PDA

View Full Version : single coil ombouwen tot humbucker



sas62florett
9 oktober 2012, 21:37
Is het mogelijk? En hoe? Ik heb er geen verstand van, maar ik heb er een paar liggen, single coil, van die goedkope waar mee geexperimenteerd kan worden. De vraag is of het kan en of er een schema voor te vinden is?

Groeten, Jos

Gearjunkie
9 oktober 2012, 21:46
Een humbucker bestaat uit twee single coils die uit fase en in serie zijn geschakeld. Je soldeert de + van de ene aan de - van de andere.

sas62florett
10 oktober 2012, 08:44
Bedankt, ik ga er mee experimenteren.

Een humbucker bestaat uit twee single coils die uit fase en in serie zijn geschakeld. Je soldeert de + van de ene aan de - van de andere.

cluseau
10 oktober 2012, 09:52
Je soldeert de + van de ene aan de - van de andere.


Dan staan ze in fase!


Ik heb er nooit mee geexperimenteerd maar de truc is dat de opgepikte noise in tegenfase op de uitgang komt te staan waardoor ze elkaar opheffen. Omdat dit ook voor het bedoelde gitaarsignaal het geval zou zijn wordt één van de magneetpolen omgedraaid waardoor het opgepikte signaal van de snaren weer in fase staat. Dit is naar mijn idee het principe van een humbucker, correct me if i'm wrong.

Gearjunkie
10 oktober 2012, 14:25
Inderdaad Frans. In de meeste moderne Strats zit in het midden een reverse wound/reverse polarity element. Die kan je hiervoor nemen.

sas62florett
10 oktober 2012, 15:27
Beste mensen, voor mij is het abacadabra en de single coil die ik heb zijn uit een hele goedkope strat en merkloos. Maar ze klonken goed. Er komen twee draadjes uit. Niet gehinderd door enige kennis, denk ik dan dat is de plus en de aarde. Als ik er 2 aan elkaar wil koppelen om er een humbucker van te maken, wat moet ik dan doen?

Buzzel
10 oktober 2012, 19:14
Ik heb het grapje net uitgehaald met mijn strat. Ik heb 2 van de pickups die er in zitten in serie geschakeld. En het klinkt best wel tof.

Hebben die draadjes ook een kleur? Zwart is vaak aarde.