PDA

View Full Version : Heeft jouw Gibson een headcrack?



Hotpepper01
10 oktober 2012, 17:22
Ik ben benieuwd naar het aantal Gibsons met een headcrack...

macwilliams
10 oktober 2012, 17:27
Nou heb ik zes gibsons, allen les Pauls, waarvan er één een kopknak heeft.
Dus hier 16,66667% met de kopknak.

bass blom
10 oktober 2012, 17:27
ha het is hem gelukt :cheerup:

Henri H
10 oktober 2012, 17:28
Ik had er ééntje met een headcrack, inmiddels verkocht/ingeruild.
De andere is (nog) zonder (knock on wood). :)

budje
10 oktober 2012, 17:38
mag ik wel tetten stemmen ook al heb ik geen gibson?

Tabula Rasa
10 oktober 2012, 17:43
mag ik wel tetten stemmen ook al heb ik geen gibson?

Heb ik ook gedaan joh. Geen Gibson in huis, en ik ben vóór tetten.

Buzzel
10 oktober 2012, 17:44
Tetten is sowieso geen gibson :)

Brum
10 oktober 2012, 17:46
Drie zelfs, zonder gekheid. Allemaal op hetzelfde halsje.

Oranjeaap
10 oktober 2012, 17:47
Ik heb 3 Gibson les Pauls, geen headcracks. Wel flink bespeeld en niet zachtjes mee om gegaan.

HUESSEN
10 oktober 2012, 17:49
Heb een SG.Een keer in een opwelling hard in de hoek gedonderd.En overleefd!!!Geen crack!

FruscianteFan
10 oktober 2012, 17:55
Ik heb wel de gedachte dat als ik eens een keer een Gibson koop, het er één met headcrack moet zijn. Gewoon, omdat dat gaaf is en omdat ze dan goedkoper zijn.

ieme
10 oktober 2012, 17:59
2 van mn 12 gibsons hebben een crack

stijnkenens
10 oktober 2012, 18:00
Ik heb wel de gedachte dat als ik eens een keer een Gibson koop, het er één met headcrack moet zijn. Gewoon, omdat dat gaaf is en omdat ze dan goedkoper zijn.

Haha, waarom niet: Blijkbaar heeft die van Slash ook een herstelde crack ...
Zouden ze dat op de signature ook doen?


Hier 1 gibson, zonder headcrack, en ze heeft het toch al een 74 jaar overleeft.



s.

barno
10 oktober 2012, 18:09
Verander gibson in fender en je hebt het korste topic ooit :)

hier een 135, no crack, nochtans talloze keren gevallen
een 335 gehad mèt crack

FruscianteFan
10 oktober 2012, 18:12
Verander gibson in fender en je hebt het korste topic ooit :)

hier een 135, no crack, nochtans talloze keren gevallen
een 335 gehad mèt crack
Ik hoorde laatst wel van een Australische gitarist (Jak Housden, van The Whitlams) dat zijn oude Tele was hersteld van een neck crack. Ik vroeg me ook af hoe die dat in godsnaam voor elkaar had gekregen.

stijnkenens
10 oktober 2012, 18:47
Ik wil u dat wel eens voor doen, hoor ...




s.

mikeyaxeman
10 oktober 2012, 19:26
Ik durf niet te stemmen...
Het geeft mij een beetje het gevoel zo van de goden verzoeken.

barno
10 oktober 2012, 19:31
Ik wil u dat wel eens voor doen, hoor ...




s.

hoe gaat ge dat flikken, een lintzaag telt niet hé

k denk niet dat gij meer weegt dan deze meneer :)

http://i5.photobucket.com/albums/y183/guitarfish/Guitars/Other/StandingonFenderNeck.jpg

Mr.Fingers
10 oktober 2012, 19:36
Ik heb al de eer gehad Stijnmans een paar keer te ontmoeten... En deze man is er niets tegen!

http://25.media.tumblr.com/eCb7JKQzJojes4w9oMxb4dZ7o1_500.jpg

arnoldtims
10 oktober 2012, 20:34
Mijn ES heeft een headcrack die hersteld was.
De lijm verbinding heeft het 15 jaar vol gehouden maar is nu toch weer los gekomen, niet door vallen en precies op de breuklijn.

