PDA

View Full Version : Fender strat, te veel floating?



hayo0311
8 oktober 2012, 21:13
Beste gitaarnetters,

zaterdag heb ik via marktplaats een ontzettend mooie Fender USA strat uit 2006 gekocht. Klinkt helemaal goed natuurlijk en ziet er prachtig uit, maar nu heb ik een vraag. De brug staat erg ver omhoog en de actie is ook aan de hoge kant. Kan dit schadelijk zijn voor de gitaar?

Hier een foto
http://i46.tinypic.com/rbzd6o.jpg

Gearjunkie
8 oktober 2012, 21:20
Beste gitaarnetters,

zaterdag heb ik via marktplaats een ontzettend mooie Fender USA strat uit 2006 gekocht. Klinkt helemaal goed natuurlijk en ziet er prachtig uit, maar nu heb ik een vraag. De brug staat erg ver omhoog en de actie is ook aan de hoge kant. Kan dit schadelijk zijn voor de gitaar?

Hier een foto
http://i46.tinypic.com/rbzd6o.jpg

Dit is te hoog. even een veer erbij aan de achterkant, of de claw wat verder aandraaien.

XTZ
8 oktober 2012, 21:21
Is niet perse slecht voor je gitaar, maar 't speelt alleen zo ellendig.
Veren aan de achterkant diagonaal doen, of een extra erbij. Of de klem waar ze aan zitten meer in je body draaien, al is dit meer voor finetuning.

hayo0311
8 oktober 2012, 21:22
en euhm... Hoe doe ik dit? Of even naar de muziekwinkel ermee?

Eko
8 oktober 2012, 21:44
Ziet er uit alsof iemand er een setje zwaardere snaren heeft opgezet zonder de setup aan te passen. Als je bv van .009 dikte naar .010 gaat trekken die snaren aan de brug en zorgen er voor dat deze iets omhoog komt. Je kunt dan oplossen door bv een veer bij te plaatsen achter in je gitaar. Als je de dekplaat achteropweg haalt ( 6 schroefjes losdraaien) zie je waarschijnlijk 3 veren van de tremelo lopen in de richting van je hals. Deze zitten aan een plaats vastgehaakt en dat plaatje zit op zijn beurt vast met 2 schroeven in de body. Je kunt die beurtelings iets aandraaien waardoor er iets meer spanning op de veren komt , die op hun beurt er voor zorgen dat de brug iets terug komt. Als je de schroeven niet aan wilt draaien kun je een losse veer kopen en die bij plaatsen.
Als dit allemaal te veel vindt kun je even naar een goede winkel gaan. Misschien dat ze je even helpen. Het werk stelt echter niets voor en je leert er ook van.

soundbound
8 oktober 2012, 21:47
kan je zeker doen, die hebben ook de benodigde veren. Maar het is niet echt moeilijk, veer halen of bestellen, plaatsen (kan eigenlijk niet verkeerd gaan) en dan zal het waarschijnlijk al een stuk minder zijn.

groovieguitarguus
8 oktober 2012, 22:05
hayo0311....

Het is altijd goed om je woonplaats / gemeente te vermelden.
Er zijn veel gitaarnetters die je met dit soort eenvoudige klusjes kosteloos willen helpen.
Wat dat betreft is het Gitaarnetforum over het algemeen een meer dan sympathiek forum!

sjoerd5
8 oktober 2012, 22:39
Idd even de claw aandraaien of een veer erbij.
De claw aandraaien is het eerste wat je kunt doen is de claw aandraaien.
Daarvoor moet je naar de achterkant van je gitaar en de backplate eraf halen.
Dan zie je zoiets hieronder.
De twee grote schroeven moet je verder in de body draaien. Dan komt je brug weer naar de body toe.

hayo0311
8 oktober 2012, 23:03
Top! Super, bedankt voor de hulp! Ik race morgen even naar de muziekwinkel voor een extra veer, of is 2 handiger? En ik zal mijn claws aandraaien.

Stratman70
9 oktober 2012, 00:14
Nou, niet gelijk TE enthousiast vol gaan gooien met veren en aandraaien. Ik zou gewoon beginnen met de schroeven in de body aan te draaien en niet meer dan dat. Eerst je snaren wat losser zetten, dan aandraaien (2 a 3 mm), stemmen, kijken of ie al wat platter is en eventueel dit herhalen tot de juiste hoogte is bereikt. De brug mag zo'n 3 a 4 mm zweven. Bij sommige strats heb ik de brug ook gewoon op de body laten rusten. Bij die strats gebruik ik de tremolo arm niet.

