PDA

View Full Version : Mahonie: EMG 81 of SD Blackout?



Tho
9 oktober 2012, 00:25
Wat vinden jullie? Want ik vind je combo mahonie met een SD Blackout een beetje shit.. Ik denk dat een EMG 81 beter door dat dikke mahonie heen snijdt. Dat een EMG 81 een kil ding is weet ik, Mahonie zal de warmte in het geluid brengen.

Fiendish
9 oktober 2012, 00:49
Blijft koud en kil klinken, ook in een puur mahonie body.
Ik zou eerder voor een high output passief element gaan van Bare Knuckle Pickups of Seymour Duncan.

Venlonaer
9 oktober 2012, 09:08
Inderdaad. Rebel Yells zijn de elementen die je zoekt! :D

Rinze
9 oktober 2012, 09:15
Wat bevalt je niet aan de Blackout in de mahonie gitaar? Kun je dat omschrijven?

Ik heb zelf een oude Dean gehad, dikke plank compleet van mahonie. Daar zaten (oude) Dimarzio Super Distortions in, klonk toch wel erg lekker. Heb daar ook een Seymour Duncan Jeff Beck in gehad, werd het wat vettig van in het mid. En een oude OBL 500 XL, klonk ook wel goed, erg strak.

Je hebt een 5150, toch? Dan hoef je eignelijk geen super high output element om toch te kunnen scheuren en hakken als een gek. Met de moderne versterkers het ik het idee dat de echte high output elementen overkill zijn, je kunt de gain op de versterker dan maar een klein eindje open schroeven want daarna wordt het al teveel.

dml
9 oktober 2012, 09:49
Wat vinden jullie? Want ik vind je combo mahonie met een SD Blackout een beetje shit.. Ik denk dat een EMG 81 beter door dat dikke mahonie heen snijdt. Dat een EMG 81 een kil ding is weet ik, Mahonie zal de warmte in het geluid brengen.

Gewoon doen. Maar voedt 'm dan wel met twee 9V blokjes, je weet niet wat je hoort (in positieve zin)!!

Rubenios
9 oktober 2012, 10:20
+1 voor de Bill Lawrence 500xl, heb die in m'n V en m'n dean zitten, heerlijke pickups en minstens net zoveel ballen als een emg 81

Thiez
9 oktober 2012, 11:19
Ik ben ook voorstander van passieve elementen. En wat hierboven al wordt gezegd, met high gain versterker kun je best wat medium gain elementen in je gitaar knallen. Ik had zelf eerst de SH-6 van seymour duncan met Engl blackmore, later vervangen door SH4 dat werd al beter en nu in mijn gibson heb ik '57 en eigenlijk klinken die het lekkerster. Veel rauwer, minder gepolijst dan de SH-6. Het is dus maar net wat je zoekt.
de 500XL zijn inderdaad ook retestrak. Daar komt een hoop geweld uit, maar kan toch ook erg lekker low en medium gain sounds.

Brum
9 oktober 2012, 11:30
Ey Thiez, hedde die SH-6 nog?:crazyhappy:

Thiez
9 oktober 2012, 12:07
Ey Thiez, hedde die SH-6 nog?:crazyhappy:

Nee helaas, die zijn toen naar een forummer gegaan. Geruild voor een SH5 voor in mijn strat.

Tho
9 oktober 2012, 22:08
Ik vraag jullie om jullie mening welke van de 2 jullie het beste in mahonie vinden passen. Niet om advies voor passieve humbuckers, ook niet de tip dat ik geen actieve humbucker nodig heb omdat ik een 6505 gebruik.

Ik heb veel (goede) ervaring met elzen hout, maar weinig (goede) ervaring met mahonie. Ik ga mogelijk over een tijdje een gitaar uit de VS ontvangen en kan hem dus niet eerst even bespelen :-)

Bijl
10 oktober 2012, 11:00
Ik vraag jullie om jullie mening welke van de 2 jullie het beste in mahonie vinden passen. Niet om advies voor passieve humbuckers, ook niet de tip dat ik geen actieve humbucker nodig heb omdat ik een 6505 gebruik.

Je hebt Blackouts en daar ben je niet blij mee. Dan is het makkelijk adviseren: Ja, neem een EMG en probeer het gewoon.

Ik heb een mahoniehouten gitaar gehad met EMG 81's door een Mesa. Erg kil, dun en koud. De andere gitarist heeft een mahoniehouten gitaar met een EMG 81 door een ENGL Powerball. Erg kil, dun en koud. Als je metal speelt en je wil dat het strak klinkt dan is het een prima keuze.










