PDA

View Full Version : Martin, Seagull of Taka



Mr.Elephant
10 oktober 2012, 16:41
Ik speel al een aantal jaren op een goedkope akoestische gitaar van Washburn die perfect was om alles te leren. Nu is het tijd voor iets deftiger.. het mag tot 1000 euro kosten, ik speel alle soorten muziek (met voorkeur voor blues en folk) en twijfel tussen een..

- Martin D1 (http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Martin-Guitars-D-1-GT-Natural-incl.-Case/art-GIT0023960-000)
- Seagull Maritime Folk (http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Seagull-Maritime-SWS-Folk-HG-QI-Quantum-I-Pickup-System/art-GIT0016331-000)
- Takamine EG543 (http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Takamine-EG543SC-Natural-High-Gloss/art-GIT0011989-000)

En ik weet dat jullie nu zullen zeggen dat het van mezelf afhangt en wat ik graag hoor enz. enz. maar wil gewoon weten wat de positieve en negatieve zaken zijn volgens jullie en wat jullie eigen voorkeur zou zijn zonder enige verkooppraatjes. Of mss weten jullie nog iets beter?

Ernest01
10 oktober 2012, 19:51
Kijk ook eens naar het merk Eastman.

Dippides
10 oktober 2012, 20:15
Kijk ook eens naar het merk Eastman. +1

Ik heb twee maanden geleden een nieuwe gitaar gekocht nadat mijn 30 jarige Washburn op sterven na dood was. Ik heb daarvoor veel gitaren geprobeerd tussen €500 en €1.500.

Martins, Taylors, Takamines, etc.

Uiteindelijk heb ik een Eastman ac420 voor €800 gekocht. Een ac822 vond ik ook wel wat, maar die moest €1.150 kosten (eigenlijk €1.399, maar er zat een krasje op). En eigenlijk was 1.000 mijn max.

Ik denk dat mijn keuze uiteindelijk het meest werd bepaald doordat de klank van de gitaren met achter- en zijkanten van mahonie en sapele me minder beviel dan van pallisander. Maar misschien maak ik me dat maar wijs.

Maar het blijft inderdaad persoonlijk.

Daarom, net zoals ze mij hier een paar maanden geleden adviseerden, vooral proberen. Maar daarbij denk ik ook proberen te begrijpen wat de verschillen veroorzaakt.

TattooRock
10 oktober 2012, 23:30
Ik zou ze met name zelf willen proberen en dan luisteren welke het dichts bij de Blues en Folk sound komen die jij voor ogen hebt met de gitaren.

Kingfisher
19 oktober 2012, 21:05
Niet alleen is er een enorm klankverschil tussen de verschillende modellen Martins, maar zelfs de D1s klinken niet allemaal dezelfde. Laat staan dat je merken kan vergelijken. Er zit maar een ding op en dat is zo veel mogelijk gitaarwinkels bezoeken.

Supermarco
4 november 2012, 08:30
Om een voorbeeld te geven wat een persoonlijke test kan doen :
geen 6 snarig, maar 12 snarig in dit geval.

Dit weekend heb ik in een winkel verschillende 12 snarige gitaren geprobeerd.
Seagull, Taylor, Gibson en Takamine. Prijs tussen de 600 euro voor de Seagull, en 3000 euro voor de Taylor 556 CE.

Zo zie je maar dat alles persoonlijk is : Ik vond de Taylor 356 CE (1800 euro) fijner spelen en klinken dan de 2800 euro kostende Gibson 5-Star. Soms moet je gewoon een "klik" hebben met een gitaar, afgezien van de prijs/kwaliteit verhouding.

Eric van Esch
4 november 2012, 08:43
Ook Blueridge bouwt hele mooie gitaren, klankleur is vergelijkbaar met de Martins (vollere bas), Eastmans zijn vergelijkbaar wat klankkleur betreft met de Taylors (meer mid). Het is maar net waar je van houdt. Maar het prijsverschil hoor je meestal niet terug in het geluid (bouwwijze en materiaal kunnen wel het verschil maken). Proberen dus ;)