PDA

View Full Version : Hulp gezocht: suggestie nieuwe amp voor specifieke genres



TimonH
8 oktober 2012, 23:57
Hallo!

Ik heb een fender strat met 2 humbuckers (made in mexico) en een marshall jcm 2000 dsl50 met een marshall cabinet met greenbacks. Ik vind de gitaar zelf geweldig qua speelbaarheid, maar ik vind het veel te schel (te bright) klinken op die Marshall. Ik wil Fenders (of fenderachtige gitaren) blijven spelen en geen gibsons, maar wil wel een wat warmer geluid. Iemand een suggestie voor een andere amp?

Ik speel zelf in een paar bands bestaande uit:
rock
punkrock
indie (lijkt een beetje op de band Moss, om een idee te geven)

Het liefste wil ik natuurlijk een amp die alle 3 de stijlen aan kan. Zo niet, dan alleen rock en punkrock.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Gr.

Timon

muziekschuur
9 oktober 2012, 08:52
Probeer eens een phaser 90 ervoor. Of een Uni-vibe pedaal. Dan ben je van dat schelle af.. Of zet je cabinet achterstevoren. Scheelt een stuk..

Napoje
9 oktober 2012, 09:04
metalen kapjes over je humbuckers plaatsen scheelt iets... verder weet ik niet wat voor potmeters erin zitten maar meestal zijn ze bij humbuckers 500k. Die kan je laten vervangen door die van 250k die minder hoog doorgeven. normaal gesproken tienjeswerk.

TimonH
9 oktober 2012, 09:25
Bedankt voor de snelle reacties, maar heb het idee dat de amp gewoon niet zo best is. Aangezien de distortion ook vaak een beetje te dun klinkt. Ik heb ook een tubescreamer er voor geplaatst, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Ik wil eigenlijk een amp met een wat donkerder geluid. Een beetje 'bright'achtig geluid is niet erg, als het maar niet te schel wordt.

muziekschuur
9 oktober 2012, 09:28
Onderhoud aan je amp laten plegen? Als je geen bas meer hebt dan zijn je buizen versleten?

Thiez
9 oktober 2012, 09:33
Marshall achtige sounds maar warmer en minder schel... dan schiet gelijk bogner in mijn gedachte. Bogner shiva misschien?

Overigens kunnen het inderdaad goed ook je buizen of iets dergelijks zijn. DSL zijn normaal gesproken niet overdreven schel ofzo.

Terminus
9 oktober 2012, 09:39
Als je last hebt van een schel geluid zou ik nog eens goed kijken of Greenbacks dan wel de speakers voor jou zijn. Test een paar cabinets en kijk of je verder komt.

orangerocker
9 oktober 2012, 10:08
Ik associeer een warme dikke sound al snel met Orange. Ikzelf heb een rocker 30 en speel hier ook een strat doorheen. Het donkere/warme van de versterker mixt erg goed met het felle, directe geluid van de strat. Zeker een aanrader om te testen (of anders een tiny/dual/dark terror)

TimonH
9 oktober 2012, 10:32
@ muziekschuur: de amp is wel in orde, heb hem niet zo heel lang en heb hem pas nog vergeleken met een andere jcm2000.

bogner heb ik inderdaad goede dingen over gehoord. Echter zijn ze wel behoorlijk aan de prijzige kant. Nou is dat niet heel erg als het precies de amp is die ik zoek. Iemand idee waar ik een bogner kan uitproberen?

@Terminus: ik heb wel is een Rivera cab met vintage 30's geprobeerd, klonk wel iets beter, maar zeker nog niet als gewenst.

@orangerocker: Orange is inderdaad een goede aanrader. Ik denk dat ik die als eerste ergens is ga proberen.

Als mensen nog meer suggesties hebben, hoor ik het graag;)

Weet iemand trouwens ook, waar je veel amps kan uitproberen zonder dat mensen geïrriteerd worden als je de amp niet meteen koopt en mee naar huis neemt?:P

E-J
9 oktober 2012, 11:11
Je gebruikt zeker het rode lead kanaal voor oversturing? Die DSL's klinken wat mij betreft het beste als je ze in de crunch modus zet... de gain flink open en dan voor leads boosten met een Tubescreamer. Gary Moore kreeg een fantastische rock en blues klank met die combinatie. Dit zijn zijn instellingen, probeer ze eens.

Clean Channel, Presence 1, Treble 8, Middle 8.5, Bass 5.3, Gain 5, Volume 8.2, crunch switch in, Deep switch in.

Volume moet vast iets lager.. :) Al hebben Marshall's altijd wat volume nodig om goed te klinken, het zijn geen slaapkamerversterkers.

Voorbeeldjes:

http://ru.youtube.com/watch?v=CxkzluURe7g&fmt=18


http://www.youtube.com/watch?v=_9BgcQQFTm8

Thiez
9 oktober 2012, 11:13
De guitarking in Boekel. Weet niet waar je woont maar dit is een zeer mooie zaak met goede testruimtes.

Zelf ga ik altijd bij muziekcentrum van Gorp in Roosendaal. Toffe gasten en ook goed alles te testen. Echter hebben ze helaas geen bogner staan.

Minder schelle speakers zou ik ook inderdaad niet aan V30 denken. Eerder G12-65's ofzo. Dat haalt het tophoog wat weg en maakt je sound wat ronder.

