PDA

View Full Version : Telecaster (MIC kwaliteit) -> Thinline... achtig.



Mephistocles
8 oktober 2012, 17:12
Ik ben dat niet-telecasterachtige geluid van mn 100 euro tele (met nocaster pickups:) )een beetje beu. Zou er een kans zijn, als ik de achterkant uitfrees en een blok in het midden overlaat, het de klank ten goede komt?

Zoals hij nu is, klinkt hij mij nogal plat, het hoog ongedefinieerd en bas filter ik liever een beetje weg. Ik zoek (zoals de meeste gitaristen) een strak geluid. Bovenal houd ik van karakter, mits het geluid nog voor bepaalde doeleinden bruikbaar blijft.

Ik hoop dus op advies zoals:
- Is de kans groter dan pakembeet 1 op 4 dat de klank beter wordt?
- Voorspellingen hoe het gaat klinken?
- Hoe ver van de rand blijven, en hoe dik bovenblad?
- Achterblad plat of niet? Welk materiaal? Dikte?
- Blijft er nog wat over van sustain?

Oh, en wil je antwoorden "ben je gek?", dan: Ja!

Pepe
8 oktober 2012, 17:34
Door hout weg te halen wordt ie minder strak.

Sanderltd
8 oktober 2012, 18:16
Zal het geluid volgens mij zeker niet ten goede komen. Jij wilt er wellicht een soort van "klankkast" in frezen en op die manier een beter tone krijgen. Maar dat is volgens mij niet haalbaar.
Je zou er wel een échte thinline van kunnen maken door de voorkant uit te frezen en er dan een nieuwe top op te lijmen etc. Maar dat is ongelofelijk veel werk en dan koop je gewoon beter een nieuwe.

Wat je geluid wél ten goede zou kunnen komen, is het afstellen van de hals in de neckpocket. Veel budgetgitaren hebben geen klemmende neckpocket. De hals zit er dus met andere woorden te los in. Je kunt deze ruimte opvullen met strookjes fineer of papier om op die manier een beter contact te krijgen tussen hals en body.

Een andere optie zou zijn om de elektronica (met name pickups) uit te wisselen voor betere componenten. Maar je moet je afvragen of een tele van 100 euro dat wel waard is...
Een andere brug maakt bij een tele ook al heel veel uit, maar nogmaals: is het dat waard?

Misschien ben je beter af wanneer je je huidige telecaster verkoopt en met de opbrengt een iets betere tweedehands koopt. Maar misschien is je huidige tele wel speciaal genoeg voor jou dat je de onderdelen wel zou vervangen, dus dat moet jij beslissen! :)

Mephistocles
8 oktober 2012, 18:22
Door hout weg te halen wordt ie minder strak.

ES335 minder strak of blokkergitaar minder strak? Bedoel je wat ik begrijp? Een akoestische gitaar zit weinig hout aan, maar is (als het goed is) allesbehalve rommelig, denk ik. Dus welke denkfout maak ik?

Pepe
8 oktober 2012, 19:04
Vergelijk een gewone tele met een thinline tele, dat bedoel ik.

Rizz
8 oktober 2012, 19:25
ES335 minder strak of blokkergitaar minder strak? Bedoel je wat ik begrijp? Een akoestische gitaar zit weinig hout aan, maar is (als het goed is) allesbehalve rommelig, denk ik. Dus welke denkfout maak ik?

Een akoestische gitaar is er op gebouwd om akoestisch (oh? :D)geluid te produceren met de klankkast, het bovenblad vibreert op een bepaalde manier en het geluid wordt door de zorgvuldige constructie weer de ruimte in geblazen. een thinline is er niet op gemaakt om akoestisch geluid te produceren, al zal de openheid wel bijdragen aan het versterkte geluid, maar niet op dezelfde manier als een akoest.. Een beetje knullig uitgelegd, maar daar komt het wel op neer! Ik denk niet dat je een akoest met een elektriekert kan, wil en moet vergelijken.. Vergelijk liever de solidbody's met de semi-hollows.. Verder laat ik het graag over aan de experts die hier veel meer verstand van hebben

barno
8 oktober 2012, 19:30
prutsen aan de body gaat weinig uithalen. een andere hals daarentegen...