Dus eigenlijk het eerste wat je je af kunt vragen is of je de tremolo wel wil gebruiken.

arnoldtims
9 oktober 2012, 09:43
Ik vind dit wel veel wat je zou bij moeten stellen met de schroeven.
Ik zou toch eerst er een veer bij plaatsen.
Als je deze hoogte moet oplossen met de schroeven, dan zal je ze denk ik een aardig stuk moeten in draaien.
Daarmee maak je de schroefgaten ruimer en kan je ze eigenlijk niet meer terug draaien. je hebt dan kans dat de schroeven dan niet meer goed klemmen.
Zoals iemand hier al zei, de schroeven zijn eigenlijk voor finetuning

hayo0311
9 oktober 2012, 18:16
ik heb een nieuwe veer erin gezet en het is fixed :D verder lijkt de actie wat hoog, de afstand tussen onderkan snaar en bovenkant 17e fret is zo n 2,8 mm. Is dit te hoog?

Pepe
9 oktober 2012, 18:25
De zadeltjes waar de snaren over lopen hebben schroefjes waarmee je de hoogte kan verstellen.

hayo0311
9 oktober 2012, 18:27
en die kan ik er gewoon verder in draaien? Want ik had iets gelezen dat de hals krom kan trekken ofzo? Sorry, ik weet niet zoveel van afstellen :p

guitarkid
9 oktober 2012, 18:59
en die kan ik er gewoon verder in draaien? Want ik had iets gelezen dat de hals krom kan trekken ofzo? Sorry, ik weet niet zoveel van afstellen :p

Met de hals gebeurt niets als je de zadels verstelt, wel als je aan de halspen gaat draaien zonder kennis van zaken. Als je nou helemaal blijft twijfelen is het misschien toch slim om eens bij een goede afsteller langs te gaan en evt. te kijken hoe die het doet. Een goed afgestelde gitaar is toch wel erg fijn en met een beetje kennis kun je zelf heel veel doen!

Hendriks
9 oktober 2012, 19:05
We moeten maar eens een netwek opzetten van GN'rs die kunnen helpen bij dit soort gevallen , bij mij zijn ze welkom.

bass blom
9 oktober 2012, 19:12
count me in :ok:

vulvasonic
10 oktober 2012, 02:58
Vergeet niet het ding 'opnieuw' octaaf zuiver te maken. Als je een extra veer hebt geplaatst, of andere aanpassingen hebt gedaan, is de kans groot dat je dit toch niet zo heel onbelangrijk puntje even moet aanpakken. Stelt niet veel voor, maar als je het niet doet loop je het risico dat de gitaar gewoon niet lekker te stemmen is en steeds valser gaat klinken naarmate je hoger op de hals komt.

telecastermaster
10 oktober 2012, 15:57
http://www.youtube.com/watch?v=7luUzgDwwcs&list=FLoiL_wrvYFCpbtUtJ_8KDFw& feature=player_detailpage

hayo0311
10 oktober 2012, 18:11
de intonatie check je toch door een flageolet te spelen op de twaalfde of zeventiende fret? en deze toon te vergelijken met de toon van de zelfde fret of de open snaar? Want die lijkt nog helemaal oke

frekie
12 oktober 2012, 11:05
Leuke video, goede truc met die Post-It memo blokjes. Ik heb eerder al eens een video gezien van gitarist Carl Verheyen die zijn Strat tremolo ook zo had afgesteld met de intervallen kleine terts, secunde en kleine secunde (3-2-1 halve tonen) op de G, B en E snaar.

Mijn Strat bleef ontstemmen :( maar dat ligt ws. aan mijn Strat.

apekop
12 oktober 2012, 12:34
Leuke video, goede truc met die Post-It memo blokjes. Ik heb eerder al eens een video gezien van gitarist Carl Verheyen die zijn Strat tremolo ook zo had afgesteld met de intervallen kleine terts, secunde en kleine secunde (3-2-1 halve tonen) op de G, B en E snaar.

Mijn Strat bleef ontstemmen :( maar dat ligt ws. aan mijn Strat.

ja, exact zo stel ik mijn tremolo ook altijd af. Bij mijn huidige strat ontstemt hij niet al te veel, op mijn vorige was het echt een ramp. Heeft er volgens mij ook te maken hoe je je snaren er precies op legt bij de stemknoppen, en of de snaren op topkam goed doorlopen.

Ik stel die schroeven aan de veren altijd af met de gitaar gewoon op stemming, zo heb ik geen stemapparaat of post it briefjes of whatever nodig. Puur op gehoor. Kan dit kwaad of moet ik de snaren toch een beetje los draaien?