je toch geen volume meer over?

Het volume voordat hij gaat clippen. Ja, da's zachter dan overstuurd, maar vaak is dat ook precies wat je zoekt...

Henri H
5 november 2012, 23:45
De puristen onder ons zullen nu gaan stuiteren denk ik, maar ik ben met de verkoper overeen gekomen, het wordt een JCM800 2210 uit '88 en niet de JPM 2203.:D Ik zag toevallig bij dezelfde verkoper dat ie een JCM800 2210 er bij had gezet op Ebay en heb gelijk maar even gemaild. Bleek geen probleem te zijn, de JMP 2203 gaat weer op Ebay en ik neem de JCM800 over. Ik weet het, menigeen zal me voor gek verklaren, maar dat interesseert me lekker helemaal niks, ik ben er ongelooflijk blij mee, daar ik in eerste instantie een JCM800 2210 zocht.:crazyhappy:

Ik denk ook dat ik geen nieuw pedaal meer nodig heb, gezien de hoeveelheid gain op dat ding en ze zijn ook helder en transparant genoeg, dus de Z-Vex SHO mag ook weer in de grote effecten mand.:) Het zou zo maar 's kunnen dat ik helemaal geen drive pedalen meer ga gebruiken, maar rechtstreeks in de Marshall plug. Nou ja, rechtstreeks... Een wah pedaal, tuner, flanger, phaser en delay dan nog. Ik dacht dat er al een reverb op die dingen zit, maar anders mag m'n reverb pedaal ook blijven.

I'm a happy man!:cheerup:
Nou, nogmaals gefeliciteerd dan. :D
Ik denk dat je er nog wel graag een tubescreamertje bij zult gaan gebruiken, wordt ie lekker strak van.

Orpheo
6 november 2012, 00:01
@jerome geen moeite. Kan dan wat harder aanslaan he... Zeker handig voor funky slagjes. Krijg t niet clean als ik mn gain laag schroef. Alleen met gain op 10 en volume gitaar laag.

Misery Signals
6 november 2012, 00:44
Met de volumepot opcleanen heb ik nu nog eens nooit gedaan live of op repetitie... is dat wat lekker?
Nja heb channelswitchers he...

MS

Henri H
6 november 2012, 07:53
....nu nog eens nooit ....:???:
Hier in 't Oosten zeggen ze: "nooit geen". :)

Ik heb ook vrij veel channelswitchers gehad, HOOK, Marshall JVM/6100/2205, en ik heb nog steeds een Mesa Stiletto, maar het bevalt mij uitstekend om clean te draaien met de pot v.d. gitaar. Je krijgt er een meer dynamische totaalsound van naar mijn idee.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een 2e master volume, om het volume verschil op te vangen (en voor solo's), wel erg praktisch vind.
In onze Metalband ben ik de enige gitarist, en daar gebruik ik de 2e master volume bijna niet.

Misery Signals
6 november 2012, 08:22
"Dat heb ik nu nog eens nooit gedaan"... Kan gerust hier hoor...

MS

Henri H
6 november 2012, 10:44
Sorry voor off topic, maar als je "nu" en "eens" nou 's gewoon weglaat?

HaroldA
6 november 2012, 11:53
@jerome geen moeite. Kan dan wat harder aanslaan he... Zeker handig voor funky slagjes. Krijg t niet clean als ik mn gain laag schroef. Alleen met gain op 10 en volume gitaar laag.

Ik heb daar nog een pedaaltje voor liggen die alleen maar een volume pot heeft (met treble bleed).

jerome
6 november 2012, 12:34
@jerome geen moeite. Kan dan wat harder aanslaan he... Zeker handig voor funky slagjes. Krijg t niet clean als ik mn gain laag schroef. Alleen met gain op 10 en volume gitaar laag.

Ok, ik heb het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd om van uit gainstand 10 het geluid naar clean te draaien met de gitaarvolumepot...:hide:
Ik ga het vrijdagavond toch maar eens proberen...
Ik heb de gain overigens altijd op 5 staan omdat ik dat een heerlijke crunch-basissound vind!
Veel dynamiek en een heerlijk transparante sound!
Vanuit die stand het geluid naar clean te draaien met de gitaarvolumepot gaat prima, maar ik het volume is wel iets lager.
En ik kan dan niet al te veel harder aan gaan slaan want dan begin m'n 2203 weer lekker te grommen... Dat komt waarschijnlijk omdat ik er DiMarzio Super Distortion elementen in heb ;)

Brum
6 november 2012, 14:13
Ik heb daar nog een pedaaltje voor liggen die alleen maar een volume pot heeft (met treble bleed).

Is dat zelfbouw, of is er een merk die die dingen maakt? Lijkt mij ook wel wat eigenlijk.

HaroldA
6 november 2012, 14:20
Is dat zelfbouw, of is er een merk die die dingen maakt? Lijkt mij ook wel wat eigenlijk.