Seymour Duncan Invaders zijn geweldig

Rinze
10 oktober 2012, 11:39
Ik vraag jullie om jullie mening welke van de 2 jullie het beste in mahonie vinden passen. Niet om advies voor passieve humbuckers, ook niet de tip dat ik geen actieve humbucker nodig heb omdat ik een 6505 gebruik.

Ik heb veel (goede) ervaring met elzen hout, maar weinig (goede) ervaring met mahonie. Ik ga mogelijk over een tijdje een gitaar uit de VS ontvangen en kan hem dus niet eerst even bespelen :-)

Toch zou het handig zijn om te weten wat je niet fijn vindt aan de Blackouts in een mahonie gitaar. Anders wordt het moeilijk aangeven of de EMG's beter zouden klinken.

Van Dattum
10 oktober 2012, 15:08
Ik heb een mahoniehouten gitaar met EMG's. Klinkt als een klok, warm, veel boventonen. Ik gebruik wel een 85 bij de brug en die zijn wat meer PAF gevoiced dan de 81, die meer strak hoog geeft. Je hoort wel vaker dat men een setje 81 brug en 85 hals omdraait met als gevolg dat het bruggeluid warmer wordt en het halsgeluid helder en strak.

dml
10 oktober 2012, 16:18
Heb een 81 + 60 in mijn volledig mahonie telecaster gehad, 81 bij de brug, 60 bij de hals en op 18V. Niks kil of koud, gewoon een dynamische ronde toon met behoorlijk wat output.

Tho
10 oktober 2012, 21:24
Kijk, die laatste 2 reacties. Precies wat ik dacht. Ik vond dus een mahonie gitaar met blackouts modderig klinken (rosewood fretboard, dat wel), en nogal 'compressed' zeg maar. Omdat een EMG81 bekend staat als de 'kille' variant van de Blackout leek mij dat deze beter pastte in het, toch al warme, mahonie.

Hoogie
10 oktober 2012, 21:43
Ik zou ook eerder een 85 als brugpup gebruiken (ik heb zelf de 60 in de hals en de 85 in de brug) De 81 mist net wat warmte.

interessander
10 oktober 2012, 21:49
Tegen dat "compressed" karakter schijnt de 18V modus wel te werken maar aan de andere kant is dat ook een beetje de aard van het beestje. Verder ben ik ook voorstander van een 85 bij de brug ipv een 81, maar ik ken dat enkel in een Basswood RG.

Ga je er een bestellen uit de US en moet je de pickup keuze doorgeven of overweeg je alvast een pickup swap?

Eric van Esch
10 oktober 2012, 22:33
Heb een 81 + 60 in mijn volledig mahonie telecaster gehad, 81 bij de brug, 60 bij de hals en op 18V. Niks kil of koud, gewoon een dynamische ronde toon met behoorlijk wat output.

Zelfde set up (maar dan op 9V) heb ik ook in mijn Ibanez ARZ700 (mahonie) en is niet kil of koud, gewoon dynamisch en mooi warm te krijgen. Ook behoorlijk helder en clean.

Braindead
11 oktober 2012, 21:10
Mijn ESP 1 ctm (mahonie) heeft een emg 81. (wel esdoorn top en ebben toets) en over een 5150 klinkt ie eigenlijk zoals al die andere bands die emg's over 5150 gebruiken :D. Zonder een smartass te willen zijn maar de combi is veel gebruikt. Met een 81 heb je gewoon niet snel last van dat modderige waar je anders eventueel wel last van kunt krijgen. Voordeel is dat je al snel klinkt als andere metalbands. Nadeel is dat je al snel klinkt als andere metalbands. Persoonlijk vind ik de 81 in de brug wel steriel. Een 60 in de neck voor leads daarintegen kan je heerlijk warm en dik als een Les Paul neckpickup laten klinken. Die 18v mod heb ik geen ervaring mee maar heb ook gelezen dat mensen 0,0 verschil merken tov 9v. Groot kan het verschil dus niet zijn.


By the way: kan iemand mij nog eens uitleggen hoe dat ook alweer zat met de Bill Lawrence 500xl? Daar zouden 2 versies van zijn waarvan de oudere alleen goed is?