Napoje
9 oktober 2012, 10:01
verkoop je gitaar en koop een london city thinline op marktplaats. Heel veel gitaar voor weinig.

stijnkenens
9 oktober 2012, 13:04
Net nog gehoord van een maat: andere en betere potmeters en capacitor.
Kost geen geld.

Die nocaster pups, zaten die er van het fabriek uit in, of heb je ze er zelf in gestoken?


s.

Pepe
9 oktober 2012, 13:51
Wat doet zo'n pot en cap nou voor je geluid? Geen ene flikker toch.
Of je moet met dichte tonepots spelen, dan klinkt de ene muf en de andere iets anders muf.

Napoje
9 oktober 2012, 13:51
nieuwe gfs pick-ups en een nieuwe wilkinson gecompenseerde brug kunnen de oplossing zijn maar dat is bijna net zo duur als je hele gitaar.

Dit (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=gsp-twangmaster-set&action=article&group_id=10000088&aid=2599&lang=NL) kan ook een leuk setje voor je zijn. Hoor er goede dingen over.

Napoje
9 oktober 2012, 13:55
Net nog gehoord van een maat: andere en betere potmeters en capacitor.
Kost geen geld.

Oh geef jij ze gratis weg? Doe mij er even een vuilniszak vol van dan. (weer serieus) Installeren kan niet iedereen zelf en een tech is toch 1 - 1,5 uur bezig à 40 € per uur.

oigun
9 oktober 2012, 14:42
Wat doet zo'n pot en cap nou voor je geluid? Geen ene flikker toch.
Of je moet met dichte tonepots spelen, dan klinkt de ene muf en de andere iets anders muf.

Tonepot eruitknippen maakt toch wel uit voor het geluid, laatst verschillende caps getest en zelfs met de pot open waren er verschillen.verbaasde mij ook.

Pepe
9 oktober 2012, 14:54
Nou, misschien maakt een andere tonepot van je cheap ass tele een super gitaar, wie weet.

Kakihara
9 oktober 2012, 15:13
nieuwe gfs pick-ups en een nieuwe wilkinson gecompenseerde brug kunnen de oplossing zijn maar dat is bijna net zo duur als je hele gitaar.

Dit (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=gsp-twangmaster-set&action=article&group_id=10000088&aid=2599&lang=NL) kan ook een leuk setje voor je zijn. Hoor er goede dingen over.

Als er Nocasters inzitten, ga je toch niet beginnen met het aanraden van GFS of GSP-pickups?
Ben van oordeel dat een brug op een telecaster ook voor behoorlijk wat verschil in geluid kan zorgen. Een degelijke Wilkinson-brug (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=wilkinson-wtb-tele_reg_-style-brug-chrome&action=article&group_id=10000034&aid=3024&lang=NL) hoeft daarom niet duur te zijn. Alleen de hartafstanden van de schroeven opmeten om zeker te zijn dat je niet extra moet opvullen en boren.

stijnkenens
9 oktober 2012, 17:20
@ pepe: ooit op een esquire met originele 50' wiring gespeeld?
Dan hoor je het verschil tussen:

- pup - volume - output

- pup - volume - tone helemaal open - output



s.

Pepe
9 oktober 2012, 17:37
Serieus Stijn? Die jongen heeft een goedkoop dingetje wat klinkt als een goedkoop dingetje, daar zet ie Nocasters op en, natuurlijk, klinkt het nog steeds als een goedkoop dingetje en cts pots die 1% meer hoog geven dan de OEM pots geeft hem ook geen ticket naar Tele nirvana.

