PDA

View Full Version : grondverf en aflak swirlen



wodjeka
11 oktober 2012, 01:45
Ik ben bezig om een oude gitaar op te knappen. De mahonie body is inmiddels zo goed als ontdaan van de oude lak.
Ik wil de gitaar graag gaan swirlen. Ik heb al veel gelezen, en ook de lak faq helemaal doorgespit maar ik kom er gewoon niet uit.
Welke grondverf en welke lak zijn geschikt om te gebruiken in combinatie met revell?
Moet ik na het schuren de mahonie body nog behandelen met iets voor ik de grondverf opzet?

Napoje
11 oktober 2012, 10:02
revell is dat geen enamel? Ik heb hier een boek over gitaren spuiten dat enamel sterk afraad.

Misschien moet je dit boek (http://www.paintyourownguitar.com/store/main.html) bestellen...

Dootch
11 oktober 2012, 10:43
Welke grondverf en welke lak zijn geschikt om te gebruiken in combinatie met revell?
Moet ik na het schuren de mahonie body nog behandelen met iets voor ik de grondverf opzet?

Ik heb mijn gitaar deze zomer geswirld,


eerst gelakt met autolak en dan geswirld met speciale swirlverf!
magic marble van hobbyline

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151154-Jem-jem-jem-ibanez-jem-jem-jem/page5

wodjeka
11 oktober 2012, 10:58
@ Napoje klopt dat is inderdaad enamel. Enamle verf schijnt erg geschikt te zijn voor swirlen.

wodjeka
11 oktober 2012, 10:58
@ Dootch Dankjewel voor de tip!

Denk je dat je ook kan swirlen direct op de grondverf ipv lak?
Het is namelijk de bedoeling dat hij zwart/wit word... en de grondverf is al wit...

Dootch
11 oktober 2012, 17:01
@ Dootch Dankjewel voor de tip!

Denk je dat je ook kan swirlen direct op de grondverf ipv lak?
Het is namelijk de bedoeling dat hij zwart/wit word... en de grondverf is al wit...

Ik denk het wel. Probeer echter eens op een wit plankje voor je je aan je gitaar waagt.
Naar mijn gevoel zou ik ook zwart én wit gebruiken om te swirlen. Ook al is de basis al wit.
Gebruik ook vooral genoeg swirl verf want ze is een beetje doorzichtig, dus als je wat meer neemt is ze niet doorzichtig.
Hoeveel? natte vinger werk vrees ik, zoals je ook ziet in mijn filmpje. Houd ook een bus cellulose bij de hand voor als de swirl mislukt:sssh:

Nog over het swirlen op grondverf: bedenk dat niet het hele oppervlak met swirl verf wordt bedekt, dus je gaat een deel van de grondlaag als "finish" zien. Mag en kan, maar jij moet weten of je het lust.

wodjeka
12 oktober 2012, 15:19
Ik was ook inderdaad van plan om met zwart en wit te swirlen, heb beide kleuren al besteld.
Ga ook zoals je aanraad een aantal proefstukjes maken voor ik de gitaar eraan waag.
Zal dan ook wel erachter komen of ik nog echte witte lak over de grondverf moet doen.

En wat bedoel je met de spuitbus cellulose? gaat daarmee de foute swirl er weer af??

Dootch
12 oktober 2012, 19:06
Geen spuitbuis cellulose

Ik dacht gewoon aan vloeibare cellulose thinner. Maar ik heb het nog eens gaan nazien en het is eigenlijk terpentijnolie. Je moet het filmpje van mijn swirl maar eens volledig uitkijken!! Dan kan je zien hoe lelijk een mislukte swirl wel kan zijn ...
Maar terpentijnolie, daarmee kan je een foute swirl met een vod eenvoudig afvegen (wel ondmiddellijk beslissen natuurlijk, geen half uur laten uitharden)
Als je de swirl wil houden kan je hem ook best meteen droogblazen (ik gebruik een compressor)
Je kan het water er namelijk niet afvegen. Droogblazen is het beste. Maar ik denk niet dat het droogblazen écht moet. Tenslotte wordt de gitaar zelf niet nat, het is maar de verf bovenop
Laat je niet verleiden om er aan te komen, de verf is ZEEEEEEEEEEEEEER plakkerig en moet 24 uur drogen na het swirlen.

wodjeka
12 oktober 2012, 22:48
Dankjewel voor alle tips, zal me zeker helpen!
Heb je filmpje al meerdere keren gezien, was ook erg leerzaam. Zag dat je de verf beste de 2 kleuren tegelijk in de ton kon gooien.
Ik zal ook zeker een fles terpentijn halen, voor het geval de swirl mislukt.
Neem aan dat voor het droogblazen een fohn op de koude stand ook wel zal voldoen.

oigun
13 oktober 2012, 09:29
\

Nog over het swirlen op grondverf: bedenk dat niet het hele oppervlak met swirl verf wordt bedekt, dus je gaat een deel van de grondlaag als "finish" zien. Mag en kan, maar jij moet weten of je het lust.

Grondverf heeft vaak wel de neiging vrij snel te vergelen, en moet wel worden afgelakt. Omdat het oppervlak niet zo hard en bestendig is als bij aflak.

wodjeka
13 oktober 2012, 12:54
Grondverf heeft vaak wel de neiging vrij snel te vergelen, en moet wel worden afgelakt. Omdat het oppervlak niet zo hard en bestendig is als bij aflak.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat over de grondverf/swirl blanke lak komt. Neem aan dat het dan niet zo snel vergeelt?

oigun
13 oktober 2012, 13:54
Hangt van de lak af... nitro en polyurethaan vergeelt sowieso. Acryl een stuk minder.