PDA

View Full Version : HSS schema met coil split of heet het anders?



jerome
8 oktober 2012, 21:22
Hallo fijne mannûh en meidûh,
Ik ben een fijn HSS stratje aan het opbouwen en ik wil een “automatische coil split” in de tussenstand van de 5 standen schakelaar, dus:

1) bridge humbucker
2) bridge humbucker single coil geschakeld + middle single coil
3) middle single coil
4) middle + neck single coil
5) neck single coil

Ik ben er niet helemaal zeker van maar heet dat een “auto coil split”?
Kan iemand mij misschien aan een schema helpen?
De humbucker is een Dimarzio Super Distortion (zelfde als de Dimarzio Dual Sound)
Ik heb al op de Dimarzio en de SD site zitten zoeken maar ik kom er niet echt mee verder…
Een standaard HSS schema kan ik wel solderen maar hier snap ik geen zak van...:hide:

Bedankt alvast!
Greetzz,
Jeroen

Orpheo
8 oktober 2012, 21:38
Het is kinderlijk eenvoudig.

Soldeer het als een standaard hss. Op de plek op de pootjes van de 2e pool van je 5weg blade dat de switch op de 2e stand staat soldeer je de middenaftakking van je humbucker. Bij dimarzio is dat zwart met wit. De output gaat op aarde.

allochthomas
8 oktober 2012, 21:41
seym,our duncan heeft daar een heel mooi schema voor op hun website

jerome
8 oktober 2012, 22:36
seym,our duncan heeft daar een heel mooi schema voor op hun website

Ik had al gekeken maar niet iets gevonden, misschien niet goed gekeken...

jerome
8 oktober 2012, 22:38
Het is kinderlijk eenvoudig.

Soldeer het als een standaard hss. Op de plek op de pootjes van de 2e pool van je 5weg blade dat de switch op de 2e stand staat soldeer je de middenaftakking van je humbucker. Bij dimarzio is dat zwart met wit. De output gaat op aarde.

Top, thanx Orpheo!! :)
Zou het ook nog mogelijk zijn om er een schakelaartje bij te plaatsen zodat ik de humbucker in die tussen stand ook naar voledige humbucking kan schakelen?

Orpheo
8 oktober 2012, 23:33
Dan is t een gewone coiltap ipv auto coiltap denk ik. Moet ik even over malen.

jerome
8 oktober 2012, 23:51
Ik bedoel inderdaad geen gewone coil tap, Orpheo.
Ik bedoel echt auto tap in dat tussenstandje (stand 2) maar wel met de mogelijkheid om alleen in dat tussenstandje met een mini-schakelaartje de humbucker toch nog terug te kunnen schakelen naar volledige humbucking.
M.a.w., dat schakelaartje moet alleen in dat tussenstandje werken.
En het allermooiste zou zijn dat er nog een 2e mini-schakelaartje bijkomt voor een normale coil tap die alleen maar in stand 1 werkt
Ik hoop dat jullie het nog snappen....:soinnocent:

Orpheo
9 oktober 2012, 01:19
Ja ik snap m. Ben iets te dronken nu om t uit te tekenen. Maar t kan wel.

RS-Rik
9 oktober 2012, 01:24
Ja ik snap m. Ben iets te dronken nu om t uit te tekenen. Maar t kan wel.



Epic! 10 tekens

allochthomas
9 oktober 2012, 01:51
http://cdn.seymourduncan.com/images/support/schematics/1h_2s_1v_2t_5w_as.jpg

jerome
9 oktober 2012, 10:46
Ja dat schema had ik inmiddels ook al gevonden.
Bedankt iig Allochthomas!
Van dat schema snap ik nog geen zak van, maar volgens zitten bij Seymour Duncan de kleuren anders op de spoelen aangesloten dan bij Dimarzio.
Ik ga er vanavond nog maar eens naar kijken...

Orpheo
9 oktober 2012, 10:52
Duncan. Rood en wit samen is de aftakking voor coilsplit. Zwart is hot. Groen aarde.

Dimarzio. Zwart en wit samen is de aftakking voor coilsplit. Rood is hot. Groen aarde.

In het schema zie je precies wat ik uitlegde. In positie van 2e standje zit op de pool die niks doet van de 5weg de aftakking van de humbucker die de split regelt. Split hedft aarde nodig en alleen in die positie zit die tak op aarde.

Goed. Nou je tweede issue. Ik ga daar over nadenken.

