PDA

View Full Version : single coil ombouwen tot humbucker



sas62florett
9 oktober 2012, 21:37
Is het mogelijk? En hoe? Ik heb er geen verstand van, maar ik heb er een paar liggen, single coil, van die goedkope waar mee geexperimenteerd kan worden. De vraag is of het kan en of er een schema voor te vinden is?

Groeten, Jos

Gearjunkie
9 oktober 2012, 21:46
Een humbucker bestaat uit twee single coils die uit fase en in serie zijn geschakeld. Je soldeert de + van de ene aan de - van de andere.

sas62florett
10 oktober 2012, 08:44
Bedankt, ik ga er mee experimenteren.

Een humbucker bestaat uit twee single coils die uit fase en in serie zijn geschakeld. Je soldeert de + van de ene aan de - van de andere.

cluseau
10 oktober 2012, 09:52
Je soldeert de + van de ene aan de - van de andere.


Dan staan ze in fase!


Ik heb er nooit mee geexperimenteerd maar de truc is dat de opgepikte noise in tegenfase op de uitgang komt te staan waardoor ze elkaar opheffen. Omdat dit ook voor het bedoelde gitaarsignaal het geval zou zijn wordt één van de magneetpolen omgedraaid waardoor het opgepikte signaal van de snaren weer in fase staat. Dit is naar mijn idee het principe van een humbucker, correct me if i'm wrong.

Gearjunkie
10 oktober 2012, 14:25
Inderdaad Frans. In de meeste moderne Strats zit in het midden een reverse wound/reverse polarity element. Die kan je hiervoor nemen.

sas62florett
10 oktober 2012, 15:27
Beste mensen, voor mij is het abacadabra en de single coil die ik heb zijn uit een hele goedkope strat en merkloos. Maar ze klonken goed. Er komen twee draadjes uit. Niet gehinderd door enige kennis, denk ik dan dat is de plus en de aarde. Als ik er 2 aan elkaar wil koppelen om er een humbucker van te maken, wat moet ik dan doen?

Buzzel
10 oktober 2012, 19:14
Ik heb het grapje net uitgehaald met mijn strat. Ik heb 2 van de pickups die er in zitten in serie geschakeld. En het klinkt best wel tof.

Hebben die draadjes ook een kleur? Zwart is vaak aarde.

Je maakt dan de Aarde aan de rest van de aarde vast (op de potmeters en dan naar de ring aansluiting van de jack). en de + maak je vast aan de aarde van de volgende pickup. De plus (of output) van die 2de pickup maak je dan vast aan de schakelaar/pot/jack die er na komt.

sas62florett
10 oktober 2012, 20:42
Bedankt Buzzel, ik wil 1 humbucker maken van 2 s.coils. Er zit 1 zwart draadje en 1 grijs draadje die eruit komen. Kan ik ze ook aansluiten op de jack zonder potmeters te gebruiken?

bluegate
10 oktober 2012, 22:38
Je zou een humbucker kunnen maken van 2 gelijke single coils.
Maar...
Je moet de magneten omdraaien van 1 coil en de draadrichting omdraaien.
Als je ze simpel weg in serie zet krijg je wel het geluid van de humbucker maar niet de bromreductie die een echte humbucker heeft.

Daarbij is de gezamelijke DC weerstand hoger dan een goede echte humbucker.
Dit is ook de reden dat een split humbucker niet goed als single coil klinkt.

sas62florett
10 oktober 2012, 23:01
Dit antwoord heeft mij overtuigd om er maar niet aan te beginnen. Te ingewikkeld voor mij. Ik heb totaal geen kaas gegeten van electronica, met hout werken, een gitaar bouwen lukt nog wel. De rest moet ik maar gewoon kopen. Is er nog iemand geinteresseerd in simpele single coils? Bedankt iedereen voor de bijdrage. Gr. Jos

Buzzel
11 oktober 2012, 10:00
Was dat nou voor instelling. Gewoon die dingen aan elkaar solderen en luisteren of het klinkt. Humreductie of niet, als het maar vet klinkt toch!

sas62florett
11 oktober 2012, 10:11
OK, proberen. Als het maar vet is is het goed!

smullie
11 oktober 2012, 10:44
Dit antwoord heeft mij overtuigd om er maar niet aan te beginnen. Te ingewikkeld voor mij. Ik heb totaal geen kaas gegeten van electronica, met hout werken, een gitaar bouwen lukt nog wel. De rest moet ik maar gewoon kopen. Is er nog iemand geinteresseerd in simpele single coils? Bedankt iedereen voor de bijdrage. Gr. Jos