bass blom
10 oktober 2012, 20:36
Mijn ES heeft een headcrack die hersteld was.
De lijm verbinding heeft het 15 jaar vol gehouden maar is nu toch weer los gekomen, niet door vallen en precies op de breuklijn.

oei, dan is het niet goed gedaan want men zegt altijd dat een gebroken neck op de lijmverbinding sterker is dan daarvoor :makeup:

big dooley
10 oktober 2012, 20:38
yep bij m'n lestertje kop afgebroken... zat alleen nog vast aan het voorste stuk fineer
aangezien de hals al aardig wat mojo heeft, is er alleen gelijmd en niks opnieuw gespoten:

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/39158_107142972673245_1222863_n.jpg

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/39158_107142969339912_474621_n.jpg

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/39688_107142959339913_8381176_n.jpg

Stratman70
10 oktober 2012, 20:45
Niet mijn Gibson, wel mijn Tokai Love Rock:

http://i233.photobucket.com/albums/ee187/Stratman70/003.jpg

Zelf weer netjes hersteld.

arnoldtims
10 oktober 2012, 20:55
Ja dat is in het algemeen ook zo maar als de verbinding het 15 jaar volhoud dan is het ook niet erg slecht gedaan.
Het lijmen is door een gerespecteerde bouwer uit Groningen gedaan. Maar goed de lijm kan ook door hun niet diep genoeg in de crack zijn gespoten.


oei, dan is het niet goed gedaan want men zegt altijd dat een gebroken neck op de lijmverbinding sterker is dan daarvoor :makeup:

Nagramoth
10 oktober 2012, 21:20
1 Les Paul met crack. 100% score.
En ja, tetten!

zeiler
10 oktober 2012, 21:27
nog 100 % zonder neckbreuken... de lak is wel naar de knoppen maar da's een ander verhaal ;)!

Blokkie
10 oktober 2012, 21:56
SG standard uit 1996 met crack. Is ruim 10 jaar geleden gecrackt en professioneel gemaakt. De Les Paul standard faded is nog heel. En dat wil ik graag zo houden.

lindstrom
10 oktober 2012, 22:01
al bijna 8 jaar ofzo in bezit, VEEEL bespeeld en niet voorzichtig. geen crack.

zoon van Piet
10 oktober 2012, 23:23
oei, dan is het niet goed gedaan want men zegt altijd dat een gebroken neck op de lijmverbinding sterker is dan daarvoor :makeup:
Men zegt zoveel... en t klopt niet. Mijn j45 is ooit precies op een ouwe breuk gebroken. En dat was een prima gelijmde breuk.


Ik kan niet stemmen op mn tabletje, maar heb vier gibsons waarvan twee met cracks. Zes breuken in totaal..
En een Kalamazoo, uit de G-fabriek. 73 jaar oud en geen breuk.
En een tokai love rock met breuk, tweemaal, maar die telt niet...

stijnkenens
10 oktober 2012, 23:58
Men zegt zoveel, maar dát is wel waar.

Als een lijmnaad terug open komt, dan is die niet goed gelijmd. Daar mag je vergif op in nemen.

Natuurlijk als er niet eerst mee geklooid is (secondenlijm, contactlijm, siliconen, you name it, I've seen it !!!)
En als je de gitaar niet in een hete auto achterlaat !

Maar een propere breuk kan perfect gelijmd worden, en is wel degelijk sterker dan hout, mits het goed is uitgevoerd !



s.

FruscianteFan
11 oktober 2012, 00:07
Misschien, maar dan kun je dus altijd achteraf zeggen dat het blijkbaar tóch niet goed gerepareerd was...

Brum
11 oktober 2012, 00:11
Een breuk kan ook ontstaan exact onder de oude scheur. Is ook bij mijn gitaar gebeurd. Ik dacht in eerste instantie ook dat de oude breuk opnieuw was gebroken, maar dat bleek toch niet zo te zijn. Ook een gewaardeerd gitaarbouwer/reparateur vertelde me dat een goed gelijmde breuk normaal gesproken nooit meer op dezelfde breuk breekt.