Laat hem lekker hakken en zagen. Dat haalt ook niks uit maar het houd je van de straat en misschien steek je er wat van op.
Zoals Barno zei, een goeie neck gaat substantieel verschil geven maar dat is een eindeloze weg, polishing a turd.
Het is van alle kanten beter om een 2e hands mex classic te scoren en daarop verder te borduren maar dat zal de topicstarter ook wel weten.

stijnkenens
9 oktober 2012, 18:21
Je moet mij niet zo af katten, slecht geslapen of zo?


En nu on topic:

Elektronica is net zo belangrijk als hout, als het niet belangrijker is.
Resonantie van de body/hals wordt (bijna) niet opgevangen door de pups.

Goede pups en elektronica, goede hardware en fijn afgesteld, de rest is voor het grootste deel drager.


s.

Pepe
9 oktober 2012, 18:28
Nou, als je een fronsende wenkbrauw afkatten noemt... dan zal ik die voortaan ook maar voor me houden

Maar je design filosofie onderschrijf ik niet. Ik heb liever een Gibson met een Egmond pickup dan een Egmond met Gibson pickup

oigun
9 oktober 2012, 18:30
Je moet mij niet zo af katten, slecht geslapen of zo?


En nu on topic:

Elektronica is net zo belangrijk als hout, als het niet belangrijker is.
Resonantie van de body/hals wordt (bijna) niet opgevangen door de pups.

Goede pups en elektronica, goede hardware en fijn afgesteld, de rest is voor het grootste deel drager.


s.

Weet zeker van niet... ik merk toch dat veel klankeigenschappen van onversterkte gitaar terugkomen in het versterkte geluid. Een dooie plank is ook versterkt een dooie plank :D
http://pumabydesign001.files.wordpress.com/2011/10/can-of-worms.jpg

Pepe
9 oktober 2012, 18:42
Ik heb hier nog een dooie plank liggen, Harmony reissue ding. De neck is erbarmelijk. Slecht hout, geen resonantie. De toon slaat al dood voordat ie klinkt.
Pickups zijn best goed maarja, wat er niet inkomt...

Ik heb wel eens gedacht, misschien een neck laten maken door Oigun, de rest is er al. Maar goed, ik zei al, dat is zo'n eindeloze weg. Dus laat ik hem maar in een hoek staan.

Mephistocles
11 oktober 2012, 01:47
Sorry dat ik een beetje laat reageer, ben bezig met een es335 ukelele. Maar goed, ik wil wel even zoveel feedback mogelijk geven, daarmee kunnen jullie me goed helpen, en ik daarmee anderen.


Oh geef jij ze gratis weg? Doe mij er even een vuilniszak vol van dan. (weer serieus) Installeren kan niet iedereen zelf en een tech is toch 1 - 1,5 uur bezig à 40 € per uur.

Ik twee graag, ik ben nogal een grootgebruiker.


Die nocaster pups, zaten die er van het fabriek uit in, of heb je ze er zelf in gestoken?

Zelf natuurlijk. Ik hoopte op twang. Dat werd m natuurlijk niet, maar het is zeker een verbetering.


Wat doet zo'n pot en cap nou voor je geluid? Geen ene flikker toch.
Of je moet met dichte tonepots spelen, dan klinkt de ene muf en de andere iets anders muf.
Pepe, je slaat de plank best wel mis (NPI).

Vanuit mijn eigen ervaring, scholing en mijn eigen onderzoek heb ik ondervonden dat je met zowel passieve als actieve elektronica (hoe simpel ook) je je geluid verpesten. Niet alleen slecht ontwerp (impedantie die inzakt, geen rekening houden met karakteristieke impedantie van kabel, onzorgvuldig gekozen kantelfrequentie van filters), maar ook verkeerde componenten.

Aan de ene kant heb je de wannabe audiofiele hype. Hele forums vol pseudowetenschap.

