PDA

View Full Version : Compact wet dry wet cabinet...



muziekschuur
8 oktober 2012, 14:08
Even voor al die mensen die dit draadje openen en denken Huh? Een wet dry wet rig is een gitaar in een versterker (droog) en dan in een direct out naar een stereo effect en die dan weer in een stereo versterker naar twee cabinetten.. Maar zoiets wordt al heel snel heel groot.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQwXHc6ESHT3AlbprQuglFQyp0CEjZXy 7poDpOPZCphr5fNPzui

Nu gaat dit over slim.

Weet iemand een compact ontwerp voor een enkele WET DRY WET cabinet. Ik heb nu een 4x12 cabinet omgesoldeerd tot WET DRY WET (links boven en rechts onder = DRY rechts boven = rechts en links onder=links). En dat is heel mooi. Maar een nog handzamere oplossing lijkt me interessant. En ik zou aan de hand van het beste idee een cabinet willen bouwen...

Dus heb je een idee... Laat het me weten..

Rinze
8 oktober 2012, 15:47
Met de speakers in één cab heb je weinig spreiding, zou kunnen dat je eerder een wat vaag geluid krijgt door faseproblemen dan dat het echt breed wordt. De speakers beïnvloeden elkaar ook als je geen gescheiden compartimenten hebt. Ik zou stereo kunnen werken over mijn 4*12 maar doe het niet omdat het imho weinig toe voegt (hangt natuurlijk ook een beetje van je muziekstijl af).

muziekschuur
8 oktober 2012, 15:56
Dat had ik hier gehoord. Maar dat is echt niet waar. Ik heb 1x12 cabinetten en verschillende toppen en een pedaalboard wat W-D-W is opgezet en recentelijk heb ik toch maar even mijn 4x12 gemodificeerd voor W-D-W en dat klinkt top. Voor een nieuwe bouw zou ik schotten erin zetten. Maar de wat oudere 4x12 cabinetten van Fender hebben dat standaard. Dus die kan ik ook zo gebruiken. Ik zou ooit nog es een SC312 van Trace willen hebben

http://www.killerusedgear.com/feb11/tracecabswide2.jpg

Maar ook dat is nog aan de grote kant... Ik dacht aan een cabinetje met 3x10 ofzo..

edje kadetje
8 oktober 2012, 16:10
... Ik dacht aan een cabinetje met 3x10 ofzo..

Je hebt dus eigenlijk al een idee.

muziekschuur
8 oktober 2012, 16:13
Nou, ik heb wel een idee. Maar er zijn vast heel veel ideeen op dit gebied. En ik ben vast niet de eerste...

muziekschuur
8 oktober 2012, 16:22
Hier een Hohner OAB 100. Een bascabinet wat bij de ORT 100 leslie van hohner hoort.
http://bild1.qimage.de/hohner-oab-100-foto-bild-63358071.270.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-srVhVXysiFM/T4GoBjKoCxI/AAAAAAAAC3k/DuLu8UqEh0s/s1600/Hohner+OAB+100+DSC03088.JPG

Een ingewikkelde box. Uitteraard wil ik iets wat simpeler is en natuurlijk lichter...

Ook een voorbeeld dat een W-D-W box o.b.v. een 4x12 geen probleem is.

peter_heijnen
8 oktober 2012, 16:27
Wat mij betreft ligt het voor de hand: twee 2x12 cabs naast elkaar. Binnenste speakers voor dry, buitenste voor wet.

En anders desnoods een 1x12 met een 2x12.

Mr. Dynamite
8 oktober 2012, 21:14
Wat voor amps speel je over dan? Ik zou denk ik iets van 3x12 nemen ofzo. Of zoals hierboven 2 212s nemen.
Dan wel elke speaker zijn eigen ruimte geven, schotjes ertussen dus.

Dit is wel leuk gedaan:
http://img404.yfrog.com/img404/3564/90058400.jpg

muziekschuur
9 oktober 2012, 09:08
Ik heb 2x 1x12 Trace Elliot. Ik heb 1x 2x12 (Bagend), ik heb een zelfbouw 4x12 met W-D-W. Dus ik heb best wel wat spullen. Maar het is altijd zo'n gedoe. De meeste spullen staan opgeslagen en als ik die grote spullen in huis zet is het vol. Dus een kleiner cabinet ga ik maken. Maar de ideeen zijn schaars. (Hier dan).

Ik heb ook een Schaller KV18. Als ik daarnaast mijn twee Fender M80 combo's zet is het ook leuk.. Maar nogmaals, ik wil iets kleiner.

Die Lenny Kravitz setup is ook weer GROOT...

Ik ben al aan het zoeken naar een 2x12 voor bij mijn KV-40. Maar die hou ik origineel denk ik (wil een Schaller cabinet...).