Agent_Smith
11 oktober 2012, 03:25
Tsja, welke Gibson bedoel je? Ik heb er zoveel. De één met; de ander zonder breuk. Doet niets af aan de kwaliteit van de gitaar in elk geval.

ruudjes
11 oktober 2012, 05:16
1 gibson 1 headcrack

Rizz
11 oktober 2012, 08:05
Verander gibson in fender en je hebt het korste topic ooit :)



Heb hier een Fender, met crack! Geen Gibson's...

arjanb01
11 oktober 2012, 08:38
Wanneer een gibson eenmaal een breuk heeft gehad kan ik me niet voorstellen dat de hals nog net zo stevig is als voor de breuk, wanneer gelijmd en al. Laten staan die gitaren !

Brum
11 oktober 2012, 09:08
Als ie goed gelijmd is, met zekerheid, net zo stevig. Voor stevigheid kun je sowieso beter verder kijken dan Gibson.

arnoldtims
11 oktober 2012, 09:08
Veel halzen van Gibson hebben door de constructie van de kop zo wie zo een lijm verbinding.
Dus alles van Gibson en andere merken die het ook zo doen maar mijden dan?


Wanneer een gibson eenmaal een breuk heeft gehad kan ik me niet voorstellen dat de hals nog net zo stevig is als voor de breuk, wanneer gelijmd en al. Laten staan die gitaren !

arjanb01
11 oktober 2012, 09:10
Veel halzen van Gibson hebben door de constructie van de kop zo wie zo een lijm verbinding.
Dus alles van Gibson en andere merken die het ook zo doen maar mijden dan?

Ja, mijden als de pest ! Nee gekheid, ik ben geen fan van die constructie dus loop altijd met een grote boog om gibsons en aanverwante gitaren die zo geconstrueerd zijn heen. Ik ben meer een stratman en daarom ben ik ietwat bevooroordeeld.

zoon van Piet
11 oktober 2012, 10:59
Men zegt zoveel, maar dát is wel waar.

Als een lijmnaad terug open komt, dan is die niet goed gelijmd. Daar mag je vergif op in nemen.

Natuurlijk als er niet eerst mee geklooid is (secondenlijm, contactlijm, siliconen, you name it, I've seen it !!!)
En als je de gitaar niet in een hete auto achterlaat !

Maar een propere breuk kan perfect gelijmd worden, en is wel degelijk sterker dan hout, mits het goed is uitgevoerd !

s.

De gelijmde verbinding is sterker dan het hout, zo wordt gezegd. En dat zal best waar zijn in de algemene zin. Maar feit blijft dat mijn Gibson eens brak op de lijmnaad, op een oudere breuk. En natuurlijk moet dat dan broddelwerk zijn geweest, ik laat altijd prutsers aan mijn kostbare absoluut favoriete vintage Gibson zitten. Volgens de vorige bezitter ( neerlands bekendste hippie Armand) was de oorspronkelijke breuk gelijmd door Lutherie Da Montagne, een van de weinige professionele reparateurs/bouwers in Nederland in de jaren 60 en 70.
De reparateur die deze her-breuk voor ogen kreeg (Arie de Vocht, die toch ook een deugdelijke reputatie heeft) zei dat weliswaar een zeldzaam verschijnsel was,maar dat ie het wel eens eerder had meegemaakt. Ik lees hier nog een relaas ( van arnoldtims). En natuurlijk heeft die vast en zeker ook een prutser aan zijn dure gibson laten zitten.

In de wetenschap geldt als norm dat een wet altijd moet gelden, anders is het geen wet. Dus een enkel geval dat zich aan de wetmatigheid onttrekt, is voldoende om de wet te ontkrachten. Mijn Gibson is gebroken op een oude breuklijn, dus de wetmatigheid van nooit meer breken op een breuk is m.i. ontkracht.

En toegegeven, na vijf breuken was er nauwelijks nog ruimte om op een andere plaats te breken. of zoals in een ander topic werd opgemerkt: je hebt wel heel veel moeite gedaan om die wet te ontzenuwen, he? :)

omdat ik het plaatje toch al klaar heb staan, komt ie hier nog eens.
Gibsonhorror van de bovenste plank!
http://imageshack.us/a/img442/8475/20120917141518.jpg

Blijft wel nog steeds een prima gitaar, hartstikke stemvast en met een geluid dat ik van mijn levensdagen niet meer wil missen..

EDIT: ik wilde stemmen. Maar de opties schieten tekort: waar is het vakje met 'vijf breuken'?

Buzzel
11 oktober 2012, 11:04
EDIT: ik wilde stemmen. Maar de opties schieten tekort: waar is het vakje met 'vijf breuken'?