Zelfbouw. EHX maakt de 'signal pad' wat volgens mij hetzelfde is.

Orpheo
6 november 2012, 16:15
Ok, ik heb het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd om van uit gainstand 10 het geluid naar clean te draaien met de gitaarvolumepot...:hide:
Ik ga het vrijdagavond toch maar eens proberen...
Ik heb de gain overigens altijd op 5 staan omdat ik dat een heerlijke crunch-basissound vind!
Veel dynamiek en een heerlijk transparante sound!
Vanuit die stand het geluid naar clean te draaien met de gitaarvolumepot gaat prima, maar ik het volume is wel iets lager.
En ik kan dan niet al te veel harder aan gaan slaan want dan begin m'n 2203 weer lekker te grommen... Dat komt waarschijnlijk omdat ik er DiMarzio Super Distortion elementen in heb ;)

tja de superD gromt en scheurt als een malle. Desondanks heb ik vrij weinig problemen ermee. Maar als je je gain op 5 hebt, dan is je basissound redelijk crunchy/clean. Ik speel veel 80ies rock/metal, en vind dan gain op 5 gewoon te laag....

Orpheo
6 november 2012, 16:17
Met de volumepot opcleanen heb ik nu nog eens nooit gedaan live of op repetitie... is dat wat lekker?
Nja heb channelswitchers he...

MS

Ik doe 't eigenlijk aan de lopende band. Ik sta er niet eens meer bij stil. Ik vergeet soms zelfs dat m'n amp op distortion staat en m'n pot half dicht zit...Tot ik per ongeluk de volumepot verdraai als ik m'n tonepot aanpak. misschien omdat ik veel volume swells doe met m'n volumepot dat 't allemaal wat 'makkelijker' gaat??

cardinal
8 november 2012, 20:35
Ik heb die 800 en had hem bijna het huis uit getrapt. Maar ik las toen ergens dat het geluid helemaal te gek werd met een koch pedaltone ervoor. Nu had ik die toevallig ook staan en sindsdien is het mijn main gear. Helemaal te gek!

Hard, powerfull, vet, dik, lomp etc. Scherp kan hij zijn, maar dat heb ik eruit gehaald via toonregeling etc.

Je mag altijd een keer langskomen (zaan) om hem te proberen.

Brum
9 november 2012, 00:23
Hartstikke tof aanbod, maar niet meer nodig. Morgen heb ik een heule echte JCM800 2210 in huis.:)

polviggen
9 november 2012, 08:18
ook een fijne amp, het channel volume heeft bij de 2210 ook invloed op de gain. en dan kan je het volume nog regelen met de master.

o0rollo0o
11 november 2012, 13:33
2210 is geweldig, veelzijdiger dan een 2203/2204 imo.

Henri H
11 november 2012, 19:38
ook een fijne amp, het channel volume heeft bij de 2210 ook invloed op de gain. en dan kan je het volume nog regelen met de master.Het channel volume heeft niet zozeer invloed op de gain, maar wel op de punch, is mijn ervaring. Channel volume tussen 7 a 8 op mijn voormalige 2205 gaf een lekkere schop onder je kont.


2210 is geweldig, veelzijdiger dan een 2203/2204 imo.Zijn 2 verschillende beestjes. Ja, wel allebei de herkenbare Marshall sound, maar ik vind een 2204(/3) veel dynamischer, en uiteindelijk ook mooier klinken.

o0rollo0o
12 november 2012, 22:50
Het channel volume heeft niet zozeer invloed op de gain, maar wel op de punch, is mijn ervaring. Channel volume tussen 7 a 8 op mijn voormalige 2205 gaf een lekkere schop onder je kont.

Zijn 2 verschillende beestjes. Ja, wel allebei de herkenbare Marshall sound, maar ik vind een 2204(/3) veel dynamischer, en uiteindelijk ook mooier klinken.

Maar die moet zo hard:seriousf:

HaroldA
12 november 2012, 22:58
Maar die moet zo hard:seriousf:

Zacht doen ze het ook heerlijk! Meeste drive komt uit de preamp, niet uit de poweramp.

Henri H
13 november 2012, 00:07
Maar die moet zo hard:seriousf:
Ik vond mijn 2205 destijds pas lekker klinken als ie een beetje open stond (hard dus), i.t.t. mijn 2204's die op lager volume ook prima klinken.

big dooley
13 november 2012, 08:46
Het channel volume heeft niet zozeer invloed op de gain, maar wel op de punch, is mijn ervaring. Channel volume tussen 7 a 8 op mijn voormalige 2205 gaf een lekkere schop onder je kont.


ligt eraan welk bouwjaar je hebt... jij had toch een oudere?
bij de jongere modellen klopt het inderdaad wat polviggen zegt... meer channelvolume betekend meer gain

de mastervolume bij de oudere modellen was trouwens een PPIMV, bij de jongere zit ie voor de loop

polviggen
13 november 2012, 09:03
zou kunnen dat ik een ouder model had. dacht dat het eentje uit 86 was maar ik ben niet meer zeker.
de 2203 reageerde in ieder geval beter op boostpedaaltjes.

o0rollo0o
13 november 2012, 12:43
Probleem bij die 2205 van mij is alleen dat het effectieve deel van de mastervolumeknop tussen 0 en 0.1 zit in plaats van 0 en 10:D Kleinste tikje ertegen en je broekspijpen wapperen eraf(als die op het od kanaal staat).

