PDA

View Full Version : Levensduur Crybaby wah



rocker_71
8 oktober 2012, 22:22
Aloha muziekvrienden,
Ik heb nu mijn Crybaby wah 95Q van Dunlop ruim vijf en een half jaar op mijn pedalboard staan.
Nou vroeg ik me af of ik me al zorgen moet gaan maken. Op dit moment doet ie het prima, maar ik wil het moment dat ie gaat haperen graag voor zijn. Op zich gebruik ik hem niet heel intensief; ik denk gemiddeld 1x in de week, voornamelijk repetities en optredens,
Zal mijn Wah nog zo vijf jaar meegaan, of moet ik voorzichtig gaan kijken naar een goede backup?

zoon van Piet
8 oktober 2012, 23:32
Haha.. mijn crybaby is van waaay before dunlop..
70's crybaby, nog uit de Jen fabriek in Pescara.
Nieuw potje, vijf of zes keer de switch aan gort getrapt...
Maar hij waht nog als de beste en kan nog vele jaren mee...

muziekschuur
9 oktober 2012, 08:58
Als je een tonepot op voorraad neemt, kan die nog heel lang mee... Maar een (goedkope) backup scoren is natuurlijk een goed idee.

http://a1.images4.thomann.de/pics/prod/169155.jpg

zoon van Piet
9 oktober 2012, 10:17
Mijn ervaring is - zoals genoemd- dat de switch veel eerder en vaker de geest geeft dan de pot. Switches heb ik vaak moeten vervangen. Maar misschien komt dat omdat ik zo ontzettend lomp ben op het podium, ik trap ze aan gort..
( en ik moet nog even kwijt dat nieuwe Carlings het bij mij een jaartje uithouden, maar dat nu al jaren speel met een schakelaar uit een ouwe versterker, die helemaal hufterbestendig lijkt..)

Ik heb nog oudere wahs in mijn verzameling. en het komt wel eens voor dat er een kapot is.Maar dat is dan een kleinigheidje, weerstandje of zo. Met wat onderhoud moet een wahwah een leven lang meekunnen, en nog langer ook.

Dirk_Hendrik
9 oktober 2012, 10:53
Als je een tonepot op voorraad neemt, kan die nog heel lang mee... Maar een (goedkope) backup scoren is natuurlijk een goed idee.

http://a1.images4.thomann.de/pics/prod/169155.jpg

Maar niet die die ja daar hebt ;). M'n ervaring is dat de fantastische Dunlop "long life" pots zo ongeveer de meest minimale levensduur hebben die je kunt voorstellen. Ik heb jen's van bijna 40 jaar oud gezien zonder een kraakje. En Dunlops van een paar maanden oud die kraakten als een bezetene.

muziekschuur
9 oktober 2012, 10:59
Wat is dan een goede tone pot voor wah's?

arjanb01
9 oktober 2012, 11:11
Ikzelf zit ook om de drie jaar aan een nieuwe tone pot en schakeling voor mijn JH1 van dunlop.
Ik zit te denken aan deze wah:
http://www.youtube.com/watch?v=W8bfaK1-r2Q

Zonder mechanische onderdelen, storingsvrij stil en supersoundje !

zoon van Piet
9 oktober 2012, 13:58
aiaiai.. mijn ervaring is dat de meeste mensen zodanig gewend zijn aan hun eigen wah, dat in hun oren niks beter klinkt.
en geloof me,ik heb vaak genoeg geprobeerd indruk te maken met mn hele rits vintage klassiekers :(

Dus bezint eer gij een andere wah koopt..

komt nog bij dat de meeste hightech/lichtsensor wah's gewoon heel anders klinken dan je ouwe potwah..

Dirk_Hendrik
9 oktober 2012, 14:57
Wat is dan een goede tone pot voor wah's?

Van mij mag je het gewoon pot noemen ;) In een wah zit maar 1 pot en hoewel technisch correct, een wah is een bandpass filter en regelt dus de tone, suggereert het dat je een wah hebt waar een extra regelaar voor de tone op zit. Da's een verschil van interpretatie verder.

Deze:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=82&products_id=567
bevalt me al enkele jaren veel beter.