Moet je even nog 2 accounts maken, kan je 2 keer stemmen op 'ja, 2 headcracks' en nog een keer op 1 breuk optie :ok:

EDIT: een observatie. Zo ver heeft 33% van de mensen (die niet voor tetten hebben gekozen) een headcrack. Komt dicht bij die beruchte 35% :eek:

zoon van Piet
11 oktober 2012, 11:07
Maar ik heb ook nog een gibson met gewoon een breuk..
en een die ( nog) geen breuk heeft..

in mijn lange bestaan als gitarist heb ik trouwens twee keer een fender met breuk gezien, maar dit terzijde..
EDIT: ik heb dus maar tetten gestemd, leek me de meest toepasselijke ( en lekkere) optie..
( bovendien hadden wij het vroeger over 'grote humbuckers' in dit verband..)

Harry
11 oktober 2012, 14:17
die van mij is al 34 jaar heel.

kenx
11 oktober 2012, 17:06
Ik ben -toen ik mijn les paul pas had- een keer gevallen met de fiets, met de koffer (met de gitaar erin uiteraard) in de hand. De koffer is toen enorm hard tegen de grond gesmakt, en ik deed hem met een klein hartje open... En de gitaar was nog perfect heel! Je kan niet raden hoe blij ik was toen! Sindsdien rijd ik nooit meer met een koffer in de hand met de fiets...

Chris Winsemius
11 oktober 2012, 17:11
Dankzij Nargamoth niet!

(Die redde afgelopen week m'n R7 toen ie omviel.....)

met Fender halzen en gitaren gooi ik gewoon maar met Gibsons niet en dat scheelt al een hoop.
Fenders kunnen in een hoesje, Gibson gaat altijd in een koffer.

Ik hoop het nooit mee te maken maar ik weet wel dat het ip. opgelost kan worden.

Misery Signals
11 oktober 2012, 17:12
+30 Gibsons gehad, nog nooit headcrack gehad. Nu enkel nog een SG-Z

MS

Buzzel
11 oktober 2012, 17:15
Hoe dan ook. We zitten nog steeds op een schokkende 31,111111111%!

Brum
11 oktober 2012, 17:17
Om het leuker te maken; Hoeveel halzen met een krakje zijn er van mahonie en hoeveel van esdoorn?:)

Midwolda
11 oktober 2012, 20:10
Zeven Gibsons, nul headcracks.
Wel een keer de kop van een Strat gebroken.
:???:

Braindead
11 oktober 2012, 20:55
hoe gaat ge dat flikken, een lintzaag telt niet hé

k denk niet dat gij meer weegt dan deze meneer :)

http://i5.photobucket.com/albums/y183/guitarfish/Guitars/Other/StandingonFenderNeck.jpg

Wat een scary foto, eng mannetje. Wat zou je doen als die hals (birdseye maple) van jou gitaar kwam en deze gast erop stond te dansen? Iets met een voeding en een rietje? :D

Venlonaer
11 oktober 2012, 23:25
3 Gibson en een 2 Epiphones (gehad). Geen van alle een head rack. Dus maar tetten gestemd :D

Venlonaer
11 oktober 2012, 23:26
Sjezus, bedtijd voor mij.

'3 Gibsons en 2 Epiphones'

stijnkenens
11 oktober 2012, 23:40
Wat een scary foto, eng mannetje. Wat zou je doen als die hals (birdseye maple) van jou gitaar kwam en deze gast erop stond te dansen? Iets met een voeding en een rietje? :D

Ik denk niet dat het dansen is, maar eerder evenwicht houden.
Esdoorn kan dat perfect aan, ook zonder trussrod !


@ Barno: ik had iets in gedachte met auto en stoeprand :)

vulvasonic
12 oktober 2012, 01:14
Ik kan niet stemmen op de iPhone, maar mijn 3 Gibsons zijn nog helemaal heel. Moet ik er wel bij vermelden dat de meest door mij mishandelde Gibson een hals heeft van esdoorn (ES-347) en dat ik mijn laatste Gibson pas enkele maanden in m'n bezit heb (en door niet nader te noemen omstandigheden amper is bespeeld).