Aan de andere kant natuurlijk engineers: ohmse weerstand is ohmse weerstand. 500k ohm is 500k ohm. Toch ben ik bij de milieustraat (waar ik de potmeters haal voor niet-audioprojecten) al wat tegengekomen. Natuurlijk zie je de lineaire, A curve (de audio logaritmische), B curve, maar in China produceren ze blijkbaar ook met een N vormige of L vormige curve (ook na reiniging), ik heb zelfs een potmeter die zou bijna kunnen werken als afstemcondensator, ohms en capaciteit regelen met één pot. Die ik bewaar voor een practical joke bij een gitaarmaat. Maar er zitten meestal 2, 3 of 4 pots in een gitaar, en als ze elk 200p lekken houd je niet veel meer over boven de 10kHz (worst case scenario, dat wel).

Condensatoren (filter), voor dat geld hoef ik niet naar de milieustraat, gewoon kopen. Kan niet veel aan misgaan. Als ze werkend zijn, zijn ze goed genoeg. Veel audiofielen menen verschillen te horen, en die hebben zelden gelijk. Wij stervelingen horen het verschil niet, tenzij er meer aan de hand is zoals aan elkaar gesoldeerde lagen. Houd ook rekening met tolerantie. De waarde kan soms de helft zijn van wat staat aangegeven.

Nee, elektronica is mijn vakgebied, dat zit wel snor. Het is het hout wat niet klinkt, dat is de zwakste schakel in mijn gitaar.


Serieus Stijn? Die jongen heeft een goedkoop dingetje wat klinkt als een goedkoop dingetje, daar zet ie Nocasters op en, natuurlijk, klinkt het nog steeds als een goedkoop dingetje en cts pots die 1% meer hoog geven dan de OEM pots geeft hem ook geen ticket naar Tele nirvana.

Laat hem lekker hakken en zagen. Dat haalt ook niks uit maar het houd je van de straat en misschien steek je er wat van op.
Zoals Barno zei, een goeie neck gaat substantieel verschil geven maar dat is een eindeloze weg, polishing a turd.
Het is van alle kanten beter om een 2e hands mex classic te scoren en daarop verder te borduren maar dat zal de topicstarter ook wel weten.

Laat mij inderdaad maar hakken en zagen, ik vind het leuk. De klootzak uithangen doe je maar met je vriendjes op straat.

Maar dat het niets uithaalt hoeft niet zo te zijn. Dan heb je mijn eerste zelfbouw nog niet gehoord: een steelstring doormidden gezaagd, blok mahonie ertussen, en alles aan elkaar lijmen. Het heeft een beetje weg van die oude hollowbodies als de ES175. Weegt alleen veel zwaarder en de langste sustain die ik ooit in een gitaar heb gehoord. Oh en nog afmaken. Spruce en mahonie vind ik lelijk. Ebben fineer erover ofzo. Net mijn tweede zelfbouw achter de rug en het is een prima gitaar, precies zoals hij bedoeld was.

Wat de tele betreft, die nocastertjes erin scheelde toen een hoop. Het klonk eerst als modder, met nocasters erin minder. Achteraf spijt dat ik niet andere elementen heb genomen. Setje texas hots of nocasters was het. Misschien klinken die texas wat strakker dan nocasters.

Ik speel vaak met (bijna) dichte tonepots. Ik schakel tussen condensatoren varierend van 820p tot 10n. Das een stukje filosofie van mij, en het werkt. Je ziet ook gitaristen die alles altijd op 10 hebben. Waarom zit het er dan? Potmeters eruit, das alleen maar verlies in de resonantie van je pickups. Ook zijn er niet veel mensen die bij een tubescreamer de toneknop nooit tussen helemaal dicht (links) en 2u hebben staan.

Als de achterkant van mn tele uitfrezen je geen leuk idee vind, prima. Maar je moet hier niet rond chagrijnen. Rot dan op en ga meer bier drinken. Zo niet, wees creatief, denk mee, en drink meer bier. Ik weet zeker dat je een leuk plan hebt wat gek genoeg is voor mij, en waarvan jij denkt dat het zou kunnen werken.