Maar in de essentie van de materie,
de Dunlop pots zoals die waar je bovenstaand een plaatje van postte, hebben als wiper een blokje koolmateriaal wat in een smering, over de koolbaan glijdt. Theoretisch zou dat, door z'n oppervlakte, een fantastisch continue contact moeten maken. In de praktijk slijt de kookbaan en hoopt zich dat slijpsel, in het smeermiddel, lekker op tussen koolbaan en wiper.

Kraak!

Veel pots hebben als wiper meerdere verende contacten naast elkaar die over die koolbaan slepen. Mocht er nou eens eentje slecht contact maken, bijvoorbeeld door vuil, dan zijn er nog steeds een stuk of 4 tot 5 die wél contact maken. Misschien dat de weerstand als gevolg van dat contact even iets anders wordt maar nooit het gebrek aan contact van het eerste geval.


Met als gevolg dat ik Shin-Ei's uit de jaren 70 heb gezien die niet kraken. En dus Dunlops die dat bijna meteen al deden.

Dirk_Hendrik
9 oktober 2012, 15:01
komt nog bij dat de meeste hightech/lichtsensor wah's gewoon heel anders klinken dan je ouwe potwah..

deels eens.
maar als je als leuk voorbeeld een Bad-Horsie, Morley dus, pakt kom je daarin een crybaby circuit tegen waarin de pot door een lichtgevoelige weerstand is vervangen. Regelcurvetechnisch zal het anders voelen. De klankmatige verschillen zitten echter niet in zozeer het wah circuit maar in alle elektronica eromheen die het crybaby concept de jaren '90 in moest trekken. Waar met een paar simpele wijzigingen alleen de grootste True Bypass fanboy nog last gaat hebben van toansuk.

geert1976
10 oktober 2012, 00:19
Van mij mag je het gewoon pot noemen ;) In een wah zit maar 1 pot en hoewel technisch correct, een wah is een bandpass filter en regelt dus de tone, suggereert het dat je een wah hebt waar een extra regelaar voor de tone op zit. Da's een verschil van interpretatie verder.

Deze:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=82&products_id=567
bevalt me al enkele jaren veel beter.

Maar in de essentie van de materie,
de Dunlop pots zoals die waar je bovenstaand een plaatje van postte, hebben als wiper een blokje koolmateriaal wat in een smering, over de koolbaan glijdt. Theoretisch zou dat, door z'n oppervlakte, een fantastisch continue contact moeten maken. In de praktijk slijt de kookbaan en hoopt zich dat slijpsel, in het smeermiddel, lekker op tussen koolbaan en wiper.

Kraak!

Veel pots hebben als wiper meerdere verende contacten naast elkaar die over die koolbaan slepen. Mocht er nou eens eentje slecht contact maken, bijvoorbeeld door vuil, dan zijn er nog steeds een stuk of 4 tot 5 die wél contact maken. Misschien dat de weerstand als gevolg van dat contact even iets anders wordt maar nooit het gebrek aan contact van het eerste geval.


Met als gevolg dat ik Shin-Ei's uit de jaren 70 heb gezien die niet kraken. En dus Dunlops die dat bijna meteen al deden.

Mijn Shin-ei is uit 1969/1970 en die kraakt inderdaad niet, doet prima zijn werk.

muziekschuur
10 oktober 2012, 10:35
Cool. Ik ben nu aan het zoeken naar iets van Schaller wat bij mijn oude combo past. Ha. We zullen zien wat daar dan in zit. Bedankt voor de tip..

Overigens heb ik een Vox wah uit... weet ik veel. 1990 ofzo? (Buurman deed hem weg). En die kraakt nooit. (Eh... nog niet dus..)

zoon van Piet
10 oktober 2012, 11:25
Schallermaakte uitstekende wahwah's, met prima onderdelen. Jammer genoeg hebben de meeste daarvan wel een plastic behuizing. Op zich niks mis mee, want dat was echt Duits grundlichkeitsplastic. Maar het maakt wel dat Schaller wah's vaak statisch geluid geven, via de pot..
http://imageshack.us/a/img15/56/20121010111740.jpg
De oudere modellen ( 'Bow-wow/yoy-yoy) zijn soms nog van metaal. en heel gewild. Dat yoy-geluidje is een grappig soort stilstaand phasergeluidje. Waar je niet veel mee kan, maar dat wel een leuk extraatje is.
De meest voorkomende zwarte wah's hebben vaak een uitstekende ruige fuzz aan boord. En - helaas- fiungeren ze bijna allemaal als volumepedaal als de wah uit staat. niks tbp dus..