speedmusic
12 oktober 2012, 08:50
Een keer snel een goedkope koffer gepakt, de koffer stond thuis op zijn zijkant en is omgevallen.
Aangekomen bij de oefenruimte nek kapot:
https://lh5.googleusercontent.com/-yZQ6WQhcGUc/TXTtCV7TgOI/AAAAAAAACF4/nIPwwn31s-E/s512/IMG_0196.JPG

stijnkenens
12 oktober 2012, 10:49
@ arnoldtims en zoon van Piet:

Ik wil gerust geloven dat het goed gelijmd is geweest, en moderne lijmen kunnen falen (men weet nog niet hoe lang een witte houtlijm verbinding mee gaat, dierlijke lijm blijft meer dan 2000 jaar plakken (meubelen van Toetankhamon))

Maar ik hamer erop dat een lijmnaad sterker is dan hout, dat is een bewezen feit, maar mensen lezen jullie post en denken dan: "zie je wel, het is niet waar !" En gaan dat dan verkondigen. In forum land is het soms moeilijk om die verhalen te ontkrachten.

Soit dit is geen aanvallende post, maar gewoon even verduidelijkt, waarom ik misschien een beetje kort (door de bocht) heb geantwoord !


Langs de andere kant: je kan een open gekomen lijmverbinding niet zomaar lijmen, eerst alle smurrie verwijderen (want die zit er ) voor je terug kan lijmen.



s.

zoon van Piet
12 oktober 2012, 12:15
Dat begrijp ik best, Stijn.
Alleen lees ik nooit (van een ander dan mezelf) dat een gelijmde verbinding los kan laten, ik lees uitsluitend dat een gitaar nevernooit meer zal breken op die plaats..
En juist die bewering wil ik graag ontkrachten, want - hoe onwaarschijnlijk ook- het kan dus wel..

Meer van belang lijkt het me aan te geven dat Gibsons met een breuk in geen enkel opzicht minder betrouwbaar of inferieur zijn aan ongebroken G's ( ik noem ze liever 'Gibsons die nog niet gebroken zijn' ). Zelfs na meerdere breuken én een keer op dezelfde plek kunnen ze prima zijn. :)

FruscianteFan
12 oktober 2012, 12:49
Ik vraag me dan af wat het uitmaakt, eerlijk gezegd. Als een kop twee keer afbreekt, dan moet-ie twee keer gerepareerd worden. Dan maakt het vrij weinig uit of het een andere breuk is, of het precies op dezelfde plaats is, of dat het een micrometer ernaast is.

Het is misschien leuk voor wetenschap versus praktijk, maar beide zijn niet betrouwbaar in dit geval. Puur omdat het, zoals gezegd, een forum is waar hearsay en harde feiten lastig te onderscheiden zijn. Dat maakt de discussie ook zo nutteloos.

zoon van Piet
12 oktober 2012, 13:42
De discussie lijkt me niet nutteloos..
niet alleen komt de angstwekkende bewering dat 35% van alle gibsons een gebroken kop heeft, gevaarlijk dichtbij in het resultaat tot heden. Ook lees ik hier de mening van iemand dat ie liever met een boog om zulke gevallen gitaren heen loopt - terwijl de meerderheid zich weinig aantrekt van zo'n breuk ( afgezien van een terecht prijsverschil..).

En goed, wat multiplefracturen betreft draaf ik wellicht een beetje door. Maar als jullie me nou tot kampioen Gibsonbreker of kapitein Knak benoemen, dan gaat dat vast wel weer over.. :)

barno
12 oktober 2012, 14:22
ik begrijp niet waarom Gibson zijn ontwerp niet aanpast. Ze hoeven daarvoor niet eens over te schakelen op scarf joint head (wat idd véél steviger is) als ze hun verhaal van "one piece neck headstock" willen houden.

Gewoon het truss rod systeem aanpassen. Als je nu een gibson neck in doorsnede bekijkt, zit er een heel groot gat (voor die grote stelschroef) op de overgang hals / head. Dat kan gemakkelijk anders zonder dat het zichtbaar is, zou waarschijnlijk zelfs (theoretisch) de sustain nog ten goede komen.

Of desnoods een stevige volute, er moet alleszins meer vlees zitten rond dat stelschroef gat

Jorisg
12 oktober 2012, 14:23
Sinds kort in het bezit van een Gibson LP met head crack, vorige eigenaar heeft 'm laten repareren. Iets met lijm van botten gebruikt! Gitaar is ongekend toonvast, in ieder geval ontstemt ie minder snel dan mijn Fender Strat.

