PDA

View Full Version : HNGD: Ibanez Fireman FRM100TR



Matthijs24
8 oktober 2012, 22:43
Yaaaaaay!!! Eindelijk! Vergeleken met meerdere gitaren (waaronder de SFG Jem) maar dit was het meest resonantie beest van allemaal! Ik houd van de neck, het hout leeft, voelt heerlijk en klinkt te gek! Die mooie mahonie klank, heel luid akoestisch, TE GEK! Heeeeeeeeel erg blij!

Filmpje zal SNEL volgen!!!!

http://imageshack.us/a/img87/4199/ikmetfireman.jpg

soundbound
8 oktober 2012, 22:50
apart ontwerp van die Gilbert, maar het heeft wel wat! Welke kleur is dat nou? In ieder geval gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Matthijs24
8 oktober 2012, 22:52
Ze noemen het transparant red! Niet goed te zien op de foto eigenlijk... En over het uiterlijk... Tsja, you either hate it or you love it is het volgens mij bij dit model :). Ben geen shredder ofzo, maar vond hem toch wel tof! Dank!

NoGlory
8 oktober 2012, 22:56
Dat is toch die budgetversie hé? Heb je hem vergeleken met de duurdere versie?

soundbound
8 oktober 2012, 22:58
het oorspronkelijke model kostte toen 7000 euro, die zie je niet ze heel veel :-) Maar die rode versie is wel heel fraai, dat komt op de foto wat minder naar voren. Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met het geluid. Welke picks zitten erin?

Matthijs24
8 oktober 2012, 23:05
Injectors! Niet heel tevreden wat dat betreft. Veel output voor single-coils waardoor het wat scherp word en het typische karakter van een single-coil een beetje verloren gaat. Dus ik denk dat ik een humbucker in de bridge ga zetten en een wat meer typische single-coil in de neck. De middle is een area 67! Die is prima! Niet de duurdere bespeeld! Geen mogelijkheid voor gehad haha.

RedBuell
8 oktober 2012, 23:22
Die injectors zijn idd wat droger en scherper, dat komt omdat ze zijn ontworpen voor super snelle single notes. Als je de tone knop terug draait naar ca 3 of 4 haal je een stuk van het hoog weg en ga je iets meer richting humbucker. Je kan met deze gitaar veel doen met volume en tone, alleen jammer dat de knoppen op een rot plek zitten.

Zelf heb ik wat gemengde gevoelens voor deze gitaar. Ik vind hem erg zwaar spelen voor zo'n shred plank. De hals is behoorlijk breed en ik plaats geregeld mijn vingers niet waar ik ze had gepland. Onversterkt vind ik hem niet lekker klinken maar versterkt weer wel. Misschien heb ik iets tegen mahonie want dat heb ik bij mijn LTD EC 1000 ook. DiMarzio heeft een aantal humbuckers in single coil variant, zoals de Superdistortion, Tonezone, chopper en nog wat van die dingen. Misschien zit er iets voor je bij.

Wat ik zelf ervaar en heb gehoord van een vriend die er ook een heeft is dat je even je weg op moet vinden en dat hij dan klinkt als een klok. Zelf ben ik nog een beetje zoekende naar die weg :) Veel plezier ermee...

Matthijs24
8 oktober 2012, 23:30
Dank! Ik begrijp wat je bedoeld, het zal misschien ook wennen zijn, die hals! Ikzelf ben dikke halzen gewent en vind ze fijn. Paul was ook van de dunne halzen en shred hier ook aardig op :seriousf:!

Ik weet weet je bedoeld, dat akoestische! Dat typische nasale mid-honkerige geluid wat je (vooral) akoestisch hoort! Heel erg mahonieachtig. Ik vind het wel mooi! Die van mij is ook ontzettend luid akoestisch.

