PDA

View Full Version : Lijnzaadolie op een maple hals



Sonny
9 oktober 2012, 21:48
Hey guyz,

Ik zit te denken om de achterkant van een Stratocaster hals te bewerken met koudgeperste lijnzaadolie.

Moet ik eerst de olie warm maken/koken of kan het er zo op? En waar moet ik verder opletten?

Het gaat om een blank geschuurde achterkant van een Fender '57 reissue hals. Op de headstock en fretboard zit dus nog de vintage amber nitrolak. Wat kan ik gaan verwachten van het effect?

Puerco
10 oktober 2012, 01:31
Rauwe lijnzaadolie is hier niet geschikt voor, het hard bijna niet uit en word snel smerig.
Gekookte lijnzaadolie is ook niet erg geschikt om een maple hals mee te bewerken, word ook snel donker en heeft vrij lang nodig om te drogen. Gekookte lijnzaadolie is bv prima spul om een rosewood fretboard te oliën maar voor een maple halsje zou ik eerder denken aan danish of tungolie. Beide harden prima uit en beschermen je hout en zijn af te werken tot een mooie glans maar behouden toch het gevoel dat je een stuk hout in je handen hebt.

El_Mano
10 oktober 2012, 09:50
Ik heb bij de "plaatselijke schilders vakhandel" een fles gekookte lijnolie gekocht en daar een flesje siccatief bij gedaan nadat ik hen had uitgelegd waarvoor ik het wilde gebruiken. Sindsdien heb ik het twee keer gebruikt voor maple, teak, (gitaar) beuken en ceder Cigarbox guitar). Ik moet zeggen dat het niets minder snel droogt dan lak, maar een meer natuurlijkere look heeft. Ook is het na een dag droog genoeg om het te poetsen. Ik doe regelmatig een vettige doek met wat lijnolie gebruiken om de boel op te wrijven en vind het resultaat steeds mooier worden. Maar vooral voelt het fijn aan op de hals en toets:cooler:

obiwanjacobi
10 oktober 2012, 10:19
Ik heb mijn blanke prefab hals met danish oil ingesmeerd.

https://lh6.googleusercontent.com/-QVtzFo7VAwI/T3cPWkXo87I/AAAAAAAACr0/F_4oTLnQrZs/s400/IMG_0933.jpg

Ook heb ik een hele strat op dezelfde manier afgewerkt.

https://lh6.googleusercontent.com/-sRrcgNP1ynY/TzqvhwBU1HI/AAAAAAAACnM/N2QUJhSEPaw/s400/IMG_0915.jpg

Met een kwast opbrengen en daarna afvegen met een doek.
Dit heb ik een stuk of 8x gedaan.
Tussen de 2 a 3 lagen in opgeschuurd met fijn staalwol (let op het stof wat daarbij vrijkomt - gebruik een magneet in een doek).

Ik ben er zeer tevreden over.
Hope it helps.

Tabula Rasa
10 oktober 2012, 10:56
Hier ook gekookte lijnzaadolie gebruikt. Werkt prima maar stinkt wel erg. Ik vind het fijn werken en zal het zeker blijven gebruiken.

D3nnis
10 oktober 2012, 12:12
Ik gebruik voor ongelakte maple halzen Birchwood Casey Tru-oil, met daaroverheen Birchwood Casey gun stock wax. Eigenlijk hoe dit ook op de Ernie Ball / Musicman gitaren zit.
Werkt perfect, lekker glad, niet plakkerig, en het hout ziet er mooi uit!

Sonny
11 oktober 2012, 12:36
Bedankt voor alle reacties!

Weten jullie waar ik goedkoop danish-oil zou kunnen kopen?

muffstuff
11 oktober 2012, 12:44
Guitar supplies heb ik het gekocht voor 7 euro.

crazycow
11 oktober 2012, 19:50
Lijnzaadolie altijd met siccatief gebruiken, anders duurt het een jaar voordat het droog is. Alle olie gaat op den duur wel wat vergelen, ook danish oil. Gekookte lijnzaadolie is wat dat betreft overigens het ergste, zou ik niet gebruiken.