@stijnkenens ja ik heb 50s wiring geprobeerd. Heel leuk in alles behalve een tele, vind ik, helaas. Of je moet die middle blend bedoelen... Maar die klinkt mij ietsje te... vintage. Ik ben nogal gecharmeerd van de greasebucket de laatste tijd. Gewone toonregeling zoals in elke gitaar, maar dan iets eleganter en muzikaler. Maar dat gaat het verschil niet maken met wat er nu in zit.


Weet zeker van niet... ik merk toch dat veel klankeigenschappen van onversterkte gitaar terugkomen in het versterkte geluid. Een dooie plank is ook versterkt een dooie plank :D

Dat is waar. Toen ik voor mijn eerste zelfbouw eindelijk een goed blok mahonie op de werkbank had, zette ik er in mijn enthousiasme meteen een hals en hardware erop. En wat een berg sustain! Allemachtig! Helaas, als je dan pickups erin wilt, en dan moet ie een paar centimeter korter, ik maakte me wel zorgen toen ik m tussendoor hoorde, maar toch klinkt hij nog steeds als dat blok met alle eigenschappen, vooral versterkt. Nu hoop ik eigenlijk weer dat zo'n slecht idee zo goed uitpakt. Maar idd, dit topic begint een blik wormen te worden. Ik vraag iets over hout, iets waar ik minder van weet als dat ik zou willen, en opeens gaat het over elektronica. Hmmm...

Maar goed, iemand liet het woord toonkamer vallen. Dat klinkt misschien als het begin van een goed idee. Weet er niet misschien iemand hoe je toonkamers kunt berekenen? Is daar geen simulatiesoftware voor ofzo? Dan schroef ik de body er even af en dan kan ik met toonkamers experimenteren. Waarschijnlijk leer ik daar iets nuttigs van wat ik kan toepassen op dat stuk waaihout wat er nu op zit.

stijnkenens
11 oktober 2012, 10:13
Wow Mephistocles, super.
Ik laat de electro issues aan jou over in het vervolg.
Over die '50 wiring: gewoon als voorbeeld hoe een cap in een open tone pot toch nog de klank veranderd.

Die es335 uke wil ik ook wel eens zien.

Over die tone kamer: Ik heb hier een boek liggen (van een autoriteit) over het tunen van tonechambers, waarin staat dat de grote, en afwerking aan de randen van het klankgat, volledig gelinkt is aan het volume van de klankkamer. De vorm van de klankkast speelt niet zo'n rol, maar het moet ook niet overdreven worden. Het gaat wel over akoestische instrumenten.

Het is te verkrijgen bij Stewmac.

Maar ik weet niet hoe het werkt bij een elektrische gitaar, omdat je met een centrale balk zit.

Nu de raad voor het frezen:
Een thinline heeft een midden balk (check blueprint thinline tele op google, of hier ergens op het forum.)
Randen: +/- 1 cm dik.

rug of top (hangt er vanaf welke kant je wil verwijderen) +/- 4 a 5 mm dik. Het mag zelfs dunner want je hebt niet zo'n mega overspanning.

Een gebogen achterblad op een tele is volgens mij enkel voor de sier.

@ napoje:

Oh geef jij ze gratis weg? Doe mij er even een vuilniszak vol van dan. (weer serieus) Installeren kan niet iedereen zelf en een tech is toch 1 - 1,5 uur bezig à 40 € per uur.

Een half uurtje, het is een tele, dan moeten er geen snaren en slagplaten verwijderd worden. En nee, het is niet gratis, dat staat er toch niet ... maar 2 goede pots + cap + switch kost +/- 25 euro ... Volgens jou berekening is het dan 45 euro. Geen geld voor een degelijke upgrade !



s.