Op de pickups na is dit precies wat ik NU zoek, in DEZE periode van mijn leven/speelstijl/sound. Dat veranderd natuurlijk en het is dus een momentopname, maar kon deze gitaar niet laten liggen om de pick-ups alleen! Ken die pick-ups inderdaad al maar heb er geen ervaring mee! Heb wel ervaring met de evolutions en doe die er dan denk ik in. De extra routen vind ik nooit zo'n probleem en die pick-up ken ik tenminste. Iets teveel output voor me misschien, misschien ook iets te weinig mids (ben ook een zeurkous wat dat betreft), maar dat is heel miniem en vond het in ieder geval veel mooier als de injector bridge pick-up! Ik snap dat er veel te shapen is met de knoppen, maar zo ben ik meestal niet als speler. Wil ook dat de pick-up gewoon mooi klinkt zonder het shapen. Maar zag dat Paul het inderdaad ook zo gebruikt!

RedBuell
8 oktober 2012, 23:43
Wat ik wel eens doe is dat ik voor de ritme de tone op 3 heb en bij een lead de tone op 10 zet. Normaal speel ik ritme met volume iets terug en als ik wat extra nodig heb gaat ie vol open.

De andere gitarist in mijn band heeft een DiMarzio Chopper in zijn zelfbouw zitten en die klinkt echt super. Als ik de gitaar hou gaat er misschien ook zoiets in.

TimoSomers
9 oktober 2012, 00:13
Dimarzio Chopper is fucking vet indd!

fantastik_badr
9 oktober 2012, 10:15
Van harte!! Ik zou zelf ook dolgraag deze plank nog een keer willen scoren als 2e gitaartje. Vanaf het eerste moment dat ik 'm zag was kreeg ik GAS van die Fireman's... Het geld voor de "echte" heb ik absoluut niet (en dat zou ik dan weer niet neerleggen voor die plank), maar dit is volgens mij echt een hele toffe, beter voor het grotere publiek bereikbare versie.
Fix even een paar leuke fotootjes en nogmaals: van harte en heel veel fun ermee!!

mesaman
9 oktober 2012, 10:20
beetje beroerde foto, het is bijna een cid-picture! even wat aan doen, dat verdient de gitaar niet.

Sinner1980
9 oktober 2012, 12:49
Dope!!! Congrats dude! Erg vette gitaar! Chopper in de brug klinkt als een goede optie!

Matthijs24
9 oktober 2012, 13:34
Zag dat de Chopper een mix tussen singlecoils en humbuckers is (al is het wel als humbucker in S-formaat gemaakt) en zoek echt een typische dikke humbucker dus een chopper zal het niet worden! Tnx voor het aanraden in ieder geval! Zal ook nog wat meer/betere foto's maken!

fantastik_badr
9 oktober 2012, 15:34
Als ik jou was, zou ik gewoon lekker kijken of de sound van de huidige pu's niet gewoon goed genoeg is voor jouw stijl enz enz :)

Matthijs24
10 oktober 2012, 09:55
Tsja,wil wel echt een humbucker in de bridge. En de humbucker in s-formaat pick-ups die ik heb kunnen bespelen hadden toch nog een beetje die single-coil sound. Heb op photoshop even een humbucker op de Fireman gezet, om te kijken hoe het er uit ziet (ivm de schuine single-coils) en het ziet er te gek uit! Dus ik doe denk ik een Tone Zone in de bridge ofzo. Misschien een chopper of cruiser in de neck!

RedBuell
10 oktober 2012, 11:02
Als ik hem hou komt er misschien ook een ander element in, waarschijnlijk wel een humbucker in singel formaat want ik wil niet frezen en als hij weer eens het veld moet ruimen kan zo de originele injector er weer in. Er is trouwens ook een tonezone in sinelg formaat. Ik ben zeker erg benieuwd naar hoe die gaat klinken met een tonezone humbucker.

Hoe zijn jouw frets eigenlijk, die van mijn zijn best scherp aan de randen, ik gebruik mijn duim veel voor de E snaar als ik dan een kleine slide maak dan is dat niet comfortabel.

Orpheo
10 oktober 2012, 11:23
Een humbucker wordt frezen... Mijn suggesties:

Super distortion al dan niet de singlecoil sized versie. Dat element doet t immens goed in die gitaar.