Goed dan ga ik zelf eens rommelen. Ik dacht aan een rechthoekige doos. Waar in de onderste helft een afgesloten 1x12. En dan daarboven in V (naar elkaar of van elkaar af) twee 1x10 speakers. Breed genoeg voor een 20 watt top en dan daaronder een rack met een 2x20 buizen rack amp en een tuner... Zoiets...

Mr. Dynamite
9 oktober 2012, 11:00
Wel vet, maar hoor je dan heel veel verschil? Ik heb afgelopen week nog 2 amps naast elkaar gehad en dan met een ping pong delaytje ervoor. Dat hoor je op een afstand van 5m eigenlijk al amper. Tenzij je er echt voor gaat staan en goed luistert.
Als ik het goed begrijp is het voor thuis bedoeld?

muziekschuur
9 oktober 2012, 11:07
Ik heb heel veel spul. O.a. een 20 KW P.A. Dus het zal vast wel eens op het podium staan. Maar dit is voor nu voor thuis ja.
Ik heb een mooi voetpedalboard. En dat heeft een Mesa Boogie Vtwin pedaal met daarvoor een wah wah (vox). Daarna split het naar een droog kanaal (centrum) en naar een behringer stereo reverb pedaal en een Ibanez stereo chorus. En dat hoor je dus heel goed..
Ook als je een uni-vibe voor deze pedalendoos zet. Dan maken de reverb en de chorus van die mono univibe een heel breed geluid...

telecastermaster
11 oktober 2012, 11:48
Interessante discussie.

In aansluiting daarop heb ik ook een vraagje. Bestaan er drie-kanaals eindversterkers voor versterking van gitaren? Bv in rack-formaat?
Dan zou je drie kleine 1x12 cabinetjes kunnen gebruiken die je bovendien makkelijk kunt spreiden.

telecastermaster
11 oktober 2012, 11:52
Wel vet, maar hoor je dan heel veel verschil?

Ik heb thuis deze, een Yamaha THR10 die 50 cm breed is. Maar de stereospreiding hoor/merk je weldegelijk.

http://jazzmando.com/new/images/THR10.jpg

muziekschuur
20 oktober 2012, 19:53
3 kanaals versterkers zijn er eigenlijk niet. Er komen nu wat klasse D 3 kanaals versterkers uit. Maar dat is voor het eerst. Als je twee Marshall 20x20 19" eindtrappen neemt dan is dat eigenlijk het kleinste. Er zitten zoveel verschillen in wensen dat gebruikers altijd samenstellen.

Rivera heeft de M-S serie gebouwd. Ook daar geen kleine handzame versie... Dus een stereo en een monotop die je moet combineren met losse cabinetten. Al met al is dat niet handzaam te noemen...

Bij het gebruik van vervorming is een kanaal wat droog is in combinatie met de echte stereo informatie een effectenrack is net even wat mooier dan een Wet/Dry setup. Nadeel is de hoeveelheid apparaten.. Waar een monospeler het vaak afkan met 3 effecten 1 gitaar en 1 versterker is de stereospeler al weer snel afhankelijk van 3x zoveel componenten...

Maar er zijn nu zoveel 6 watt topjes dat die toch wel tesamen met een 20 watter in een behuizing te lepelen moeten zijn... We zullen zien.

dml
20 oktober 2012, 21:09
Dan wel elke speaker zijn eigen ruimte geven, schotjes ertussen dus.


Waarom zou je dat doen?

muziekschuur
20 oktober 2012, 21:19
Ik heb een 4x12 aangepast aan W-D-W en dat werkt prima zonder schotjes...

Ik heb dit vergeleken met solidstate combo's naast een buizen top. En met 3 buizentoppen met openback 1x12 cabinets. Het effect is hetzelfde...

dml
21 oktober 2012, 08:32
Ik heb een 4x12 aangepast aan W-D-W en dat werkt prima zonder schotjes...

Ik heb dit vergeleken met solidstate combo's naast een buizen top. En met 3 buizentoppen met openback 1x12 cabinets. Het effect is hetzelfde...

Dat bedoel ik. De "overspraak" van/ op de andere speakers is zonder schotjes te verwaarlozen. Als je toch zo'n purist denkt te zijn, is een enkele W-D-W-cabinet geen optie, maar zul je drie losse cabs moeten hebben, anders heeft het nog steeds geen zin.

muziekschuur
3 november 2012, 21:21
Eh.... Die heb ik al. En heb ik vergeleken met een enkel 4x12 met 3 kanalen en het klinkt hetzelfde? (M.a.w. goede stereo spreiding en een duidelijk center kanaal?) Geen degradatie van het M-S signaal....