PDA

View Full Version : Kwartiers gezaagd ?



grizzly
8 oktober 2012, 22:16
Bij akoestische gitaren.....
Voor het meeste hout in onze akoestische gitaren gebruiken we kwartiers gezaagd.
Gaat dit ook op voor de achterzijde en zijkanten?
Daar willen we juist gebruik maken van die prachtige tekeningen bij dosse gezaagd hout.
Of die speciale typen hout zoals wortelnoten.
Is het een probleem om voor de zij en achterkant eens niet kwartiers te gebruiken?

Rizz
8 oktober 2012, 22:23
Nope, kan allebei, ligt eraan wat je voorkeuren zijn voor tekening. Volgens mij is dosse gezaagd wat minder stabiel..

Hoe is je engels?
http://www.acousticguitarforum.com/forums/showthread.php?t=223855

grizzly
9 oktober 2012, 14:44
Hoe is je engels?


More than sufficient. :seriousf:
Thanks for the answer.

Lekker duidelijk plaatje :)
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-a-Guitar/i-QgLDmwq/0/O/Woodsawings.jpg

stijnkenens
9 oktober 2012, 17:15
Ik denk dat je gemakkelijker het zelfde resultaat kan behalen met kwartiers gezaagd hout, als je voor productie gaat.
Als je een houtsoort een beetje kent, dan zie je aan de nerf / jaarringen wat dat hout ongeveer gaat geven, hoe dik je moet schafen, hoeveel balkjes en welke hoogte die moeten hebben.

Met dosse gezaagd hout is het moeilijker, omwille van de grillige tekening, kan je niet gemakkelijker zien hoe dens het hout is (wel voelen)

Ik heb toch de indruk dat dosse gezaagd hout gemakkelijker plooit dan kwartiers: dat is echt stijver.

Maar wat er in dat topic ook gezegd wordt: een klein verschil in dikte geeft direct een heel ander gevoel aan het stuk hout.
Zeker als je richting de 2 mm dikte gaat, dan zijn de nuances in flexibiliteit zeer groot, bij elke 10e mm die je weg schaaft !!!



s.

grizzly
9 oktober 2012, 19:16
Ik vroeg het me af, omdat ik nog aardig wat dosse gezaagd Noten en Padoek heb liggen. Veel makkelijker en goedkoper aan te komen dan kwartiers.
Op de top komt veel meer kracht te staan dan op de achter- en de zijkant.
Daarom leek het me misschien toch wel bruikbaar.

Als ik het zo lees is het belangrijkste toch de stabiliteit van het hout over de jaren.
Dosse gezaagd is dan idd wel een stuk minder stabiel. :(
Toch maar niet gebruiken dat noten.

ps.
Ik kwam een lijst tegen van krimp/uitzetten van gedroogd hout Radiaal en Tangentiaal. (Kwartiers en Dosse gezaagd. Staat nu bij houtsoorten draadje.

rickkoorman
14 oktober 2012, 19:29
Houtsoorten zoals amerikaans noten en amer.esdoorn vind je erg lastig kwartiers gezaagd. die rare amerikanen zagen alles bijna dosse. Voor de liefhebbers van kwartiers maple heb ik wat 80mm dikke delen esdoorn liggen die ik verzaag voor halsen.

Mattia
15 oktober 2012, 13:07
Ik gebruik bij voorkeur kwartiers, omdat het betrouwbaarder reageert op veranderingen van temperatuur en luchtvochtigheid. Zeker bij akoestisch van belang. Zo moeilijk is het niet om een gewoon simpel setje mooi kwartiers gezaagd hout te vinden. Als je zelf wil verzagen is het inderdaad iets lastiger, maar voor houtsoorten die redelijk makkelijk te krijgen zijn (padoek, noten, mahoniesoorten, indisch palissander, esdoorn) zou ik zeker niet gaan voor flatsawn. Wortelnoten zou ik ook heel erg huiverig voor zijn (heb een setje waar ik een akoestische gitaar mee zal bouwen, maar het blijft denk ik bij 1). Bij sommige houtsoorten zoals menig palissandersoort is het vinden van stukken die breed genoeg zijn en kwartiers dusdanig lastig dat ik dan maar niet-kwartiers hout accepteer. Maar ook daar, in principe enkel en alleen voor de achterkant, niet de zijkanten.

grizzly
15 oktober 2012, 18:34
Dank je Mattia,

Dat is een redelijke tussen oplossing.
In geval van nood dus eventueel nog wel een achterzijde, maar zijkanten niet.
Is ook niet zo erg, want de afmeting van de zijkanten is veel smaller waardoor je wat makkelijker kwartiers kan vinden.