TimonH
9 oktober 2012, 12:40
Je gebruikt zeker het rode lead kanaal voor oversturing? Die DSL's klinken wat mij betreft het beste als je ze in de crunch modus zet... de gain flink open en dan voor leads boosten met een Tubescreamer. Gary Moore kreeg een fantastische rock en blues klank met die combinatie. Dit zijn zijn instellingen, probeer ze eens.

Clean Channel, Presence 1, Treble 8, Middle 8.5, Bass 5.3, Gain 5, Volume 8.2, crunch switch in, Deep switch in.

Volume moet vast iets lager.. :) Al hebben Marshall's altijd wat volume nodig om goed te klinken, het zijn geen slaapkamerversterkers.

Voorbeeldjes:

http://ru.youtube.com/watch?v=CxkzluURe7g&fmt=18


http://www.youtube.com/watch?v=_9BgcQQFTm8


Ja dat heb ik gister toevallig nog is gedaan. De volume kan bij mij niet veel verder dan 2-2.5 Aangezien ik dan anders veel te hard sta vergeleken met de rest van de band:P Klonk wel wat beter dan de gain channel, alleen vind ik het eigenlijk iets te weinig gain als die op volume 2 staat, ook al gooi ik de gain bijna helemaal open op de versterker en op mn tubescreamer ook alles op 10 (behalve dan tone). Het is dan wel echt een classic rock geluid. Het klinkt dan nog net iets te clean, waarschijnlijk als de volume harder kan dat het dan wel stukken beter klinkt, maar ja, dat is dan een beetje het probleem.

TimonH
9 oktober 2012, 12:43
De guitarking in Boekel. Weet niet waar je woont maar dit is een zeer mooie zaak met goede testruimtes.

Zelf ga ik altijd bij muziekcentrum van Gorp in Roosendaal. Toffe gasten en ook goed alles te testen. Echter hebben ze helaas geen bogner staan.

Minder schelle speakers zou ik ook inderdaad niet aan V30 denken. Eerder G12-65's ofzo. Dat haalt het tophoog wat weg en maakt je sound wat ronder.

Bedankt voor je reactie. Ik woon zelf in Voorschoten, Zuid-Holland, maar ben best bereid een eindje te rijden

E-J
9 oktober 2012, 13:04
Wat versta je onder punk en rock? Kun je wat bands noemen? De gain op het crunchkanaal op 10 en dan en Tubescreamer op 10.. dat klinkt als een behoorlijk wat wat gain.

TimonH
9 oktober 2012, 13:50
Wat versta je onder punk en rock? Kun je wat bands noemen? De gain op het crunchkanaal op 10 en dan en Tubescreamer op 10.. dat klinkt als een behoorlijk wat wat gain.

Ja alleen de gain valt wel mee aangezien de volume maar op 2 kan.

Punkrock bands iets in de richting van New Found Glory, Rise Against, YellowCard,
en rock iets in de richting van alternative: Seether, Bush, maar ook coheed and cambria, Jimmy eat world, Weezer

sjors078
9 oktober 2012, 13:58
Je noemt echt bands op die qua sound allemaal heel ver uit elkaar liggen.

TimonH
9 oktober 2012, 14:08
Je noemt echt bands op die qua sound allemaal heel ver uit elkaar liggen.

Ja snap ik. Laat ik het zo zeggen:
De bands waar ik in zit en waar ik dus de amp voor nodig heb die lijken het meest op (punkrock: ) New Found Glory en (rock: ) Bush

sjors078
9 oktober 2012, 14:20
Ja snap ik. Laat ik het zo zeggen:
De bands waar ik in zit en waar ik dus de amp voor nodig heb die lijken het meest op (punkrock: ) New Found Glory en (rock: ) Bush

Bush, Nigel Pulsford & Gavin Rossdale, speelde in hun hoogtijd dagen op Mesa. De huidige gitarist Chris Traynor speelt op Voodoo amps. En voor zo ver ik weet spelen beide gitaristen van NFG nog steeds op Mesa Boogie Dual Rectifiers.

Thiez
9 oktober 2012, 15:31
Zuind holland naar Roosendaal is goed te doen. Zou zeker een keertje langs gaan bij Van Gorp. Hebben ze marshall, orange, mesa, Engl en K&E (heel vet maar heel duur).

Bijl
9 oktober 2012, 15:58
Kan je niet gewoon beamblockers op je speakers zetten?

TimonH
9 oktober 2012, 16:12
Roosendaal ga ik doen, maar what the hell zijn beamblockers??

Thiez
9 oktober 2012, 16:27
Onderstaand ding is een beamblocker. zorgt ervoor dat het scherp tophoog wat midden uit je speaker komt meer gespreid word. Waardoor het een meer gebalanceerd geluid geeft. Anders heb je voor je speaker schel en iets schuin van je speaker is het veel doffer.

http://home.cogeco.ca/~recroomsurfer/beam-blocker.jpg

Terminus
10 oktober 2012, 20:15
ook al gooi ik de gain bijna helemaal open op de versterker en op mn tubescreamer ook alles op 10 (behalve dan tone). Het is dan wel echt een classic rock geluid. Het klinkt dan nog net iets te clean, waarschijnlijk als de volume harder kan dat het dan wel stukken beter klinkt, maar ja, dat is dan een beetje het probleem.
Volgens mij heb ik je probleem gevonden. Veel gain maakt je geluid ook dun. Gary Moore speelt met best een bak gain en ik denk niet dat een versterker zo krachtig als een DSL veel gain toevoegt als je hem harder zet, misschien dat zijn elementen wat meer output hebben maar zo veel zal het niet schelen. Gary's settings lijken me meer een classic rock sound dan gain bijna vol open.