PDA

View Full Version : neck - body connection op zelfbouw strat



SaferSephy
10 oktober 2012, 15:56
Ok vergeet bovenstaande, ik heb een hele uitgebreide instructie video serie gevonden op youtube :D

De enige vraag die ik nog heb is de volgende:
Even een los topic aangemaakt omdat ik links en rechts nogal wat verschillende meningen lees.

Ik ben bezig met een zelfbouw project, maar loop tegen het volgende aan:

als ik de neck op de body schroef lijkt ie netjes aan te sluiten. echter aan de onderkant van de neck (waar ook de truss rod schroef zit) lijkt nogal wat ruimte te zitten. (ik kan er een papiertje tussen schuiven). Hoe kan ik zorgen dat dit beter aansluit of heeft dit geen impact op tone/sustain? Foto's:

http://www.redwhiteandblues.nl/upload/Foto.jpg

http://www.redwhiteandblues.nl/upload/Foto_1_.jpg

Ike57
10 oktober 2012, 16:16
De oplossing is vaak te zoeken in de oorzaak.

Sluit de hals wel goed aan op de body als hij niet is vastgeschroefd? Als dat het geval is dan sluiten de schroefgaten in de body niet goed aan op de schroefgaten in de nek. De nek wordt dan a.h.w. iets naar boven getrokken door de schroeven.
Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn: Smalle deuvels (ronde stukjes hout) in de gaten van de nek lijmen en, als alles is gedroogd, opnieuw m.b.v. de body de gaten markeren en voorboren.

Als de hals ook niet goed aansluit als hij niet is vastgeschroefd dan:

1. heeft de hals onderaan niet dezelfde ronding als de onderkant van de neckpocket in de body. Dit zou op te lossen zijn door de onderkant van de nek te schuren tot hij wel past.

OF

2. de hoeken van de nek zijn onderaan te "scherp". m.a.w. de ronding in de body is een fractie groter dan de ronding van de hoeken van de nek. Dit zou ook met een beetje schuren opgelost kunnen worden.

muffstuff
10 oktober 2012, 16:29
misschien een rare opmerking, maar je hebt toch een aardige duit voor dit gebeuren betaald? Dan retourneer je het geheel toch?

Tabula Rasa
10 oktober 2012, 16:40
Niks aan doen. Gewoon de boel afbouwen en op het moment dat ie klaar is zet je de boel op spanning, draait de 4 halsschroeven een klein beetje los en de boel wordt inelkaar gedrukt. Daarna weer vastdraaien en klaar.

barno
10 oktober 2012, 16:56
Niks aan doen. Gewoon de boel afbouwen en op het moment dat ie klaar is zet je de boel op spanning, draait de 4 halsschroeven een klein beetje los en de boel wordt inelkaar gedrukt. Daarna weer vastdraaien en klaar.

ik denk niet dat je dat daarmee oplost.

dit gezegd zijnde, ik zou het ook zo laten, volgens mij maakt het voor de klank niet veel uit.

Tabula Rasa
10 oktober 2012, 16:57
ik denk niet dat je dat daarmee oplost.

dit gezegd zijnde, ik zou het ook zo laten, volgens mij maakt het voor de klank niet veel uit.

KLopt. Het kiertje zal niet helemaal verdwijnen, maar de boel wordt wel maximaal tegen elkaar geklemd. Dat moet echt voldoende zijn. Verschil zul je niet horen.

Danieldg
10 oktober 2012, 16:58
Ok vergeet bovenstaande, ik heb een hele uitgebreide instructie video serie gevonden op youtube :D

De enige vraag die ik nog heb is de volgende:
Even een los topic aangemaakt omdat ik links en rechts nogal wat verschillende meningen lees.

Ik ben bezig met een zelfbouw project, maar loop tegen het volgende aan:

als ik de neck op de body schroef lijkt ie netjes aan te sluiten. echter aan de onderkant van de neck (waar ook de truss rod schroef zit) lijkt nogal wat ruimte te zitten. (ik kan er een papiertje tussen schuiven). Hoe kan ik zorgen dat dit beter aansluit of heeft dit geen impact op tone/sustain? Foto's:

http://www.redwhiteandblues.nl/upload/Foto.jpg

http://www.redwhiteandblues.nl/upload/Foto_1_.jpg

Nee dat maakt niets uit. Deze halsverbinding is een eenvoudige schroefverbinding. Het enige belangrijke is dus dat de onderkant van de hiel en de body een zo goed mogelijk contactoppervlak hebben. De vier schroeven vangen elk ruwweg een evengroot deel van de belasting (krachten tgv de opgespannen snaren) op. Mocht de hals er echt ingeduwd moeten worden, dan zou de ontstane spanning mee helpen de belasting op te vangen. Bij een strat is dat meestal te verwaarlozen tov de schroefverbinding en is het puur om esthetische redenen dat alles mooi moet passen bij de halsverbinding.