TeleK
9 oktober 2012, 11:05
volgens mij moet je die schakelaar gewoon tussen die zwart/witte-samen-draad en de pool van de 5way switch waar deze in de getoonde afbeelding nu aan gesoldeerd zit, plaatsen. De getoonde schakeling doet niets anders dan 1 van de coils van de HB kortsluiten naar massa zodat deze uit het actieve circuit gehaald wordt en er maar 1 coil geschakeld blijft van de HB. Met de door jou gewenste schakelaar op AAN (normale positie) heb je in feite gewoon de schakeling zoals op vorige pag getoond. Met die schakelaar op UIT wordt die ene coil van de HB niet via massa kortgesloten en blijven beide coils van de HB in serie staan en heb je gewoon je volledige HB in stand 4 van de 5way switch

Orpheo
9 oktober 2012, 11:08
Ik denk dat dit m is. Even nalopen.

In het tweede van de 5 weg, in de beginpositie van de toggle wil je m gecoilsplit hebben. Dus de aftakking moet naar de pool van de 5weg die op aarde zit. Check. Toggle om en de aftakking gaat níet naar de 5 weg dus niet naar aarde dus niet gesplit. Check.

In de eerste positie moet de humbucker normaal zijn dus niks naar aarde. Maar zet je m om moet de aftakking wel naar aarde. In de 2e positie maken de pootjes van de 5weg waar aarde op zit en de humbuckeraftakking geen contact. Dus die switch werkt idd onafhankelijk van de blade. En dit kan ook onder een pushpull pot. Uitgetrokken is in de eerste positie humbucker split en in de 2e positie humbucker serie + mid single.

Ja ik denk dat dit m is. Of vergeet ik nu iets.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/capture_22.png

TeleK
9 oktober 2012, 14:49
volgens mij moet die extra draad van bovenzijde toggle switch naar massa weg, anders heb je helemaal geen full HB meer. In die stand Toggle Up is de ene coil van de HB altijd kortgesloten naar massa en heb je ook in pos 5 van de 5way switch geen volledige HB meer maar alleen een single coil. Zonder de draad van toggle switch naar massa is het OK: Toggle Down: HB coil split in pos 4 van de 5way switch, Toggle Up: dan is de grijze + rode draad nergens meer verbonden een heb je full HB met beide coils in serie.
NB: die grijze + rode draad is dus bij zijn DiMArzio de zwarte en de witte die samengevoegd zijn

Orpheo
9 oktober 2012, 14:54
Nee niet. Immers die draad naar de 5 weg doet alleen wat nuttigs in de 2e stand. In de eerste stand van de 5weg is er geen link naar de aarde

TeleK
9 oktober 2012, 15:09
ik meen dat hij in stand 4 van de 5way switch de coil split ook uit wou schakelen, dus ook full HB mogelijk in stand 4 van de 5way switch. Als je in strand 4 van de 5way switch 'jouw ' Toggle switch omzet, heb je nog steeds coil split want je sluit nog steeds de rood/grijze draad kort naar massa, alleen dan direct i.p.v via de 5 way switch. En als je de toggle switch niet terugzet, heb je ook in pos 5 geen full HB meer

aaronstonebeat
9 oktober 2012, 15:54
Als ik het goed zie, heeft TeleK gelijk. Met de schakeling van Orpheo maak je van de humbucker een single coil in stand 5; in stand 4 is het brugelement altijd single coil.
Met het plan van TeleK kun je de autosplit via de 5-standenschakelaar aan- en uitzetten.

Orpheo
9 oktober 2012, 16:06
In stand 5 maakt de aarde die aan de 5weg hangt geen contact met de pickup. Die selecteer je dus met de toggle.

Orpheo
9 oktober 2012, 16:10
Heren. Jullie hebben gelijk. Ik zie het licht;)

jerome
9 oktober 2012, 20:17
Nou ik ook!
Helemaal top zeg, onwijs bedankt allemaal!!
:crazyhappy:
Tis eigenlijk helemaal niet zo moeilijk alleen ik kom er zelf vaak niet op, elektra is niet echt m'n sterkste kant...

sandert1978
9 oktober 2012, 20:31
Ja ik snap m. Ben iets te dronken nu om t uit te tekenen. Maar t kan wel.

Effe off-topic aangezien ik blij ben dat ik niet de enige ben die dit overkomt terwijl ik op GN aan het browsen ben op dat tijdstip;)

En nu weer in-topic...deze post brengt me inspiratie voor een strat die ik nog heb liggen.