HaroldA
13 november 2012, 13:12
Probleem bij die 2205 van mij is alleen dat het effectieve deel van de mastervolumeknop tussen 0 en 0.1 zit in plaats van 0 en 10:D Kleinste tikje ertegen en je broekspijpen wapperen eraf(als die op het od kanaal staat).

De 2203/4's ook ;)

Henri H
13 november 2012, 14:11
ligt eraan welk bouwjaar je hebt... jij had toch een oudere?
bij de jongere modellen klopt het inderdaad wat polviggen zegt... meer channelvolume betekend meer gain

de mastervolume bij de oudere modellen was trouwens een PPIMV, bij de jongere zit ie voor de loopKlopt, de mijne was van '86, en inderdaad, boven stand 3 (master) komt er niet veel volume meer bij. Tussen 0 en 0.1 is dus wat overdreven denk ik. :)

kassie
13 november 2012, 15:44
Brum,

Een mooi voorbeeld. ACDC staat bekend om Angus Young en zijn Gibson SG. Zijn maatje speelt over een Gretsch met 1 element bij de brug...

http://www.miniatureguitarshop.com/images/Foto's/K120_ACDC_Malcolm_02.jpg

Malcom Young, zijn broer...

marter544
13 november 2012, 16:09
Beetje mosterd na de maaltijd miss, maar je had eigenlijk ook even een Engl Blackmore moeten proberen!

Brum
14 november 2012, 08:19
Ik heb destijds een 1 op 1 ruilvoorstel gehad voor m'n Framus met die Blackmore, maar dat vond ik nou niet echt een reële deal en ook maar niet gedaan.

big dooley
14 november 2012, 08:32
Klopt, de mijne was van '86, en inderdaad, boven stand 3 (master) komt er niet veel volume meer bij. Tussen 0 en 0.1 is dus wat overdreven denk ik. :)

86 is een lastig jaar om te bepalen of je de eerste of laatste versie had... was het jaar van de verandering als ik me goed herinner... er is wel een simpele test om dit uit te zoeken... trek de tweede preampbuis eruit en kijk welk kanaal wegvalt... als het boostkanaal wegvalt is het de eerste versie, als het normale kanaal wegvalt is het de latere versie
een andere manier is om de gitaar in de return te pluggen... kun je het volume nog regelen met de master heb je de eerste versie, kan dit niet heb je de latere versie.... bij de latere versie heb je wel kans dat je ruzie met de buren krijgt als je dit doet :D

Henri H
14 november 2012, 08:49
.....
een andere manier is om de gitaar in de return te pluggen... kun je het volume nog regelen met de master heb je de eerste versie, kan dit niet heb je de latere versie.... bij de latere versie heb je wel kans dat je ruzie met de buren krijgt als je dit doet :DIk had dan de latere versie, want heb dit wel 's gehad toen ik m'n GT-8 nog had, en verkeerd geconfigureerd had. Dan schrik je je een hoedje. :crazyhappy:

big dooley
14 november 2012, 13:29
leuk he? m'n ouwe DSL100 had dit ook al :D

Simon Hans
17 december 2012, 18:20
Ik heb twijfel.... En veel twijfel ook. . Ik merk bij mezelf al dat ik steeds meer hoog in m'n geluid probeer te krijgen, vooral qua precense, maar de ware aard van het beestje draai je er simpelweg niet uit. Ik mis dan ook vaak dat snijdende en opene van een Marshall, wat mijns inziens altijd lekker werkt als de andere gitarist een wat lomper geluid heeft.
JCM800 kenners, spui uw kennis! Ik weet het voor nu echt niet wat te doen.

De JCM 800 gaat waarschijnlijk niet echt helpen. Wat veel gitaristen deden (en doen): een treble booster gebruiken. Ik ook.... Het werkt met een oude Marshall (en dat is deJCM 800) icm een Les Paul erg goed!!! De Java van Keeley boost of de Rangemaster van BSM, kijk maar een beetje rond...Succes

groetjes,

Simon

Brum
17 december 2012, 18:49
Bedankt voor de input Simon, wordt gewaardeerd. Maar de JCM800 is inmiddels al een tijdje aangeschaft en ook alle soorten boosters zijn al lang en breed voorbij gekomen.;)