muffstuff
10 oktober 2012, 17:20
Niks aan doen. Gewoon de boel afbouwen en op het moment dat ie klaar is zet je de boel op spanning, draait de 4 halsschroeven een klein beetje los en de boel wordt inelkaar gedrukt. Daarna weer vastdraaien en klaar.

als het los genoeg zit komt de hals omhoog.

Als hij die naad echt weg wilt zou ik Ike zijn tips nalopen. Eerst de boel los schroeven en kijken of de hals zich laat aanduwen en de naad weg is. Als dat het geval is de gaten weer opvullen.

Bij mijn zelfbouw heb ik dit gedaan:

-Neckplate op body gelegd, de gaten in body geboord. Als diameter schroef 4mm is, nam ik een boor van 3 mm doorsnede.
- Vervolgens de hals in de pocket gelegd. Ik had geluk dat die al rete strak zat.
- Body omgedraaid en op zijn buik gelegd.
-Neckplate er op gezet en de vier schroeven 1 cm ingedraaid, zover dat ze niet in de neck zaten.
- Nu plaatste ik de lijmklemmen op de neckplate en hals(let op dat je er ff wat papier ofzo onder doet om de boel niet te beschadigen
- Aalles goed gecontrolleerd. Zit de neck zuiver in de body? Check dit even met twee snaren zodat hij precies recht zit.
- Hal die vier nekschroeven er uit. Hou de lijmklemmen er op! Cervolgens weer met mijn 3 mm boor door dezelfde gaten gegaan om de hals te boren. Let goed op dat je weet tot hoe ver je kan gaan dmv wat tape op je boor.
- Even het gruis er uitblazen en de schroeven er in gedraaid.

Mijn hals had nog geen gaten voor geboord en die van jou wel, dus in dit geval moet je ze opnieuw opvullen. Naar wat ik begrijp, is het zo dat schroeven eigenlijk nooit grip hebben in de body, maar pas in de neck? Doordat ik beide gaten kleiner maakte in diameter heeft de schroef in beide(neck en body) grip. Maar als je niet zorgt dat de neck en body hard op elkaar geduwd zitten duwt de schroef de hals er een beetje omhoog. Vandaar de lijmklemmen.

Wellicht dat mijn manier niet de juiste is, maar mijn gevoel zegt dat ik hiermee wel de meest strakke verbinding tussen body en neck gemaakt heb. Omdat de schroef ook goed vast zit in de body, dus betere verbinding tussen hals en body? Misschien is dit onzin en kan oigun of een andere ervaren bouwer dit weerleggen

Tabula Rasa
10 oktober 2012, 17:26
muffstuff. Op jouw manier kan je nooit hals en body echt goed maximaal naar elkaar trekken omdat in beide delen draad zit.

Hoe ga je het later oplossen als je toch even een shimmetje wilt plaatsen omdat je een hogere floating burg wil hebben bijvoorbeeld?

Tabula Rasa
10 oktober 2012, 17:27
Nee dat maakt niets uit. Deze halsverbinding is een eenvoudige schroefverbinding. Het enige belangrijke is dus dat de onderkant van de hiel en de body een zo goed mogelijk contactoppervlak hebben. De vier schroeven vangen elk ruwweg een evengroot deel van de belasting (krachten tgv de opgespannen snaren) op. Mocht de hals er echt ingeduwd moeten worden, dan zou de ontstane spanning mee helpen de belasting op te vangen. Bij een strat is dat meestal te verwaarlozen tov de schroefverbinding en is het puur om esthetische redenen dat alles mooi moet passen bij de halsverbinding.

Duidelijker dan dit is het niet te formuleren.

muffstuff
10 oktober 2012, 17:33
Nooit over nagedacht omdat dit mijn eerste zelfbouw was. Ik vond het al zon gekut in de boel vlak op elkaar te houden :seriousf:

Maar mocht ik ooit mijn hals opnieuw willen afstellen is het breder boren van dat 3 mm gaatje naar 4 mm gaatje zo gepiept :)

Ik moet wel zeggen de boel zit wel behoorlijk strak in elkaar geschroeft, maar of dat nou tot verbeteringen geleid heeft kan ik niet beoordelen.