Buzzel
12 oktober 2012, 14:31
Jaja, mensen met die headcrack zitten wel op 35,59322034% headcracks!

Frits van Mourik
13 oktober 2012, 00:45
Geloof 't of niet, maar mijn oude SG had (alweer een paar jaar geleden...) een "spontane" headcrack.
Stond gewoon naast m'n bureau in een standaard binnen handbereik, tot op een zekere dag de kop raar naar voren stond.
En ja, hoor! Koppie geknakt! Zomaar! Ik heb 'm nu al 40 jaar, en destijds 2de hands gekocht, dus bèst wel oud.
De gitaar heeft veel meegemaakt, maar was de laatste 10 jaar ofzo niet echt intensief gebruikt.
Wat zou dat dan zijn: houtmoeheid? Bestaat zoiets überhaupt?

Jan Buurman
13 oktober 2012, 08:45
Iemand in huis die hem omgestoten had en deed of er niets aan de hand was?:soinnocent:

Midwolda
13 oktober 2012, 09:06
Jaja, mensen met die headcrack zitten wel op 35,59322034% headcracks!

Ben je deze vergeten?


+30 Gibsons gehad, nog nooit headcrack gehad. Nu enkel nog een SG-Z


Volgens mij kom je dan op 20% of zo.

geert1976
13 oktober 2012, 09:38
Geloof 't of niet, maar mijn oude SG had (alweer een paar jaar geleden...) een "spontane" headcrack.
Stond gewoon naast m'n bureau in een standaard binnen handbereik, tot op een zekere dag de kop raar naar voren stond.
En ja, hoor! Koppie geknakt! Zomaar! Ik heb 'm nu al 40 jaar, en destijds 2de hands gekocht, dus bèst wel oud.
De gitaar heeft veel meegemaakt, maar was de laatste 10 jaar ofzo niet echt intensief gebruikt.
Wat zou dat dan zijn: houtmoeheid? Bestaat zoiets überhaupt?

Ja dat bestaat.
ik ken iemand, die een Gibson LP Custom heeft en toen de gitaar nog geen jaar oud was, brak de kop spontaan af.
De Gibson stond gewoon in zijn standaard in de woonkamer.
Op een avond zat die tv te kijken en onder het kijken hoort die een kraakje en ziet die ineens tot zij grote schrik, dat de headstock was gebroken.

zoon van Piet
13 oktober 2012, 11:50
En ik dacht ook ooit zo'n spontane headcrack te hebben...

Maar toen bleek mijn destijds zesjarige zoon toch wel heel erg zijn best te doen om onschuldig te kijken...

Dus na enig licht huiselijk geweld en een beetje kindermishandeling bekende hij dat mn gibbo slachtoffer was geworden van een karatedemonstratie geïnspireerd door de tv serie Power Rangers...

Waaruit blijkt dat geweld op tv slecht is voor de jeugd..
En voor je gibson....

Blokkie
13 oktober 2012, 16:15
Zijn epi's eigenlijk ook zo headcrackgevoelig?

Mr.Fingers
13 oktober 2012, 21:53
Nee, want vaak hebben die een maple hals en/of een scarf-joint headstock (headstock uit een apart stuk hout gesneden, en dat onder een hoek op de hals gelijmd, waardoor de vezels wel mooi doorlopen in de kop).

Blokkie
14 oktober 2012, 09:58
Gelukkig. Ik vind één crack wel genoeg en moet er niet aan denken dat het bij mijn casino zou gebeuren.

Sven_Deadunity
14 oktober 2012, 15:23
Ik heb een Epiphone SG gehad met een spontane headcrack... s'middags nog op gespeeld... kom ik s'avonds thuis en zie ik dat ding in mijn 7-stand staan met de kop naar voren. Kon niks mee gebeuren in die paar uurtjes tijd.

Ergens blijf ik me wel verbazen dat er zo veel Gibsons in de omloop zijn met een (goed gerepareerde) headcrack, omdat er meerdere manieren zijn om dit euvel tegen te gaan. Ik zal er niet aan moeten denken dat wanneer ik 1000 + voor een gitaar uitgeef, de kop zie open barsten wanneer ik op mn bankie zit (zoals Geert zn verhaal dus, al gebeurt dit natuurlijk verhoudingsgewijs zelden).