Pearly gates. Ietd rauwer en minder gepolijst. Iets opener. Hout hoor je iets beter.

Patb3. Mix van super d en pearly. Die chewyness van de super d en de bite van de pearly.

Patb2 als t knetter hot moet.

Matthijs24
10 oktober 2012, 12:45
Thx voor de suggesties!

Over de frets!! Zijkanten geen last van, wel hebben ze een fret-dress nodig. Ze zijn niet allemaal gelijk waardoor de actie redelijk hoog moet om geen buzz te krijgen. Je kan het duidelijk zien en de rest staat wel goed afgesteld. Maar dat maakt allemaal niet veel uit met zo'n resonantie gitaar die zo fijn speelt en klinkt!

De Super Distortion in S-versie klinkt toch nog een beetje single-coillig, heb ik van filmpjes gemerkt, net als bij andere S-sized pick-ups. Waarschijnlijk toch een stuk anders nog dan het grote formaat?? Die Seymour pick-ups ken ik eigenlijk niet, zal ze opzoeken!

Wil gewoon een echte mooie typische humbucker bridge sound, die classic humbuckers die je in de LP's van Gibson vind, maar dan iets hotter (niet superveel) en iets meer treble. Nu heb ik het over dat mooie cleane geluid (vooral), met die fijne mids en de bite die je van de bridge positie krijgt.

Hier hoor je dat wel lekker (Gibson Classic 57 pups):


http://www.youtube.com/watch?v=fm6LbvtcSKM

De Evolutions waar ik op speelde bieden dat, maar net iets te veel haha. Zoveel output en treble hoeft er niet bij...... Het zal uiteindelijk toch wel een gok blijven, maar in ieder geval keus genoeg!
Van Seymour Duncan ken ik niet veel, maar ken al die namen wel (Pearly Gates, duhhhh). Misschien zit daar inderdaad nog iets tussen!!

Orpheo
10 oktober 2012, 13:16
Die gitaar is een compleet ander beessie he! Maar... Voor wat jij wilt, patb3. Gegarandeerd succes.

Matthijs24
10 oktober 2012, 13:21
Oh dat weet ik hoor! Totaal anders, maar ik weet wel wat het pick-up gedeelte erin is :)

Matthijs24
13 oktober 2012, 18:08
Toch voor oldschool gegaan, met moderne technologie: Air Classic Bridge van DiMarzio in de bridge! Neck pick-up word een DiMarzio Pro Track. Was bijna voor een JB van Seymour in de bridge gegaan, toch deze. Blijft moeilijk met pick-ups! Ben erg benieuwd!

fantastik_badr
15 oktober 2012, 10:18
Waar blijven die foto's nou dan???

RedBuell
22 oktober 2012, 12:18
Ben je inmiddels al wat verder met de pup swap?

Ik heb mijn Fireman inmiddels van marktplaats verwijderd, ik begin die brede hals steeds meer te waarderen en met de tone knop kan ik echt veel van het treble karakter van de singles wegnemen maar toch blijft hij lekker droog en strak klinken op de lage snaren. Ik zat er aan te denken een superdistortion s in te prakken op de brug positie maar denk dat ik daar nog ff mee wacht.... Ik ga eerst wat experimenteren met snaar diktes. Al met al speel ik er steeds meer op en als ik dan op mijn RG of JS speel denk ik: he die hals lijkt wel een tandenstoker...

Matthijs24
24 oktober 2012, 18:25
Sorry voor de foto's. Heb niet echt tijd en de spullen om goede foto's te maken. Ik heb 1 slechte gig foto!:

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/407723_385752204834417_1266434910_n.jpg

Over de pickup swap! Ik heb de pick-ups besteld en heb de Pro Track al. Iets veranderd! DiMarzio Pro Track voor in de neck en een PAF 36th Anniversary Bridge. Ik kan een TE GEK geluid krijgen uit de stock pick-ups, alleen niet wat ik zoek, ben dus benieuwd! Wil graag een voor en na filmpje maken van de pick-ups dus ik zet ze er nog niet gelijk op! De hals vind ik zelf vanaf het begin al geweldig!