Sanderltd
11 oktober 2012, 23:25
Ik moet eigenlijk persoonlijk toegeven dat ik bijvoorbeeld geen verschil merkte met die 18V mod. Alleszins zeker geen verbetering. De standaard 81 is inderdaad de standaard voor metal, en gewoonweg strak. Het doet wat het moet doen, maar het nadeel is inderdaad dat je direct klinkt zoals andere bands. De 81 heeft een heel specifiek karakter dat je nu eenmaal altijd wel een beetje zult terughoren.
Maar als je dat wilt, dan moet je die 81 zeker gebruiken.

Of de gitaar nu een mahonie body heeft of niet, kun jij gegarandeerd niet horen hoor. :) En al helemaal niet met een pickup en versterker ertussen. Wat echter wél veel verschil maakt is het halshout. Het verschil tussen rosewood en ebben toets is veel sneller hoorbaar, absoluut. Maar om nu te zeggen dat een mahonie body warmer zal klinken dan een elzenhouten of lindehouten body. Denk het niet. Gooi een 81 in al die 3 houtsoorten en je hebt hetzelfde geluid. :)

Braindead
12 oktober 2012, 15:45
Compressed is toch ook wel inherent aan emg's hb's. Zoals hier eerder gezegd: als je toch voor actieve emg's wilt gaan check dan ook even de 85 die toch een tikje warmer is. Ik lees ook dat je een 5150 hebt. Misschien kun je die eens laten biassen (bias mod) voor wat meer warmte.

En anders toch de verwarming een tandje hoger. Het is toch herfst aan het worden...

Sanderltd
12 oktober 2012, 19:45
Heb toevallig vandaag mijn emg 85 en 81 omgewisseld in mijn Ltd Deluxe. Normaal zat de 81 in de brugpositie, maar nu zit daar dus een 85. Aanvankelijk klonk het echt vreselijk modderig en dof, maar dat had twee redenen. Ten eerste moet je de EQ van de versterker iets helderder afstellen. Je merkt pas echt hoe schel een 81 klinkt wanneer je hem op zo'n manier direct vergelijkt met een 85 (of eender welke andere pickup). Daarnaast klinkt de 85 ook beter als hij iets dichter bij de snaren staat. De 81 had precies wat meer output, waardoor hij verder van de pickups kon geschroefd worden. Als je de 85 op dezelfde hoogte afstelt, klinkt hij gewoonweg niet luid genoeg.
Conclusie: de 85 blijft bij mij in de brugpositie nu! De 81 doet het verder ook zeer goed in de halspositie.

Tho
30 oktober 2012, 09:45
Bedankt voor de reacties allemaal! De gitaar is inmiddels onderweg naar mij vanuit de USA. Een 85 is dus ook nog een optie als de 81 toch niet bevalt. Anders ga ik wat passiefs proberen.

Weet iemand trouwens hoe de douane met de invoerrechten om gaat? Sturen ze hem meteen door met de rekening of houden ze hem daar om wat bureaucratie te bedrijven met waardes bevestigen en zo?

Fiendish
30 oktober 2012, 13:40
Zjanke heeft daar een heel mooi topic over gemaakt : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?130288-Het-wel-en-wee-van-invoeren
Voor het berekenen van de kosten : http://www.dutycalculator.com/ geeft een redelijk correct beeld, kan wel wat afwijken nu met die 21% btw, weet niet of ze dat daar al aangepast hebben.

pannekoek
30 oktober 2012, 21:43
ik heb een setje blackouts in mijn '57 reissue les paul. Mahonie met maple top en ebben toets. Klinkt als een blok. heb destijds een vergelijkingsfilmpje gemaakt tegenover een setje 81/60.

Vond uiteindelijk de blackouts beter in m'n les paul passen. Het setje EMG's zit in m'n jackson demmelition V en doen het daar juist weer beter dan de blackouts die ik ooit daarin heb gestopt.

Filmpje mocht het wat uitmaken: http://www.youtube.com/watch?v=iXM4fSWSauI&list=UUNoK4tiqPrWAJD964VVx_2Q&index=5&feature=plcp

YannickH
30 oktober 2012, 23:32
wat voor gitaar heb je gekocht tho?

Tho
31 oktober 2012, 09:16
@Pannekoek: Thanks! Had ik al eens gezien. De Blackout lijkt zoals verwacht iets meer power en warmte te hebben

@COB: Een Blakhart Kronos:

http://cache1.bigcartel.com/product_images/66761381/Kronos_Elite.jpg

da Liks
31 oktober 2012, 10:44
aardig sick ding!

Jasper.
31 oktober 2012, 10:50
Idd, doet me een beetje aan de BC Rich Stealth denken.