Man , volgens mij klinkt het allemaal moeilijker dan het eigenlijk is.
Probeer het gewoon! Klinkt het niet, dan botst het... Er iets aan verliezen kan je niet, want van die goedkope single coils zijn onverkoopbaar... Dan kan je even goed het risico nemen om ze naar de kuloten te helpen...:hippie:

KoenB
13 oktober 2012, 00:05
Is helemaal niet zo ingewikkeld hoor. Laat ik het eens proberen uit te leggen. Stel, jij gaat nu een humbucker bouwen, en dus moet je eigenlijk twee singlecoils maken en aan elkaar knopen. Je begint met twee magneten, eentje voor elke singlecoil. De ene magneet leg je met de noordpool naar boven, de andere naar beneden. Nu komt het koperdraad, dit kun je op twee manieren om de magneet winden: linksom, of rechtsom. De ene coil wind je linksom, de andere rechtsom.

Hoe ontstaat nu het typische humbuckergeluid? De snaren trillen in het magnetisch veld van de magneet van de singlecoils. Wanneer je de magneet omdraait wordt het signaal geinverteerd. Wanneer je de richting van de spoelwindingen omdraait, wordt het signaal ook geinverteerd. De ene singlecoil heeft, ten opzichte van de andere, een omgedraaide magneet, en omgedraaide windingen. Dus het signaal wordt twee keer geinverteerd... en dat betekent dat het signaal weer exact hetzelfde wordt. Knoop nu de twee singlecoils aan elkaar, en je krijgt 1+1=2, twee keer zo veel geluid als met een enkele coil.

Voor de goede orde, een signaal inverteren betekent dit: http://totalproaudio.stevebunting.com/wp-content/uploads/2010/08/Figure-1-Polarity.png . Het grijze golfje is de inverse van het rode golfje (positief wordt negatief, negatief wordt positief).

Maar waarom krijg je dan niet ook 2 keer de herrie/brom, hoor ik je vragen. Deze herrie is afkomstig uit de omgeving (TL lampen, tv's, etc) en wordt opgepikt door de windingen in de elementen (hier hebben de magneten dus niks mee te maken). Beide singlecoils pikken deze herrie min of meer gelijk op. De ene spoel is echter rechtsom gewonden, de ander linksom, waardoor de ene singlecoil de brom invers oppikt ten opzichte van de andere. Als je deze signalen bij elkaar optelt, krijg je 1 - 1 = 0, en weg is de herrie/brom.


Met andere woorden: waar je naar op zoek bent zijn twee singlecoil elementen, met verschillende magneetrichting en verschillende windingsrichting. Oftewel: brug + midden van een strat , of midden + neck van een strat. Hopelijk is het zo wat duidelijker.

aaronstonebeat
13 oktober 2012, 00:35
Het juiste antwoord is al een paar keer voorbij gekomen. Wat ik nog niet heb gezien is het gegeven dat je richting van wikkelen eenvoudig kunt veranderen door het element andersom aan te sluiten: de twee spoelen mogen best in dezelfde richting gewikkeld zijn als ze maar tegengesteld zijn aangesloten en de magneet of magneten per spoel in verschillende richtingen wijzen.

piezo
13 oktober 2012, 08:38
Het juiste antwoord is al een paar keer voorbij gekomen. Wat ik nog niet heb gezien is het gegeven dat je richting van wikkelen eenvoudig kunt veranderen door het element andersom aan te sluiten: de twee spoelen mogen best in dezelfde richting gewikkeld zijn als ze maar tegengesteld zijn aangesloten en de magneet of magneten per spoel in verschillende richtingen wijzen.

Dat zóu misschien mogen, beste Aaron, mìts die 2 singlecoils dan stijf tegen elkaar aan gemonteerd zijn. In een gewone Strat opstelling móeten 2 singlecoils echter zowèl RW (tegengestelde wikkelrichting) als RP (tegengestelde magneetpolariteit) hebben, om het signaal zonder brom èn in fase te laten zijn. (Dat heb ik je al eens eerder gezegd trouwens.)

Inleidende bewijsvoering: Waarom denk jij ànders dat in alle stratconfiguraties met humbucking tussenstandjes het middenelement ZOWEL RW als RP is? En waarom zouden fabrikanten van singlecoils ànders de moeite nemen om in 2 verschillende richtingen te wikkelen als dat hélemáál niet nódig is?