Tho
31 oktober 2012, 16:52
Het ontwerp is meer gejat van de Jackson Death Kelly. Een kruising tussen de Warrior en de Kelly die nooit in productie gegaan is en alleen in de Custom Shop gebouwd word. Rob Cavesty van Death Angel bespeeld een soortgelijk model.

Ik ben benieuwd naar het ding. Hij is in China in elkaar gelijmd maar alle setup, hardware en electronica zijn in de USA gedaan.

interessander
31 oktober 2012, 17:00
Wat ik me nog afvroeg, waarom weer een gitaarvan ver die je niet kunt testen, ik meen me te herinneren dat je met je Custom Ran niet direct 100% tevreden was? Of is het gewoon een koopje?

Tho
31 oktober 2012, 17:02
Haha! Meer omdat ik gewoon makkelijk te verleiden ben, en ook omdat ik korting heb gekregen. Bovendien gaat m'n Xiphos de deur uit na de de opnames is februari dus al het goed is speel is gelijk. Het blijft een dure hobby.

interessander
31 oktober 2012, 18:01
Ah vandaar, zo'n xiphos zit ook een beetje in die hoek qua model, die mochten toch ook niet meer verkocht worden oid?

Tho
31 oktober 2012, 18:27
Ibanez Xiphos? Die worden nog steeds geproduceerd en verkocht. Zodra Blakhart Guitars wat groter word zullen de lawsuits hen wel om de oren vliegen, hoewel ik me afvraag of er uberhaubt patenten op die body's staan, en of iemand zin heeft om er uberhaubt een rechtzaak tegen te beginnen.

Die Xiphos is ook kut trouwens. Ik heb de matgroene 27 frets uitvoering (who needs it?) en dude.. die balans. Laat de neck los en de headstock maakt letterlijk een vrije val. Ik snap niet hoe Ibanez zo iets op de markt durft te brengen. Hij klinkt ook niet al te best. Modderig en amper sustain.

interessander
31 oktober 2012, 19:32
Ah dan was het een Metal V model die tegelijk uitkwam met de Xiphos. Flinke neckdive is nooit goed inderdaad, en alleen bij Necrophagist heb je 27 frets nodig denk ik ;)

universe777
1 november 2012, 06:21
Die neckdive bij de xiphos is goed op te lossen door het verplaatsen van de strap holders. Heb ik ook gedaan en nu is de balans echt normaal. En ik heb dan nog de 7snaar dus met zwaardere kop door een extra stem mechaniek.
Maar als je hem niet vindt klinken dan houd het op natuurlijk.

Wat heb je uiteindelijk met die RAN gedaan? Heb je hem nog of is hij toendertijd toch verkocht?

Tho
1 november 2012, 09:19
Ja klopt, dat heeft een maat van mij ook gedaan. Maar het is toch te gek voor woorden dat je in een gitaar moet gaan zitten boren om hem functioneel te krijgen. Die RAN heb ik een jaartje terug verkocht

YannickH
1 november 2012, 13:35
blakhart maakt mooie planken:o

Bijl
1 november 2012, 16:28
Bovendien gaat m'n Xiphos de deur uit na de de opnames....


Die Xiphos is ook kut trouwens...

LOL :seriousf:

interessander
1 november 2012, 16:35
Haha, zijn je opnames dan ook kut, of valt het mee :)

Dit was die V trouwens: http://ibanez.wikia.com/wiki/VBT700

Tho
3 november 2012, 11:34
Haha, zijn je opnames dan ook kut, of valt het mee :)

Dit was die V trouwens: http://ibanez.wikia.com/wiki/VBT700

Afgezien van het feit dat ik met weinig plezier terug kijk op de recordings van de laatste cd waren de opnames redelijk. Het grappige is dat die Ibanez beter uit de verf kwam als mijn Jackson (icm 6505)

Die V ken ik nog wel ja, kwam hem al weinig tegen nu je het zegt. Ik had toen nog overwogen om hem te kopen, maar hij had geen floyd, en die headstock in combinatie met een V body is echt lelijk

Tho
3 november 2012, 12:47
Ik ben een beetje verbaasd. Slechts 1,5 week na verzenden stond zojuist de koerier voor mijn deur:

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/521727_382395701840996_813381921_n.jpg

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/311290_382396005174299_47111272_n.jpg

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/196038_382396058507627_2145981088_n.jpg

macwilliams
3 november 2012, 13:21
Apart ding Tho!

Tho
3 november 2012, 13:35
Dat dacht ik!

De afwerking: perfect
Fretboard kwaliteit: top
Feel: top
Hardware: helemaal te gek (op die RAN waren de finetuners van de FRO al verrot)

En hier komt het: Dit ding heeft duizenden kilometers afgelegd in diverse temperaturen en guess what? IN TUNE. Gewoon compleet gestemd! What the hell?

macwilliams
3 november 2012, 13:40
Dat dacht ik!

De afwerking: perfect
Fretboard kwaliteit: top
Feel: top
Hardware: helemaal te gek (op die RAN waren de finetuners van de FRO al verrot)

Toch jammer dan van die RAN, dat was toch ook geen goedkoop ding?


En hier komt het: Dit ding heeft duizenden kilometers afgelegd in diverse temperaturen en guess what? IN TUNE. Gewoon compleet gestemd! What the hell?
Dat is wel cool, zo uit de doos en inpluggen maar :blast:

Tho
3 november 2012, 13:42
Ja die RAN was een grote fout van een fout bedrijf. Voor dat geld had ik wel iets meer mogen verwachten.

Deze Blakhart daarentegen is 1/3 van de prijs van die RAN en is nu al vele malen beter.

interessander
3 november 2012, 13:48
Mooi dat hij goed bevalt, echt een one trick pony, en dat is goed bedoeld!

macwilliams
3 november 2012, 13:48
Zuur van die RAN, weer duur leergeld dus. Ik vond het wel een heel mooi ding.

Tho
3 november 2012, 14:04
Gelukkig is die RAN alweer wat jaartjes geleden dat ik hem ontving ;-)

En inderdaad, een one trick pony, just how I like 'em

da Liks
3 november 2012, 18:55
En inderdaad, een one trick pony, just how I like 'em
vind ik ook helemaal niet vervelend!

Gate
4 november 2012, 10:37
Cool! Balans hiervan ook in orde?

Tho
4 november 2012, 10:41
Uit eigen ervaring kan ik er nog niks over zeggen, ik ga straks de straplocks bevestigen maar mijn strap ligt in de oefenruimte. Van wat ik gehoord heb schijnt het in ieder geval dik in orde te zijn.

minoin
5 november 2012, 12:03
Ben benieuwd Tho! Is het een USA (Tier 1) Custom Shop?
Ik weet dat er op sevenstring.org wat kwaad bloed heerst over Blakhart.
Ze kopieren designs (whats new? mja) en laten die maken in Azie.
Specs en prijs zijn verder wel dik in orde!

Tho
5 november 2012, 17:32
Nee het is een productiemodel. Constructie uit China en de setup in de USA.

En sevenstring.org moet z'n bek houden. Dat zijn een stelletje soundpuristen waarvan de gitaar nog nooit de slaapkamer verlaten heeft. Tuurlijk kopieëren ze designs. Dat doet elk bedrijf.

De balans is trouwens vet in orde. Hij staat nu in B en de sound is werkelijk subliem! Ik heb helaas wel wat problemen met de floyd (er zit een trapje in waardoor hij blijft hangen als ik de tremolo gebruik. Maar dat is goed te verhelpen. De topkam is van lage kwaliteit dus daar bestel ik een Gotoh'tje voor. Ondanks deze mankementjes blijft het 'bang for the buck', gezien de sublieme bespeelbaarheid, balans en sound.

minoin
6 november 2012, 12:11
Joh, als hij perfect is voor jou, prima toch? Ziet er goed uit!
Hoeveel waren verzendkosten, belasting douane enz?

iWishmaster
6 november 2012, 12:21
Ik heb een Jim Root signature strat. Mahony body, esdoorn (maple) neck en ebben toets. Wordt standaard met EMG 81 en 60 geleverd. Heb een aantal keer geswitched met een set SD Blackouts en ben blijven plakken bij een Blackout als brugelement en een EMG 60 als hals. Het kille is juist fijn en goed helder in de neck, maar de vette scheur van de Blackout vind ik fijner in de brug positie. Zeker in combinatie met mijn 5150, omdat die toch al wel eens wat kil kan klinken. Bij mijn oude Burny met een mahony hals, mahony body en palissander (rosewood) toets vond ik blackouts wel op het randje van 'teveel'. Daar was een EMG81 juist wel lekker in.

Gate
10 januari 2013, 09:49
Dikke vette bump want die Blakhart gitaar is wel errug tof! Bevalt ie nog steeds goed Tho? Gebruik je je RR24 nu als backup? Dat vond ik ook een waanzinnige gitaar overigens, I love them Vee's.