En voor het volledige bewijs: Ach, jij knobbelt zaken toch graag zelf uit? Doe dat dan ook dit keer maar.

aaronstonebeat
13 oktober 2012, 12:31
Ik kan geen reden bedenken; en het gegeven dat sommige fabrikanten iets op een bepaalde manier doen, betekent niet altijd dat ze daar diep over hebben nagedacht.

Her en der vind ik wel bevestiging van mijn stelling, hier (http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2007/Jul/RWRP.aspx) bijvoorbeeld:

"It should be noted that this trick works regardless of whether the coils are connected together in series or parallel, so it’s an especially good trick. It also works with any two coils, by the way. Combine two coils together, where one is reverse-wound and reverse-polarity relative to the other, and you will have some degree of hum-canceling, due to phase cancellation. However, two coils with the same number of windings, and with equal magnet strength, will provide a greater amount of hum-canceling than two coils that are dissimilar.

And there is the definition of RWRP: a coil that is Reverse-Wound, and Reverse- Polarity, relative to the coil it’s being combined with. Of course, it’s a little bit of a misnomer, since the coil doesn’t actually have to be reverse-wound; it just needs to be connected in such a way that its current flow is opposite that of its partner. Perhaps RCF-RP would be a better term. But that’s just silly."

Tabula Rasa
13 oktober 2012, 12:46
Is er een invloed wanneer het begin vd spoel buitenom loopt, of juist van binnenuit begint? Want dat is het enige verschil bij 2 draadjes omdraaien.

sas62florett
13 oktober 2012, 18:26
Interessant en duidelijk, ik heb ze inmiddels gekoppeld en nu nog mijn LP afmaken en de zaak monteren. Ben benieuwd. Bedankt allemaal.

zeuxis
6 januari 2013, 20:27
je hebt 2 pickups nodig die aan elkaar klikken als je ze met de bovenkanten tegen elkaar houdt (tegenovergestelde polariteit). Dan neem je 1 van de draden van het ene element en soldeert die aan 1 van de draden van de andere. de beide andere draden zijn dan de uitgang van je element. Oftewel: je hebt beide elementen in serie gezet. Als het element raar klinkt en bromt, dan moet je 1 van de elementen omdraaien: de draad die naar de uitgang gaat en de draad die naar het andere element gaat draai je om. Wat je dan krijgt is een humbucker. Naar alle waarschijnlijkheid een waardeloze klinkende humbucker, maar... een humbucker. Probleem opgelost en tijd verspild: check! Als je echt wil experimenteren met deze dingen kun je beter het principe van single coil elementen en humbuckers uitzoeken, dan leer je er misschien wat van.

KoenB
6 januari 2013, 22:46
je hebt 2 pickups nodig die aan elkaar klikken als je ze met de bovenkanten tegen elkaar houdt (tegenovergestelde polariteit). Dan neem je 1 van de draden van het ene element en soldeert die aan 1 van de draden van de andere. de beide andere draden zijn dan de uitgang van je element. Oftewel: je hebt beide elementen in serie gezet. Als het element raar klinkt en bromt, dan moet je 1 van de elementen omdraaien: de draad die naar de uitgang gaat en de draad die naar het andere element gaat draai je om. Wat je dan krijgt is een humbucker. Naar alle waarschijnlijkheid een waardeloze klinkende humbucker, maar... een humbucker. Probleem opgelost en tijd verspild: check! Als je echt wil experimenteren met deze dingen kun je beter het principe van single coil elementen en humbuckers uitzoeken, dan leer je er misschien wat van.

Wat is dit nou weer voor belachelijk antwoord? Ten eerste weet jij totaal niet of die twee singlecoils samen slecht gaan klinken, twee elementen in serie kunnen heerlijk klinken, en een strat in standje 2 en 4 klinkt toch prima? Ten tweede: tijd verspild zeg je... helemaal niet, lekker geknutseld en weer wat geleerd. Het principe van een humbucker is hier al uitgelegd, en de TS heeft het zo te lezen begrepen. Lekkere binnenkomer op dit forum hoor!

Tabula Rasa
6 januari 2013, 23:02
Ach Koen, het valt wel mee. Zijn andere post in Zelfbouw, die was nog een stukje dommer :-)

ernieman
7 januari 2013, 07:43
Neen, niet dommer. Daar zat veel wijsheid in!

KoenB
7 januari 2013, 16:49
Ach Koen, het valt wel mee. Zijn andere post in Zelfbouw, die was nog een stukje dommer :-)

We moeten nog een hoop leren, dat is wel duidelijk ja.